Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

Mickep skrev: 14 nov 2023 12:13
svenska modellen är ingenting värt om det är valfritt. det måste helt enkelt kosta lite att stå utanför, det är valfriheten. dvs att inte ha kollektivavtal blir kostsamt. det är därför vi inte har tvingande lagar. om det var "valfritt" kommer vi ha oseriösa arbetsgivare som utnyttjar arbetskraften. jag ser inte tesla som oseriösa.
dock kan sympatiåtgärden från andra nagga systemet i kanten då priset arbetarna betalar är arbetsfreden (från strejk).
Valfrihet enligt "an offer you can't refuse" ger jag precis ingenting för. Det är utpressning, inget annat.

Tror man att det är enda vägen framåt så är det mycket bättre att lagstifta än att hyckla om en valfrihet som inte existerar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

WilleTesla skrev: 14 nov 2023 11:33
Jag vet inte i vilken omfattning det krävs service och reparation av SUC men skulle effekten av blockaden märkas redan under december så bör alla med elbil ta en fundering var de i år ska tillbringa jul och nyår. Planeras långresa så kan samtliga med elbil förbereda sig på kaos vid laddstationerna….
Det finns väl även icke-anslutna elektriker i Sverige. Bra tillfälle att offerera servicekontrakt.

Edit: Gäller strejkvilja över tex ett serviceavtal? Lär ju bli avtalsbrott/vite etc om viss inställelsetid avtalats tex.
Senast redigerad av RagWal, redigerad totalt 1 gånger.
Speedo
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 aug 2015 14:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Speedo »

Medans man sitter och väntar på bärgarn kommer en långtradare med bilar.. säkert en av mina Model 3 jag väntar på… kan man få stanna den tro och ta den direkt? :)
IMG_7973.jpeg
2015 Model S 90D SÅLD
2019 Model 3 LR SÅLD
2020 Audi eTron SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2022 Model X Plaid
2023 Model 3 Highlander
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av StefL »

OfarligTesla skrev: 14 nov 2023 12:25
vigge50 skrev: 14 nov 2023 12:21
Så det har ingen betydelse att arbetare kan välja om de endast tar jobb där företaget har kollektivavtal eller om de är villiga att ta ett företag som inte har det men som då själva får förtydliga om deras villkor?
Hade varit förödande för facken om det var valbart med kollektivavtal, hade slutat med att de som är duktigare hade hamnat på bolag utan kollektivavtal då de kunnat förhandla fram bättre förmåner där.
Alltså, valbart är det ju i juridisk mening, sen har fackförbunden möjlighet att tillgripa konfliktåtgärder för att "tvinga fram" kollektivavtal. Samtidigt måste det väl finnas fackmedlemmar på arbetsplatsen som önskar kollektivavtal, annars faller ju saken på sin rimlighet...? Och eftersom arbetsgivaren inte har rätt att efterforska om anställda är medlemmar i facket (japp, så är det) uppstår ett slags paradox...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Legato skrev: 14 nov 2023 12:30
Mickep skrev: 14 nov 2023 12:13
svenska modellen är ingenting värt om det är valfritt. det måste helt enkelt kosta lite att stå utanför, det är valfriheten. dvs att inte ha kollektivavtal blir kostsamt. det är därför vi inte har tvingande lagar. om det var "valfritt" kommer vi ha oseriösa arbetsgivare som utnyttjar arbetskraften. jag ser inte tesla som oseriösa.
dock kan sympatiåtgärden från andra nagga systemet i kanten då priset arbetarna betalar är arbetsfreden (från strejk).
Valfrihet enligt "an offer you can't refuse" ger jag precis ingenting för. Det är utpressning, inget annat.

Tror man att det är enda vägen framåt så är det mycket bättre att lagstifta än att hyckla om en valfrihet som inte existerar.
Vafriheten är att välja vilket avtalspart man vill ingå avtal med. men det är underförstått. man skulle kunna lagstifta men det bästa vore om folk var resonliga och satte sig vi förhandlingsbordet. Hur den lagstiftning skulle se ut och de problem den medföljer går jag inte in på. skulle kunna vara att de är tvungen att teckna avtal (men vad är det för förhandling?), och vad händer om det dyker upp en tredje part som vill förhandla, ska det gälla då...
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Om en arbetsgivare har fler än x anställda och har en omsättning på z så måste den teckna avtal om en fackförening med y medlemmar anställda på en arbetsplats/företag vill det. (first come first served, bör gå att byta har skett vid andra tillfällen går säkert att ha flera olika om det finns olika yrkeskategorier).
Detta kan tyckas enkelt och rimligt, men jurister skulle kunna såga något liknande längs med fotknölarna och anordna bål att bränna de styckade delarna på. att skriva lagar är svårt.
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dr Mabuse »

Mippaloo skrev: 14 nov 2023 11:22
Banane skrev: 14 nov 2023 10:58
Mippaloo skrev: 14 nov 2023 10:49
Lite humoristiskt att IF metall använder Twitter.
Har twitter många metallare i Sverige anställda?
Så det är OK så länge det inte är i Sverige att nyttja dessa tjänster? Är inte arbetsvillkor lika viktigt att värna om så fort det är utanför Sveriges gränser? Antar att Twitter anställda har ungefär samma typ av avtal som Tesla anställda. För mig är det dubbelmoral i dess renaste form.
Det finns inget svenskt alternativ till Twitter. Inte något alternativ med ens i närheten av så många svenska användare.
Har Twitter några anställda i Sverige?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

RagWal skrev: 14 nov 2023 12:30
WilleTesla skrev: 14 nov 2023 11:33
Jag vet inte i vilken omfattning det krävs service och reparation av SUC men skulle effekten av blockaden märkas redan under december så bör alla med elbil ta en fundering var de i år ska tillbringa jul och nyår. Planeras långresa så kan samtliga med elbil förbereda sig på kaos vid laddstationerna….
Det finns väl även icke-anslutna elektriker i Sverige. Bra tillfälle att offerera servicekontrakt.

Edit: Gäller strejkvilja över tex ett serviceavtal? Lär ju bli avtalsbrott/vite etc om viss inställelsetid avtalats tex.
Force majeure-klausuler brukar ju finnas, och inkluderar då ofta strejk, blockad, lockout o s v, så då slipper man uppfylla kontraktet de delar som man inte kan leverera p g a det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

Dr Mabuse skrev: 14 nov 2023 12:44
Mippaloo skrev: 14 nov 2023 11:22
Banane skrev: 14 nov 2023 10:58
Mippaloo skrev: 14 nov 2023 10:49
Lite humoristiskt att IF metall använder Twitter.
Har twitter många metallare i Sverige anställda?
Så det är OK så länge det inte är i Sverige att nyttja dessa tjänster? Är inte arbetsvillkor lika viktigt att värna om så fort det är utanför Sveriges gränser? Antar att Twitter anställda har ungefär samma typ av avtal som Tesla anställda. För mig är det dubbelmoral i dess renaste form.
Det finns inget svenskt alternativ till Twitter. Inte något alternativ med ens i närheten av så många svenska användare.
Har Twitter några anställda i Sverige?
Det är hyckleriet han syftar på. Är ju inte så svårt att förstå bara man försöker lite
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

Mickep skrev: 14 nov 2023 12:36
Legato skrev: 14 nov 2023 12:30
Mickep skrev: 14 nov 2023 12:13
svenska modellen är ingenting värt om det är valfritt. det måste helt enkelt kosta lite att stå utanför, det är valfriheten. dvs att inte ha kollektivavtal blir kostsamt. det är därför vi inte har tvingande lagar. om det var "valfritt" kommer vi ha oseriösa arbetsgivare som utnyttjar arbetskraften. jag ser inte tesla som oseriösa.
dock kan sympatiåtgärden från andra nagga systemet i kanten då priset arbetarna betalar är arbetsfreden (från strejk).
Valfrihet enligt "an offer you can't refuse" ger jag precis ingenting för. Det är utpressning, inget annat.

Tror man att det är enda vägen framåt så är det mycket bättre att lagstifta än att hyckla om en valfrihet som inte existerar.
Vafriheten är att välja vilket avtalspart man vill ingå avtal med. men det är underförstått. man skulle kunna lagstifta men det bästa vore om folk var resonliga och satte sig vi förhandlingsbordet. Hur den lagstiftning skulle se ut och de problem den medföljer går jag inte in på. skulle kunna vara att de är tvungen att teckna avtal (men vad är det för förhandling?), och vad händer om det dyker upp en tredje part som vill förhandla, ska det gälla då...
I praktiken är det uppenbarligen redan ett tvång att teckna avtal. Så återigen, vill man att det ska vara ett tvång så är det mycket, mycket bättre att lagstadga än att hyckla om påstådd valfrihet.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Speedo
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 aug 2015 14:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Speedo »

Och här kommer en till efter 45min från den förra!
IMG_7974.jpeg
2015 Model S 90D SÅLD
2019 Model 3 LR SÅLD
2020 Audi eTron SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2022 Model X Plaid
2023 Model 3 Highlander
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

StefL skrev: 14 nov 2023 12:32
Alltså, valbart är det ju i juridisk mening, sen har fackförbunden möjlighet att tillgripa konfliktåtgärder för att "tvinga fram" kollektivavtal. Samtidigt måste det väl finnas fackmedlemmar på arbetsplatsen som önskar kollektivavtal, annars faller ju saken på sin rimlighet...? Och eftersom arbetsgivaren inte har rätt att efterforska om anställda är medlemmar i facket (japp, så är det) uppstår ett slags paradox...
Ja men det är mindre valbart för de flesta bolag i praktiken, hade det varit helt valbart hade det skapat problem för facken. Varför skulle de duktigare vilja jobba på bolagen där facken håller tillbaka dem till förmån för navelpillarna när det finns andra bolag som inte tvingas göra det?
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

”Gillar” deras slogan i reklamen på Aftonbladet..
”Trygghet för vanligt folk”
Jaha… så att få på vinterdäck och att få sin bil lagad hör inte till ”Tryggheten för vanligt folk” då med andra ord.
Det är hyckleri och häxjakt på Tesla ifrån LO och agendan är inte enbart kollektivavtalet.
Inbilla mig inget annat
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Norrlands skrev: 14 nov 2023 13:10
”Gillar” deras slogan i reklamen på Aftonbladet..
”Trygghet för vanligt folk”
Jaha… så att få på vinterdäck och att få sin bil lagad hör inte till ”Tryggheten för vanligt folk” då med andra ord.
Det är hyckleri och häxjakt på Tesla ifrån LO och agendan är inte enbart kollektivavtalet.
Inbilla mig inget annat
ahh en konspirationsteori... låter trovädig.
Dock håller jag förvisso med, om det var strejk på volvos verkstadsmekaniker så skulle det kännas konstigt om de andra verkstäder inte tog in gamla volvobilar för däckbyten då inte en krona skulle gå till volvo ändå och bara drabbar de som sympatistrejkar. hade räckt med att de informerar om att garantiåtgärder inte utförs utan enbart saker som ligger utanför garantin som fixas, däckbyte kan vem som helst utföra. (och så får kunden en pamplett med lite propaganda från facket varför de strejkar åt tesla)
Användarvisningsbild
Beppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 apr 2017 16:13
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Beppe »

SwedishAdvocate skrev: 13 nov 2023 17:43
ulpaknulpa56 skrev: 13 nov 2023 17:35
frippe skrev: 13 nov 2023 10:00
tslaqqq skrev: 13 nov 2023 09:31
Är det avtalsfrihet i Sverige el inte är den egentliga frågan. Antingen är det frivilligt för företag att skriva på kollektivavtal (med allt det innebär, det är inte "bara" ett golv det kan vi som drivit bolag intyga) eller så är det inte frivilligt utan ett krav - krav av vem - inte lagen så vem är det då som kan ställa krav kan man fråga sig.

För alla som hatar Tesla och företag som inte vill underkasta sig kollektivavtal sök er någon annanstans, gällande bilköp, anställning och kollektivism så är väl livet frid o fröjd för er?
Tycker det verkar som att många här i denna tråden har svårt med skillnaden mellan frivillighet och de eventuella konsekvenser de val man gör kan få.

Ja, det är frivilligt men det kan komma med konsekvenser, precis som att det blir vissa andra konsekvenser om man väljer att förhandla fram ett kollektivavtal.

Ett fackförbund har här enligt vad vi i Sverige ser som en acceptabel lösning en rätt att sätta press på ett företag för att få fram ett förhandlat kolletivavtal. Och här kan de fackförbund som vill ansluta sig till konflikten en rätt att ta till sympatiåtgärder.

Det är ett sätt att skapa en balans på arbetsmarknaden som många verkar missa är poängen med starka arbetsgivare och starka fackförbund.
Du beskriver ju exakt problemet med detta, att det är maffiatänk. ”Det är frivilligt att betala, men gör du inte det får det konsekvenser” typ?
"Maffiatänk" kan man applicera på vilket företag som helst också. 'Det är frivilligt att ta anställning här.' 'Men låter du bli att ta anställning här eller någon annanstans så får det konsekvenser'. Typ. Och i en värld utan fackföreningar så kommer det resultera i en 'arbetsmarknad' som den inom 'servicesektorn' i USA. Så det är bara att välja.
En märklig kommentar om du menar att vi står inför ett val mellan USA's servicesektor och den s.k. svenska modellen. Det finns ju inga som helst bevis för att de anställda på Tesla Sverige befinner sig i "USA - läge". det finns snarare bevis för ett fack som bara ser en lösning och som just nu enbart straffar dom som har kollektivavtal och är bilägare
Love_O
Inlägg: 195
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Mickep skrev: 14 nov 2023 13:32
Norrlands skrev: 14 nov 2023 13:10
”Gillar” deras slogan i reklamen på Aftonbladet..
”Trygghet för vanligt folk”
Jaha… så att få på vinterdäck och att få sin bil lagad hör inte till ”Tryggheten för vanligt folk” då med andra ord.
Det är hyckleri och häxjakt på Tesla ifrån LO och agendan är inte enbart kollektivavtalet.
Inbilla mig inget annat
ahh en konspirationsteori... låter trovädig.
Dock håller jag förvisso med, om det var strejk på volvos verkstadsmekaniker så skulle det kännas konstigt om de andra verkstäder inte tog in gamla volvobilar för däckbyten då inte en krona skulle gå till volvo ändå och bara drabbar de som sympatistrejkar. hade räckt med att de informerar om att garantiåtgärder inte utförs utan enbart saker som ligger utanför garantin som fixas, däckbyte kan vem som helst utföra. (och så får kunden en pamplett med lite propaganda från facket varför de strejkar åt tesla)
Konspiration ? Du tror starkt på facket hör jag. Jobbar du fackligt ?

Denna strejk verkar ju komma centralt från IF-metall och inte startat hos en avdelning.

Strejken på tesla verkar ju inte gå så bra med få strejkande medlemmar och även folk som går ut facket. Är det kanske för att det finns minimalt stöd från medlemmarna?

Facket rekryterar med gratis avgift, 100% lön och nu 130% lön. Varför behöver det frångå sin uppsatta standard ? För att det vill ha stöd från medlemmar så det ser bättre ut ?

Varför går det så hårt i media och pressar ut saker om detta? Precis som vilken mobbare som helst är aggressivitet bästa sättet att försvara sitt beteende.

Det här handlar inte och kommer aldrig handla om medlemmarna.
Sparrow
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparrow »

TiborBlomhall skrev: 14 nov 2023 10:29

Jag ser att de har använt Teslas logga utan att ha bett om lov (förmodligen).
Du behöver aldrig tillstånd för att använda någons varumärke för att referera till det varumärket så länge du följer god affärssed. Varumärkesskydd handlar om att särskilja produkter för konsumenternas fördel och begränsningarna handlar huvudsakligen om att man inte får missrepresentera andras produkter.,
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

Nu blev det jobbigt på riktigt.

Musikerförbundet stoppar musiken från SVT:s storsatsning ”Historien om Sverige” från att spelas via mediaspelare i Teslas bilar.

https://omni.se/a/69Gm08

Hur det nu ska gå till.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MrRun »

bylund skrev: 14 nov 2023 13:56
Nu blev det jobbigt på riktigt.

Musikerförbundet stoppar musiken från SVT:s storsatsning ”Historien om Sverige” från att spelas via mediaspelare i Teslas bilar.

https://omni.se/a/69Gm08

Hur det nu ska gå till.
:D Är det 1:a april?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

StefL skrev: 14 nov 2023 12:32
OfarligTesla skrev: 14 nov 2023 12:25
vigge50 skrev: 14 nov 2023 12:21
Så det har ingen betydelse att arbetare kan välja om de endast tar jobb där företaget har kollektivavtal eller om de är villiga att ta ett företag som inte har det men som då själva får förtydliga om deras villkor?
Hade varit förödande för facken om det var valbart med kollektivavtal, hade slutat med att de som är duktigare hade hamnat på bolag utan kollektivavtal då de kunnat förhandla fram bättre förmåner där.
Alltså, valbart är det ju i juridisk mening, sen har fackförbunden möjlighet att tillgripa konfliktåtgärder för att "tvinga fram" kollektivavtal. Samtidigt måste det väl finnas fackmedlemmar på arbetsplatsen som önskar kollektivavtal, annars faller ju saken på sin rimlighet...? Och eftersom arbetsgivaren inte har rätt att efterforska om anställda är medlemmar i facket (japp, så är det) uppstår ett slags paradox...
Arbetsgivaren får vad jag förstått inte efterforska om anställd är medlem i facket.

Någon som vet, får facket efterforska utan individens medgivande om anställda INTE är med i facket?

(Tänker att det också kan finnas flera olika fack, bara för att man inte är medlem i IF Metal så skulle man teoretiskt kunna vara med i något annat fack)
Sparren
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 okt 2023 14:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparren »

bylund skrev: 14 nov 2023 13:56
Nu blev det jobbigt på riktigt.

Musikerförbundet stoppar musiken från SVT:s storsatsning ”Historien om Sverige” från att spelas via mediaspelare i Teslas bilar.

https://omni.se/a/69Gm08

Hur det nu ska gå till.
Det är garanterat ett skämt.
Ett roligare hade varit att stänga av alla sossar från X och Spotify, eller åtminstone ta bort låtar från Spotify som tex "Staten och kapitalet".
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

Sparren skrev: 14 nov 2023 14:06
bylund skrev: 14 nov 2023 13:56
Nu blev det jobbigt på riktigt.

Musikerförbundet stoppar musiken från SVT:s storsatsning ”Historien om Sverige” från att spelas via mediaspelare i Teslas bilar.

https://omni.se/a/69Gm08

Hur det nu ska gå till.
Det är garanterat ett skämt.
Ett roligare hade varit att stänga av alla sossar från X och Spotify, eller åtminstone ta bort låtar från Spotify som tex "Staten och kapitalet".
Man vet inte om man skall skratta eller gråta men läs på musikerförbundets hemsida 😂

https://www.musikerforbundet.se/
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Det här börjar spåra ur. Ska jag behöva sälja bilen?

Hetsjakten på oss som köpt en Tesla i god tro gör att jag börjar svänga. Jag tycker fortfarande det bästa vore om Tesla skrev på det där jävla kollektivavtalet. Jag tycker det är helt sinnessjukt att så många aktioner riktas mot oss ägare och inte mot Tesla.
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av subarctic2123 »

josve skrev: 14 nov 2023 14:09
Sparren skrev: 14 nov 2023 14:06
bylund skrev: 14 nov 2023 13:56
Nu blev det jobbigt på riktigt.

Musikerförbundet stoppar musiken från SVT:s storsatsning ”Historien om Sverige” från att spelas via mediaspelare i Teslas bilar.

https://omni.se/a/69Gm08

Hur det nu ska gå till.
Det är garanterat ett skämt.
Ett roligare hade varit att stänga av alla sossar från X och Spotify, eller åtminstone ta bort låtar från Spotify som tex "Staten och kapitalet".
Man vet inte om man skall skratta eller gråta men läs på musikerförbundets hemsida 😂

https://www.musikerforbundet.se/
Har dom hört talas om blåtand och streaming via telefon?
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av uncle_bob »

josve skrev: 14 nov 2023 14:03
StefL skrev: 14 nov 2023 12:32
OfarligTesla skrev: 14 nov 2023 12:25
vigge50 skrev: 14 nov 2023 12:21
Så det har ingen betydelse att arbetare kan välja om de endast tar jobb där företaget har kollektivavtal eller om de är villiga att ta ett företag som inte har det men som då själva får förtydliga om deras villkor?
Hade varit förödande för facken om det var valbart med kollektivavtal, hade slutat med att de som är duktigare hade hamnat på bolag utan kollektivavtal då de kunnat förhandla fram bättre förmåner där.
Alltså, valbart är det ju i juridisk mening, sen har fackförbunden möjlighet att tillgripa konfliktåtgärder för att "tvinga fram" kollektivavtal. Samtidigt måste det väl finnas fackmedlemmar på arbetsplatsen som önskar kollektivavtal, annars faller ju saken på sin rimlighet...? Och eftersom arbetsgivaren inte har rätt att efterforska om anställda är medlemmar i facket (japp, så är det) uppstår ett slags paradox...
Arbetsgivaren får vad jag förstått inte efterforska om anställd är medlem i facket.

Någon som vet, får facket efterforska utan individens medgivande om anställda INTE är med i facket?

(Tänker att det också kan finnas flera olika fack, bara för att man inte är medlem i IF Metal så skulle man teoretiskt kunna vara med i något annat fack)
Jag vet inte exakt hur det fungerar mellan förbunden men på min förra arbetsplats så verkade det fungera såhär inför lönerevision, facket fick ta del av information gällande sina medlemmar, men inte andra, sen blev det lite GDPR-liv när den lokala representanten som efter att hen fått lönelistan för sina medlemmar mailade ut riktad reklam/inbjudan/uppmaning till de anställda som inte var med på listan att de borde gå med i facket.
Skriv svar