Jag resonerar som så att man alltid måste vara medveten om de avtal man ingår. Ett kollektivavtal gör inte att jag måste sätta mig in i färre saker när jag skriver ett nytt anställningskontrakt - snarare mer. (Jag har nyligen gjort just detta!)
Jämför med när du köper en fastighet - du har rätt stora skyldigheter som köpare iochmed undersökningsplikten. Vid anställning är det inte lika uttalat i lagstiftning, men det är fortfarande så att du som person har ett ansvar att läsa igenom och säkerställa att du förstår de avtal du ingår.
Konstigt att det ens behövs jurister för att assistera när det är så enkelt att bara läsa på lite.
Juristerna behövs ju när det är dags att kräva att avtalet man har med arbetsgivaren ska efterlevas.
Många tror ju att bara för att man har ett avtal så följs det automatiskt.
En enskild bilmekaniker som förhandlar avtal med företagets jurister?
Okunskapen här är häpnadsväckande. "Bara att läsa på lite" en vanlig dödlig klarar inte det. Då blir man golvad av juristerna på andra sidan bordet.
Alla har väl varit med om olika problem i livet när man inte får fram sin rätt? Affärer, garantier, beg.bilar, försäkringar. Bolagen hävdar sin rätt och till sist ger man upp.
Några få orkar gå till Allmänna reklamationsnämnden, jurist, polis osv. Men de flesta ger upp.
Erfaren bilmek, här stöttar jag dig. Vi måste särskilja anställningsavtal, löneförhandling och en faktiskt förhandling när det skiter sig.
Jag var anställd för ett par år sedan där regionchefen beslutade sig för att jag var ett hot (framgick i förhandlingarna senare, muntligt erkännande).
Dom försökte få mig att säga upp mig själv, systematisk särbehandling etc.
Jag är fackligt aktiv och är medlem i ett förbund. Däremot så vill jag påstå att jag är mer påläst en gemene man gällande vad som gäller.
I dialogen med AG så kom jag aldrig att få gehör innan jag bad ett ombud att vara med, mitt ombud gick igenom allt och noterade att jag hade gjort allt rätt men det var först när ombudet ifrågasatte samma saker jag gjorde som det fick gehör. När ombudet var med och jag svarade och förde vår talan så förstod AG att de var tvungna att förhålla sig till regelverken. Detta med risk att facket införde repressalier.
Med andra ord så tycker jag att vissa fack är bra, haft dåliga erfarenheter med andra och därför bytt.
Däremot så är ett kollektivavtal ingen garanti för något, dessa hade det. Och det gjorde det omöjligt att få något att hända, även tidigare års löneförhandlingar resulterade i en ”normal” kollektivavtalsförhandlad höjning vilken var skit i förhållande.
Så att vara med i ett bra fack, kanon.
Att kollektivavtal är någon form av garanti eller trygghet? Inte enligt mig, haft det bättre på andra företag utan kollektivavtal där jag dessutom fått bättre löneökningar och förmåner.
Tack för stöttningen! Kul.
Har skrivit många gånger här att kollektivavtal innebär innebär inget tak för lön och förmåner. Jag tror det är ett stort missförstånd hos många.
Ett företag ska inte behöva skriva på ett kollektivavtal, däremot erbjuda likvärdiga villkor.
Dessa villkor ska förhandlas mellan företaget(chefen) och den enskilde arbetssökande.
Villkor sätts utifrån vad dessa två kommer överens om i sitt respektvie anställningsavtal.
I en situation vi har nu, där det finns gott om jobb för en mekaniker, kan denne ställa krav i sitt anställningsavtal för AG har svårt att hitta personal. Då behövs inget kollektivavtal eller stöd för att skriva avtal. För den enskilde mekanikern har full koll på alla aspekter ett anställningsavtal kan innebära, och har den inte det får den skylla sig själv. För ett avtal är ett avtal och det är trots allt fritt att skriva på.
Lika väl bör gälla tvärt om, om det plötsligt innebär att det finns ett överskott av mekaniker, så det inte finns jobb till alla, då är det helt ok att en AG erbjuder värdelösa anställningsavtal så länge de uppfyller grundläggande lagkrav. Då får AT helt enkelt skylal sig sjäv att denne arbetar inom ett område där det finns ett överskott av personal.
Bara så jag är med på hur det resoneras på denna sidan.
Jag kan inte mer än tänka vilka krav vi ställer på enskilda AT att klara av att vara så medveten om alla aspekter som kan finnas i ett anställningsavtal i förhållande till möjligheter och risker som finns med olika lösningar.
Ett AB är inte en institution vars huvudsakliga ansvar är att avlöna en massa människor.
Ok, jag förstår då att förhållandena för oss som är anställda ska skifta beroende på utbud och efterfrågan på arbetskraft, vilket gör att vi är tillbaka till 1800-talets mössan i hand situation, vid en eventuell överskott på arbetskraft. Du sitter inte i en direkt bra förhandlingssituation då.
Fast, vad är alternativet? Ett företag måste både vara konkurrenskraftigt och attraktivt - hur ska det gå till i ett tjänsteföretag om man inte kan förvänta sig detsamma av dom som jobbar där? Företagen har ingen penga-kran man kan vrida på, det är mer en statlig grej... Felet kanske är att samma modell förväntas att fungera på samtliga branscher, statligt som privat.
Jag resonerar som så att man alltid måste vara medveten om de avtal man ingår. Ett kollektivavtal gör inte att jag måste sätta mig in i färre saker när jag skriver ett nytt anställningskontrakt - snarare mer. (Jag har nyligen gjort just detta!)
Jämför med när du köper en fastighet - du har rätt stora skyldigheter som köpare iochmed undersökningsplikten. Vid anställning är det inte lika uttalat i lagstiftning, men det är fortfarande så att du som person har ett ansvar att läsa igenom och säkerställa att du förstår de avtal du ingår.
Konstigt att det ens behövs jurister för att assistera när det är så enkelt att bara läsa på lite.
Juristerna behövs ju när det är dags att kräva att avtalet man har med arbetsgivaren ska efterlevas.
Många tror ju att bara för att man har ett avtal så följs det automatiskt.
En enskild bilmekaniker som förhandlar avtal med företagets jurister?
Okunskapen här är häpnadsväckande. "Bara att läsa på lite" en vanlig dödlig klarar inte det. Då blir man golvad av juristerna på andra sidan bordet.
Alla har väl varit med om olika problem i livet när man inte får fram sin rätt? Affärer, garantier, beg.bilar, försäkringar. Bolagen hävdar sin rätt och till sist ger man upp.
Några få orkar gå till Allmänna reklamationsnämnden, jurist, polis osv. Men de flesta ger upp.
Erfaren bilmek, här stöttar jag dig. Vi måste särskilja anställningsavtal, löneförhandling och en faktiskt förhandling när det skiter sig.
Jag var anställd för ett par år sedan där regionchefen beslutade sig för att jag var ett hot (framgick i förhandlingarna senare, muntligt erkännande).
Dom försökte få mig att säga upp mig själv, systematisk särbehandling etc.
Jag är fackligt aktiv och är medlem i ett förbund. Däremot så vill jag påstå att jag är mer påläst en gemene man gällande vad som gäller.
I dialogen med AG så kom jag aldrig att få gehör innan jag bad ett ombud att vara med, mitt ombud gick igenom allt och noterade att jag hade gjort allt rätt men det var först när ombudet ifrågasatte samma saker jag gjorde som det fick gehör. När ombudet var med och jag svarade och förde vår talan så förstod AG att de var tvungna att förhålla sig till regelverken. Detta med risk att facket införde repressalier.
Med andra ord så tycker jag att vissa fack är bra, haft dåliga erfarenheter med andra och därför bytt.
Däremot så är ett kollektivavtal ingen garanti för något, dessa hade det. Och det gjorde det omöjligt att få något att hända, även tidigare års löneförhandlingar resulterade i en ”normal” kollektivavtalsförhandlad höjning vilken var skit i förhållande.
Så att vara med i ett bra fack, kanon.
Att kollektivavtal är någon form av garanti eller trygghet? Inte enligt mig, haft det bättre på andra företag utan kollektivavtal där jag dessutom fått bättre löneökningar och förmåner.
Tack för stöttningen! Kul.
Har skrivit många gånger här att kollektivavtal innebär innebär inget tak för lön och förmåner. Jag tror det är ett stort missförstånd hos många.
Medveten om avtal måste man vara skriver någon. Det går ofta inte om det skär sig. Då behöver man hjälp.
Paralell:
Hur många läser igenom villkoren som man måste kryssa på internet? Beställning av SJ biljett tex eller annat.
Ett företag ska inte behöva skriva på ett kollektivavtal, däremot erbjuda likvärdiga villkor.
Dessa villkor ska förhandlas mellan företaget(chefen) och den enskilde arbetssökande.
Villkor sätts utifrån vad dessa två kommer överens om i sitt respektvie anställningsavtal.
I en situation vi har nu, där det finns gott om jobb för en mekaniker, kan denne ställa krav i sitt anställningsavtal för AG har svårt att hitta personal. Då behövs inget kollektivavtal eller stöd för att skriva avtal. För den enskilde mekanikern har full koll på alla aspekter ett anställningsavtal kan innebära, och har den inte det får den skylla sig själv. För ett avtal är ett avtal och det är trots allt fritt att skriva på.
Lika väl bör gälla tvärt om, om det plötsligt innebär att det finns ett överskott av mekaniker, så det inte finns jobb till alla, då är det helt ok att en AG erbjuder värdelösa anställningsavtal så länge de uppfyller grundläggande lagkrav. Då får AT helt enkelt skylal sig sjäv att denne arbetar inom ett område där det finns ett överskott av personal.
Bara så jag är med på hur det resoneras på denna sidan.
Jag kan inte mer än tänka vilka krav vi ställer på enskilda AT att klara av att vara så medveten om alla aspekter som kan finnas i ett anställningsavtal i förhållande till möjligheter och risker som finns med olika lösningar.
Ett AB är inte en institution vars huvudsakliga ansvar är att avlöna en massa människor.
Ok, jag förstår då att förhållandena för oss som är anställda ska skifta beroende på utbud och efterfrågan på arbetskraft, vilket gör att vi är tillbaka till 1800-talets mössan i hand situation, vid en eventuell överskott på arbetskraft. Du sitter inte i en direkt bra förhandlingssituation då.
Fast, vad är alternativet? Ett företag måste både vara konkurrenskraftigt och attraktivt - hur ska det gå till i ett tjänsteföretag om man inte kan förvänta sig detsamma av dom som jobbar där? Företagen har ingen penga-kran man kan vrida på, det är mer en statlig grej... Felet kanske är att samma modell förväntas att fungera på samtliga branscher, statligt som privat.
Ta er tid och lyssna på det tre saker som nämns först.
Andra är ändå roligast. Säger han att kollektivavtalet är en fördyring för arbetsgivaren ? Att det blir orättvist mot andra om tesla slipper ?
Ett företag ska inte behöva skriva på ett kollektivavtal, däremot erbjuda likvärdiga villkor.
Dessa villkor ska förhandlas mellan företaget(chefen) och den enskilde arbetssökande.
Villkor sätts utifrån vad dessa två kommer överens om i sitt respektvie anställningsavtal.
I en situation vi har nu, där det finns gott om jobb för en mekaniker, kan denne ställa krav i sitt anställningsavtal för AG har svårt att hitta personal. Då behövs inget kollektivavtal eller stöd för att skriva avtal. För den enskilde mekanikern har full koll på alla aspekter ett anställningsavtal kan innebära, och har den inte det får den skylla sig själv. För ett avtal är ett avtal och det är trots allt fritt att skriva på.
Lika väl bör gälla tvärt om, om det plötsligt innebär att det finns ett överskott av mekaniker, så det inte finns jobb till alla, då är det helt ok att en AG erbjuder värdelösa anställningsavtal så länge de uppfyller grundläggande lagkrav. Då får AT helt enkelt skylal sig sjäv att denne arbetar inom ett område där det finns ett överskott av personal.
Bara så jag är med på hur det resoneras på denna sidan.
Jag kan inte mer än tänka vilka krav vi ställer på enskilda AT att klara av att vara så medveten om alla aspekter som kan finnas i ett anställningsavtal i förhållande till möjligheter och risker som finns med olika lösningar.
Ett AB är inte en institution vars huvudsakliga ansvar är att avlöna en massa människor.
Ok, jag förstår då att förhållandena för oss som är anställda ska skifta beroende på utbud och efterfrågan på arbetskraft, vilket gör att vi är tillbaka till 1800-talets mössan i hand situation, vid en eventuell överskott på arbetskraft. Du sitter inte i en direkt bra förhandlingssituation då.
Vid lågkonjunktur / neddragningar så sitter du lika osäkert oavsett om du arbetar på ett kollektivavtalsanslutet bolag som ett icke kollektivavtalsanslutet bolag. Har bolaget inte tillräckligt med intäkter så kommer anställda få sluta.
I båda fallen har arbetsgivaren dock arbetsrättsliga regler att förhålla sig till.
Ta er tid och lyssna på det tre saker som nämns först.
Andra är ändå roligast. Säger han att kollektivavtalet är en fördyring för arbetsgivaren ? Att det blir orättvist mot andra om tesla slipper ?
Haha, ja verkligen intressant, har omkostnader i tillverkning någon betydelse för att vissa har mer tillgångar att tillgå?
Sen måste erkänna att jag blev förvånad när de lyfter den troligaste lösningen som att tesla som arbetsgivare drar sig ut ur Sverige, inget om att utöka sin verksamhet och lösa saker internt? (Lite de som vi spekulerar om just nu med egna plåtverkstäder etc)
Oavsett vad man som privatperson anser om Teslas agerande i den här frågan så tror jag att de riskerar att tappa delar av den svenska tjänstebilssektorn framöver, om de nu ”vinner” konflikten. I alla fall vad det gäller lite större företag.
Tyvärr klumpas miljöfrågor alltmer ihop med andra frågor, istället för att de löses/hanteras var och en för sig. ESG scores/ratings får en allt större och viktigare betydelse för företag och för vilka företag de i sin tur anlitar. Även om Tesla är bra på ”environment”, så finns det numera gott om alternativ som är lika bra. Vad det gäller ”social” och ”governance” verkar det däremot vara ganska katastrofalt.
Av erfarenhet vet jag att det ställs sällan (har aldrig varit med om det) krav från stora svenska (privatägda) bolag att deras motparter skall ha kollektivavtal. Däremot kan det i vissa fall finnas ”krav” / önskemål om ISO certifiering etc.
Oavsett vad man som privatperson anser om Teslas agerande i den här frågan så tror jag att de riskerar att tappa delar av den svenska tjänstebilssektorn framöver, om de nu ”vinner” konflikten. I alla fall vad det gäller lite större företag.
Tyvärr klumpas miljöfrågor alltmer ihop med andra frågor, istället för att de löses/hanteras var och en för sig. ESG scores/ratings får en allt större och viktigare betydelse för företag och för vilka företag de i sin tur anlitar. Även om Tesla är bra på ”environment”, så finns det numera gott om alternativ som är lika bra. Vad det gäller ”social” och ”governance” verkar det däremot vara ganska katastrofalt.
Av erfarenhet vet jag att det ställs sällan (har aldrig varit med om det) krav från stora svenska (privatägda) bolag att deras motparter skall ha kollektivavtal. Däremot kan det i vissa fall finnas ”krav” / önskemål om ISO certifiering etc.
Inte heller offentliga upphandlingar enligt min uppfattning.
Väldigt många nya användare som kommit till vårt forum nu, och dykt upp i den här tråden.
Man kan nästan tro att många av dem inte kör Tesla. Eller någon annan elbil heller för den delen. De kanske inte alls är intresserade av fossilfria lösningar rent av.
Kanske har de kommit hit enbart för att meddela oss att IF Metall och kollektivavtal är det bästa för den här planeten, vad vet jag?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Kanske har de kommit hit enbart för att meddela oss att IF Metall och kollektivavtal är det bästa för den här planeten, vad vet jag?
Inte bara det, de meddelar också att bara de förträffligt duktiga personer på fackförbunden är kapabla att kämpa för dig, vi vanliga anställda är på tok för dumma för att förstå alla svåra ord som används och kan inte göra något om arbetsgivaren bryter mot lagen.
Väldigt många nya användare som kommit till vårt forum nu, och dykt upp i den här tråden.
Man kan nästan tro att många av dem inte kör Tesla. Eller någon annan elbil heller för den delen. De kanske inte alls är intresserade av fossilfria lösningar rent av.
Kanske har de kommit hit enbart för att meddela oss att IF Metall och kollektivavtal är det bästa för den här planeten, vad vet jag?
Ta er tid och lyssna på det tre saker som nämns först.
Andra är ändå roligast. Säger han att kollektivavtalet är en fördyring för arbetsgivaren ? Att det blir orättvist mot andra om tesla slipper ?
Vad är det roliga? Självklart blir det billigare för arbetsgivaren om man har sämre villkor för sina anställda.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ta er tid och lyssna på det tre saker som nämns först.
Andra är ändå roligast. Säger han att kollektivavtalet är en fördyring för arbetsgivaren ? Att det blir orättvist mot andra om tesla slipper ?
Ta er tid och lyssna på det tre saker som nämns först.
Andra är ändå roligast. Säger han att kollektivavtalet är en fördyring för arbetsgivaren ? Att det blir orättvist mot andra om tesla slipper ?
Vad är det roliga? Självklart blir det billigare för arbetsgivaren om man har sämre villkor för sina anställda.
Men snälla nån ! Visa exakt vart svenska tesla anställda har det dåligt ? Ta fram konkreta bevis så kan vi ha en annan dialog.
Det kan jag inte, eftersom Tesla inte vill dela med sig av på vilket sätt ett kollektivavtal skulle vara sämre för dem själva eller sina anställda. Precis som du inte kan veta hur det ligger till, utan enbart gör ett antagande att facket ljuger.
Facket har medlemmar vid Tesla som strejkar. Självklart har de kännedom om vilka villkor dessa medlemmar har. Om det inte blir fördyrande för Tesla att skriva på, på grund av att de skulle behöva ge de anställda bättre villkor, så förstår jag inte varför de vägrar att ens sätta sig vid förhandlingsbordet..
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ta er tid och lyssna på det tre saker som nämns först.
Andra är ändå roligast. Säger han att kollektivavtalet är en fördyring för arbetsgivaren ? Att det blir orättvist mot andra om tesla slipper ?
Vad är det roliga? Självklart blir det billigare för arbetsgivaren om man har sämre villkor för sina anställda.
Men snälla nån ! Visa exakt vart svenska tesla anställda har det dåligt ? Ta fram konkreta bevis så kan vi ha en annan dialog.
Det kan jag inte, eftersom Tesla inte vill dela med sig av på vilket sätt ett kollektivavtal skulle vara sämre för dem själva eller sina anställda. Precis som du inte kan veta hur det ligger till, utan enbart gör ett antagande att facket ljuger.
Facket har medlemmar vid Tesla som strejkar. Självklart har de kännedom om vilka villkor dessa medlemmar har. Om det inte blir fördyrande för Tesla att skriva på, på grund av att de skulle behöva ge de anställda bättre villkor, så förstår jag inte varför de vägrar att ens sätta sig vid förhandlingsbordet..
De har suttit vid förhandlingsbordet och har lagt fram sitt. De vill inte ha kollektivavtal, simple as that.
Så nej, de vägrar inte alls.
Det tyska facket IG Metall ställer sig helhjärtat bakom IF Metalls kamp för kollektivavtal med Tesla. ”Er strejk ger våra kollegor mod och självförtroende att organisera sig och ta sitt öde i egna händer”, skriver förbundet i ett uttalande.
Om konflikten riskerar att göra så att IF Metall förlorar medlemmar, så kan man iallafall konstatera att den har varit bra för antalet medlemmar i Teslaclubsweden. Flera stycken i denna tråd registrerade sig efter att konflikten utbröt och har inte skrivit i någon annan tråd. Viljan att opinionsbilda för Tesla i frågan är det inget fel på iallafall.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ta er tid och lyssna på det tre saker som nämns först.
Andra är ändå roligast. Säger han att kollektivavtalet är en fördyring för arbetsgivaren ? Att det blir orättvist mot andra om tesla slipper ?
Vad är det roliga? Självklart blir det billigare för arbetsgivaren om man har sämre villkor för sina anställda.
Men snälla nån ! Visa exakt vart svenska tesla anställda har det dåligt ? Ta fram konkreta bevis så kan vi ha en annan dialog.
Det kan jag inte, eftersom Tesla inte vill dela med sig av på vilket sätt ett kollektivavtal skulle vara sämre för dem själva eller sina anställda. Precis som du inte kan veta hur det ligger till, utan enbart gör ett antagande att facket ljuger.
Facket har medlemmar vid Tesla som strejkar. Självklart har de kännedom om vilka villkor dessa medlemmar har. Om det inte blir fördyrande för Tesla att skriva på, på grund av att de skulle behöva ge de anställda bättre villkor, så förstår jag inte varför de vägrar att ens sätta sig vid förhandlingsbordet..
Rekommenderar att du läser Tibors skrivning tidigare om ”så fungerar företaget Tesla”
Att någon inte vill teckna kollektivavtal / sätta sig ner och diskutera med facket kan helt enkelt vara av ideologiska skäl. Vissa skulle aldrig handla på ICA andra aldrig på Konsum av rent ideologiska skäl, huruvida det är logiskt eller inte är något helt annat.
Det tyska facket IG Metall ställer sig helhjärtat bakom IF Metalls kamp för kollektivavtal med Tesla. ”Er strejk ger våra kollegor mod och självförtroende att organisera sig och ta sitt öde i egna händer”, skriver förbundet i ett uttalande.
De har dock lite annan inställning än IF Metall:
"– Arbetarna själva måste kräva ett kollektivavtal. Men om de vill ha det så står vi redo att förhandla om ett avtal, säger Markus Sievers, presstalesman för IG Metall i Berlin, till Dagens Industri."
De kanske har lärt sig att det inte är smart att starta konflikter för andra, när de man strider för inte efterfrågar striden...
Ta er tid och lyssna på det tre saker som nämns först.
Andra är ändå roligast. Säger han att kollektivavtalet är en fördyring för arbetsgivaren ? Att det blir orättvist mot andra om tesla slipper ?
Vad är det roliga? Självklart blir det billigare för arbetsgivaren om man har sämre villkor för sina anställda.
Men snälla nån ! Visa exakt vart svenska tesla anställda har det dåligt ? Ta fram konkreta bevis så kan vi ha en annan dialog.
Det kan jag inte, eftersom Tesla inte vill dela med sig av på vilket sätt ett kollektivavtal skulle vara sämre för dem själva eller sina anställda. Precis som du inte kan veta hur det ligger till, utan enbart gör ett antagande att facket ljuger.
Facket har medlemmar vid Tesla som strejkar. Självklart har de kännedom om vilka villkor dessa medlemmar har. Om det inte blir fördyrande för Tesla att skriva på, på grund av att de skulle behöva ge de anställda bättre villkor, så förstår jag inte varför de vägrar att ens sätta sig vid förhandlingsbordet..
Det är väl självklart upp till IF Metall att ta fram fakta på hur deras medlemmar har det? De har all möjlighet att prata med dom och tala om hur många som tycker det skulle vara bättre med kollektivavtal.
Argumentet om att det inte finns några nackdelar för Tesla att teckna kollektivavtal om de har bättre villkor har punkterats gång på gång. Hur kul tror du företag som tvingas till sympatiåtgärder tycker att det är? Werksta ångrar sig nog bittert idag.