Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

Kriper skrev: 18 nov 2023 12:20
Om Novus undersökning

Novus har genomfört 1088 intervjuer. Deltagarfrekvensen bland de inbjudna var 61%. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen
gäller hela populationen.
Källa: Novus

Skärmavbild 2023-11-18 kl. 12.18.01.png
Ett praktexempel på hur man kan ”ljuga” med statistik.
Är egentligen konstigt att inte 100% svarade att de anställda ska ha svenska löner etc.
Så som någon skrev tidigare, så som man frågar får man svar…
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

josve skrev: 18 nov 2023 16:20
Olycksfallsförsäkringen i Skandia gäller dygnet runt, TFA via Fora (vid kollektivavtal) gäller påväg till och från arbetet samt under arbetstid (på arbetsplatsen).

Omfattningen är dock inte identisk. (Hade jag själv fått välja hade jag valt olycksfall i Skandia men det är Inget facit på vilken som är bäst).
Instämmer, att jämföra försäkringsskydd i olika lösningar är alltid svårt, men det finns inget som tyder på att Teslas lösning är väsentligt sämre eller bättre än det man får via kollektivavtal.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10971
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

SosaTesla skrev: 18 nov 2023 16:10
Fredrik j skrev: 18 nov 2023 15:59
SosaTesla skrev: 18 nov 2023 15:42
Dinsdale skrev: 18 nov 2023 07:36
SosaTesla skrev: 17 nov 2023 14:52
Ok så här ligger det till. Vi har i dagarna fått lånet till bilen vi vill ha. Vi har testat nästan alla elbilar som finns och vill bara ha Model Y Performance. Det kliar i fingrarna att beställa hem bilen MEN VÅGAR INTE PÅ GRUND AV KONFLIKTEN. Kan någon förstå mig och vad rekommenderar ni?
Om ni vill beställa bör ni fundera på vilket som blir billigast, att ta rabatt på lagerbil men betala full ränta eller att ta 3% ränta-erbjudandet men då betala fullpris för bilen.
Tesla brukar vilja bli av med lagret inför kvartalsslut, och allra speciellt årsskiftet (pga årsrapporten) så störst rabatter ges mot slutet av året. Som jag minns det har det gått att kombinera rabatt på lagerbilar med ränterabatt tidigare kvartalsslut. Det är förstås en risk om ni har en specifik konfiguration som kanske tar slut (eller pga blockad inte kan levereras).

Andrahandsvärdet är ett frågetecken, om Tesla lämnar landet eller om bilmärket får en stämpel på sig och man bor på ett ställe där folk bryr sig om bilar/vilken bil man kör.

Om inte bilen kan levereras behöver ni ju inte betala, så ur det perspektivet finns det inget att vara rädd för. Däremot är Teslor, i motsats till vad många vill ge sken av, verkligen inte underhållsfria. Ni har ju en försäkring på bilen om den skulle bli okörbar pga olycka (som inte ni behöver vara vållande till), men om jag förstår rätt får ni inte ersättning till hyrbil och liknande om anledningen är bortom försäkringsbolagets kontroll (som strejk/blockad anses vara). Så det är en risk.
Får ni punktering kanske ni får svårt att få punkan lagad om ni bara har tillgång till verkstäder med kollektivavtal där ni bor. Det kan ju vara rätt irriterande iom att det inte bara går att byta till ett sommardäck på vintern. På sommaren kan man ju byta till ett dubbfritt vinterdäck under en kortare period om det verkligen skulle knipa.

Jag hade iaf avvaktat, men primärt pga att det är så nära årsskiftet att man säkert kommer kunna kombinera lagerbilsrabatt med ränteerbjudandet.

Ja men tack så mycket för tipset! 3% ränteerbjudandet är inget för oss då det handlar om restvärde billån. Vem vad vad en Tesla är värd om 3 år? Vi kör via vår bank. Så vi avvaktar mot slutet av året. Kanske blir det större rabatt om ingen vågar köpa pga konflikten.
Du kan ju spara resten av amorteringen vid sidan om. 3% är ju svårslaget.
Ja fast du vet vad det är för lån? Restvärde innebär att efter tre år så ska du betala restvärdet av bilen (i detta fall 53%) om du vill behålla den. Handlaren är den som sätter värdet på bilen. Så är bilen mer värd så kan du få betala mer än de 53%. Du äger inte bilen dessa tre år utan är delägare. Har du dessutom barn som jag har så känns det inte bra att ständigt tänka på hur det kan påverka priset om de spiller eller gör annat. Nä jag sover bättre om nätterna om jag ”äger” bilen även om det är banklån. Förresten så tog jag inte billån på 9% utan höjde bolånet 🤓.
Nej, det är inte så det fungerar. Restvärde är bara ett sätt att få dig att amortera av bilen långsammare och när avtalstiden har gått har du en restskuld att lösa. Hur du betalar tillbaka den skulden bestämmer du själv. Antingen med pengar du sparat vid sidan eller så säljer du bilen. Eller refinansierar bilen (till en annan ränta). Du äger bilen från dag ett.

Det du beskriver är ju någon slags privatleasingupplägg.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Vi tycker olika om hur facket respektive Tesla agerar, det kan vi nog enas om i alla fall.

Men, kan vi resonera lite hur vi tror att det här utvecklas?

Facket lär ju inte backa.
Tesla lär ju inte backa.

Så var står vi om 5-10 år? Tesla sköter allt in house och facket står fortfarande och strejkar i sina västar utanför Teslas servicecenter?

Eller vad kommer hända på sikt tror ni?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

slugger75 skrev: 18 nov 2023 16:30
Vi tycker olika om hur facket respektive Tesla agerar, det kan vi nog enas om i alla fall.

Men, kan vi resonera lite hur vi tror att det här utvecklas?

Facket lär ju inte backa.
Tesla lär ju inte backa.

Så var står vi om 5-10 år? Tesla sköter allt in house och facket står fortfarande och strejkar i sina västar utanför Teslas servicecenter?

Eller vad kommer hända på sikt tror ni?


50% skrivit på
25% Tesla lagt ut allt på franchising, så som många andra gör.
20% annan lösning
5% Tesla lämnat Sverige
Senast redigerad av erfaren bilmek, redigerad totalt 1 gånger.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

josve skrev: 18 nov 2023 16:22
Kriper skrev: 18 nov 2023 12:20
Om Novus undersökning

Novus har genomfört 1088 intervjuer. Deltagarfrekvensen bland de inbjudna var 61%. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen
gäller hela populationen.
Källa: Novus

Skärmavbild 2023-11-18 kl. 12.18.01.png
Ett praktexempel på hur man kan ”ljuga” med statistik.
Är egentligen konstigt att inte 100% svarade att de anställda ska ha svenska löner etc.
Så som någon skrev tidigare, så som man frågar får man svar…
Vänligen istället för att snacka och kritisera andras.
Gör gärna en egen undersökning och bilda dig en egen uppfattning.
Hur man än frågar så blir det vinklat på något sätt. Eller?
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SosaTesla »

Fredrik j skrev: 18 nov 2023 16:26
SosaTesla skrev: 18 nov 2023 16:10
Fredrik j skrev: 18 nov 2023 15:59
SosaTesla skrev: 18 nov 2023 15:42
Dinsdale skrev: 18 nov 2023 07:36

Om ni vill beställa bör ni fundera på vilket som blir billigast, att ta rabatt på lagerbil men betala full ränta eller att ta 3% ränta-erbjudandet men då betala fullpris för bilen.
Tesla brukar vilja bli av med lagret inför kvartalsslut, och allra speciellt årsskiftet (pga årsrapporten) så störst rabatter ges mot slutet av året. Som jag minns det har det gått att kombinera rabatt på lagerbilar med ränterabatt tidigare kvartalsslut. Det är förstås en risk om ni har en specifik konfiguration som kanske tar slut (eller pga blockad inte kan levereras).

Andrahandsvärdet är ett frågetecken, om Tesla lämnar landet eller om bilmärket får en stämpel på sig och man bor på ett ställe där folk bryr sig om bilar/vilken bil man kör.



Om inte bilen kan levereras behöver ni ju inte betala, så ur det perspektivet finns det inget att vara rädd för. Däremot är Teslor, i motsats till vad många vill ge sken av, verkligen inte underhållsfria. Ni har ju en försäkring på bilen om den skulle bli okörbar pga olycka (som inte ni behöver vara vållande till), men om jag förstår rätt får ni inte ersättning till hyrbil och liknande om anledningen är bortom försäkringsbolagets kontroll (som strejk/blockad anses vara). Så det är en risk.
Får ni punktering kanske ni får svårt att få punkan lagad om ni bara har tillgång till verkstäder med kollektivavtal där ni bor. Det kan ju vara rätt irriterande iom att det inte bara går att byta till ett sommardäck på vintern. På sommaren kan man ju byta till ett dubbfritt vinterdäck under en kortare period om det verkligen skulle knipa.

Jag hade iaf avvaktat, men primärt pga att det är så nära årsskiftet att man säkert kommer kunna kombinera lagerbilsrabatt med ränteerbjudandet.

Ja men tack så mycket för tipset! 3% ränteerbjudandet är inget för oss då det handlar om restvärde billån. Vem vad vad en Tesla är värd om 3 år? Vi kör via vår bank. Så vi avvaktar mot slutet av året. Kanske blir det större rabatt om ingen vågar köpa pga konflikten.
Du kan ju spara resten av amorteringen vid sidan om. 3% är ju svårslaget.
Ja fast du vet vad det är för lån? Restvärde innebär att efter tre år så ska du betala restvärdet av bilen (i detta fall 53%) om du vill behålla den. Handlaren är den som sätter värdet på bilen. Så är bilen mer värd så kan du få betala mer än de 53%. Du äger inte bilen dessa tre år utan är delägare. Har du dessutom barn som jag har så känns det inte bra att ständigt tänka på hur det kan påverka priset om de spiller eller gör annat. Nä jag sover bättre om nätterna om jag ”äger” bilen även om det är banklån. Förresten så tog jag inte billån på 9% utan höjde bolånet 🤓.
Nej, det är inte så det fungerar. Restvärde är bara ett sätt att få dig att amortera av bilen långsammare och när avtalstiden har gått har du en restskuld att lösa. Hur du betalar tillbaka den skulden bestämmer du själv. Antingen med pengar du sparat vid sidan eller så säljer du bilen. Eller refinansierar bilen (till en annan ränta). Du äger bilen från dag ett.

Det du beskriver är ju någon slags privatleasingupplägg.
Så egentligen borde jag lägga besparingarna på fonder (aktierna på väg upp) och satsa på 3% lånet. Hmmm värd att tänka på! 🤔
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Rimlig »

slugger75 skrev:
Vi tycker olika om hur facket respektive Tesla agerar, det kan vi nog enas om i alla fall.

Men, kan vi resonera lite hur vi tror att det här utvecklas?

Facket lär ju inte backa.
Tesla lär ju inte backa.

Så var står vi om 5-10 år? Tesla sköter allt in house och facket står fortfarande och strejkar i sina västar utanför Teslas servicecenter?

Eller vad kommer hända på sikt tror ni?
Att Tesla skulle skriva på KA för TM Sweden AB känns som extremt låg sannolikhet. Ser inte varför de skulle vilja få in facket i styrelsen vilket sannolikt skulle bli en konsekvens.

I så fall mer rimligt att de skapar ett separat bolag enkom för metallarna och signar KA för detta bolag.

Mest sannolikt givet att Elon sitter på toppen är väl annars att de bara håller ut och lyfter in mer och mer in-house. Både fack och Tesla lär bli förlorare i detta fall, men vi lär kanske se ljusningar i form av modernisering av ”den svenska modellen” där fackens möjlighet till oproportionerliga sympatiåtgärder åtgärdas?
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Rimlig skrev: 18 nov 2023 16:58
slugger75 skrev:
Vi tycker olika om hur facket respektive Tesla agerar, det kan vi nog enas om i alla fall.

Men, kan vi resonera lite hur vi tror att det här utvecklas?

Facket lär ju inte backa.
Tesla lär ju inte backa.

Så var står vi om 5-10 år? Tesla sköter allt in house och facket står fortfarande och strejkar i sina västar utanför Teslas servicecenter?

Eller vad kommer hända på sikt tror ni?
Att Tesla skulle skriva på KA för TM Sweden AB känns som extremt låg sannolikhet. Ser inte varför de skulle vilja få in facket i styrelsen vilket sannolikt skulle bli en konsekvens.

I så fall mer rimligt att de skapar ett separat bolag enkom för metallarna och signar KA för detta bolag.

Mest sannolikt givet att Elon sitter på toppen är väl annars att de bara håller ut och lyfter in mer och mer in-house. Både fack och Tesla lär bli förlorare i detta fall, men vi lär kanske se ljusningar i form av modernisering av ”den svenska modellen” där fackens möjlighet till oproportionerliga sympatiåtgärder åtgärdas?
Fråga som jag undrar. Du och många andra skriver om modernisering av den svenska modellen.
Hur har ni tänkt att den skall moderniseras? Inte bara några ord. Hur ser modellen ut idag och Rent konkret hur har ni tänkt att den skall se ut istället?
Jag är mycket intresserad av svaren.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 16:42
josve skrev: 18 nov 2023 16:22
Kriper skrev: 18 nov 2023 12:20
Om Novus undersökning

Novus har genomfört 1088 intervjuer. Deltagarfrekvensen bland de inbjudna var 61%. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen
gäller hela populationen.
Källa: Novus

Skärmavbild 2023-11-18 kl. 12.18.01.png
Ett praktexempel på hur man kan ”ljuga” med statistik.
Är egentligen konstigt att inte 100% svarade att de anställda ska ha svenska löner etc.
Så som någon skrev tidigare, så som man frågar får man svar…
Vänligen istället för att snacka och kritisera andras.
Gör gärna en egen undersökning och bilda dig en egen uppfattning.
Hur man än frågar så blir det vinklat på något sätt. Eller?
Här är en annan undersökning på strax över 5000 personer som svarat. Ett annat resultat om man ska jämföra.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... astrejken/

Tror absolut att det finns något i hur frågan är ställd.

Om man ska ha Svenska löner? Absolut, men om man ska ha villkor satta av facket oavsett modell, kanske inte beroende på hur lönemodellen är utformad.
Hade det varit ett yrke med överskott på personal och lönerna under norm så hade jag nog också hejat på kollektivavtal, men så är inte fallet.

Varför svarade du inte på min andra fråga förresten erfaren bilmek?
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dexter »

Vet inte om den varit uppe i tråden. Men rolig är den.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Fosilfri2035 skrev: 18 nov 2023 17:11
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 16:42
josve skrev: 18 nov 2023 16:22
Kriper skrev: 18 nov 2023 12:20
Om Novus undersökning

Novus har genomfört 1088 intervjuer. Deltagarfrekvensen bland de inbjudna var 61%. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen
gäller hela populationen.
Källa: Novus

Skärmavbild 2023-11-18 kl. 12.18.01.png
Ett praktexempel på hur man kan ”ljuga” med statistik.
Är egentligen konstigt att inte 100% svarade att de anställda ska ha svenska löner etc.
Så som någon skrev tidigare, så som man frågar får man svar…
Vänligen istället för att snacka och kritisera andras.
Gör gärna en egen undersökning och bilda dig en egen uppfattning.
Hur man än frågar så blir det vinklat på något sätt. Eller?
Här är en annan undersökning på strax över 5000 personer som svarat. Ett annat resultat om man ska jämföra.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... astrejken/

Tror absolut att det finns något i hur frågan är ställd.

Om man ska ha Svenska löner? Absolut, men om man ska ha villkor satta av facket oavsett modell, kanske inte beroende på hur lönemodellen är utformad.
Hade det varit ett yrke med överskott på personal och lönerna under norm så hade jag nog också hejat på kollektivavtal, men så är inte fallet.

Varför svarade du inte på min andra fråga förresten erfaren bilmek?
Förlåt det är många inlägg. Vilken fråga?
current
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av current »

Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 17:46
Fosilfri2035 skrev: 18 nov 2023 17:11
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 16:42
josve skrev: 18 nov 2023 16:22
Kriper skrev: 18 nov 2023 12:20
Om Novus undersökning

Novus har genomfört 1088 intervjuer. Deltagarfrekvensen bland de inbjudna var 61%. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen
gäller hela populationen.
Källa: Novus

Skärmavbild 2023-11-18 kl. 12.18.01.png
Ett praktexempel på hur man kan ”ljuga” med statistik.
Är egentligen konstigt att inte 100% svarade att de anställda ska ha svenska löner etc.
Så som någon skrev tidigare, så som man frågar får man svar…
Vänligen istället för att snacka och kritisera andras.
Gör gärna en egen undersökning och bilda dig en egen uppfattning.
Hur man än frågar så blir det vinklat på något sätt. Eller?
Här är en annan undersökning på strax över 5000 personer som svarat. Ett annat resultat om man ska jämföra.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... astrejken/

Tror absolut att det finns något i hur frågan är ställd.

Om man ska ha Svenska löner? Absolut, men om man ska ha villkor satta av facket oavsett modell, kanske inte beroende på hur lönemodellen är utformad.
Hade det varit ett yrke med överskott på personal och lönerna under norm så hade jag nog också hejat på kollektivavtal, men så är inte fallet.

Varför svarade du inte på min andra fråga förresten erfaren bilmek?
Förlåt det är många inlägg. Vilken fråga?
Ingen fara, den här:

Erfaren bilmek och alla andra som pushar för kollektivavtal med resonemang om varför det är bra för svenska modellen.

Varför är det bra för Tesla?
Lägg pengar åt sidan (för om Tesla vill så kan de se till att de blir helt opåverkade för samtliga framtida åtgärder från facket, ekonomin finns).

Innan ni går in på arbetsmiljö, trygghet och diverse motargument så vill jag att ni läser på följande lagar:
- LAS
- OSA
- SAM
- MBL

Alla dessa delar förklarar tydligt vad du får och inte får göra, dessutom vilka skyldigheter du har som AG.
Dessutom så behöver vi skilja på Kollektivavtal och med i facket.

Är du med i facket så kommer du få hjälp av facket och du har extra förmåner om du skulle bli av med jobbet etc.

Kollektivavtalet däremot både begränsat och riskerar att sätta gränser för mellanchefer som inte riktigt förstår.

Jag har personlig erfarenheter av både kollektivavtalsknuta AG och ej knutna.
Svenska modellen är väl ovan angivna lagrum inte ett gäng fackpampars makthysteri?
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Rennwagen »

Undrar var Comorra-Metalls strejkkassa på 10 miljarder kronor kommer ifrån? Om medlemmarna räknade lite på det så vore de kanske inte så lojala. Att som lök på laxen tvingas ut i strejk som inte har något att göra med den arbetsplats man jobbar på och därigenom riskera sin anställning och hela sitt företags fortlevnad är inget annat än mycket märkligt.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Rennwagen »

Bra artikel från Jonas Jonasson " kortat ned och slutet är "Fast nu det har gått nästan 30 år och både arbetsmarknaden och världen ser annorlunda ut. Så när facket nu plockar fram det gamla manuset från Toys-R-Us-fajten för att använda mot Tesla finns skäl att bli orolig. För om elbilstillverkaren bestämmer sig för att lämna landet hellre än att teckna ett avtal, så är det vi – och inte minst alla anställda som får sparken – som drar kortaste strået. Och vad händer med den omhuldade Sverigebilden – redan anfrätt av brottsvågen med mera – om världens just nu hetaste företag inte tycker att det kan verka här? Det vill vi inte veta.

Den svenska modellen fyller 85 i år. Hon är gammal nog för en uppdatering. "
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7406
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Dexter skrev: 18 nov 2023 17:37
Vet inte om den varit uppe i tråden. Men rolig är den.
Tänk att ett humorprogram gör ett bättre jobb att sammanfatta händelserna än många seriösa nyhetsbyråer.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Fosilfri2035 skrev: 18 nov 2023 18:16
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 17:46
Fosilfri2035 skrev: 18 nov 2023 17:11
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 16:42
josve skrev: 18 nov 2023 16:22


Ett praktexempel på hur man kan ”ljuga” med statistik.
Är egentligen konstigt att inte 100% svarade att de anställda ska ha svenska löner etc.
Så som någon skrev tidigare, så som man frågar får man svar…
Vänligen istället för att snacka och kritisera andras.
Gör gärna en egen undersökning och bilda dig en egen uppfattning.
Hur man än frågar så blir det vinklat på något sätt. Eller?
Här är en annan undersökning på strax över 5000 personer som svarat. Ett annat resultat om man ska jämföra.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... astrejken/

Tror absolut att det finns något i hur frågan är ställd.

Om man ska ha Svenska löner? Absolut, men om man ska ha villkor satta av facket oavsett modell, kanske inte beroende på hur lönemodellen är utformad.
Hade det varit ett yrke med överskott på personal och lönerna under norm så hade jag nog också hejat på kollektivavtal, men så är inte fallet.

Varför svarade du inte på min andra fråga förresten erfaren bilmek?
Förlåt det är många inlägg. Vilken fråga?
Ingen fara, den här:

Erfaren bilmek och alla andra som pushar för kollektivavtal med resonemang om varför det är bra för svenska modellen.

Varför är det bra för Tesla?
Lägg pengar åt sidan (för om Tesla vill så kan de se till att de blir helt opåverkade för samtliga framtida åtgärder från facket, ekonomin finns).

Innan ni går in på arbetsmiljö, trygghet och diverse motargument så vill jag att ni läser på följande lagar:
- LAS
- OSA
- SAM
- MBL

Alla dessa delar förklarar tydligt vad du får och inte får göra, dessutom vilka skyldigheter du har som AG.
Dessutom så behöver vi skilja på Kollektivavtal och med i facket.

Är du med i facket så kommer du få hjälp av facket och du har extra förmåner om du skulle bli av med jobbet etc.

Kollektivavtalet däremot både begränsat och riskerar att sätta gränser för mellanchefer som inte riktigt förstår.

Jag har personlig erfarenheter av både kollektivavtalsknuta AG och ej knutna.
Svenska modellen är väl ovan angivna lagrum inte ett gäng fackpampars makthysteri?
Varför är det bra för Tesla?

Svaret har jag skrivit i tidigare inlägg. För "Tesla" kan jag inte riktigt svara om det är bra eller inte. Förmodligen bra eftersom de blir mer attraktiva som arbetsgivare.
För de anställda innebär det är tryggheter som jag har skrivit om innan. Behöver jag upprepa det? Se mitt tidigare inlägg med punkterna.

Svenska modellen är väl ovan angivna lagrum inte ett gäng fackpampars makthysteri?
Nej, det är solidariskt för att det skall vara utan tvekan vad som gäller för de anställda. Dvs facket har insynen.
Jag har tidigare skrivit om det.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8697
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 15:40
Pontus skrev: 18 nov 2023 15:19
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 13:59
Pontus skrev: 18 nov 2023 13:16
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 13:01


Tyvärr drabbas privatpersoner, även jag kanske. Jag har en Y performance. 2022.
Jag är beredd att ställa bilen några månader om det behövs. Om den blir trasig någonstans.
Kommer inte att klaga på strejken.
Är beredd att ta min del av ansvaret
Ditt ansvar för att de som jobbar på Tesla ska fortsätta få jobba med samma villkor som nu eller tom sämre villkor. Är det det du vill ta ansvar för?
Det är ju i varje fall det som blir resultatet av den fråga som ställdes till Novus.
Vad jag vill ta ansvar för? Har inte det framgått klart?
KA vill jag ta ansvar för. Jag tycker att strejken är bra och är väl befogad.
Ingen skall komma hit och vara gökunge på den svenska arbetsmarknaden och säga att man följer ett avtal och inte själva vara en del av det. De lever inte som de lär.

Tesla har duckat i 5-6 år nu och glidit runt på någon räkmacka och lever inte som de lär.

De skulle haft mer förhandlingsutrymme och detta kanske inte skulle ha skett på samma vis om de var klyftiga nog att inte säga något om kolletivavtal alls eller ens påstå att de följer dem. För utan kollektivavtal har facket ändå inte den insynen.

Om någon stad säger att deras simbassäng möter olympisk standard och mäter upp och visar, men de vägrar gå med i IOK eller SOK som vill kontrollmäta. Då bojkottas deras pool för tävlingarna. Sedan blir de sura för att ingen kommer och tävlar i staden.
Man kan inte plocka russinen ur kakan alltså. Antingen är man med på tåget eller så är man inte det.
Kan du förklara:
- Hut TM Sweden inte lever som dom lär?

InteTM, Huvudkontoret i USA. Se nästa svar

- Vilken räkmacka är det dom glidit runt på?

Säger sig följa avtal utan att vara delaktiga i det. Går inte att verifieras. Det borde inte nämnt något alls om att de följer något.

- Vilken del av avtalet är dom påstår sig följa utan att göra det?

Inget vet säkert, se ovan. Går inte att verifieras


- Vilka russin syftar du på?

Svenska arbetsmarknaden, utan att vara med på tåget KA

Jag hänger inte med i Vilken fakta du syftar på utan bara att du är väldigt emot TM Sweden.

Nej inte alls emot dem, de är 100% bakbundna här.

Vad det gäller simbassängen så är det ju mer så att nu stoppar man alla ifrån att en gå dit på sin fritid och träna.

Blir konsekvensen.
Se ovan svar
Vad det gäller avtalet så vet ju Tesla om dom följer det eller inte även de anställda vet. Men dom som pratar mest om det verkar inte vet vilka är facket.
Nu är det ju TM här I Sverige saken gäller det är här man blockerar och strejkar och vill tvinga på kollektivavtal eller menar du att facket ska bråka här I Sverige tills Tesla har kollektivavtal i USA?
Vilka är russinen dom tagit? Skriv gärna i klartext då jag är trögfattad.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Rennwagen skrev: 18 nov 2023 18:27
Bra artikel från Jonas Jonasson " kortat ned och slutet är "Fast nu det har gått nästan 30 år och både arbetsmarknaden och världen ser annorlunda ut. Så när facket nu plockar fram det gamla manuset från Toys-R-Us-fajten för att använda mot Tesla finns skäl att bli orolig. För om elbilstillverkaren bestämmer sig för att lämna landet hellre än att teckna ett avtal, så är det vi – och inte minst alla anställda som får sparken – som drar kortaste strået. Och vad händer med den omhuldade Sverigebilden – redan anfrätt av brottsvågen med mera – om världens just nu hetaste företag inte tycker att det kan verka här? Det vill vi inte veta.

Den svenska modellen fyller 85 i år. Hon är gammal nog för en uppdatering. "
Hur har du tänkt att den uppdateringen skall se ut? Har frågat tidigare, men inget svar hittills.
Lätt att kasta sig ur något är det. Men att komma med en modell på moderningsering verkar vara svårare.

De kommer inte att lämna Sverige i första taget. Teslabilarna kommer fortfarande behöva repareras och andra bilar också. Så du kommer att ha jobbet kvar, men hos någon annan kanske.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Pontus skrev: 18 nov 2023 18:47
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 15:40
Pontus skrev: 18 nov 2023 15:19
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 13:59
Pontus skrev: 18 nov 2023 13:16

Ditt ansvar för att de som jobbar på Tesla ska fortsätta få jobba med samma villkor som nu eller tom sämre villkor. Är det det du vill ta ansvar för?
Det är ju i varje fall det som blir resultatet av den fråga som ställdes till Novus.
Vad jag vill ta ansvar för? Har inte det framgått klart?
KA vill jag ta ansvar för. Jag tycker att strejken är bra och är väl befogad.
Ingen skall komma hit och vara gökunge på den svenska arbetsmarknaden och säga att man följer ett avtal och inte själva vara en del av det. De lever inte som de lär.

Tesla har duckat i 5-6 år nu och glidit runt på någon räkmacka och lever inte som de lär.

De skulle haft mer förhandlingsutrymme och detta kanske inte skulle ha skett på samma vis om de var klyftiga nog att inte säga något om kolletivavtal alls eller ens påstå att de följer dem. För utan kollektivavtal har facket ändå inte den insynen.

Om någon stad säger att deras simbassäng möter olympisk standard och mäter upp och visar, men de vägrar gå med i IOK eller SOK som vill kontrollmäta. Då bojkottas deras pool för tävlingarna. Sedan blir de sura för att ingen kommer och tävlar i staden.
Man kan inte plocka russinen ur kakan alltså. Antingen är man med på tåget eller så är man inte det.
Kan du förklara:
- Hut TM Sweden inte lever som dom lär?

InteTM, Huvudkontoret i USA. Se nästa svar

- Vilken räkmacka är det dom glidit runt på?

Säger sig följa avtal utan att vara delaktiga i det. Går inte att verifieras. Det borde inte nämnt något alls om att de följer något.

- Vilken del av avtalet är dom påstår sig följa utan att göra det?

Inget vet säkert, se ovan. Går inte att verifieras


- Vilka russin syftar du på?

Svenska arbetsmarknaden, utan att vara med på tåget KA

Jag hänger inte med i Vilken fakta du syftar på utan bara att du är väldigt emot TM Sweden.

Nej inte alls emot dem, de är 100% bakbundna här.

Vad det gäller simbassängen så är det ju mer så att nu stoppar man alla ifrån att en gå dit på sin fritid och träna.

Blir konsekvensen.
Se ovan svar
Vad det gäller avtalet så vet ju Tesla om dom följer det eller inte även de anställda vet. Men dom som pratar mest om det verkar inte vet vilka är facket.
Nu är det ju TM här I Sverige saken gäller det är här man blockerar och strejkar och vill tvinga på kollektivavtal eller menar du att facket ska bråka här I Sverige tills Tesla har kollektivavtal i USA?
Vilka är russinen dom tagit? Skriv gärna i klartext då jag är trögfattad.
Rent juridiskt har du rätt. Det gäller TM.
Men i praktiken som jag har skrivit om innan är de bakbundna och får inte ingå något avtal om inte huvudkontoret i USA är med på det.

Russinen är att verka i Sverige och säga att man har likvädiga avtal eller bättre, men inte kan verifiera det. De är ju inte ens med i avtalen. De låter alla 90% andra köra dem och sitter och tittar på bara. Vilka pajaser, de borde väl fatta om man inte har ett avtal så kan man inte hävda att man följer det när man inte ger ens facken insynen för att verifiera det.
En sällsam klumpig blunder har de gjort. (Som simbassängen tidigare) Ovan skulle de aldrig sagt. Då hade vi inte haft denna konflikt på det här sättet antagligen.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 18:43
Fosilfri2035 skrev: 18 nov 2023 18:16
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 17:46
Fosilfri2035 skrev: 18 nov 2023 17:11
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 16:42

Vänligen istället för att snacka och kritisera andras.
Gör gärna en egen undersökning och bilda dig en egen uppfattning.
Hur man än frågar så blir det vinklat på något sätt. Eller?
Här är en annan undersökning på strax över 5000 personer som svarat. Ett annat resultat om man ska jämföra.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... astrejken/

Tror absolut att det finns något i hur frågan är ställd.

Om man ska ha Svenska löner? Absolut, men om man ska ha villkor satta av facket oavsett modell, kanske inte beroende på hur lönemodellen är utformad.
Hade det varit ett yrke med överskott på personal och lönerna under norm så hade jag nog också hejat på kollektivavtal, men så är inte fallet.

Varför svarade du inte på min andra fråga förresten erfaren bilmek?
Förlåt det är många inlägg. Vilken fråga?
Ingen fara, den här:

Erfaren bilmek och alla andra som pushar för kollektivavtal med resonemang om varför det är bra för svenska modellen.

Varför är det bra för Tesla?
Lägg pengar åt sidan (för om Tesla vill så kan de se till att de blir helt opåverkade för samtliga framtida åtgärder från facket, ekonomin finns).

Innan ni går in på arbetsmiljö, trygghet och diverse motargument så vill jag att ni läser på följande lagar:
- LAS
- OSA
- SAM
- MBL

Alla dessa delar förklarar tydligt vad du får och inte får göra, dessutom vilka skyldigheter du har som AG.
Dessutom så behöver vi skilja på Kollektivavtal och med i facket.

Är du med i facket så kommer du få hjälp av facket och du har extra förmåner om du skulle bli av med jobbet etc.

Kollektivavtalet däremot både begränsat och riskerar att sätta gränser för mellanchefer som inte riktigt förstår.

Jag har personlig erfarenheter av både kollektivavtalsknuta AG och ej knutna.
Svenska modellen är väl ovan angivna lagrum inte ett gäng fackpampars makthysteri?
Varför är det bra för Tesla?

Svaret har jag skrivit i tidigare inlägg. För "Tesla" kan jag inte riktigt svara om det är bra eller inte. Förmodligen bra eftersom de blir mer attraktiva som arbetsgivare.
För de anställda innebär det är tryggheter som jag har skrivit om innan. Behöver jag upprepa det? Se mitt tidigare inlägg med punkterna.

Svenska modellen är väl ovan angivna lagrum inte ett gäng fackpampars makthysteri?
Nej, det är solidariskt för att det skall vara utan tvekan vad som gäller för de anställda. Dvs facket har insynen.
Jag har tidigare skrivit om det.
Jag förstår din vy på det hela men Tesla behöver inte bli mer attraktivt.
Du behöver inte upprepa om tryggheten för de anställda för det regleras i de angivna lagar som jag skrev i frågan. Dessutom har ett fackligt medlemskap betydelse för att säkerställa att regelverket följs när inte den anställde har förmågan att själv göra det.
Även det har jag belyst, därför kvarstår fortfarande min frågeställning;
Hur är detta bra för Tesla och dess anställda?

Så Svenska modellen är alltså fackets makt över de företag som verkar i landet och inte den unika lagstiftning och arbetsmarknadsmodell som följer normen som facket har skapat?

Jag vet att du tidigare har skrivit om dessa saker men jag upplever att du blandar ihop ett kollektivavtalets innebörd med vad som faktiskt regleras i lag.

Med all respekt så förstår jag fortfarande inte hur det här skulle göra det bättre för de anställda och Tesla?

Allt vi har läst från Tesla är att kollektivavtal efterlevs och till större del är bättre, om man ska tro de anställda.
Varför vill man då kräva ett företag att skriva på något som kommer försvåra att fortsätta med deras affärsmodell?
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

Ibland, när jag är på mitt mest gubb-bittra humör, så tycker jag att det gott kan gå åt helvete för Sverige. Jag behöver inte Sverige, jag kan hälsa på ibland eller ha mitt sommarställe här men betala huvuddelen av min skatt i något annat land där företag och skatteintäkter värdesätts. Så kan bidragstagare och arbetsovilliga vara kvar här och bråka om de få kronor de lyckas skapa. Vad ska man med ett kollektivavtal till, om det inte finns några pengar att dela på?

Vi lever i en globaliserad ekonomi, fackföreningar borde vara väldigt försiktiga med att skrämma iväg företag som skapar arbete och välstånd här.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8697
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 17:09
Rimlig skrev: 18 nov 2023 16:58
slugger75 skrev:
Vi tycker olika om hur facket respektive Tesla agerar, det kan vi nog enas om i alla fall.

Men, kan vi resonera lite hur vi tror att det här utvecklas?

Facket lär ju inte backa.
Tesla lär ju inte backa.

Så var står vi om 5-10 år? Tesla sköter allt in house och facket står fortfarande och strejkar i sina västar utanför Teslas servicecenter?

Eller vad kommer hända på sikt tror ni?
Att Tesla skulle skriva på KA för TM Sweden AB känns som extremt låg sannolikhet. Ser inte varför de skulle vilja få in facket i styrelsen vilket sannolikt skulle bli en konsekvens.

I så fall mer rimligt att de skapar ett separat bolag enkom för metallarna och signar KA för detta bolag.

Mest sannolikt givet att Elon sitter på toppen är väl annars att de bara håller ut och lyfter in mer och mer in-house. Både fack och Tesla lär bli förlorare i detta fall, men vi lär kanske se ljusningar i form av modernisering av ”den svenska modellen” där fackens möjlighet till oproportionerliga sympatiåtgärder åtgärdas?
Fråga som jag undrar. Du och många andra skriver om modernisering av den svenska modellen.
Hur har ni tänkt att den skall moderniseras? Inte bara några ord. Hur ser modellen ut idag och Rent konkret hur har ni tänkt att den skall se ut istället?
Jag är mycket intresserad av svaren.
Om man vill göra det mer attraktivt för företagen kan man ju börja med att ta bort krav på att sitta i styrelsen, att man inte behöver delta i blockader som skadar företaget dvs fredsplikt åt båda hållen.
Göra det valfritt att välja vart pensionsavsättningen ska göras. Samma sak med försäkringar, fler att välja på.
Samt att ge de anställda fler möjligheter att välja vilken typ av ersättning dom vill ha och kanske välja nivån på säkerhet också.

Finns säkert många fler saker som behöver uppdateras men jag kan inte utformningen på dagens avtal utantill.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 18:58
Pontus skrev: 18 nov 2023 18:47
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 15:40
Pontus skrev: 18 nov 2023 15:19
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 13:59


Vad jag vill ta ansvar för? Har inte det framgått klart?
KA vill jag ta ansvar för. Jag tycker att strejken är bra och är väl befogad.
Ingen skall komma hit och vara gökunge på den svenska arbetsmarknaden och säga att man följer ett avtal och inte själva vara en del av det. De lever inte som de lär.

Tesla har duckat i 5-6 år nu och glidit runt på någon räkmacka och lever inte som de lär.

De skulle haft mer förhandlingsutrymme och detta kanske inte skulle ha skett på samma vis om de var klyftiga nog att inte säga något om kolletivavtal alls eller ens påstå att de följer dem. För utan kollektivavtal har facket ändå inte den insynen.

Om någon stad säger att deras simbassäng möter olympisk standard och mäter upp och visar, men de vägrar gå med i IOK eller SOK som vill kontrollmäta. Då bojkottas deras pool för tävlingarna. Sedan blir de sura för att ingen kommer och tävlar i staden.
Man kan inte plocka russinen ur kakan alltså. Antingen är man med på tåget eller så är man inte det.
Kan du förklara:
- Hut TM Sweden inte lever som dom lär?

InteTM, Huvudkontoret i USA. Se nästa svar

- Vilken räkmacka är det dom glidit runt på?

Säger sig följa avtal utan att vara delaktiga i det. Går inte att verifieras. Det borde inte nämnt något alls om att de följer något.

- Vilken del av avtalet är dom påstår sig följa utan att göra det?

Inget vet säkert, se ovan. Går inte att verifieras


- Vilka russin syftar du på?

Svenska arbetsmarknaden, utan att vara med på tåget KA

Jag hänger inte med i Vilken fakta du syftar på utan bara att du är väldigt emot TM Sweden.

Nej inte alls emot dem, de är 100% bakbundna här.

Vad det gäller simbassängen så är det ju mer så att nu stoppar man alla ifrån att en gå dit på sin fritid och träna.

Blir konsekvensen.
Se ovan svar
Vad det gäller avtalet så vet ju Tesla om dom följer det eller inte även de anställda vet. Men dom som pratar mest om det verkar inte vet vilka är facket.
Nu är det ju TM här I Sverige saken gäller det är här man blockerar och strejkar och vill tvinga på kollektivavtal eller menar du att facket ska bråka här I Sverige tills Tesla har kollektivavtal i USA?
Vilka är russinen dom tagit? Skriv gärna i klartext då jag är trögfattad.
Rent juridiskt har du rätt. Det gäller TM.
Men i praktiken som jag har skrivit om innan är de bakbundna och får inte ingå något avtal om inte huvudkontoret i USA är med på det.

Russinen är att verka i Sverige och säga att man har likvädiga avtal eller bättre, men inte kan verifiera det. De är ju inte ens med i avtalen. De låter alla 90% andra köra dem och sitter och tittar på bara. Vilka pajaser, de borde väl fatta om man inte har ett avtal så kan man inte hävda att man följer det när man inte ger ens facken insynen för att verifiera det.
En sällsam klumpig blunder har de gjort. (Som simbassängen tidigare) Ovan skulle de aldrig sagt. Då hade vi inte haft denna konflikt på det här sättet antagligen.
Men du kan inte mena på fullaste allvar att det är ett russin att verka i Sverige utan kollektivavtal?
Jag känner många företagsledare och grundare till företag i Sverige som saknar kollektivavtal, hörde något om 1 av 10 i bolag, förre än 40 anställda, som har kollektivavtal.

Sitter du med i förhandlingarna med Tesla?
Om nej så kan du upphöra med argumentationen att de inte har visat att deras avtal är bättre.
Vi har medlemmar här som har visat utklipp från anställningsavtal som visar på att det är jämförbara villkor, vad mer kräver du?

IF Metall har å andra sidan inte kommit med något alls och jag litar inte ett dyft på deras uttalanden om att lönerna är pressade etc.
Tror snarare att det är bättre ställt på Tesla som ett flertal anställa på Tesla har vittnat om och därför vill Metall pressa ned detta så inte Tesla blir bättre än de arbetsplatser som IF Metalls kollektivavtal representerar.

Än en gång skriver jag tror eftersom vi ännu inte har fått något besked.
Kan också tillägga att jag för ett par veckor sedan mailade IF Metall för att få veta mer vad som är problemet.
Ännu obesvarat vilket också sänker trovärdigheten för detta förbund!
Senast redigerad av Fosilfri2035, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar