Beställt personalbil/förmånsbil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Erik tesla
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 nov 2014 19:47

Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Erik tesla »

Hej

Har idag beställt min personalbil,
Model s 85 kW/h
Teknikpaket
Vinterpaket
19 tum dubbdäck

Leverans juli då nuvande bil ska tillbaka, så 7-8 månaders olidlig väntan

Vet att den vart snålt utrustad men kommer att vara så mycket bättre än min nuvarande bmw f11 520d. Månads kostnaden skiljer bara 2000 kr med bränsle inräknat (9500 netto för teslan mot 5500 för bmw + 2000 kr i bränsle) OBS beräkningen bygger på 52 % i marginal skatt

Tänkte att infon kunde vara intressant för andra med personal/förmånsbil
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Niclas »

Grattis!
Du kommer garanterat bli nöjd! Det går ju inte ens att jämföra en BMW 520d fuldiesel mot en Tesla!

Tycker ditt upplägg verkar dyrt dock, jag har månadskostnad netto 7400kr för min P85. Du kanske har lägre restvärde? 35%?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Erik tesla
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 nov 2014 19:47

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Erik tesla »

Tyvärr så vart restvärdet bara 35%. Fördelen är jag inte själv behöver stå för restvärdet.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Niclas »

Nej men du betalar av 65% på 3 år. Lågt restvärde är ju bara bra för dig om du köper ut bilen efter 3 år, och då får ett förmånligt pris dvs max 35% av nypriset. Annars gynnar det ju bara leasingbolaget som har en nästan avbetald bil, som de sannolikt kan sälja till ett högre marknadspris än 35% av nypriset. De flesta bilar tappar ju "bara" 50% på 3 år i värde.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av leiflodde »

Förstår att det är bra med ett lågt restvärde om man löser ut bilen och jag har själva kört tjänstebil i ca 15 år och löst ut vissa bilar och haft dessa som andra bilar.

Där jag jobbar använder företaget sig av Autoplan och som nu när min bil skall lämnas (max 3 år eller 12000 mil) går den ut till högstbjudande och man får då första tjing på den om man vill lösa ut den.

Men kanske det är lite annorlunda om man själva är företagsägare och kan styra vad som skall hända med bilen?
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av matbl »

Först. Kul! Har själv en likadan som personalbil. Lika snålt utrustad...
Men jag har 30% restvärde och betydligt lägre nettokostnad på samma marginalskatt?
Och då är det med försäkring, däck, osv...
Jämfört med den 520d jag hade privat på avbetalning förut så sänkte jag faktiskt bilkostnaden.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Jojo »

Ja tycker inte att Din bil är snålt utrustad, den har ju allt som behövs och lite till, t o m. Grattis, förresten!
Användarvisningsbild
Tezzla
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 nov 2014 23:26
Ort: Nacka

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Tezzla »

Hej,

någon som vet vad förmånsvärdena blir för S85D och/eller P85D?

Kan ni rekommedera ett leasingbolag som har bra villkor för Teslor?

Försöker övertyga mig själv om att det är smart att köpa en bil för runt 1 miljon, mer än dubbelt så mycket jag någonsin köpt en bil för tidigare...
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av drzaphod »

Tezzla skrev:
Hej,

någon som vet vad förmånsvärdena blir för S85D och/eller P85D?

Kan ni rekommedera ett leasingbolag som har bra villkor för Teslor?

Försöker övertyga mig själv om att det är smart att köpa en bil för runt 1 miljon, mer än dubbelt så mycket jag någonsin köpt en bil för tidigare...
Jag tror inte de är satta än då det är först nyligen som Tesla lämnat in information till Skatteverket. Tror vi får ge oss till tåls lite till.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av matbl »

drzaphod skrev:
Tezzla skrev:
Hej,

någon som vet vad förmånsvärdena blir för S85D och/eller P85D?

Kan ni rekommedera ett leasingbolag som har bra villkor för Teslor?

Försöker övertyga mig själv om att det är smart att köpa en bil för runt 1 miljon, mer än dubbelt så mycket jag någonsin köpt en bil för tidigare...
Jag tror inte de är satta än då det är först nyligen som Tesla lämnat in information till Skatteverket. Tror vi får ge oss till tåls lite till.
Förmånsvärdena för nästkommande år kommer vanligtvis runt 20:e dec. Skulle gissa på att de publiceras 18-19:e någon gång.
De är nämligen beroende av att nästa års budget är klubbad då den kan innehålla regler om dem (fast tror inte det är fgallet i år).
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av matbl »

Tezzla skrev:
Försöker övertyga mig själv om att det är smart att köpa en bil för runt 1 miljon, mer än dubbelt så mycket jag någonsin köpt en bil för tidigare...
Om du leasar på firma så köper du ju inte. Det måste man ha i åtanke...
Och nettokostnaden blir inte högre än en lagom utrustad BMW520 eller Audi A6 p.g.a. det jämförelsevis låga förmånsvärdet. Om du håller dig till en basutrustad S85 vill säga.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Matsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 mar 2014 17:49

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Matsson »

Har också Teslan som förmånsbil med tech pack, panorama, vinterdäck, dubbelladdare, luftfjädring + lite annat som jag inte kommer ihåg just nu och landar runt 5500 kr netto, dvs något lägre än min förra trötta gamla tjänstebil, en Chrysler Voyager!?! (Inköpspris 365 000kr). Jag har jag ändock ett bruttolöneavdrag på det som överstiger 7,5 basbelopp.
Om fler förstod hur billig en Tesla är som tjänstebil/förmånsbil skulle det vara mångdubbelt fler på gatorna!
Användarvisningsbild
Tezzla
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 nov 2014 23:26
Ort: Nacka

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Tezzla »

OK, köper att leasa inte är samma som köpa :-)
Användarvisningsbild
Edderf
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 04 nov 2014 22:14
Ort: Färjestaden, Öland

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Edderf »

Ett stort plus blir, om du sätter den som förmånsbil och att det är du som står för drivmedlet, att du kan fakturera bolaget 9,50/mil som bränslekostnad när du kör i tjänsten.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av dstr »

Edderf skrev:
Ett stort plus blir, om du sätter den som förmånsbil och att det är du som står för drivmedlet, att du kan fakturera bolaget 9,50/mil som bränslekostnad när du kör i tjänsten.
Det är inget jag hade baserat en längre budget på. Det dyker nog snart upp en drivmedelskategori som heter "el" - och förmodligen landar den på någon enstaka krona eller två.

Hade regeringen varit seriösa i sina miljömål så borde dom ta bort förmånsvärdet helt.

Själv har jag inte bestämt mig ännu om jag ska ha min som företagsbil eller förmånsbil. Det lär bli galet svårt att hålla den privata körningen till 100mil/år på max 10 tillfällen med en P85D.
Användarvisningsbild
Edderf
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 04 nov 2014 22:14
Ort: Färjestaden, Öland

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Edderf »

Förmånsvärdet borde ju självklart bort men det är ju som det är i det här landet.

Tack vare att det inte finns så många bilar som går så långt på bara el så ser jag inte att regeringen ändrar på reglerna de närmaste 5-10 åren. De flesta kör hybrider som förmånsbil och då hamnar vi i den kategorin.
Erik tesla
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 nov 2014 19:47

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Erik tesla »

Jag kanske borde förtydliga mitt pris på 9500 kr. Jag jobbar i finansbranschen vilket innebär att bolaget jag jobbar för inte betalar någon moms på det vi säljer. vilket får till konsekvens att bolaget inte kan dra av momsen på t.ex leasing avgiften eller andra avgifter

Vidare så ingår allt försäkring, service, däck med mera.

Själv tycker jag priset på 9500 för en tesla är helt ok. Men visst priset hade landat på ca 7500 om bolaget hade kunnat dra momsen
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av kanylbullen »

Man kan ändå bara lyfta halva momsen om man inte ska köra yrkestrafik.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Fredriksv »

Matsson skrev:
Har också Teslan som förmånsbil med tech pack, panorama, vinterdäck, dubbelladdare, luftfjädring + lite annat som jag inte kommer ihåg just nu och landar runt 5500 kr netto, dvs något lägre än min förra trötta gamla tjänstebil, en Chrysler Voyager!?! (Inköpspris 365 000kr). Jag har jag ändock ett bruttolöneavdrag på det som överstiger 7,5 basbelopp.
Om fler förstod hur billig en Tesla är som tjänstebil/förmånsbil skulle det vara mångdubbelt fler på gatorna!
Vilket bolag kör du då?

Jag har kollat Athlon och Teslas egen finansiella leasing... Tesla var betydligt billigare än Athlon. Leasplan och Autolease vill bara köra operativ leasing och då får man inte köpa loss bilen till restvärdet.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av matbl »

Erik: låter dyrt i alla fall. Jag har kknappa 8000kr netto utan att dra moms då jag inte har några tjänstemil. Snålutrustad S85.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Matsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 mar 2014 17:49

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Matsson »

Fredriksv: Vi har leasing via Autoplan och vi har möjlighet att köpa ut våra bilar efter leasingtiden är slut.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av leiflodde »

Jag har idag leasing via Autoplan och kan köpa ut bilen men bara förmånen att köpa ut den till marknadspris före andra. Men kanske finns andra upplägg?
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Fredriksv »

Jag gillade inte upplägget med operativ leasing. Som leasingtagare får du betala ner bilen till ett lågt restvärde på runt 35%(?). När du sedan lämnar tillbaka bilen och dom säljer den via KVD eller liknande så får du inte köpa den för det restvärde som du redan har betalat ner bilen till, utan det ska vara marknadsvärdet. Eftersom leasingbolaget står för risken har de givetvis skrivit ner bilen till en nivå så deras risk med leasingavtalet minimeras. För Tesla, Outlander PHEV och liknande finns inte någon statistik och ingen vet vad bilarna kommer vara värda.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av matbl »

Fredriksv skrev:
Jag gillade inte upplägget med operativ leasing. Som leasingtagare får du betala ner bilen till ett lågt restvärde på runt 35%(?). När du sedan lämnar tillbaka bilen och dom säljer den via KVD eller liknande så får du inte köpa den för det restvärde som du redan har betalat ner bilen till, utan det ska vara marknadsvärdet. Eftersom leasingbolaget står för risken har de givetvis skrivit ner bilen till en nivå så deras risk med leasingavtalet minimeras. För Tesla, Outlander PHEV och liknande finns inte någon statistik och ingen vet vad bilarna kommer vara värda.
Anledningen att du måste köpa den till marknadsvärde är skattemässig. Om du får köpa den till under marknadsvärde så är det en löneförmån.
Sen får du väl tillbaka mellanskillnaden om den säljs för högre än du betalat ner den till?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Beställt personalbil/förmånsbil

Inlägg av Fredriksv »

matbl skrev:
Fredriksv skrev:
Jag gillade inte upplägget med operativ leasing. Som leasingtagare får du betala ner bilen till ett lågt restvärde på runt 35%(?). När du sedan lämnar tillbaka bilen och dom säljer den via KVD eller liknande så får du inte köpa den för det restvärde som du redan har betalat ner bilen till, utan det ska vara marknadsvärdet. Eftersom leasingbolaget står för risken har de givetvis skrivit ner bilen till en nivå så deras risk med leasingavtalet minimeras. För Tesla, Outlander PHEV och liknande finns inte någon statistik och ingen vet vad bilarna kommer vara värda.
Anledningen att du måste köpa den till marknadsvärde är skattemässig. Om du får köpa den till under marknadsvärde så är det en löneförmån.
Sen får du väl tillbaka mellanskillnaden om den säljs för högre än du betalat ner den till?
Skattemässigt köper jag resonemanget, men när det gäller operativ leasing så får du inte tillbaka någon mellanskillnad i det fall den är positiv. Försvaret till det är att du inte behöver betala någon mellanskillnad om det visar sig att bilen är mindre värd än restvärdet. Då står leasingbolaget för den förlusten.
Skriv svar