Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Moderator: Redaktion
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Jag har försökt att hålla bilen vid 50-55% så stor del som möjligt. Degradingen har legat runt 4,6-4,7
Av olika andledningar hade den med rätt hög SOC under en vecka. Typ 80%
Enligt Tessie så steg degradingen till 5,3% efter denna period
Av olika andledningar hade den med rätt hög SOC under en vecka. Typ 80%
Enligt Tessie så steg degradingen till 5,3% efter denna period
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Hårt körd? Jag ligger på 1,88 på 1500 mil pendling 15 mil per dagenoch85 skrev: ↑24 jul 2023 10:361.22 kW/mil bra jobbat!NiklasTesla skrev: ↑24 jul 2023 00:50Ute och lekte lite under långkörning i veckan.
Laddade fullt och körde ner till nästan 0%
Tesla Model 3 LR AWD från 2019 med 75kwh batteri pack. Om det nu är 65kwh kvar i batterier gör det ett tapp på ca 13% efter +16000mil.
Helt ok för en hårdkörd elbil.
MVH
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Har haft lite längre pendling senaste månaden, varvid jag kört mer 100% och ner till enställiga innan laddning. Döm av min förvåning när den ni hittat 2kWh mer.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Min bil var ordentligt off under en period där BMS röknade kapaciteten till cirka 3kWh under den faktiska.
Kör du stora cykler och låter bilen sova med låg och hög SOC blir det ju i princip en BMS-kalibrering.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Varvid räckvidden skuttade upp 25km eller något sådant. Just nu ser inte mitt Mic-lade E3LD lika ynkligt ut. Good times
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Nu är min bil (M3LR) från 2022 (aug), men ville bara dela min info ändå:
Jag har laddat till 50% varje dag, förutom enstaka långresor. Det som "dödade" mina fina siffror var bilresan till Italien i somras. Vet inte om 6% loss är bra efter drygt ett år?
Jag har laddat till 50% varje dag, förutom enstaka långresor. Det som "dödade" mina fina siffror var bilresan till Italien i somras. Vet inte om 6% loss är bra efter drygt ett år?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Ändrat så 2022 får vara med
AKKEE har nog nått bra svar snart, men usable new 79kWh låter högt.
Kolla på diffen 575km > 560km, 2,6% så känns det bättre!
Tror 82.1 packen tappar lite snabbare i början men sedan lugnar det ner sig förhoppningsvis, och inte så många pack hade 82,1kWh.
Är nog därför 575km som kanske motsvarar ca 76,2kWh usable används, då det ovanför försvinner snabbt och olika exemplar skiljer lite.
AKKEE har nog nått bra svar snart, men usable new 79kWh låter högt.
Kolla på diffen 575km > 560km, 2,6% så känns det bättre!
Tror 82.1 packen tappar lite snabbare i början men sedan lugnar det ner sig förhoppningsvis, och inte så många pack hade 82,1kWh.
Är nog därför 575km som kanske motsvarar ca 76,2kWh usable används, då det ovanför försvinner snabbt och olika exemplar skiljer lite.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Jo.
Först och främst är batteriet med all säkerhet ett 5L LG (E5LD i regbeviset/transportstyrelsens hemsida). Det har Full Pack When New 78.8kWh men brukar kunna toppa 79kWh.
Vet inte vilket program det är, Teslamate?
Det är uppenbart att ”Usable” inte är nettokapaciteten utan i så fall brutto.
De går inte fullt ut lita på. Antagligen samma misstag som Tessie gjorde, tills vi (några st på TMC) påpekade att bilen inte ger korrekt +kWh vid laddning.
”Usable” som man ser där taktar inte riktigt med rangen man ser där.
Om vi räknar full range är det 79000Wh som ger 576km/358miles range.
Det ger oss laddningskonstanten 137Wh/km.
(Laddningskonstanten är inklusive buffer).
Ponera att rangen är korrekt, 560km ger 560x137 = 76.7kWh total kapacitet.
Batteriet var 78.8 nytt, eller som mest 79kWh så ungefär 2.6% som @Tellus tells us.
Du bör kontrollera själv, då tredjepartsprogrammen ofta har folk som är bättre på att programmera än förstå Teslor.
Först och främst, vad visar bilen för räckvidd om du laddar helt fullt?
Du kan ta räckvidd vid 100% x 137 för att få fram total batterikapacitet. (Original 18” med aeto ska vara valda hjul i servicemenyn.
Det andra är att kontrollera batterikapaciteten själv med energigrafen.
Något strul med något gör att jag inte kan posta en bild på det. Jag har beskrivit det här tidigare så det finns info på forumet.
Snitt x beräknad räckvidd x 100 / SOC % = Wh total batteriekapacitet. Svaret blir total batterikapacitet inkl buffer.
Eftersom du med 99.99% har LG-batteriet och har hållt låg SOC är en låg degradering att räkna med, 2.6% låter absolut rimligt, eller aningen mindre än så t.o.m.
5% eller omkring det hade vart rimligt om du kört med 80-90% laddningsnivå.
Först och främst är batteriet med all säkerhet ett 5L LG (E5LD i regbeviset/transportstyrelsens hemsida). Det har Full Pack When New 78.8kWh men brukar kunna toppa 79kWh.
Vet inte vilket program det är, Teslamate?
Det är uppenbart att ”Usable” inte är nettokapaciteten utan i så fall brutto.
De går inte fullt ut lita på. Antagligen samma misstag som Tessie gjorde, tills vi (några st på TMC) påpekade att bilen inte ger korrekt +kWh vid laddning.
”Usable” som man ser där taktar inte riktigt med rangen man ser där.
Om vi räknar full range är det 79000Wh som ger 576km/358miles range.
Det ger oss laddningskonstanten 137Wh/km.
(Laddningskonstanten är inklusive buffer).
Ponera att rangen är korrekt, 560km ger 560x137 = 76.7kWh total kapacitet.
Batteriet var 78.8 nytt, eller som mest 79kWh så ungefär 2.6% som @Tellus tells us.
Du bör kontrollera själv, då tredjepartsprogrammen ofta har folk som är bättre på att programmera än förstå Teslor.
Först och främst, vad visar bilen för räckvidd om du laddar helt fullt?
Du kan ta räckvidd vid 100% x 137 för att få fram total batterikapacitet. (Original 18” med aeto ska vara valda hjul i servicemenyn.
Det andra är att kontrollera batterikapaciteten själv med energigrafen.
Något strul med något gör att jag inte kan posta en bild på det. Jag har beskrivit det här tidigare så det finns info på forumet.
Snitt x beräknad räckvidd x 100 / SOC % = Wh total batteriekapacitet. Svaret blir total batterikapacitet inkl buffer.
Eftersom du med 99.99% har LG-batteriet och har hållt låg SOC är en låg degradering att räkna med, 2.6% låter absolut rimligt, eller aningen mindre än så t.o.m.
5% eller omkring det hade vart rimligt om du kört med 80-90% laddningsnivå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Gör ett separat inlägg så det blir tydligt!
Tredjepartsprogrammen går inte lita på.
Men om man har dubbelkontrollretat så att man vet vilka saker de gör fel och vilka begrepp de blandat ihop kan man ändå ha nytta av dem.
Gör kontrollen med energigrafen, den kommer ge dig de svar du behöver.
Man behöver inte köra eller göra ngt, bara öppna energigrafen och räkna. (Helst ha hög SOC för att få exaktare värden).
Nu funkar bild:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Ska till Göteborg nästa vecka, så ska försöka komma ihåg att kolla SOC då jag kommer ladda till 100 på AC.
Som vanligt, klockrena svar!
Och ja, det är en ny funktion i Teslamate: https://github.com/teslamate-org/teslamate/pull/3059 Hade varit SUPER om någon som vet vad han/hon pratar om skulle kunna skapa ett issue med problem enligt ovan för att få mätningen mer exakt. Jag hade gärna gjort det själv men är inte ens i närheten av din nivå på kunskap @aake.
Som vanligt, klockrena svar!
Och ja, det är en ny funktion i Teslamate: https://github.com/teslamate-org/teslamate/pull/3059 Hade varit SUPER om någon som vet vad han/hon pratar om skulle kunna skapa ett issue med problem enligt ovan för att få mätningen mer exakt. Jag hade gärna gjort det själv men är inte ens i närheten av din nivå på kunskap @aake.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Det räcker med att ta fram energigrafen i bilen (kan göras när som, men blir exaktare med högre SOC. Har du 50% SOC är felmarginalen cirka 1%, så rätt okey.enoch85 skrev: ↑18 nov 2023 18:15Ska till Göteborg nästa vecka, så ska försöka komma ihåg att kolla SOC då jag kommer ladda till 100 på AC.
Som vanligt, klockrena svar!
Och ja, det är en ny funktion i Teslamate: https://github.com/teslamate-org/teslamate/pull/3059 Hade varit SUPER om någon som vet vad han/hon pratar om skulle kunna skapa ett issue med problem enligt ovan för att få mätningen mer exakt. Jag hade gärna gjort det själv men är inte ens i närheten av din nivå på kunskap @aake.
Laddar du fullt nästa vecka är det räckvidden vid batterisymbolen du ska kolla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
En av begränsningarna i program/tjänster som använder sig av OTA-data som Tessie, Teslafi, Teslamate etc. har är att de inte riktigt har alla data de behöver. Tex skickas inte batterikapaciteten ut över OTA utan de beräknar det på olika sätt.
Tessie använder sig av hur mycket ”påfylld energi” bilen rapporterar (+ kWh) och dividerar med SOC före och efter. I Tessies fall blir det uppenbarligen relativt exakt men de som gör Tessie trodde att de hade räknat fram nettokapaciteten, därför stod det tidigare ”usable”. I realiteten hade de räknat fram hela batterikapaciteten då bilen ”överdriver” påfylld energi pga att den räknar med hela kapaciteten när den har 100% och sedan ”gömmer” bufferten successivt när SOC minskar.
För teslafi, som inte räknar fram kapaciteten och istället fokuserar på range får teslafi bara reda på SOC som heltal, inga decimaler men räclvidden i hundradels km. När detta multipliceras blir det lite svrundningsslump över det hela och räckvidden hoppar flera km från dag till dag, trots att nominal full pack är samma och att bilen via BMS/scan my tesla har en stabil räckvidd.
Scan My Tesla-teslalogger-data kan vara ett rakt streck på 560km räckvidd medans trslafi hoppar upp och ned ca 5-7km.
Scan my Tesla visade 559-560 km imorse, medan teslafi räknade ut 554km.
Förbrukningen som tessie rapporterar är normalt för hög, pga samma miss som med netto - brutto medan teslafi som har en justermöjlighet visar ungefär rätt men inte exakt och dessutom varierar det från körning till körning.
Tessie använder sig av hur mycket ”påfylld energi” bilen rapporterar (+ kWh) och dividerar med SOC före och efter. I Tessies fall blir det uppenbarligen relativt exakt men de som gör Tessie trodde att de hade räknat fram nettokapaciteten, därför stod det tidigare ”usable”. I realiteten hade de räknat fram hela batterikapaciteten då bilen ”överdriver” påfylld energi pga att den räknar med hela kapaciteten när den har 100% och sedan ”gömmer” bufferten successivt när SOC minskar.
För teslafi, som inte räknar fram kapaciteten och istället fokuserar på range får teslafi bara reda på SOC som heltal, inga decimaler men räclvidden i hundradels km. När detta multipliceras blir det lite svrundningsslump över det hela och räckvidden hoppar flera km från dag till dag, trots att nominal full pack är samma och att bilen via BMS/scan my tesla har en stabil räckvidd.
Scan My Tesla-teslalogger-data kan vara ett rakt streck på 560km räckvidd medans trslafi hoppar upp och ned ca 5-7km.
Scan my Tesla visade 559-560 km imorse, medan teslafi räknade ut 554km.
Förbrukningen som tessie rapporterar är normalt för hög, pga samma miss som med netto - brutto medan teslafi som har en justermöjlighet visar ungefär rätt men inte exakt och dessutom varierar det från körning till körning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
För er som kan tyska så här finns en lång artikel om degradering och internt motstånd i batterierna, främst Teslabatterier:
https://teslamag.de/news/daten-tausende ... oren-62454
https://teslamag.de/news/daten-tausende ... oren-62454
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Nu har jag laddat till 100% och bilen visar 560 km, sen vet jag inte hur väl det stämmer med tanke på att jag alltid laddar till 50% i normalfallet, och den kanske behöver någon cykel på sig för att bli 100% korrekt?AAKEE skrev: ↑18 nov 2023 18:40Det räcker med att ta fram energigrafen i bilen (kan göras när som, men blir exaktare med högre SOC. Har du 50% SOC är felmarginalen cirka 1%, så rätt okey.enoch85 skrev: ↑18 nov 2023 18:15Ska till Göteborg nästa vecka, så ska försöka komma ihåg att kolla SOC då jag kommer ladda till 100 på AC.
Som vanligt, klockrena svar!
Och ja, det är en ny funktion i Teslamate: https://github.com/teslamate-org/teslamate/pull/3059 Hade varit SUPER om någon som vet vad han/hon pratar om skulle kunna skapa ett issue med problem enligt ovan för att få mätningen mer exakt. Jag hade gärna gjort det själv men är inte ens i närheten av din nivå på kunskap @aake.
Laddar du fullt nästa vecka är det räckvidden vid batterisymbolen du ska kolla.
Kollade också batterityp, och det är E5LD.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
560 km = 76.8kWh.
(79000Wh = 358 miles/576km)
Normal ska inte det påverka just något att man laddar lågt. Min var rejält off en gång på 2.5 år, jag laddade ju till 55% normalt men kör ofta längre sträckor så jag hade sällan mer än en månad mellan fulladdningarna.
Du kan räkna med att det stämmer rätt bra.
76.8/78.8 = 2.5% degradering ungefär vilket är bra.
Helt enligt planen med att ”gå låg SOC”
[Edit]Vi kan konstatera att rangebiten fungerar hyffsat med Teslamate som du använder men med batterikapacitetsbiten är det total fail. De vet helt enkelt inte vad de sysslar med, vilket jag brukar definiera som klåpare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Haha!
Har du förslag på ett bra issue för att förklara problemet? Tänker jag kan posta på GitHub, typ copy paste, gärna DM.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Du skulle kunna kolla energigrafen också och räkna fram batterikapaciteten. Den ska stämma med 76.8 kWh med lite marginal för avrundningsfel.enoch85 skrev: ↑21 nov 2023 12:23
Har du både rangen 560 x charge constant 137 wh/km samt data från energigrafen har du dubbla källor på att batterikapaciteten totalt är 76.8 kWh. Det bör tolkas som trovärdigt nog, om de förstår. Och det är då hela kapaciteten inklusive buffern. Buffern är 4.5% av det så ”usable” ska vara 73.35kWh.
Ursprungskapaciteten, och den som krävs för att bilen ska visa full range är ca 79.0kWh
(Batteriets Full pack when new är 78.8 kWh hårdkodat i batteriets BMS. De brukar dock nå 79 kWh nominal full pack).
Så för ”usable capacity blir det aldrig mer än 0.955 gånger nominal full pack. Vilket är 75.4-75.5kwh.
Alla andra påståenden är fel.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- MGHG
- Teslaägare
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
- Referralkod: ts.la/martin320985
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Jag har nu haft min Model 3 Long Range E5LD i drygt ett år och igår planerade jag att ladda fullt.
Tyvärr tog laddningen lite längre tid än vad jag beräknat och under ungefär en halvtimme stod laddningsnivån still på 99 % enligt min mobil-app. Kanske berodde detta på att bilen värmdes upp samtidigt? När jag var tvungen att avbryta laddninegn för att åka iväg så visades fortfarande 99 %, men när laddningen avbrutits stod det 100 % på bilens skärm. Jag räknar nedan med att det var 100 %, men det kan alltå varit några tiondels procent lägre laddningsnivå.
Batterisymbolen: 571 km som med energikonstant 137 Wh/km ger 78,2 kWh
Energigrafen: snitt förbrukning 209 Wh/km och 375 km beräknad räckvidd ger 78,4 kWh
Innebär det sistnämnda att degraderingen är omkring 0,5 %?
Indata till AAKEEs program:
- Model 3 Long Range E5LD; nuvarande räckvidd vid fulladdat är minst 571 km
- Tillverkad 2022-10-31, uthämtad 2022-12-29
- Bilen finns i Göteborgstrakten i Västra Götalands län
- Garage används inte, bilen står ute om natten både sommar- och vintertid.
- Normal SOC är 50 %
- SOC innan laddning är mellan 25 % (vintertid) och 40 % (sommartid), typisk snitt-SOC över året är antagligen 35 %.
- Laddning brukar påbörjas omkring kl. 2 på natten, ibland tidigare och ibland senare beroende på elpriset.
- Mätarställning 29 200 km
- Genomsnittsförbrukning sen ny 154 kW/h
Bedömning?
Tyvärr tog laddningen lite längre tid än vad jag beräknat och under ungefär en halvtimme stod laddningsnivån still på 99 % enligt min mobil-app. Kanske berodde detta på att bilen värmdes upp samtidigt? När jag var tvungen att avbryta laddninegn för att åka iväg så visades fortfarande 99 %, men när laddningen avbrutits stod det 100 % på bilens skärm. Jag räknar nedan med att det var 100 %, men det kan alltå varit några tiondels procent lägre laddningsnivå.
Batterisymbolen: 571 km som med energikonstant 137 Wh/km ger 78,2 kWh
Energigrafen: snitt förbrukning 209 Wh/km och 375 km beräknad räckvidd ger 78,4 kWh
Innebär det sistnämnda att degraderingen är omkring 0,5 %?
Indata till AAKEEs program:
- Model 3 Long Range E5LD; nuvarande räckvidd vid fulladdat är minst 571 km
- Tillverkad 2022-10-31, uthämtad 2022-12-29
- Bilen finns i Göteborgstrakten i Västra Götalands län
- Garage används inte, bilen står ute om natten både sommar- och vintertid.
- Normal SOC är 50 %
- SOC innan laddning är mellan 25 % (vintertid) och 40 % (sommartid), typisk snitt-SOC över året är antagligen 35 %.
- Laddning brukar påbörjas omkring kl. 2 på natten, ibland tidigare och ibland senare beroende på elpriset.
- Mätarställning 29 200 km
- Genomsnittsförbrukning sen ny 154 kW/h
Bedömning?
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Bra, och precis enligt prognosen!MGHG skrev: ↑10 jan 2024 19:54Jag har nu haft min Model 3 Long Range E5LD i drygt ett år och igår planerade jag att ladda fullt.
Tyvärr tog laddningen lite längre tid än vad jag beräknat och under ungefär en halvtimme stod laddningsnivån still på 99 % enligt min mobil-app. Kanske berodde detta på att bilen värmdes upp samtidigt? När jag var tvungen att avbryta laddninegn för att åka iväg så visades fortfarande 99 %, men när laddningen avbrutits stod det 100 % på bilens skärm. Jag räknar nedan med att det var 100 %, men det kan alltå varit några tiondels procent lägre laddningsnivå.
Batterisymbolen: 571 km som med energikonstant 137 Wh/km ger 78,2 kWh
Energigrafen: snitt förbrukning 209 Wh/km och 375 km beräknad räckvidd ger 78,4 kWh
Innebär det sistnämnda att degraderingen är omkring 0,5 %?
Indata till AAKEEs program:
- Model 3 Long Range E5LD; nuvarande räckvidd vid fulladdat är minst 571 km
- Tillverkad 2022-10-31, uthämtad 2022-12-29
- Bilen finns i Göteborgstrakten i Västra Götalands län
- Garage används inte, bilen står ute om natten både sommar- och vintertid.
- Normal SOC är 50 %
- SOC innan laddning är mellan 25 % (vintertid) och 40 % (sommartid), typisk snitt-SOC över året är antagligen 35 %.
- Laddning brukar påbörjas omkring kl. 2 på natten, ibland tidigare och ibland senare beroende på elpriset.
- Mätarställning 29 200 km
- Genomsnittsförbrukning sen ny 154 kW/h
Bedömning?
E5LD-batteriet är helt okey, men det är uppenbart att de som gör som vanligt (80-90% ish) tappar relativt mycket.
Kör man låg-SOC blir det nästan ingen degradering med det batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Här kommer färska siffror på min M3LR 2022 (Augusti). Körde nyss en längre resa där jag laddade nästan fullt ett par gånger. Kanske att BMS har rättat till sig?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Ser bra ut.
Även om appen/programvaran skriver ”usable” så är det hela batterikapaciteten inkl buffer.
Du har mest sannolikt ett LG batteri på 78.8kWh nykapacitet. De brukar toppa just över 79 kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Nu har min LR med E5LD passerat 10 000mil.
Runt 7,6 % degradering får jag det till.
Runt 7,6 % degradering får jag det till.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
När du tar ut din rapport från Teslafi - jämför du då mot ”High range” eller ”Starting range”?AAKEE skrev: ↑18 nov 2023 18:57En av begränsningarna i program/tjänster som använder sig av OTA-data som Tessie, Teslafi, Teslamate etc. har är att de inte riktigt har alla data de behöver. Tex skickas inte batterikapaciteten ut över OTA utan de beräknar det på olika sätt.
Tessie använder sig av hur mycket ”påfylld energi” bilen rapporterar (+ kWh) och dividerar med SOC före och efter. I Tessies fall blir det uppenbarligen relativt exakt men de som gör Tessie trodde att de hade räknat fram nettokapaciteten, därför stod det tidigare ”usable”. I realiteten hade de räknat fram hela batterikapaciteten då bilen ”överdriver” påfylld energi pga att den räknar med hela kapaciteten när den har 100% och sedan ”gömmer” bufferten successivt när SOC minskar.
För teslafi, som inte räknar fram kapaciteten och istället fokuserar på range får teslafi bara reda på SOC som heltal, inga decimaler men räclvidden i hundradels km. När detta multipliceras blir det lite svrundningsslump över det hela och räckvidden hoppar flera km från dag till dag, trots att nominal full pack är samma och att bilen via BMS/scan my tesla har en stabil räckvidd.
Scan My Tesla-teslalogger-data kan vara ett rakt streck på 560km räckvidd medans trslafi hoppar upp och ned ca 5-7km.
Scan my Tesla visade 559-560 km imorse, medan teslafi räknade ut 554km.
IMG_6039.png
Förbrukningen som tessie rapporterar är normalt för hög, pga samma miss som med netto - brutto medan teslafi som har en justermöjlighet visar ungefär rätt men inte exakt och dessutom varierar det från körning till körning.
Jag har en Model Y LR 2002, uttagen i februari 2022. Startade Teslafi efter 3 dagar. Får ganska stor avvikelse mellan de två valen.
Återigen stort tack för du delar med dig av din kunskap och erfarenhet.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Ändrar inget från default från Teslafis settings.
High range skulle bli heeelt galet eftersom Teslafi ändrar ranghe med hjulskifte. Jag terstade att byta hjul i menyn, vilket gav 637km, precis som EPA range med 19". Den rangen är ju ned >12% utan att jag tappat någon range
Teslafi får sina data som heltal i SOC vilket sannolikt är det som ställer till det med den välidgt varierande rangen teslafi visar(och möjlighen att jag normalt laddar till 55% i kombination med heltal).
Sedan bilen hade vart cirka en månad sedan ny har bilen alltid visat full range, och iom att batteriet nådde 98.4kWh och nu är på 97.4kWh så har bilen principiellt haft full range hela tiden. Men Teslafi visar det inte så.
Det batteriet du har är antagligen det större LG? kod Y5LD? Det brukar börja lågt och jobba sig upp till 79kWh eller precis över efter någon monads ägande, tiden kanske varierar beroende på hur mycket man kör och laddschema.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Du har rätt det är Y5LD.AAKEE skrev: ↑01 mar 2024 18:10Ändrar inget från default från Teslafis settings.
High range skulle bli heeelt galet eftersom Teslafi ändrar ranghe med hjulskifte. Jag terstade att byta hjul i menyn, vilket gav 637km, precis som EPA range med 19". Den rangen är ju ned >12% utan att jag tappat någon range
Teslafi får sina data som heltal i SOC vilket sannolikt är det som ställer till det med den välidgt varierande rangen teslafi visar(och möjlighen att jag normalt laddar till 55% i kombination med heltal).
Sedan bilen hade vart cirka en månad sedan ny har bilen alltid visat full range, och iom att batteriet nådde 98.4kWh och nu är på 97.4kWh så har bilen principiellt haft full range hela tiden. Men Teslafi visar det inte så.
teslafi.png
Det batteriet du har är antagligen det större LG? kod Y5LD? Det brukar börja lågt och jobba sig upp till 79kWh eller precis över efter någon monads ägande, tiden kanske varierar beroende på hur mycket man kör och laddschema.
Sedan jag läste dina rekommendationer om att ladda till 55% så har jag gjort det.
Jag är pensionär - har inte regelbundna resvanor så det blir lite fram och tillbaka. Mix mellan korta resor i stan och sedan många långa resor. Har kört 7000 mil just nu.
Så här ser min kurva ut från Teslafi
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok