Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Moderator: Redaktion
Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Flera tidningar har rapporterat om att tyska bilprovningen släppt en lista med vilka bilar som klarar sig bäst respektive sämst i olika åldersklasser. Tesla Model 3 kom sist i klassen bilar som är 2-3 år gamla då 14,6% av alla TM3 får underkänt i besiktningen.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... lprovning/
Ni som har en model 3, känner ni igen detta?
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... lprovning/
Ni som har en model 3, känner ni igen detta?
Jämför laddbox innan köp: Laddboxguiden.se
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Utan att veta, skulle jag gissa att besiktningen slår ner på bromsarna. De används för lite och kärvar/rostar för att de inte motioneras tillräckligt. Jag har min inställd så den funkar som en vanlig automat, med lite drivning i stillastående/låg fart, då måste man använda bromsarna ibland, och minskar risken för strul. Energiåtervinningen i låga farter är försumbar.
Det skulle vara intressant att se vilka de sämsta punkterna är...
Det skulle vara intressant att se vilka de sämsta punkterna är...
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Jag besiktigade min Model 3 LR för två månader sedan. Inga anmärkningar alls.
Men det är ju bara en datapunkt, så bättre statistik än så går det sannerligen att hitta.
När det gäller bromsarna, som Dr Mabuse tar upp ovan, kan jag säga att jag har en ganska aggressiv körstil, så mina bromsar får motion.
Men det är ju bara en datapunkt, så bättre statistik än så går det sannerligen att hitta.
När det gäller bromsarna, som Dr Mabuse tar upp ovan, kan jag säga att jag har en ganska aggressiv körstil, så mina bromsar får motion.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Tror samma. Många kör ju väldigt försiktigt även med avgasbilar. Med elbil räcker regen för att sköta majoriteten av deras inbromsningar. Det leder till bromsar som tjärvar ihop.Dr Mabuse skrev: ↑21 nov 2023 12:48Utan att veta, skulle jag gissa att besiktningen slår ner på bromsarna. De används för lite och kärvar/rostar för att de inte motioneras tillräckligt. Jag har min inställd så den funkar som en vanlig automat, med lite drivning i stillastående/låg fart, då måste man använda bromsarna ibland, och minskar risken för strul. Energiåtervinningen i låga farter är försumbar.
Det skulle vara intressant att se vilka de sämsta punkterna är...
Själv kör jag rätt hårt och bromsar rejält(dvs ställer mig på bromsen i motorvägsfart) så gott som varje dag, aldrig haft några bromsproblem överhuvudtaget. Enda är att beläggen slits, men det är ju väldigt enkelt och billigt att byta vs att byta ok och skivor som rostat sönder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Teslabilen2023
- Teslaägare
- Inlägg: 190
- Blev medlem: 06 mar 2023 11:35
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
https://car-recalls.eu/reliability/reli ... 2-3-years/Even a global trendsetter, the Tesla Model 3 (pictured) has to face reality. Above all, axle suspensions and brake discs pull the electric star down.
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
I Sverige verkar det vara ljusinställningar, specifikt dimljus. Men det kanske bara är S/X?
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Om det är bromsarna så räcker det väl att ha lite koll på skivorna. Är det ytrost på dem så är det väl bara att bromsa bort. Och det kan man ju t.ex. göra i hastigheter som ~65-70 km/h. Man behöver ju inte trycka till så länge på bromspedalen förutsatt att man trycker så hårt att även bakbromsarna nyper till. Beroende på hur mkt man kör i salt och väta kanske det räcker att göra det är en gång i veckan – eller? Alt. så gör man en sån här inbromsning så nära slutdestinationen som möjligt vid varje körning i salt/väta.taliz skrev: ↑21 nov 2023 12:56Tror samma. Många kör ju väldigt försiktigt även med avgasbilar. Med elbil räcker regen för att sköta majoriteten av deras inbromsningar. Det leder till bromsar som tjärvar ihop.Dr Mabuse skrev: ↑21 nov 2023 12:48Utan att veta, skulle jag gissa att besiktningen slår ner på bromsarna. De används för lite och kärvar/rostar för att de inte motioneras tillräckligt. Jag har min inställd så den funkar som en vanlig automat, med lite drivning i stillastående/låg fart, då måste man använda bromsarna ibland, och minskar risken för strul. Energiåtervinningen i låga farter är försumbar.
Det skulle vara intressant att se vilka de sämsta punkterna är...
Själv kör jag rätt hårt och bromsar rejält(dvs ställer mig på bromsen i motorvägsfart) så gott som varje dag, aldrig haft några bromsproblem överhuvudtaget. Enda är att beläggen slits, men det är ju väldigt enkelt och billigt att byta vs att byta ok och skivor som rostat sönder.
Sen kanske det även inte är så dumt att göra en bromsrengöringsservice med jämna mellanrum. Antingen själv eller ifall man lämnar in bilen på ngn verkstad. Har dock inte koll på lämpligt intervall...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Hur funkar det att vänsterbromsa på en bil som M3?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Då får man stå ut med jobbiga varningar från bilen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Flest nedslag är det på att ljuset står fel.
Gäller både halvljus och dimljus.
Jag fick det på på frugans M3 och personalen sa att det var vanligt
Gäller både halvljus och dimljus.
Jag fick det på på frugans M3 och personalen sa att det var vanligt
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 2 gång.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Det känns som Tesla generellt har halvljusen ganska högt ställda och att skillnaden mellan halv- och helljus blir ganska liten. Det känns åtminstone så när man möter andra teslabilar.
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Enligt artikeln är det främst bromsar och hjulupphängning som är problemen.
Bromsar borde ju drabba andra elbilar lika mycket kan man tycka? Likaså hjulupphängningen om det nu bara skulle bero på att elbilar ofta är tyngre. Men ändå är M3 sämst här. Så det måste väl vara en kvalitetsfråga kan jag tycka.
Bromsar borde ju drabba andra elbilar lika mycket kan man tycka? Likaså hjulupphängningen om det nu bara skulle bero på att elbilar ofta är tyngre. Men ändå är M3 sämst här. Så det måste väl vara en kvalitetsfråga kan jag tycka.
Jämför laddbox innan köp: Laddboxguiden.se
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Känner inte igen det. Min har besiktigats vid 3års ålder utan anmärkning. Snart dags för besiktning igen efter 5 år. Det som jag har hört om anmärkningar är felinställda ljus.
Edit: Tror givetvis på tyskarna i detta fallet. Antingen kommer det i Sverige, eller så är tyskarna hårdare med hjulupphängning/bromsar.
Edit: Tror givetvis på tyskarna i detta fallet. Antingen kommer det i Sverige, eller så är tyskarna hårdare med hjulupphängning/bromsar.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
På andra elbilar så kräver väl tillverkarna att bilarna ska genomgå deras serviceprogram för att garantierna ska gälla. Gissar att det dessa serviceprogram bl.a. innehåller viss rengöring av bromsarna. Men ngt sådant sker ju inte när det gäller den totala flottan teslabilar.andyb skrev: ↑21 nov 2023 15:16Enligt artikeln är det främst bromsar och hjulupphängning som är problemen.
Bromsar borde ju drabba andra elbilar lika mycket kan man tycka? Likaså hjulupphängningen om det nu bara skulle bero på att elbilar ofta är tyngre. Men ändå är M3 sämst här. Så det måste väl vara en kvalitetsfråga kan jag tycka.
Hjulupphängning har jag dock inte koll på. Ett tips här kan väl annars vara att göra en eller flera underredsspolningar i en lämplig biltvätt under saltsäsongen. Och att se till att även göra det här när saltsäsongen är över så bilen slipper utsättas för saltet året runt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Ingen service på Tesla så felen upptäcks först på bilprovningen.
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Ah, ja att det inte är någon service att tala om på Tesla kan förstås vara en rimlig förklaring.
Jämför laddbox innan köp: Laddboxguiden.se
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Jag har jätteproblem med bromsar som inte används. finns det något sätt att göra det så de håller längre (inte rostar)). Förutom att motionera vänsterfoten och provbromsa.
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Dvs precis som det borde vara.
Besiktning är ju en kontroll. Men många tillverkare kräver att man förutom den lagstadgade kontrollen betalar tusentals kronor för deras egna kontroller.
Min Zoe ville Renault ha 3100kr för att kontrollera. Efter prutade gick de ner till 2100 och nu är senaste bud 1100…
Hade det inte varit för att garantin inte gäller utan det hade jag naturligtvis undvikit dessa utsugare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Skivorna kan du inte göra annat än använda om du inte har en svarv att sätta dem i emellanåt. Men smörja bromsok och se till så beläggen inte kärvar är en vettig åtgärd före varje vinter
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Tror inte det finns ngt annat sätt. Vilket skulle det vara?
Men som sagt så behövs det ingen jätteinbromsning. Testa själv får du se. Det räcker att precis bara trycka till i ca 65-70 km/h så att bakbromsarna också biter till. Sen kan du ju stanna bilen och kontrollera så rosten är borta även från de bakre skivorna.
Om du 'startar' med fina skivor så tycker jag det verkar räcka att göra det här en gång i veckan om man inte kör så mycket. Kör man mer, kanske särkilt om man gör det i saltslask, så kanske man behöver göra det oftare – då kanske det t.o.m kan vara bra att försöka avsluta varje körning med en sån här inbromsning så nära slutdestinationen som möjligt...
Men om du har kraftiga angrepp på samtliga skivor får jag väl erkänna att jag inte vet riktigt vad som krävs. Men gissar att det bara är att bromsa på tills rosten är borta. Enda alternativet till det är väl att byta skivorna (och beläggen?)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- tobias_rullar
- Teslaägare
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 24 maj 2021 21:14
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Jag har köpt Bilt Hamber Atom-mac. Jag köpte det av Waxdog
Gör stor skillnad när jag tvättar bilen. Jag sprejar på även annars också men hemma är bilen parkerad i varmgarage.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
BMW, Subaru m.fl. erbjuder gratis "förbesiktning" vilket är himla fiffigt. Dels kan de erbjuda åtgärd på det de hittar, dels blir det färre bilar av det egna märket som underkänns på besiktningen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Ja absolut. Det innebär dock att felen upptäcks på bilprovningen. Ger missvisande statistik för Teslas nackdel. Hade man haft krav på service som andra märken hade man kunnat ställa in ljusen och bytt länkarmarna. Nu är första kontrollen som bilen ser besiktning istället för service. Ger tesla oförtjänt dåligt kvalitetsrykte. Detta i kombination med panel gap från fabriken i usa. Sett ur ett rent pr-syfte skulle man kunna erbjuda gratis kontroll inför besiktningen. Provbromsa, ryck i länkarmarna, kolla ljuset .. skulle kunna vara gjort på en kvart.taliz skrev: ↑21 nov 2023 16:37Dvs precis som det borde vara.
Besiktning är ju en kontroll. Men många tillverkare kräver att man förutom den lagstadgade kontrollen betalar tusentals kronor för deras egna kontroller.
Min Zoe ville Renault ha 3100kr för att kontrollera. Efter prutade gick de ner till 2100 och nu är senaste bud 1100…
Hade det inte varit för att garantin inte gäller utan det hade jag naturligtvis undvikit dessa utsugare.
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Nog billigare(och bättre för alla parter) att försöka förbättra tillförlitligheten på komponenterna än att kalla in alla bilar på kontroll.kaffekoko skrev: ↑24 nov 2023 10:20Ja absolut. Det innebär dock att felen upptäcks på bilprovningen. Ger missvisande statistik för Teslas nackdel. Hade man haft krav på service som andra märken hade man kunnat ställa in ljusen och bytt länkarmarna. Nu är första kontrollen som bilen ser besiktning istället för service. Ger tesla oförtjänt dåligt kvalitetsrykte. Detta i kombination med panel gap från fabriken i usa. Sett ur ett rent pr-syfte skulle man kunna erbjuda gratis kontroll inför besiktningen. Provbromsa, ryck i länkarmarna, kolla ljuset .. skulle kunna vara gjort på en kvart.taliz skrev: ↑21 nov 2023 16:37Dvs precis som det borde vara.
Besiktning är ju en kontroll. Men många tillverkare kräver att man förutom den lagstadgade kontrollen betalar tusentals kronor för deras egna kontroller.
Min Zoe ville Renault ha 3100kr för att kontrollera. Efter prutade gick de ner till 2100 och nu är senaste bud 1100…
Hade det inte varit för att garantin inte gäller utan det hade jag naturligtvis undvikit dessa utsugare.
Det är ju så Tesla jobbar rent allmänt. Massa saker som varit problematiska är lösta numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla Model 3 sämst i tysk bilprovning
Verkar väl gå sådär att lösa problematiska saker om man toppar statistiken över bilar med sämst kvalite. Alternativkostnaden (dvs. att folk avstår att köpa tesla-bilar) lär bli högre än frivillig kontroll innan besiktning. Men Tesla är knappast kända för att ta sånt i betraktande.. det mer "my way or the highway" hos dem som vanligt.taliz skrev: ↑24 nov 2023 10:54Nog billigare(och bättre för alla parter) att försöka förbättra tillförlitligheten på komponenterna än att kalla in alla bilar på kontroll.kaffekoko skrev: ↑24 nov 2023 10:20Ja absolut. Det innebär dock att felen upptäcks på bilprovningen. Ger missvisande statistik för Teslas nackdel. Hade man haft krav på service som andra märken hade man kunnat ställa in ljusen och bytt länkarmarna. Nu är första kontrollen som bilen ser besiktning istället för service. Ger tesla oförtjänt dåligt kvalitetsrykte. Detta i kombination med panel gap från fabriken i usa. Sett ur ett rent pr-syfte skulle man kunna erbjuda gratis kontroll inför besiktningen. Provbromsa, ryck i länkarmarna, kolla ljuset .. skulle kunna vara gjort på en kvart.taliz skrev: ↑21 nov 2023 16:37Dvs precis som det borde vara.
Besiktning är ju en kontroll. Men många tillverkare kräver att man förutom den lagstadgade kontrollen betalar tusentals kronor för deras egna kontroller.
Min Zoe ville Renault ha 3100kr för att kontrollera. Efter prutade gick de ner till 2100 och nu är senaste bud 1100…
Hade det inte varit för att garantin inte gäller utan det hade jag naturligtvis undvikit dessa utsugare.
Det är ju så Tesla jobbar rent allmänt. Massa saker som varit problematiska är lösta numera.