https://www.ystadsallehanda.se/ledare/t ... slyckande/rollo skrev: ↑24 nov 2023 17:45Ledare i Ystads Allehanda idag:
https://etidning.ystadsallehanda.se/p/y ... 5/44593333
Hoppas den är öppen...
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
MY LR lev 2022-06-29
Porsche 911 SC -80
Porsche 911 SC -80
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.
Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ännu enklare: varför gäller det inte facket själva.Love_O skrev: ↑24 nov 2023 18:49Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.
Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det här handlar inte om vare sig kollektivavtal eller den "Svenska modellen" utan är en rent politisk aktion. Elon Musk har fått en högerstämpel på sig (kanske motiverat då han gjort många minst sagt tveksamma utspel på sistone) vilket gjort Musk och Tesla till ett legitimt politiskt slagträ för facket och hela den samlade svenska vänstern.Love_O skrev: ↑24 nov 2023 18:49Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.
Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
"Petter Birgersson: Teslastrejken är ett symptom på fackligt misslyckande
Om If Metall inte kan visa att förbundet har stöd från de Tesla-anställda har deras och de andra sympatiserande fackförbundens åtgärder snarare bidragit till att sänka den svenska modellen".
https://www.ystadsallehanda.se/ledare/t ... slyckande/
Några väl valda delar från ledaren följer här nedan - jag tycker debatten här blir bättre om vi inte bara länkar ut från sidan, utan även sammanfattar av vad det handlar om:
"Vad är då grunden för dessa ”sympatiåtgärder”. Vem eller vad är det de övriga fackförbunden sympatiserar med? Är det verkligen de Tesla-anställda?
If Metall hävdar på sin hemsida att antalet medlemmar på Tesla är ”många”: ”Utan många medlemmar på ett företag, och utan en önskan från dem att få kollektivavtal, hade det aldrig gått att inleda en konflikt.”
"Men If Metall är uppenbarligen så missnöjda med anslutningsgraden på Tesla att de sockrar sitt erbjudande med gratis medlemsavgifter och högre strejkersättning än lön.
Det är av allt att döma inte arbetsvillkoren på Tesla som är så usla att en majoritet av medarbetarna där söker fackets hjälp för att förbättra dem. Många är tvärtom mycket nöjda med de möjligheter till lönekarriär och aktietilldelning som ges. Arbetsmarknaden för de anställda på verkstäderna är god och de flesta kan välja att gå till andra arbetsgivare om de så önskar."
"Mycket tyder dock på att If Metall inte har ett så omfattande stöd bland de anställda på Tesla som facket vill få det att låta som.
Kan If Metall leda i bevis att det är hot om repressalier från Tesla som gör att de anställda inte vill gå med i facket, då är det en sak. If Metall har anklagat Tesla för att kartlägga vilka som är medlemmar och hota dem med indragna förmåner, facket hävdar samtidigt att några av de egna medlemmarna inte deltar i strejken och hotar dem med uteslutning (Dagens Arbete). Men om ett stort antal Tesla-anställda snarare känner sig trakasserade av facket – vad betyder det för fackets ställning?
Det går att hävda att Tesla hotar den svenska modellen. Men det går också att hävda att If Metall och dess stödjande förbund gör det, om facken inte säkerställer att de har de anställda med sig innan de drar ut i dramatiska strejkåtgärder."
"Organisationsfrihet bygger rimligen inte bara på rätten att organisera sig utan också på rätten till att avstå från det och rätten att inte låta sig företrädas av en organisation man inte är medlem i. Fackförbund som sympatiserar med varandra snarare än med anställda lär inte vara en långsiktig framgångsmodell."
Om If Metall inte kan visa att förbundet har stöd från de Tesla-anställda har deras och de andra sympatiserande fackförbundens åtgärder snarare bidragit till att sänka den svenska modellen".
https://www.ystadsallehanda.se/ledare/t ... slyckande/
Några väl valda delar från ledaren följer här nedan - jag tycker debatten här blir bättre om vi inte bara länkar ut från sidan, utan även sammanfattar av vad det handlar om:
"Vad är då grunden för dessa ”sympatiåtgärder”. Vem eller vad är det de övriga fackförbunden sympatiserar med? Är det verkligen de Tesla-anställda?
If Metall hävdar på sin hemsida att antalet medlemmar på Tesla är ”många”: ”Utan många medlemmar på ett företag, och utan en önskan från dem att få kollektivavtal, hade det aldrig gått att inleda en konflikt.”
"Men If Metall är uppenbarligen så missnöjda med anslutningsgraden på Tesla att de sockrar sitt erbjudande med gratis medlemsavgifter och högre strejkersättning än lön.
Det är av allt att döma inte arbetsvillkoren på Tesla som är så usla att en majoritet av medarbetarna där söker fackets hjälp för att förbättra dem. Många är tvärtom mycket nöjda med de möjligheter till lönekarriär och aktietilldelning som ges. Arbetsmarknaden för de anställda på verkstäderna är god och de flesta kan välja att gå till andra arbetsgivare om de så önskar."
"Mycket tyder dock på att If Metall inte har ett så omfattande stöd bland de anställda på Tesla som facket vill få det att låta som.
Kan If Metall leda i bevis att det är hot om repressalier från Tesla som gör att de anställda inte vill gå med i facket, då är det en sak. If Metall har anklagat Tesla för att kartlägga vilka som är medlemmar och hota dem med indragna förmåner, facket hävdar samtidigt att några av de egna medlemmarna inte deltar i strejken och hotar dem med uteslutning (Dagens Arbete). Men om ett stort antal Tesla-anställda snarare känner sig trakasserade av facket – vad betyder det för fackets ställning?
Det går att hävda att Tesla hotar den svenska modellen. Men det går också att hävda att If Metall och dess stödjande förbund gör det, om facken inte säkerställer att de har de anställda med sig innan de drar ut i dramatiska strejkåtgärder."
"Organisationsfrihet bygger rimligen inte bara på rätten att organisera sig utan också på rätten till att avstå från det och rätten att inte låta sig företrädas av en organisation man inte är medlem i. Fackförbund som sympatiserar med varandra snarare än med anställda lär inte vara en långsiktig framgångsmodell."
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Pratade med en kollega idag som är anställd av ett större it-konsultföretag utan kollektivavtal. Vi fattade inte varför det krävs av Tesla. Är det för att det är ett LO-förbund?Love_O skrev: ↑24 nov 2023 18:49Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.
Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Andersen skrev: ↑24 nov 2023 19:17"Petter Birgersson: Teslastrejken är ett symptom på fackligt misslyckande
Om If Metall inte kan visa att förbundet har stöd från de Tesla-anställda har deras och de andra sympatiserande fackförbundens åtgärder snarare bidragit till att sänka den svenska modellen".
https://www.ystadsallehanda.se/ledare/t ... slyckande/
Några väl valda delar från ledaren följer här nedan - jag tycker debatten här blir bättre om vi inte bara länkar ut från sidan, utan även sammanfattar av vad det handlar om:
"Vad är då grunden för dessa ”sympatiåtgärder”. Vem eller vad är det de övriga fackförbunden sympatiserar med? Är det verkligen de Tesla-anställda?
If Metall hävdar på sin hemsida att antalet medlemmar på Tesla är ”många”: ”Utan många medlemmar på ett företag, och utan en önskan från dem att få kollektivavtal, hade det aldrig gått att inleda en konflikt.”
"Men If Metall är uppenbarligen så missnöjda med anslutningsgraden på Tesla att de sockrar sitt erbjudande med gratis medlemsavgifter och högre strejkersättning än lön.
Det är av allt att döma inte arbetsvillkoren på Tesla som är så usla att en majoritet av medarbetarna där söker fackets hjälp för att förbättra dem. Många är tvärtom mycket nöjda med de möjligheter till lönekarriär och aktietilldelning som ges. Arbetsmarknaden för de anställda på verkstäderna är god och de flesta kan välja att gå till andra arbetsgivare om de så önskar."
"Mycket tyder dock på att If Metall inte har ett så omfattande stöd bland de anställda på Tesla som facket vill få det att låta som.
Kan If Metall leda i bevis att det är hot om repressalier från Tesla som gör att de anställda inte vill gå med i facket, då är det en sak. If Metall har anklagat Tesla för att kartlägga vilka som är medlemmar och hota dem med indragna förmåner, facket hävdar samtidigt att några av de egna medlemmarna inte deltar i strejken och hotar dem med uteslutning (Dagens Arbete). Men om ett stort antal Tesla-anställda snarare känner sig trakasserade av facket – vad betyder det för fackets ställning?
Det går att hävda att Tesla hotar den svenska modellen. Men det går också att hävda att If Metall och dess stödjande förbund gör det, om facken inte säkerställer att de har de anställda med sig innan de drar ut i dramatiska strejkåtgärder."
"Organisationsfrihet bygger rimligen inte bara på rätten att organisera sig utan också på rätten till att avstå från det och rätten att inte låta sig företrädas av en organisation man inte är medlem i. Fackförbund som sympatiserar med varandra snarare än med anställda lär inte vara en långsiktig framgångsmodell."
IF Metall har nog öppnat Pandoras ask. Det blir så tydligt att de tar till oproportionerliga åtgärder för att upprätthålla sin makt.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 14 nov 2023 14:44
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Svaret är att de flesta i Sverige vill ha ett samhälle med tryggheten som kollektivavtalen ger. 90% är med i dem.
Vi, de flesta i Sverige vill inte ha företag som verkar i landet som Tesla som vill bestämma så mycket som möjligt själva och ha sina egna regler. Inte jag heller vill ha det. De bör inrätta sig i ordningen i landet eller så bör de inte komma hit alls. Men tar seden dit man kommer.
Sedan är det ingen lag på kollektivavtal. Det är ingen lag på att man skall uppföra sig väl i samhället heller. De friheten har vi så klart. Men uppför man sig illa eller som Tesla bara i 5 år avvisar kollektivavtalen så kan det bli allmänna protester, eller inte om man har tur.
Man väljer själv. Den friheten har vi och den är demokratiskt beslutad genom riksdagen. Vill man ändra något så är det enklast att försöka påverka politikerna eller bli politiker själv. Att klaga här eller någon annan stans hjälper föga. Lagen är stark och det är den som i så fall behöver ändras.
Lagarna är fattade genom demokratiska beslut av föregående eller nuvarande generationer. Liknande som att linje 2 vann 1980 om att avveckla kärnkraften med förnuft. Nu är det reellt.
Vi röstade ja till EU och i förlängningen av det blev Posten privat och skickar nu inte ut reg.skyltar. som man röstar...
Svälj detta är min rekommendation annars börja påverka själv mot förändring. Att sitta i soffan och klaga kommer inte att hjälpa något.
Vi, de flesta i Sverige vill inte ha företag som verkar i landet som Tesla som vill bestämma så mycket som möjligt själva och ha sina egna regler. Inte jag heller vill ha det. De bör inrätta sig i ordningen i landet eller så bör de inte komma hit alls. Men tar seden dit man kommer.
Sedan är det ingen lag på kollektivavtal. Det är ingen lag på att man skall uppföra sig väl i samhället heller. De friheten har vi så klart. Men uppför man sig illa eller som Tesla bara i 5 år avvisar kollektivavtalen så kan det bli allmänna protester, eller inte om man har tur.
Man väljer själv. Den friheten har vi och den är demokratiskt beslutad genom riksdagen. Vill man ändra något så är det enklast att försöka påverka politikerna eller bli politiker själv. Att klaga här eller någon annan stans hjälper föga. Lagen är stark och det är den som i så fall behöver ändras.
Lagarna är fattade genom demokratiska beslut av föregående eller nuvarande generationer. Liknande som att linje 2 vann 1980 om att avveckla kärnkraften med förnuft. Nu är det reellt.
Vi röstade ja till EU och i förlängningen av det blev Posten privat och skickar nu inte ut reg.skyltar. som man röstar...
Svälj detta är min rekommendation annars börja påverka själv mot förändring. Att sitta i soffan och klaga kommer inte att hjälpa något.
Senast redigerad av erfaren bilmek, redigerad totalt 3 gång.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vinner Tesla så lär det vara slut på Sveriges ständiga undantag. Sverige har fått bannor av EU i många, många år för hur vi gör.
https://www.expressen.se/ledare/ylva-ni ... orslaggan/
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Minns inte vilka Sveriges undantag är, men Swexit borde vi inte vänta med alls, med den ökande graden av mindre kloka förslag som översmämmat omgivningen från EU på sistone. Idag hade jag aldrig röstat ja, som jag tråkigt nog gjorde en gång i tiden.Bo99 skrev: ↑24 nov 2023 19:41Vinner Tesla så lär det vara slut på Sveriges ständiga undantag. Sverige har fått bannor av EU i många, många år för hur vi gör.
https://www.expressen.se/ledare/ylva-ni ... orslaggan/
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3705
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Fast jag tänker på hur det går till att köpa en ny Tesla redan idag! Då måste de ha pengarna (eller kontantinsatsen om du köper på kredit) på sitt konto redan när du kommer och ska hämta bilen.roffe_s skrev: ↑24 nov 2023 16:25Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.
Ha en fin helg!
Detsamma gällande helgen. Gillar dina inlägg i tråden, de är nog de mest nyanserade.
Model Y LR AWD 2022
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Bo99 skrev: ↑24 nov 2023 19:41Vinner Tesla så lär det vara slut på Sveriges ständiga undantag. Sverige har fått bannor av EU i många, många år för hur vi gör.
https://www.expressen.se/ledare/ylva-ni ... orslaggan/
Precis, exakt detta. EU har länge låtit Sverige hållas men lagstiftarna i EU vill ha mer lika/gemensamma arbetsregler. Det ligger nog riktigt nära till hands att det blir slut med svensk särställning iom Metalls haveri.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 14 nov 2023 14:44
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Läste artikeln. Inte bara Sverige har undantag. Så som Systembolaget och snus.Bo99 skrev: ↑24 nov 2023 19:41Vinner Tesla så lär det vara slut på Sveriges ständiga undantag. Sverige har fått bannor av EU i många, många år för hur vi gör.
https://www.expressen.se/ledare/ylva-ni ... orslaggan/
Massor av länder har olika undantag. Tex öarna Åland är inte fullt med i EU, DK och FIN har skyhög bilaccis, Ratsit liknade tjänster är förbjudet i Tyskland tex, för att nämna några av dem.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vad svamlar du om?Love_O skrev: ↑24 nov 2023 18:49Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.
Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Löfven/svetsaren har inget med ”myndigheter” att göra. Han är ”egen företagare” och gjorde bort sig (enligt mig i alla fall)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Som sagt… Köpet av en ny Tesla går inte till på det sättet. Du betalar innan du får bilen.roffe_s skrev: ↑24 nov 2023 18:12Norrland - jag ger väl fullkomligt tusan i vad vad jag äger - jag pratar om vad som är rätt utifrån normala allmänna affärsvillkor i en bilaffär. Ora eller någon annan stokastiskt vald rövtransportör - detta handlar om normala affärsvillkor. Och är Du nyfiken så äger jag inte Tesla, men väl två av mina bröderNorrlands skrev: ↑24 nov 2023 17:11Du äger inte en Tesla märker jag. För det fungerar inte så då man köper en Teslaroffe_s skrev: ↑24 nov 2023 16:25Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.
Men det är klart - andra kan säkert vara bekväma med att överföra en hyfsat tjock bunt tusenlappar i god tro. Det gäller inte mig, jag gillar inte att köpa grisar i säckar
Ha en fin helg!
Allmän affärsjuridik i Sverige innebär att Du betalar för varan först när Du beretts möjlighet att inspektera den och befunnit allt vara i kondition som avtalat. Allt annat är en avvikelse mot de normala villkoren och konsekvensen blir att särskilda villkor tydligt bör anges i överenskommelse mellan köpare och säljare.
/Norrbotten
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3705
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det slår mig att jag faktiskt varit inne på SIF som de hette då och gjort jobb som IT-konsult, bolaget jag var anställd på hade inget kollektivavtal. Vi var dock ombedda att inte nämna det
Det var väl de som blev Unionen sedan tillsammans med något annat förbund.
Det var väl de som blev Unionen sedan tillsammans med något annat förbund.
Model Y LR AWD 2022
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tusen tack för de vänliga orden . Mmm, genom mina bröder har jag koll på hur Tesla fungerar men i min värld är det i strid med god affärssed. En affär ska inte (enligt t ex konsumentköplagen) genomföras innan köparen getts möjlighet att syna varan/köpeobjektet. Först därefter ska köpeskillingen (exklusive t ex handpenning) överföras från köpare eller dennes finansbolag till säljare.jonasl skrev: ↑24 nov 2023 19:50Fast jag tänker på hur det går till att köpa en ny Tesla redan idag! Då måste de ha pengarna (eller kontantinsatsen om du köper på kredit) på sitt konto redan när du kommer och ska hämta bilen.roffe_s skrev: ↑24 nov 2023 16:25Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.
Ha en fin helg!
Detsamma gällande helgen. Gillar dina inlägg i tråden, de är nog de mest nyanserade.
Så ser praxis ut. Allt annat överför risk från säljare till köpare. Inte så snyggt, i alla fall inte i min bok.
Det blir inte mer rätt för den skull Läs konsumentköplagen kap 2 §2 och 6 samt kap 7 §2 och meditera en stund över innehållet. Vill Du köpa grisen i säcken med hänvisning till att Tesla är ett "hyvens bolag" må det vara upp till Dig.
Själv gillar jag inte avvikelser från lagboken. Litar inte firman på sin egen produkt, utfästelser eller åtagande?
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7256
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nu är det väl iofs väldigt OT (tom för mig ), men finns det något underlag för att företag skulle diskriminera mer eller mindre beroende på om dom har kollektivavtal eller ej?iAkita skrev: ↑24 nov 2023 17:58Men jag tycker ändå du ska göra ett experiment där du tar ditt nuvarande CV, stoppar in en lucka på 2-3 år bland tidigare anställningar eller byter ditt namn på ansökan till ett utlandsklingande persiskt, arabiskt eller centralasiatiskt namn, och sen ser hur många svar du får och hur många intervjuer du kallas till. Sen kan du återkomma med hur många jobb hos kollektivavtalsanslutna företag du hade att välja och vraka mellan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag menade att Löfven och myndigheterna bör föregå med gott exempel.ONSatan skrev: ↑24 nov 2023 19:58Vad svamlar du om?Love_O skrev: ↑24 nov 2023 18:49Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.
Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Löfven/svetsaren har inget med ”myndigheter” att göra. Han är ”egen företagare” och gjorde bort sig (enligt mig i alla fall)
Löfven pga sin bakgrund och vad han stått upp för (men han gjorde väll det för pengarna som det flesta andra gör)
Myndigheter för att det borde väll vilja försvara svenska modellen, eller nej just ja. Det bryr sig inte om det.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Fast eftersom ett köp av en tesla endast kan ske via Teslas hemsida så gäller väl ändå distansavtalslagen? Vilket ofta innebär att köpeskillingen förs över innan man har varan, men man har då åtminstone 14 dagar på sig att påvisa ifall varan inte levererats i enlighet med avtalat skick.roffe_s skrev: ↑24 nov 2023 20:16Tusen tack för de vänliga orden . Mmm, genom mina bröder har jag koll på hur Tesla fungerar men i min värld är det i strid med god affärssed. En affär ska inte (enligt t ex konsumentköplagen) genomföras innan köparen getts möjlighet att syna varan/köpeobjektet. Först därefter ska köpeskillingen (exklusive t ex handpenning) överföras från köpare eller dennes finansbolag till säljare.jonasl skrev: ↑24 nov 2023 19:50Fast jag tänker på hur det går till att köpa en ny Tesla redan idag! Då måste de ha pengarna (eller kontantinsatsen om du köper på kredit) på sitt konto redan när du kommer och ska hämta bilen.roffe_s skrev: ↑24 nov 2023 16:25Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.
Ha en fin helg!
Detsamma gällande helgen. Gillar dina inlägg i tråden, de är nog de mest nyanserade.
Så ser praxis ut. Allt annat överför risk från säljare till köpare. Inte så snyggt, i alla fall inte i min bok.
Det blir inte mer rätt för den skull Läs konsumentköplagen kap 2 §2 och 6 samt kap 7 §2 och meditera en stund över innehållet. Vill Du köpa grisen i säcken med hänvisning till att Tesla är ett "hyvens bolag" må det vara upp till Dig.
Själv gillar jag inte avvikelser från lagboken. Litar inte firman på sin egen produkt, utfästelser eller åtagande?
Sen gäller så klart reklamationsrätten om det nu är så att den behövs.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Har du missat distansköp med den tillhörande lagen.roffe_s skrev: ↑24 nov 2023 20:16Tusen tack för de vänliga orden . Mmm, genom mina bröder har jag koll på hur Tesla fungerar men i min värld är det i strid med god affärssed. En affär ska inte (enligt t ex konsumentköplagen) genomföras innan köparen getts möjlighet att syna varan/köpeobjektet. Först därefter ska köpeskillingen (exklusive t ex handpenning) överföras från köpare eller dennes finansbolag till säljare.jonasl skrev: ↑24 nov 2023 19:50Fast jag tänker på hur det går till att köpa en ny Tesla redan idag! Då måste de ha pengarna (eller kontantinsatsen om du köper på kredit) på sitt konto redan när du kommer och ska hämta bilen.roffe_s skrev: ↑24 nov 2023 16:25Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.
Ha en fin helg!
Detsamma gällande helgen. Gillar dina inlägg i tråden, de är nog de mest nyanserade.
Så ser praxis ut. Allt annat överför risk från säljare till köpare. Inte så snyggt, i alla fall inte i min bok.
Det blir inte mer rätt för den skull Läs konsumentköplagen kap 2 §2 och 6 samt kap 7 §2 och meditera en stund över innehållet. Vill Du köpa grisen i säcken med hänvisning till att Tesla är ett "hyvens bolag" må det vara upp till Dig.
Själv gillar jag inte avvikelser från lagboken. Litar inte firman på sin egen produkt, utfästelser eller åtagande?
Du går inte in i en butik och köper en Tesla. Så det du kommer dragandes med är helt annat.
Men detta hör inte hemma i denna tråd i vilket fall som helst.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag skulle faktiskt gissa på motsatsen. Jag tror moderna bolag, ofta inom tech, som generellt är mindre benägna att ha kollektivavtal tvärtemot är bättre på detta. Dvs på att selektera personal baserat på kompetens framför ursprung. Kanske är jag dock skadad av att jobba på ett bolag med över 40 nationaliteter på drygt 100 anställdafth skrev: ↑24 nov 2023 20:25Nu är det väl iofs väldigt OT (tom för mig ), men finns det något underlag för att företag skulle diskriminera mer eller mindre beroende på om dom har kollektivavtal eller ej?iAkita skrev: ↑24 nov 2023 17:58Men jag tycker ändå du ska göra ett experiment där du tar ditt nuvarande CV, stoppar in en lucka på 2-3 år bland tidigare anställningar eller byter ditt namn på ansökan till ett utlandsklingande persiskt, arabiskt eller centralasiatiskt namn, och sen ser hur många svar du får och hur många intervjuer du kallas till. Sen kan du återkomma med hur många jobb hos kollektivavtalsanslutna företag du hade att välja och vraka mellan.
/fth
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nej, absolut inte så vitt jag vet. Jag ber om ursäkt om mitt inlägg kunde uppfattas som det. I det avseendet tror jag inte Tesla utmärker sig det minsta negativt jämte företag med kollektivavtal. Det är ett internationellt företag som värderar kompetens, och då slipper man till stora delar de problemen. Iallafall så länge det inte finns ett överskott på kompetent arbetskraft och/eller det går bra för dem ekonomiskt.fth skrev: ↑24 nov 2023 20:25Nu är det väl iofs väldigt OT (tom för mig ), men finns det något underlag för att företag skulle diskriminera mer eller mindre beroende på om dom har kollektivavtal eller ej?iAkita skrev: ↑24 nov 2023 17:58Men jag tycker ändå du ska göra ett experiment där du tar ditt nuvarande CV, stoppar in en lucka på 2-3 år bland tidigare anställningar eller byter ditt namn på ansökan till ett utlandsklingande persiskt, arabiskt eller centralasiatiskt namn, och sen ser hur många svar du får och hur många intervjuer du kallas till. Sen kan du återkomma med hur många jobb hos kollektivavtalsanslutna företag du hade att välja och vraka mellan.
/fth
Jag skrev inlägget som svar på någon som tyckte att om man inte ville arbeta på ett företag utan kollektivavtal (inte Tesla specifikt utan rent generellt) så kunde man ju bara välja ett annat jobb (fritt parafraserat från min sida). Det jag vände mig mot var den oerhört förenklade och på gränsen till kränkande beskrivningen av hur arbetsmarknaden funkar för en del samhällsgrupper.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Love_O skrev: ↑24 nov 2023 20:34OK, men vad har då ”myndigheter” med svenska modellen att göra?ONSatan skrev: ↑24 nov 2023 19:58Vad svamlar du om?Love_O skrev: ↑24 nov 2023 18:49Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.
Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Löfven/svetsaren har inget med ”myndigheter” att göra. Han är ”egen företagare” och gjorde bort sig (enligt mig i alla fall)
Jag menade att Löfven och myndigheterna bör föregå med gott exempel.
Löfven pga sin bakgrund och vad han stått upp för (men han gjorde väll det för pengarna som det flesta andra gör)
Myndigheter för att det borde väll vilja försvara svenska modellen, eller nej just ja. Det bryr sig inte om det.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det här handlar om tesla och dess tekniker.iAkita skrev: ↑24 nov 2023 20:46Nej, absolut inte så vitt jag vet. Jag ber om ursäkt om mitt inlägg kunde uppfattas som det. I det avseendet tror jag inte Tesla utmärker sig det minsta negativt jämte företag med kollektivavtal. Det är ett internationellt företag som värderar kompetens, och då slipper man till stora delar de problemen. Iallafall så länge det inte finns ett överskott på kompetent arbetskraft och/eller det går bra för dem ekonomiskt.fth skrev: ↑24 nov 2023 20:25Nu är det väl iofs väldigt OT (tom för mig ), men finns det något underlag för att företag skulle diskriminera mer eller mindre beroende på om dom har kollektivavtal eller ej?iAkita skrev: ↑24 nov 2023 17:58Men jag tycker ändå du ska göra ett experiment där du tar ditt nuvarande CV, stoppar in en lucka på 2-3 år bland tidigare anställningar eller byter ditt namn på ansökan till ett utlandsklingande persiskt, arabiskt eller centralasiatiskt namn, och sen ser hur många svar du får och hur många intervjuer du kallas till. Sen kan du återkomma med hur många jobb hos kollektivavtalsanslutna företag du hade att välja och vraka mellan.
/fth
Jag skrev inlägget som svar på någon som tyckte att om man inte ville arbeta på ett företag utan kollektivavtal (inte Tesla specifikt utan rent generellt) så kunde man ju bara välja ett annat jobb (fritt parafraserat från min sida). Det jag vände mig mot var den oerhört förenklade och på gränsen till kränkande beskrivningen av hur arbetsmarknaden funkar för en del samhällsgrupper.
Det saknas just tekniker inom bilbranschen. Så en tekniker/mekaniker kan välja och vraka på arbete. Om nu tesla är det enda som saknar kollektivavtal så är det ju fritt fram att söka annat arbete och få ”tryggheten” som ni förespråkar. Men kollektivavtal är ingen trygghet, facket är ingen hjälte på vit häst.
Så kom inte dragandes med andra grupper osv.