Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BAG
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 nov 2016 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av BAG »

rollo skrev: 24 nov 2023 17:45
Ledare i Ystads Allehanda idag:

https://etidning.ystadsallehanda.se/p/y ... 5/44593333

Hoppas den är öppen...
https://www.ystadsallehanda.se/ledare/t ... slyckande/
MY LR lev 2022-06-29
Porsche 911 SC -80
Love_O
Inlägg: 190
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.

Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

Love_O skrev: 24 nov 2023 18:49
Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.

Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Ännu enklare: varför gäller det inte facket själva.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Luma »

Love_O skrev: 24 nov 2023 18:49
Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.

Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Det här handlar inte om vare sig kollektivavtal eller den "Svenska modellen" utan är en rent politisk aktion. Elon Musk har fått en högerstämpel på sig (kanske motiverat då han gjort många minst sagt tveksamma utspel på sistone) vilket gjort Musk och Tesla till ett legitimt politiskt slagträ för facket och hela den samlade svenska vänstern.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

"Petter Birgersson: Teslastrejken är ett symptom på fackligt misslyckande
Om If Metall inte kan visa att förbundet har stöd från de Tesla-anställda har deras och de andra sympatiserande fackförbundens åtgärder snarare bidragit till att sänka den svenska modellen".
https://www.ystadsallehanda.se/ledare/t ... slyckande/

Några väl valda delar från ledaren följer här nedan - jag tycker debatten här blir bättre om vi inte bara länkar ut från sidan, utan även sammanfattar av vad det handlar om:

"Vad är då grunden för dessa ”sympatiåtgärder”. Vem eller vad är det de övriga fackförbunden sympatiserar med? Är det verkligen de Tesla-anställda?

If Metall hävdar på sin hemsida att antalet medlemmar på Tesla är ”många”: ”Utan många medlemmar på ett företag, och utan en önskan från dem att få kollektivavtal, hade det aldrig gått att inleda en konflikt.”

"Men If Metall är uppenbarligen så missnöjda med anslutningsgraden på Tesla att de sockrar sitt erbjudande med gratis medlemsavgifter och högre strejkersättning än lön.

Det är av allt att döma inte arbetsvillkoren på Tesla som är så usla att en majoritet av medarbetarna där söker fackets hjälp för att förbättra dem. Många är tvärtom mycket nöjda med de möjligheter till lönekarriär och aktietilldelning som ges. Arbetsmarknaden för de anställda på verkstäderna är god och de flesta kan välja att gå till andra arbetsgivare om de så önskar."

"Mycket tyder dock på att If Metall inte har ett så omfattande stöd bland de anställda på Tesla som facket vill få det att låta som.

Kan If Metall leda i bevis att det är hot om repressalier från Tesla som gör att de anställda inte vill gå med i facket, då är det en sak. If Metall har anklagat Tesla för att kartlägga vilka som är medlemmar och hota dem med indragna förmåner, facket hävdar samtidigt att några av de egna medlemmarna inte deltar i strejken och hotar dem med uteslutning (Dagens Arbete). Men om ett stort antal Tesla-anställda snarare känner sig trakasserade av facket – vad betyder det för fackets ställning?

Det går att hävda att Tesla hotar den svenska modellen. Men det går också att hävda att If Metall och dess stödjande förbund gör det, om facken inte säkerställer att de har de anställda med sig innan de drar ut i dramatiska strejkåtgärder."

"Organisationsfrihet bygger rimligen inte bara på rätten att organisera sig utan också på rätten till att avstå från det och rätten att inte låta sig företrädas av en organisation man inte är medlem i. Fackförbund som sympatiserar med varandra snarare än med anställda lär inte vara en långsiktig framgångsmodell."
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1408
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

Love_O skrev: 24 nov 2023 18:49
Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.

Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Pratade med en kollega idag som är anställd av ett större it-konsultföretag utan kollektivavtal. Vi fattade inte varför det krävs av Tesla. Är det för att det är ett LO-förbund?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1408
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

Andersen skrev: 24 nov 2023 19:17
"Petter Birgersson: Teslastrejken är ett symptom på fackligt misslyckande
Om If Metall inte kan visa att förbundet har stöd från de Tesla-anställda har deras och de andra sympatiserande fackförbundens åtgärder snarare bidragit till att sänka den svenska modellen".
https://www.ystadsallehanda.se/ledare/t ... slyckande/

Några väl valda delar från ledaren följer här nedan - jag tycker debatten här blir bättre om vi inte bara länkar ut från sidan, utan även sammanfattar av vad det handlar om:

"Vad är då grunden för dessa ”sympatiåtgärder”. Vem eller vad är det de övriga fackförbunden sympatiserar med? Är det verkligen de Tesla-anställda?

If Metall hävdar på sin hemsida att antalet medlemmar på Tesla är ”många”: ”Utan många medlemmar på ett företag, och utan en önskan från dem att få kollektivavtal, hade det aldrig gått att inleda en konflikt.”

"Men If Metall är uppenbarligen så missnöjda med anslutningsgraden på Tesla att de sockrar sitt erbjudande med gratis medlemsavgifter och högre strejkersättning än lön.

Det är av allt att döma inte arbetsvillkoren på Tesla som är så usla att en majoritet av medarbetarna där söker fackets hjälp för att förbättra dem. Många är tvärtom mycket nöjda med de möjligheter till lönekarriär och aktietilldelning som ges. Arbetsmarknaden för de anställda på verkstäderna är god och de flesta kan välja att gå till andra arbetsgivare om de så önskar."

"Mycket tyder dock på att If Metall inte har ett så omfattande stöd bland de anställda på Tesla som facket vill få det att låta som.

Kan If Metall leda i bevis att det är hot om repressalier från Tesla som gör att de anställda inte vill gå med i facket, då är det en sak. If Metall har anklagat Tesla för att kartlägga vilka som är medlemmar och hota dem med indragna förmåner, facket hävdar samtidigt att några av de egna medlemmarna inte deltar i strejken och hotar dem med uteslutning (Dagens Arbete). Men om ett stort antal Tesla-anställda snarare känner sig trakasserade av facket – vad betyder det för fackets ställning?

Det går att hävda att Tesla hotar den svenska modellen. Men det går också att hävda att If Metall och dess stödjande förbund gör det, om facken inte säkerställer att de har de anställda med sig innan de drar ut i dramatiska strejkåtgärder."

"Organisationsfrihet bygger rimligen inte bara på rätten att organisera sig utan också på rätten till att avstå från det och rätten att inte låta sig företrädas av en organisation man inte är medlem i. Fackförbund som sympatiserar med varandra snarare än med anställda lär inte vara en långsiktig framgångsmodell."

IF Metall har nog öppnat Pandoras ask. Det blir så tydligt att de tar till oproportionerliga åtgärder för att upprätthålla sin makt.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Svaret är att de flesta i Sverige vill ha ett samhälle med tryggheten som kollektivavtalen ger. 90% är med i dem.

Vi, de flesta i Sverige vill inte ha företag som verkar i landet som Tesla som vill bestämma så mycket som möjligt själva och ha sina egna regler. Inte jag heller vill ha det. De bör inrätta sig i ordningen i landet eller så bör de inte komma hit alls. Men tar seden dit man kommer.

Sedan är det ingen lag på kollektivavtal. Det är ingen lag på att man skall uppföra sig väl i samhället heller. De friheten har vi så klart. Men uppför man sig illa eller som Tesla bara i 5 år avvisar kollektivavtalen så kan det bli allmänna protester, eller inte om man har tur.

Man väljer själv. Den friheten har vi och den är demokratiskt beslutad genom riksdagen. Vill man ändra något så är det enklast att försöka påverka politikerna eller bli politiker själv. Att klaga här eller någon annan stans hjälper föga. Lagen är stark och det är den som i så fall behöver ändras.
Lagarna är fattade genom demokratiska beslut av föregående eller nuvarande generationer. Liknande som att linje 2 vann 1980 om att avveckla kärnkraften med förnuft. Nu är det reellt.

Vi röstade ja till EU och i förlängningen av det blev Posten privat och skickar nu inte ut reg.skyltar. som man röstar...

Svälj detta är min rekommendation annars börja påverka själv mot förändring. Att sitta i soffan och klaga kommer inte att hjälpa något.
Senast redigerad av erfaren bilmek, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bo99 »

Nucky skrev: 23 nov 2023 00:05
Om någon, eller människorna på facket tror att Tesla med Elon i spetsen ska skriva på det dom önskar så kan de drömma vidare.

Facket kommer krossa många småföretagare innan detta är slut och dom ger upp. Elon kommer inte att ge sig
Vinner Tesla så lär det vara slut på Sveriges ständiga undantag. Sverige har fått bannor av EU i många, många år för hur vi gör.

https://www.expressen.se/ledare/ylva-ni ... orslaggan/
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

Bo99 skrev: 24 nov 2023 19:41
Nucky skrev: 23 nov 2023 00:05
Om någon, eller människorna på facket tror att Tesla med Elon i spetsen ska skriva på det dom önskar så kan de drömma vidare.

Facket kommer krossa många småföretagare innan detta är slut och dom ger upp. Elon kommer inte att ge sig
Vinner Tesla så lär det vara slut på Sveriges ständiga undantag. Sverige har fått bannor av EU i många, många år för hur vi gör.

https://www.expressen.se/ledare/ylva-ni ... orslaggan/
Minns inte vilka Sveriges undantag är, men Swexit borde vi inte vänta med alls, med den ökande graden av mindre kloka förslag som översmämmat omgivningen från EU på sistone. Idag hade jag aldrig röstat ja, som jag tråkigt nog gjorde en gång i tiden.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

roffe_s skrev: 24 nov 2023 16:25
jonasl skrev: 24 nov 2023 14:45
Man betalar ju bilen i förväg redan idag. Att man står som ägare innan man tar bilen i besittning är kanske inget jätteproblem i sammanhanget.
Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.

Ha en fin helg!
Fast jag tänker på hur det går till att köpa en ny Tesla redan idag! Då måste de ha pengarna (eller kontantinsatsen om du köper på kredit) på sitt konto redan när du kommer och ska hämta bilen.

Detsamma gällande helgen. Gillar dina inlägg i tråden, de är nog de mest nyanserade.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Bo99 skrev: 24 nov 2023 19:41
Nucky skrev: 23 nov 2023 00:05
Om någon, eller människorna på facket tror att Tesla med Elon i spetsen ska skriva på det dom önskar så kan de drömma vidare.

Facket kommer krossa många småföretagare innan detta är slut och dom ger upp. Elon kommer inte att ge sig
Vinner Tesla så lär det vara slut på Sveriges ständiga undantag. Sverige har fått bannor av EU i många, många år för hur vi gör.

https://www.expressen.se/ledare/ylva-ni ... orslaggan/

Precis, exakt detta. EU har länge låtit Sverige hållas men lagstiftarna i EU vill ha mer lika/gemensamma arbetsregler. Det ligger nog riktigt nära till hands att det blir slut med svensk särställning iom Metalls haveri.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Bo99 skrev: 24 nov 2023 19:41
Nucky skrev: 23 nov 2023 00:05
Om någon, eller människorna på facket tror att Tesla med Elon i spetsen ska skriva på det dom önskar så kan de drömma vidare.

Facket kommer krossa många småföretagare innan detta är slut och dom ger upp. Elon kommer inte att ge sig
Vinner Tesla så lär det vara slut på Sveriges ständiga undantag. Sverige har fått bannor av EU i många, många år för hur vi gör.

https://www.expressen.se/ledare/ylva-ni ... orslaggan/
Läste artikeln. Inte bara Sverige har undantag. Så som Systembolaget och snus.
Massor av länder har olika undantag. Tex öarna Åland är inte fullt med i EU, DK och FIN har skyhög bilaccis, Ratsit liknade tjänster är förbjudet i Tyskland tex, för att nämna några av dem.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

Love_O skrev: 24 nov 2023 18:49
Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.

Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Vad svamlar du om?
Löfven/svetsaren har inget med ”myndigheter” att göra. Han är ”egen företagare” och gjorde bort sig (enligt mig i alla fall)
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

roffe_s skrev: 24 nov 2023 18:12
Norrlands skrev: 24 nov 2023 17:11
roffe_s skrev: 24 nov 2023 16:25
jonasl skrev: 24 nov 2023 14:45
Man betalar ju bilen i förväg redan idag. Att man står som ägare innan man tar bilen i besittning är kanske inget jätteproblem i sammanhanget.
Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.

Men det är klart - andra kan säkert vara bekväma med att överföra en hyfsat tjock bunt tusenlappar i god tro. Det gäller inte mig, jag gillar inte att köpa grisar i säckar ;)

Ha en fin helg!
Du äger inte en Tesla märker jag. För det fungerar inte så då man köper en Tesla
Norrland - jag ger väl fullkomligt tusan i vad vad jag äger - jag pratar om vad som är rätt utifrån normala allmänna affärsvillkor i en bilaffär. Ora eller någon annan stokastiskt vald rövtransportör - detta handlar om normala affärsvillkor. Och är Du nyfiken så äger jag inte Tesla, men väl två av mina bröder ;)

Allmän affärsjuridik i Sverige innebär att Du betalar för varan först när Du beretts möjlighet att inspektera den och befunnit allt vara i kondition som avtalat. Allt annat är en avvikelse mot de normala villkoren och konsekvensen blir att särskilda villkor tydligt bör anges i överenskommelse mellan köpare och säljare.

/Norrbotten
Som sagt… Köpet av en ny Tesla går inte till på det sättet. Du betalar innan du får bilen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Det slår mig att jag faktiskt varit inne på SIF som de hette då och gjort jobb som IT-konsult, bolaget jag var anställd på hade inget kollektivavtal. Vi var dock ombedda att inte nämna det :-)

Det var väl de som blev Unionen sedan tillsammans med något annat förbund.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

jonasl skrev: 24 nov 2023 19:50
roffe_s skrev: 24 nov 2023 16:25
jonasl skrev: 24 nov 2023 14:45
Man betalar ju bilen i förväg redan idag. Att man står som ägare innan man tar bilen i besittning är kanske inget jätteproblem i sammanhanget.
Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.

Ha en fin helg!
Fast jag tänker på hur det går till att köpa en ny Tesla redan idag! Då måste de ha pengarna (eller kontantinsatsen om du köper på kredit) på sitt konto redan när du kommer och ska hämta bilen.

Detsamma gällande helgen. Gillar dina inlägg i tråden, de är nog de mest nyanserade.
Tusen tack för de vänliga orden :) . Mmm, genom mina bröder har jag koll på hur Tesla fungerar men i min värld är det i strid med god affärssed. En affär ska inte (enligt t ex konsumentköplagen) genomföras innan köparen getts möjlighet att syna varan/köpeobjektet. Först därefter ska köpeskillingen (exklusive t ex handpenning) överföras från köpare eller dennes finansbolag till säljare.

Så ser praxis ut. Allt annat överför risk från säljare till köpare. Inte så snyggt, i alla fall inte i min bok.
Norrlands skrev: 24 nov 2023 20:05
Som sagt… Köpet av en ny Tesla går inte till på det sättet. Du betalar innan du får bilen.
Det blir inte mer rätt för den skull Läs konsumentköplagen kap 2 §2 och 6 samt kap 7 §2 och meditera en stund över innehållet. Vill Du köpa grisen i säcken med hänvisning till att Tesla är ett "hyvens bolag" må det vara upp till Dig.

Själv gillar jag inte avvikelser från lagboken. Litar inte firman på sin egen produkt, utfästelser eller åtagande?
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

iAkita skrev: 24 nov 2023 17:58
Men jag tycker ändå du ska göra ett experiment där du tar ditt nuvarande CV, stoppar in en lucka på 2-3 år bland tidigare anställningar eller byter ditt namn på ansökan till ett utlandsklingande persiskt, arabiskt eller centralasiatiskt namn, och sen ser hur många svar du får och hur många intervjuer du kallas till. Sen kan du återkomma med hur många jobb hos kollektivavtalsanslutna företag du hade att välja och vraka mellan.
Nu är det väl iofs väldigt OT (tom för mig :D ), men finns det något underlag för att företag skulle diskriminera mer eller mindre beroende på om dom har kollektivavtal eller ej? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Love_O
Inlägg: 190
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

ONSatan skrev: 24 nov 2023 19:58
Love_O skrev: 24 nov 2023 18:49
Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.

Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Vad svamlar du om?
Löfven/svetsaren har inget med ”myndigheter” att göra. Han är ”egen företagare” och gjorde bort sig (enligt mig i alla fall)
Jag menade att Löfven och myndigheterna bör föregå med gott exempel.

Löfven pga sin bakgrund och vad han stått upp för (men han gjorde väll det för pengarna som det flesta andra gör)

Myndigheter för att det borde väll vilja försvara svenska modellen, eller nej just ja. Det bryr sig inte om det.
Användarvisningsbild
esndvll
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 sep 2023 08:37

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av esndvll »

roffe_s skrev: 24 nov 2023 20:16
jonasl skrev: 24 nov 2023 19:50
roffe_s skrev: 24 nov 2023 16:25
jonasl skrev: 24 nov 2023 14:45
Man betalar ju bilen i förväg redan idag. Att man står som ägare innan man tar bilen i besittning är kanske inget jätteproblem i sammanhanget.
Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.

Ha en fin helg!
Fast jag tänker på hur det går till att köpa en ny Tesla redan idag! Då måste de ha pengarna (eller kontantinsatsen om du köper på kredit) på sitt konto redan när du kommer och ska hämta bilen.

Detsamma gällande helgen. Gillar dina inlägg i tråden, de är nog de mest nyanserade.
Tusen tack för de vänliga orden :) . Mmm, genom mina bröder har jag koll på hur Tesla fungerar men i min värld är det i strid med god affärssed. En affär ska inte (enligt t ex konsumentköplagen) genomföras innan köparen getts möjlighet att syna varan/köpeobjektet. Först därefter ska köpeskillingen (exklusive t ex handpenning) överföras från köpare eller dennes finansbolag till säljare.

Så ser praxis ut. Allt annat överför risk från säljare till köpare. Inte så snyggt, i alla fall inte i min bok.
Norrlands skrev: 24 nov 2023 20:05
Som sagt… Köpet av en ny Tesla går inte till på det sättet. Du betalar innan du får bilen.
Det blir inte mer rätt för den skull Läs konsumentköplagen kap 2 §2 och 6 samt kap 7 §2 och meditera en stund över innehållet. Vill Du köpa grisen i säcken med hänvisning till att Tesla är ett "hyvens bolag" må det vara upp till Dig.

Själv gillar jag inte avvikelser från lagboken. Litar inte firman på sin egen produkt, utfästelser eller åtagande?
Fast eftersom ett köp av en tesla endast kan ske via Teslas hemsida så gäller väl ändå distansavtalslagen? Vilket ofta innebär att köpeskillingen förs över innan man har varan, men man har då åtminstone 14 dagar på sig att påvisa ifall varan inte levererats i enlighet med avtalat skick.
Sen gäller så klart reklamationsrätten om det nu är så att den behövs.
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

roffe_s skrev: 24 nov 2023 20:16
jonasl skrev: 24 nov 2023 19:50
roffe_s skrev: 24 nov 2023 16:25
jonasl skrev: 24 nov 2023 14:45
Man betalar ju bilen i förväg redan idag. Att man står som ägare innan man tar bilen i besittning är kanske inget jätteproblem i sammanhanget.
Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.

Ha en fin helg!
Fast jag tänker på hur det går till att köpa en ny Tesla redan idag! Då måste de ha pengarna (eller kontantinsatsen om du köper på kredit) på sitt konto redan när du kommer och ska hämta bilen.

Detsamma gällande helgen. Gillar dina inlägg i tråden, de är nog de mest nyanserade.
Tusen tack för de vänliga orden :) . Mmm, genom mina bröder har jag koll på hur Tesla fungerar men i min värld är det i strid med god affärssed. En affär ska inte (enligt t ex konsumentköplagen) genomföras innan köparen getts möjlighet att syna varan/köpeobjektet. Först därefter ska köpeskillingen (exklusive t ex handpenning) överföras från köpare eller dennes finansbolag till säljare.

Så ser praxis ut. Allt annat överför risk från säljare till köpare. Inte så snyggt, i alla fall inte i min bok.
Norrlands skrev: 24 nov 2023 20:05
Som sagt… Köpet av en ny Tesla går inte till på det sättet. Du betalar innan du får bilen.
Det blir inte mer rätt för den skull Läs konsumentköplagen kap 2 §2 och 6 samt kap 7 §2 och meditera en stund över innehållet. Vill Du köpa grisen i säcken med hänvisning till att Tesla är ett "hyvens bolag" må det vara upp till Dig.

Själv gillar jag inte avvikelser från lagboken. Litar inte firman på sin egen produkt, utfästelser eller åtagande?
Har du missat distansköp med den tillhörande lagen.
Du går inte in i en butik och köper en Tesla. Så det du kommer dragandes med är helt annat.
Men detta hör inte hemma i denna tråd i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10493
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

fth skrev: 24 nov 2023 20:25
iAkita skrev: 24 nov 2023 17:58
Men jag tycker ändå du ska göra ett experiment där du tar ditt nuvarande CV, stoppar in en lucka på 2-3 år bland tidigare anställningar eller byter ditt namn på ansökan till ett utlandsklingande persiskt, arabiskt eller centralasiatiskt namn, och sen ser hur många svar du får och hur många intervjuer du kallas till. Sen kan du återkomma med hur många jobb hos kollektivavtalsanslutna företag du hade att välja och vraka mellan.
Nu är det väl iofs väldigt OT (tom för mig :D ), men finns det något underlag för att företag skulle diskriminera mer eller mindre beroende på om dom har kollektivavtal eller ej? :?

/fth
Jag skulle faktiskt gissa på motsatsen. Jag tror moderna bolag, ofta inom tech, som generellt är mindre benägna att ha kollektivavtal tvärtemot är bättre på detta. Dvs på att selektera personal baserat på kompetens framför ursprung. Kanske är jag dock skadad av att jobba på ett bolag med över 40 nationaliteter på drygt 100 anställda :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

fth skrev: 24 nov 2023 20:25
iAkita skrev: 24 nov 2023 17:58
Men jag tycker ändå du ska göra ett experiment där du tar ditt nuvarande CV, stoppar in en lucka på 2-3 år bland tidigare anställningar eller byter ditt namn på ansökan till ett utlandsklingande persiskt, arabiskt eller centralasiatiskt namn, och sen ser hur många svar du får och hur många intervjuer du kallas till. Sen kan du återkomma med hur många jobb hos kollektivavtalsanslutna företag du hade att välja och vraka mellan.
Nu är det väl iofs väldigt OT (tom för mig :D ), men finns det något underlag för att företag skulle diskriminera mer eller mindre beroende på om dom har kollektivavtal eller ej? :?

/fth
Nej, absolut inte så vitt jag vet. Jag ber om ursäkt om mitt inlägg kunde uppfattas som det. I det avseendet tror jag inte Tesla utmärker sig det minsta negativt jämte företag med kollektivavtal. Det är ett internationellt företag som värderar kompetens, och då slipper man till stora delar de problemen. Iallafall så länge det inte finns ett överskott på kompetent arbetskraft och/eller det går bra för dem ekonomiskt.

Jag skrev inlägget som svar på någon som tyckte att om man inte ville arbeta på ett företag utan kollektivavtal (inte Tesla specifikt utan rent generellt) så kunde man ju bara välja ett annat jobb (fritt parafraserat från min sida). Det jag vände mig mot var den oerhört förenklade och på gränsen till kränkande beskrivningen av hur arbetsmarknaden funkar för en del samhällsgrupper.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

Love_O skrev: 24 nov 2023 20:34
ONSatan skrev: 24 nov 2023 19:58
Love_O skrev: 24 nov 2023 18:49
Ni som hävdar att ALLA skall följa den svenska modellen med kollektivavtal. Varför gäller inte det när myndigheter anlitar konsulter/leverantörer utav tjänster ? Inte något krav i upphandlingar m.m.

Borde inte myndigheterna föregå med gott exempel ?
Typ som Stefan Löfven också borde föregå med gott exempel.
Vad svamlar du om?
Löfven/svetsaren har inget med ”myndigheter” att göra. Han är ”egen företagare” och gjorde bort sig (enligt mig i alla fall)
OK, men vad har då ”myndigheter” med svenska modellen att göra?

Jag menade att Löfven och myndigheterna bör föregå med gott exempel.

Löfven pga sin bakgrund och vad han stått upp för (men han gjorde väll det för pengarna som det flesta andra gör)

Myndigheter för att det borde väll vilja försvara svenska modellen, eller nej just ja. Det bryr sig inte om det.
Love_O
Inlägg: 190
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

iAkita skrev: 24 nov 2023 20:46
fth skrev: 24 nov 2023 20:25
iAkita skrev: 24 nov 2023 17:58
Men jag tycker ändå du ska göra ett experiment där du tar ditt nuvarande CV, stoppar in en lucka på 2-3 år bland tidigare anställningar eller byter ditt namn på ansökan till ett utlandsklingande persiskt, arabiskt eller centralasiatiskt namn, och sen ser hur många svar du får och hur många intervjuer du kallas till. Sen kan du återkomma med hur många jobb hos kollektivavtalsanslutna företag du hade att välja och vraka mellan.
Nu är det väl iofs väldigt OT (tom för mig :D ), men finns det något underlag för att företag skulle diskriminera mer eller mindre beroende på om dom har kollektivavtal eller ej? :?

/fth
Nej, absolut inte så vitt jag vet. Jag ber om ursäkt om mitt inlägg kunde uppfattas som det. I det avseendet tror jag inte Tesla utmärker sig det minsta negativt jämte företag med kollektivavtal. Det är ett internationellt företag som värderar kompetens, och då slipper man till stora delar de problemen. Iallafall så länge det inte finns ett överskott på kompetent arbetskraft och/eller det går bra för dem ekonomiskt.

Jag skrev inlägget som svar på någon som tyckte att om man inte ville arbeta på ett företag utan kollektivavtal (inte Tesla specifikt utan rent generellt) så kunde man ju bara välja ett annat jobb (fritt parafraserat från min sida). Det jag vände mig mot var den oerhört förenklade och på gränsen till kränkande beskrivningen av hur arbetsmarknaden funkar för en del samhällsgrupper.
Det här handlar om tesla och dess tekniker.
Det saknas just tekniker inom bilbranschen. Så en tekniker/mekaniker kan välja och vraka på arbete. Om nu tesla är det enda som saknar kollektivavtal så är det ju fritt fram att söka annat arbete och få ”tryggheten” som ni förespråkar. Men kollektivavtal är ingen trygghet, facket är ingen hjälte på vit häst.

Så kom inte dragandes med andra grupper osv.
Skriv svar