BMW i4 eDrive40 vs M50

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

Fiskk skrev: 24 nov 2023 15:46
iAkita skrev: 22 nov 2023 18:20
iAkita skrev: 14 okt 2023 21:09
iAkita skrev: 13 okt 2023 21:40
Sen glömde jag tydligen lägga till det utökade shadowline paketet, vilket innebär att backspeglar, omfattningen av njurarna och luftintagen inte är lackerade i svart högblank. Men i och med att den färg de levererades med istället funkar utmärkt med bilens färg, så kommer det inte störa mig.
Jo förresten, det kommer störa mig (tror jag) :? Någon som kan rekommendera en firma i Skåne med omnejd som är duktiga på att foliera även mindre karossdetaljer som dessa?
Citerar mig själv. Jag störde mig mer och mer på att jag glömt lägga till det utökade shadow-line paketet, så blev till att foliera detaljerna i fronten istället. Och det är jag glad för, tycker fronten blir mycket mer enhetlig (efter överst och före nederst).
20231122_181532.jpg
Vi må ha olika åsikter om en del frågor på forumet, men snygg bil har du iaf! Har nyligen bytt bort en BMW 330e touring m-sport paket saffirsvart (inkl utökad shadowline ;)), mot en MYP.
Jag hade som plan att stanna hos BMW med en i4, men fick inte in den i leasen genom jobb. Kanske var det bra eftersom man har 2 hundar och 2 barn som ska åka med ibland, med tanke på baksätesutrymmet i i4an.

+1 på folieringen, hade också stört mig om jag missat dedär.
Tack! Men ja, med två barn och två hundar är nog Model Y ett mycket bättre alternativ. Grattis till bilen!

Det ska för övrigt bli skönt när forumet återgår till att fungera lite mer normalt och det inte är så hetsigt mellan en del medlemmar längre. Jag vet att jag bidrar till den stämningen och känner ibland att det är lite jobbigt. Men det är ännu värre när ett forum tillåts kidnappas helt av en falang som inte är representativ för stora delar av forumet eller som argumenterar på ett osakligt/ensidigt/historielöst sätt, oavsett om de är på "min" sida eller inte. Så jag har svårt att låta bli att försöka agera motvikt och ge upp (som många andra gjorde redan innan strejken utbröt tyvärr). Jag skulle mycket hellre diskutera andra saker, där jag inte framstod som lika osympatisk i en dels ögon.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av LarsaR »

iAkita skrev: 24 nov 2023 16:28
Fiskk skrev: 24 nov 2023 15:46
iAkita skrev: 22 nov 2023 18:20
iAkita skrev: 14 okt 2023 21:09
iAkita skrev: 13 okt 2023 21:40
Sen glömde jag tydligen lägga till det utökade shadowline paketet, vilket innebär att backspeglar, omfattningen av njurarna och luftintagen inte är lackerade i svart högblank. Men i och med att den färg de levererades med istället funkar utmärkt med bilens färg, så kommer det inte störa mig.
Jo förresten, det kommer störa mig (tror jag) :? Någon som kan rekommendera en firma i Skåne med omnejd som är duktiga på att foliera även mindre karossdetaljer som dessa?
Citerar mig själv. Jag störde mig mer och mer på att jag glömt lägga till det utökade shadow-line paketet, så blev till att foliera detaljerna i fronten istället. Och det är jag glad för, tycker fronten blir mycket mer enhetlig (efter överst och före nederst).
20231122_181532.jpg
Vi må ha olika åsikter om en del frågor på forumet, men snygg bil har du iaf! Har nyligen bytt bort en BMW 330e touring m-sport paket saffirsvart (inkl utökad shadowline ;)), mot en MYP.
Jag hade som plan att stanna hos BMW med en i4, men fick inte in den i leasen genom jobb. Kanske var det bra eftersom man har 2 hundar och 2 barn som ska åka med ibland, med tanke på baksätesutrymmet i i4an.

+1 på folieringen, hade också stört mig om jag missat dedär.
Tack! Men ja, med två barn och två hundar är nog Model Y ett mycket bättre alternativ. Grattis till bilen!

Det ska för övrigt bli skönt när forumet återgår till att fungera lite mer normalt och det inte är så hetsigt mellan en del medlemmar längre. Jag vet att jag bidrar till den stämningen och känner ibland att det är lite jobbigt. Men det är ännu värre när ett forum tillåts kidnappas helt av en falang som inte är representativ för stora delar av forumet som argumenterar på ett osakligt/ensidigt/historielöst sätt, oavsett om de är på "min" sida eller inte. Så jag har svårt att låta bli att försöka agera motvikt och ge upp (som många andra gjorde redan innan strejken utbröt tyvärr). Jag skulle mycket hellre diskutera andra saker, där jag inte framstod som lika osympatisk i en dels ögon.
I mina ögon framstår du som sympatisk och balanserad med en snygg bil.

I övrigt håller jag med dig!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev: 24 nov 2023 16:28
Men det är ännu värre när ett forum tillåts kidnappas helt av en falang som inte är representativ för stora delar av forumet som argumenterar på ett osakligt/ensidigt/historielöst sätt, oavsett om de är på "min" sida eller inte. Så jag har svårt att låta bli att försöka agera motvikt och ge upp (som många andra gjorde redan innan strejken utbröt tyvärr).
Det är bra att du har energin att agera motvikt. Det uppskattas att du försöker med det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av HelectriC »

Umebayashi skrev: 24 nov 2023 12:48
Tittar på att beställa ny tjänstebil innan årsskiftet och det lutar mycket åt en M50. Har offert på en San-Remo grön som egentligen bara ska skrivas på.

Har lagt till följande;
Fully charged
Svankstöd
Harman-Kardon

Försöker hålla nere kostnaden något och det som jag funderar mest över är om det är värt att lägga till DAPP för 8500. Den ger, om jag förstår det rätt, en viss självkörningsförmåga. Ni som har det, fungerar det bra och anses det som ett måste?
Jag tycker självstyrningen funkar ganska bra i i4, jag hade inte velat vara utan. Den är inte så nervös för skuggor och annat samt man kan utan problem ingripa själv och bilen återtar styrningen själv efteråt utan manuell re-aktivering eller pling-plong ljud.

Ingår HUD och matrix i Fully charged? Om inte, så hade jag absolut lagt till det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Umebayashi
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 nov 2023 09:43

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Umebayashi »

HelectriC skrev: 24 nov 2023 23:06
Umebayashi skrev: 24 nov 2023 12:48
Tittar på att beställa ny tjänstebil innan årsskiftet och det lutar mycket åt en M50. Har offert på en San-Remo grön som egentligen bara ska skrivas på.

Har lagt till följande;
Fully charged
Svankstöd
Harman-Kardon

Försöker hålla nere kostnaden något och det som jag funderar mest över är om det är värt att lägga till DAPP för 8500. Den ger, om jag förstår det rätt, en viss självkörningsförmåga. Ni som har det, fungerar det bra och anses det som ett måste?
Jag tycker självstyrningen funkar ganska bra i i4, jag hade inte velat vara utan. Den är inte så nervös för skuggor och annat samt man kan utan problem ingripa själv och bilen återtar styrningen själv efteråt utan manuell re-aktivering eller pling-plong ljud.

Ingår HUD och matrix i Fully charged? Om inte, så hade jag absolut lagt till det.
Tack för dina synpunkter HelectriC. Jag ska ta med det i offerten.

Jo, HUD och Laser-Lights ingår i Fully Charged och jag instämmer i att det är bra tillval. Dessutom är det kampanj på det paketet nu.
VW ID.4 -21
BMW i4 M50 -Beställd
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

Nu har jag haft chansen att prova bilen under riktiga vinterförhållanden också. Tvåsiffrigt minusgrader och drygt två decimeter snö. Inte ofta vi upplever såna förhållanden i Skåne. Bilen fortsätter att imponera, även under dessa förhållanden. Väghållningen är superb, men man kan även stänga av traction control om man vill ha lite roligt. Radarn är uppvärmd och kamerorna håller sig rena, vilket innebär att alla stödsystem fungerar även vid snö, kyla och slask. Andra bilar jag kört har inte klarat mycket av särskilt mycket snöfall innan de gav upp, då både kameror och radar gett upp.

Förvärmningen fungerar klockrent och implementationen är som allt annat väldigt väl genomtänkt. Den förvärmer ca 30 minuter, vilket är mer än tillräckligt för att smälta bort snö och is på samtliga rutor. Sen har den en liten och till synes meningslös detalj som inte fanns på mina andra bilar: Den förvärmer hela tiden till den programmerade avfärdstiden.

För mig är det utmärkt. På vägen till jobbet kör jag först förbi min dotters skola/fritids och går in och lämnar henne. Så jag har satt avfärdstiden till den tid jag normalt återvänder till bilen efter att ha lämnat henne. Det innebär att den först värmer 20 minuter innan vi sätter oss i bilen för att köra till skolan, vilket är tillräckligt för att smälta bort snö och is, och sen fortsätter värma bilen medan jag lämnar henne så den fortfarande är varm och go när jag kör vidare till jobbet.

Mina tidigare bilar har inte återupptagit förvärmningen om man kört innan den programmerade uppvärmningstiden och sen gjort ett snabbt stopp. Det kan kanske verka som en menlös skillnad, men för mig gör det verkligen en positiv skillnad i min upplevelse av bilen (vilket jag aldrig skulle trott om någon sa det)!

Precis som på många andra bilar så sätts även ratt och rumpvärmen på under förvärmningen, men till skillnad mot andra bilar som i mitt tycke värmer på för mycket, så måste BMW ha en algoritm som värmer till en perfekt temperatur, oberoende av utetemperaturen. Hela klimatanläggningen känns för övrigt väldigt bra, med bra automatik som inte kräver att man justerar den inställda temperaturen eller fläkten för att få behaglig temperatur oavsett utetemperaturen. Personligen uppskattar jag även tre klimatzoner, då jag ofta kör med barn där bak.

Så superbetyg till bilen även vintertid. Det enda som stör mig med den är att jag inte längtar efter att byta till något annat!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev: 30 nov 2023 21:06
Så superbetyg till bilen även vintertid. Det enda som stör mig med den är att jag inte längtar efter att byta till något annat!
Det var mitt problem också, fanns inget jag ville byta till längre, det är en sjukt bra bil som helhet.
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Eldsig »

iAkita skrev: 30 nov 2023 21:06
Nu har jag haft chansen att prova bilen under riktiga vinterförhållanden också. Tvåsiffrigt minusgrader och drygt två decimeter snö. Inte ofta vi upplever såna förhållanden i Skåne. Bilen fortsätter att imponera, även under dessa förhållanden. Väghållningen är superb, men man kan även stänga av traction control om man vill ha lite roligt. Radarn är uppvärmd och kamerorna håller sig rena, vilket innebär att alla stödsystem fungerar även vid snö, kyla och slask. Andra bilar jag kört har inte klarat mycket av särskilt mycket snöfall innan de gav upp, då både kameror och radar gett upp.

Förvärmningen fungerar klockrent och implementationen är som allt annat väldigt väl genomtänkt. Den förvärmer ca 30 minuter, vilket är mer än tillräckligt för att smälta bort snö och is på samtliga rutor. Sen har den en liten och till synes meningslös detalj som inte fanns på mina andra bilar: Den förvärmer hela tiden till den programmerade avfärdstiden.

För mig är det utmärkt. På vägen till jobbet kör jag först förbi min dotters skola/fritids och går in och lämnar henne. Så jag har satt avfärdstiden till den tid jag normalt återvänder till bilen efter att ha lämnat henne. Det innebär att den först värmer 20 minuter innan vi sätter oss i bilen för att köra till skolan, vilket är tillräckligt för att smälta bort snö och is, och sen fortsätter värma bilen medan jag lämnar henne så den fortfarande är varm och go när jag kör vidare till jobbet.

Mina tidigare bilar har inte återupptagit förvärmningen om man kört innan den programmerade uppvärmningstiden och sen gjort ett snabbt stopp. Det kan kanske verka som en menlös skillnad, men för mig gör det verkligen en positiv skillnad i min upplevelse av bilen (vilket jag aldrig skulle trott om någon sa det)!

Precis som på många andra bilar så sätts även ratt och rumpvärmen på under förvärmningen, men till skillnad mot andra bilar som i mitt tycke värmer på för mycket, så måste BMW ha en algoritm som värmer till en perfekt temperatur, oberoende av utetemperaturen. Hela klimatanläggningen känns för övrigt väldigt bra, med bra automatik som inte kräver att man justerar den inställda temperaturen eller fläkten för att få behaglig temperatur oavsett utetemperaturen. Personligen uppskattar jag även tre klimatzoner, då jag ofta kör med barn där bak.

Så superbetyg till bilen även vintertid. Det enda som stör mig med den är att jag inte längtar efter att byta till något annat!
Äh, varför behålla när man kan köpa nåt annat? Sälj den till mig. Billigt. :P
ObscureEconomist
Inlägg: 375
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av ObscureEconomist »

OfarligTesla skrev: 30 nov 2023 21:10
iAkita skrev: 30 nov 2023 21:06
Så superbetyg till bilen även vintertid. Det enda som stör mig med den är att jag inte längtar efter att byta till något annat!
Det var mitt problem också, fanns inget jag ville byta till längre, det är en sjukt bra bil som helhet.
Håller med, varje gång man kör den på vintern inser man hur förfinad bil det är. Hade förbrukningen och vikten bara varit lite lägre med bättre utrymmen inuti hade den varit tveklöst bästa bilen. Nu finns det svagheter men generellt för förare har jag inte hittat något bättre.

iAkita BMW kör som jag förstår så att det ska kännas som den temperatur du har inställd. Är det kallare så kommer det vara lite varmare tex just för att känslan ska vara rätt.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Legato »

ObscureEconomist skrev: 01 dec 2023 17:54
OfarligTesla skrev: 30 nov 2023 21:10
iAkita skrev: 30 nov 2023 21:06
Så superbetyg till bilen även vintertid. Det enda som stör mig med den är att jag inte längtar efter att byta till något annat!
Det var mitt problem också, fanns inget jag ville byta till längre, det är en sjukt bra bil som helhet.

iAkita BMW kör som jag förstår så att det ska kännas som den temperatur du har inställd. Är det kallare så kommer det vara lite varmare tex just för att känslan ska vara rätt.
Detta gör väl iofs alla tillverkare? Har inte sett någon som har ambitionen att hålla den exakta temperaturen, alla försöker väl justera så att det upplevs som den temp man ställt in.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av mikebike »

Legato skrev: 01 dec 2023 20:00
ObscureEconomist skrev: 01 dec 2023 17:54
OfarligTesla skrev: 30 nov 2023 21:10
iAkita skrev: 30 nov 2023 21:06
Så superbetyg till bilen även vintertid. Det enda som stör mig med den är att jag inte längtar efter att byta till något annat!
Det var mitt problem också, fanns inget jag ville byta till längre, det är en sjukt bra bil som helhet.

iAkita BMW kör som jag förstår så att det ska kännas som den temperatur du har inställd. Är det kallare så kommer det vara lite varmare tex just för att känslan ska vara rätt.
Detta gör väl iofs alla tillverkare? Har inte sett någon som har ambitionen att hålla den exakta temperaturen, alla försöker väl justera så att det upplevs som den temp man ställt in.
Ja, redan på 80-talet hörde jag att SAAB gjorde så. Luften in till kupén blir kallare när solen skiner t.ex.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

Legato skrev: 01 dec 2023 20:00
ObscureEconomist skrev: 01 dec 2023 17:54
OfarligTesla skrev: 30 nov 2023 21:10
iAkita skrev: 30 nov 2023 21:06
Så superbetyg till bilen även vintertid. Det enda som stör mig med den är att jag inte längtar efter att byta till något annat!
Det var mitt problem också, fanns inget jag ville byta till längre, det är en sjukt bra bil som helhet.

iAkita BMW kör som jag förstår så att det ska kännas som den temperatur du har inställd. Är det kallare så kommer det vara lite varmare tex just för att känslan ska vara rätt.
Detta gör väl iofs alla tillverkare? Har inte sett någon som har ambitionen att hålla den exakta temperaturen, alla försöker väl justera så att det upplevs som den temp man ställt in.
Det är möjligt, men i mina tidigare bilar har det i så fall inte funkat något vidare. Jag har aldrig kört Tesla på vintern, kanske har de också nailat det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

En annan liten detalj som jag uppskattar väldigt mycket är det adaptiva kurvljuset. Det följer inte bara vägbanan beroende på styrutslag, utan är även förutseende på så vis att strålkastarljuset svängs så det följer vägbanan redan innan man styr in i (eller lämnar) en kurva. Jag älskar såna små men väl genomtänkta detaljer!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
ObscureEconomist
Inlägg: 375
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av ObscureEconomist »

Legato skrev: 01 dec 2023 20:00
ObscureEconomist skrev: 01 dec 2023 17:54
OfarligTesla skrev: 30 nov 2023 21:10
iAkita skrev: 30 nov 2023 21:06
Så superbetyg till bilen även vintertid. Det enda som stör mig med den är att jag inte längtar efter att byta till något annat!
Det var mitt problem också, fanns inget jag ville byta till längre, det är en sjukt bra bil som helhet.

iAkita BMW kör som jag förstår så att det ska kännas som den temperatur du har inställd. Är det kallare så kommer det vara lite varmare tex just för att känslan ska vara rätt.
Detta gör väl iofs alla tillverkare? Har inte sett någon som har ambitionen att hålla den exakta temperaturen, alla försöker väl justera så att det upplevs som den temp man ställt in.
Ingen bil har lyckats så bra som BMW i i4an däremot. Aldrig ändrat acn. Ställde den på 20,5 för 18 månader sen och sen har den varit där.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av taliz »

Kan inte komma ifrån känslan av att vara instängd när jag provkörde i4. Smått klaustrofobiskt.
Hade det inte känts så hade jag nog kunnat kört en.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 02 dec 2023 17:01
Kan inte komma ifrån känslan av att vara instängd när jag provkörde i4. Smått klaustrofobiskt.
Hade det inte känts så hade jag nog kunnat kört en.

Jag tycker Model 3/Y ger en känsla av kyrkbänk samtidigt. Stolarna är inte särskilt skålade och allt är liksom hårt, kallt och öppet. Jag gillar att känna mig mer omsluten av bilen.

En annan sak Tesla har svårt med är det taktila. 3/Y-ratten känns billigare att ta i än en tv-spelsratt. En köttig M-ratt från BMW är däremot helt underbar att hålla i.

Däremot har Tesla en hel rad med fördelar också. Utrymmen, app, infotainment, gasrespons, laddning, förbrukning osv.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 02 dec 2023 17:01
Kan inte komma ifrån känslan av att vara instängd när jag provkörde i4. Smått klaustrofobiskt.
Hade det inte känts så hade jag nog kunnat kört en.
Jag har ljus inredning i min, det lättar iallafall upp lite. Men jag gillar cockpit-känsla i bilar och är inte alls förtjust i "lounge känslan" som verkar vara högsta mode nu (inte minst vad det gäller konceptbilar). För passagerare är det kanske trevligare, men jag spenderar den mesta av tiden i bilen ensam. Däremot saknar jag förvaringsutrymmet under mittkonsolen mellan framstolarna som EV6 och ID 4 erbjöd.

Edit: Sen har jag för mig att du nämnt att du är betydligt mer välväxt än jag också. Det kan säkert spela in.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5668
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 02 dec 2023 17:01
Kan inte komma ifrån känslan av att vara instängd när jag provkörde i4. Smått klaustrofobiskt.
Hade det inte känts så hade jag nog kunnat kört en.
Adding some context: taliz är 1,90 om jag inte minns fel... Räknas väl inte som sådär jättelång i dagens samhälle, men i alla fall...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 02 dec 2023 17:08
taliz skrev: 02 dec 2023 17:01
Kan inte komma ifrån känslan av att vara instängd när jag provkörde i4. Smått klaustrofobiskt.
Hade det inte känts så hade jag nog kunnat kört en.

Jag tycker Model 3/Y ger en känsla av kyrkbänk samtidigt. Stolarna är inte särskilt skålade och allt är liksom hårt, kallt och öppet. Jag gillar att känna mig mer omsluten av bilen.

En annan sak Tesla har svårt med är det taktila. 3/Y-ratten känns billigare att ta i än en tv-spelsratt. En köttig M-ratt från BMW är däremot helt underbar att hålla i.

Däremot har Tesla en hel rad med fördelar också. Utrymmen, app, infotainment, gasrespons, laddning, förbrukning osv.
Hårt, kallt och mörkt är väl ett signum för tyska bilar. ;)
Tycker Tesla känns väldigt ljusa och luftiga i jämförelse.
Håller dock med om att sätena i Y och 3(pre Highland) är kass. Alldeles för smal och kort dyna(gamla 2019-2020 var dock helt ok). Ratten är också ful, men den ser bättre ut i Highland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5668
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 02 dec 2023 17:11
Verdi_ skrev: 02 dec 2023 17:08
taliz skrev: 02 dec 2023 17:01
Kan inte komma ifrån känslan av att vara instängd när jag provkörde i4. Smått klaustrofobiskt.
Hade det inte känts så hade jag nog kunnat kört en.

Jag tycker Model 3/Y ger en känsla av kyrkbänk samtidigt. Stolarna är inte särskilt skålade och allt är liksom hårt, kallt och öppet. Jag gillar att känna mig mer omsluten av bilen.

En annan sak Tesla har svårt med är det taktila. 3/Y-ratten känns billigare att ta i än en tv-spelsratt. En köttig M-ratt från BMW är däremot helt underbar att hålla i.

Däremot har Tesla en hel rad med fördelar också. Utrymmen, app, infotainment, gasrespons, laddning, förbrukning osv.
Hårt, kallt och mörkt är väl ett signum för tyska bilar. ;)
Tycker Tesla känns väldigt ljusa och luftiga i jämförelse. [...
Mörkt innertak är väl en smaksak som så mycket annat. Personligen tycker jag bilar med mörkt innertak är mycket snyggare än bilar utan. Är heller inget jättefan av färgvalet på träinredningen i 3/Y. Där verkar ju Highland vara ett steg i rätt riktning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Verdi_ »

SwedishAdvocate skrev: 02 dec 2023 17:14
taliz skrev: 02 dec 2023 17:11
Verdi_ skrev: 02 dec 2023 17:08
taliz skrev: 02 dec 2023 17:01
Kan inte komma ifrån känslan av att vara instängd när jag provkörde i4. Smått klaustrofobiskt.
Hade det inte känts så hade jag nog kunnat kört en.

Jag tycker Model 3/Y ger en känsla av kyrkbänk samtidigt. Stolarna är inte särskilt skålade och allt är liksom hårt, kallt och öppet. Jag gillar att känna mig mer omsluten av bilen.

En annan sak Tesla har svårt med är det taktila. 3/Y-ratten känns billigare att ta i än en tv-spelsratt. En köttig M-ratt från BMW är däremot helt underbar att hålla i.

Däremot har Tesla en hel rad med fördelar också. Utrymmen, app, infotainment, gasrespons, laddning, förbrukning osv.
Hårt, kallt och mörkt är väl ett signum för tyska bilar. ;)
Tycker Tesla känns väldigt ljusa och luftiga i jämförelse. [...
Mörkt innertak är väl en smaksak som så mycket annat. Personligen tycker jag bilar med mörkt innertak är mycket snyggare än bilar utan. Är heller inget jättefan av färgvalet på träinredningen i 3/Y. Där verkar ju Highland vara ett steg i rätt riktning.

På riktigt så är mörkt innertak en stark preferens hos mig. Känns så billigt med ljust. Har alltid kostat extra hos tyskarna också, av en anledning.

På många sätt så är faktiskt min Model S ganska precis vad jag vill ha.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

SwedishAdvocate skrev: 02 dec 2023 17:14
taliz skrev: 02 dec 2023 17:11
Verdi_ skrev: 02 dec 2023 17:08
taliz skrev: 02 dec 2023 17:01
Kan inte komma ifrån känslan av att vara instängd när jag provkörde i4. Smått klaustrofobiskt.
Hade det inte känts så hade jag nog kunnat kört en.

Jag tycker Model 3/Y ger en känsla av kyrkbänk samtidigt. Stolarna är inte särskilt skålade och allt är liksom hårt, kallt och öppet. Jag gillar att känna mig mer omsluten av bilen.

En annan sak Tesla har svårt med är det taktila. 3/Y-ratten känns billigare att ta i än en tv-spelsratt. En köttig M-ratt från BMW är däremot helt underbar att hålla i.

Däremot har Tesla en hel rad med fördelar också. Utrymmen, app, infotainment, gasrespons, laddning, förbrukning osv.
Hårt, kallt och mörkt är väl ett signum för tyska bilar. ;)
Tycker Tesla känns väldigt ljusa och luftiga i jämförelse. [...
Mörkt innertak är väl en smaksak som så mycket annat. Personligen tycker jag bilar med mörkt innertak är mycket snyggare än bilar utan. Är heller inget jättefan av färgvalet på träinredningen i 3/Y. Där verkar ju Highland vara ett steg i rätt riktning.
Jag tycker tvärt om att träinläggen passade utmärkt med den minimalistiska, ljusa och luftiga kupén. Det påminner om klassisk Skandinavisk/Japansk design. I synnerhet de senaste åren när träinläggen fortsatt in i framdörrarna. Just insidan av dörrarna tycker jag känns väldigt trista på highland. Det händer liksom ingenting designmässigt.

Det bästa hade naturligtvis varit om man kunde välja utifrån sina personliga preferenser, som man kan hos BMW. Men så kostar de mycket mer också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5668
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev: 02 dec 2023 17:30
SwedishAdvocate skrev: 02 dec 2023 17:14
Mörkt innertak är väl en smaksak som så mycket annat. Personligen tycker jag bilar med mörkt innertak är mycket snyggare än bilar utan. Är heller inget jättefan av färgvalet på träinredningen i 3/Y. Där verkar ju Highland vara ett steg i rätt riktning.
Jag tycker tvärt om att träinläggen passade utmärkt med den minimalistiska, ljusa och luftiga kupén. Det påminner om klassisk Skandinavisk/Japansk design. I synnerhet de senaste åren när träinläggen fortsatt in i framdörrarna. Just insidan av framdörrarna tycker jag känns väldigt trista på highland. Det händer liksom ingenting designmässigt.

Det bästa hade naturligtvis varit om man kunde välja utifrån sina personliga preferenser, som man kan hos BMW. Men så kostar de mycket mer också.
Har inget emot trä som material, men gillade inte den färgnyans som Tesla valde. Hade föredragit något åt det mörkgrå eller svarta hållet. En sån färgnyans erbjöd de ju i Model S (och X?).

Har inte haft möjlighet att kika på Highland än. Missade den första Highland som turnerade runt före strejken när den var i min närmsta Teslabilhall. Och sen drog strejken igång, och av princip är jag inte jättepigg på att besöka Tesla förrän de kommit överens med Metall. Kikade på en bild av framdörren, och kan hålla med om att det ser rätt oinspirerat ut. Insidan på original-3orna som fanns ~2019 ser ju bättre ut. Men jag föredrar väl ändå utseendet på Highlands dörrinsidor framför en dörr som har ett träinlägg i en nyans som jag inte gillar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Legato »

Verdi_ skrev: 02 dec 2023 17:08
taliz skrev: 02 dec 2023 17:01
Kan inte komma ifrån känslan av att vara instängd när jag provkörde i4. Smått klaustrofobiskt.
Hade det inte känts så hade jag nog kunnat kört en.

Jag tycker Model 3/Y ger en känsla av kyrkbänk samtidigt. Stolarna är inte särskilt skålade och allt är liksom hårt, kallt och öppet. Jag gillar att känna mig mer omsluten av bilen.

En annan sak Tesla har svårt med är det taktila. 3/Y-ratten känns billigare att ta i än en tv-spelsratt. En köttig M-ratt från BMW är däremot helt underbar att hålla i.

Däremot har Tesla en hel rad med fördelar också. Utrymmen, app, infotainment, gasrespons, laddning, förbrukning osv.
Känns som du pratar om förra generationens Model 3.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Legato »

iAkita skrev: 02 dec 2023 17:30
SwedishAdvocate skrev: 02 dec 2023 17:14
taliz skrev: 02 dec 2023 17:11
Verdi_ skrev: 02 dec 2023 17:08
taliz skrev: 02 dec 2023 17:01
Kan inte komma ifrån känslan av att vara instängd när jag provkörde i4. Smått klaustrofobiskt.
Hade det inte känts så hade jag nog kunnat kört en.

Jag tycker Model 3/Y ger en känsla av kyrkbänk samtidigt. Stolarna är inte särskilt skålade och allt är liksom hårt, kallt och öppet. Jag gillar att känna mig mer omsluten av bilen.

En annan sak Tesla har svårt med är det taktila. 3/Y-ratten känns billigare att ta i än en tv-spelsratt. En köttig M-ratt från BMW är däremot helt underbar att hålla i.

Däremot har Tesla en hel rad med fördelar också. Utrymmen, app, infotainment, gasrespons, laddning, förbrukning osv.
Hårt, kallt och mörkt är väl ett signum för tyska bilar. ;)
Tycker Tesla känns väldigt ljusa och luftiga i jämförelse. [...
Mörkt innertak är väl en smaksak som så mycket annat. Personligen tycker jag bilar med mörkt innertak är mycket snyggare än bilar utan. Är heller inget jättefan av färgvalet på träinredningen i 3/Y. Där verkar ju Highland vara ett steg i rätt riktning.
Jag tycker tvärt om att träinläggen passade utmärkt med den minimalistiska, ljusa och luftiga kupén. Det påminner om klassisk Skandinavisk/Japansk design. I synnerhet de senaste åren när träinläggen fortsatt in i framdörrarna. Just insidan av dörrarna tycker jag känns väldigt trista på highland. Det händer liksom ingenting designmässigt.

Det bästa hade naturligtvis varit om man kunde välja utifrån sina personliga preferenser, som man kan hos BMW. Men så kostar de mycket mer också.
Jag tycker det är fruktansvärt och det första jag åtgärdar när jag köper en 3a... Många "kolfiber" och Alcantara-satser från AliExpress har det gått åt.

Highland är i mina ögon ett väldigt stort steg framåt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar