Räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ceo
Teslaägare

Räckvidd

Inlägg av ceo »

Hej!

Har haft Teslan i några dagar nu och den är ju SÅ grym. Alla som prövar den vill ha en, t.o.m min Camaro-älskande svärfar som trodde att elbilar var leksaker.

Nu undrar jag lite över räckvidden. På pappret står det ju 50 mils räckvidd och jag förstår att det är samma mall som för fossilbilar, där man hävdar att bilen kommer dra 0,6 l/mil, men när man kör med den på vägen visar det sig vara närmare 1 l/mil. Icke desto mindre blir jag förvånad när jag nu maxat mitt batteri i natt och ser att uppskattad räckvidd ser ut att vara runt 39 mil?

Jag tänkte åka på en längre resa under helgen och hade tänkt åka 30 mil innan laddning (Sthlm-Karlstad), men nu kommer jag nog ladda redan efter 15 mil (Arboga) och sedan i Karlstad igen för att vara säker på att inte stå still i ösregn i västsverige när jag ska ta mig ytterligare mot Norge. Vad är era erfarenheter?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Räckvidd

Inlägg av TiborBlomhall »

Räckvidden som visas i bilens display är beroende av ditt körmönster. Dvs har du varit tung om gasfoten senaste dagarna lovar bilen mindre räckvidd efter laddning (utgår ifrån att du kommer att vara lika tung om gasfoten idag).

Om du slår om displayen till rated range visas räckvidden enligt standardiserat körcykel. Alltid samma oberoende av dina körvanor.

Batteriet laddas heller ej till 100% vid vanlig laddning, för att spara batterierna. Du måste slå på range mode för att ladda 100% fullt (sen bör du åka iväg inom någon timme för att inte slita på batterierna).

Så klart du ska använda Superchargern i Arboga och Karlstad! Det är ju det de är till för!
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

ceo skrev:
Hej!

Har haft Teslan i några dagar nu och den är ju SÅ grym. Alla som prövar den vill ha en, t.o.m min Camaro-älskande svärfar som trodde att elbilar var leksaker.

Nu undrar jag lite över räckvidden. På pappret står det ju 50 mils räckvidd och jag förstår att det är samma mall som för fossilbilar, där man hävdar att bilen kommer dra 0,6 l/mil, men när man kör med den på vägen visar det sig vara närmare 1 l/mil. Icke desto mindre blir jag förvånad när jag nu maxat mitt batteri i natt och ser att uppskattad räckvidd ser ut att vara runt 39 mil?

Jag tänkte åka på en längre resa under helgen och hade tänkt åka 30 mil innan laddning (Sthlm-Karlstad), men nu kommer jag nog ladda redan efter 15 mil (Arboga) och sedan i Karlstad igen för att vara säker på att inte stå still i ösregn i västsverige när jag ska ta mig ytterligare mot Norge. Vad är era erfarenheter?
30 mil är inga som helst problem om du åker med full laddning (dvs att du har ställt charge limit till max) och har normal körstil (dvs snittar 110-120 snarare än 150). Ställ in range mode/eco också så arbetar A/C lite lugnare och sparar batteri.
Model X P100D
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Tänk på att du verkligen kan köra ner till noll när du är framme vid superchargern. Du behöver aldrig vara orolig så länge du har mer ratad range kvar än vad du har körsträcka kvar enligt displayen. Du kan alltid sänka farten till 70 och då kommer du fram. När jag är ute på långkörningar så brukar jag sträva efter att hamna så nära noll som möjligt när jag är framme genom att anpassa mitt körsätt. Bra träning. Det funkar ungefär på samma sätt som när man ska vara på ett möte kl 12:00 och kör långt. Ser man att man ligger lite efter så gasar man på lite extra, ligger man före tiden så slår man av på takten så att man inte kommer för tidigt. Fast när det gäller elen så blir det tvärtom.
Användarvisningsbild
ceo
Teslaägare

Inlägg av ceo »

Tack för era svar! Har ännu inte sett var man ställer in range och ECO mode. Inser att jag saknar manual. Fick ni en tryckt?

Landade i Arboga precis med 13 mil kvar enligt projected range efter att ha kört 19 mil efter min laddning i natt. Jag är stort imponerad av hur snabbt superladdaren trycker in energi (Har än så länge endast 230V/13A hemma...)!

Efter en snabb lunch och detta inlägg står den i skrivande stund på 300 km i batteriet och 38 mil/timme i laddningshastighet. Cool!

Tror den inledde med 55 mil/timme i laddningshastighet.... :o

Kommer nu behöva köra runt i hela skogen (dvs Örebro->Lindesberg->Filipstad->Karlstad) pga naturkatastrofen. :0)

Vi hörs!
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Jag har testat lite räckvidd.
Det verkar som att räckvidden nu är cirka 10% mindre än i somras. Då med vinterdäck och 6 grader varmt ute. Men då körde jag inte med Range mode. Kanske bäst att slå om till det.
I somras räknade jag med att räckvidden var 33 mil vid fulladdad och 29 mil vid vardagsladdad. Men nu måste man räkna med 30 resp 26 mil.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Någon som vet hur mycket det gör med Range mode? Jag har 27 mil till Ljung och det känns ju lite sådär. Antar att det drar ännu mer om det blir kallare, fast då kör man ju å andra sidan saktare.
Vad har ni för erfarenheter?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Med typical ser du max 40 mil på mätaren. Men notera att om du kör långsammare så kommer du mycket längre. Sänk hastigheten.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
nide
Teslaägare

Inlägg av nide »

ceo skrev:
Tack för era svar! Har ännu inte sett var man ställer in range och ECO mode. Inser att jag saknar manual. Fick ni en tryckt?
Nej, manualen finns i elektronisk form i bilen (eller som pdf på nätet, har för mig att man har den på sin sida host tesla).
Skriv svar