Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av MY_piraya »

Tycker jag förlorar ~2% per dygn med bilen i "standby" ingen sentry igång, men har gått in och kollat batteri procenten varje dag en gång. Är det normal? blir svårt att långtidsparkera under semester utan att komma hem med ett batteri på 0% .. :/


kan man använda "stänga av bilen" för att spara mer?
Senast redigerad av MY_piraya, redigerad totalt 1 gånger.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
Marwelln
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 06 nov 2016 11:04
Ort: Vilhelmina

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av Marwelln »

Är batteriet kallt visas räckvidden som kortare. Det är nog bara det som gäller här. Du "får tillbaka" räckvidd när batterier blir varmt igen.
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av zsh »

1-2% (har inga decimaler att räkna med) är vad jag också upplever vid några få minus grader. Ingen Sentry här heller.
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av Bjelke »

Blir det 2% varje dag flera dagar i rad utan att ha använt bilen alls?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av AAKEE »

MY_piraya skrev: 05 dec 2023 12:21
Tycker jag förlorar ~2% per dygn med bilen i "standby" ingen sentry igång, men har gått in och kollat batteri procenten varje dag en gång. Är det normal? blir svårt att långtidsparkera under semester utan att komma hem med ett batteri på 0% .. :/


kan man använda "stänga av bilen" för att spara mer?
Som redan beskrivet visar bilen lägre SOC än den egentligen har när batteriet svalnar.
Det kan röra sig om 1-4% lägre pga kallt batteri.

Dessutom justeras SOC när bilen har körts och parkerats. Bilens BMS mäter in hur mycket ström som faktiskt är kvar och uppdaterar SOC (vilket innebär att SOC kan gå upp eller ned lite efter körning).

Normalt drar en Tesla som står parkerad med sentry off runt 1% i veckan.

När du parkerar vintertid kan alltså först SOC justeras rätt av BMS (sker inom 30min efter parkering), sedan kan batteriet svalna vilket gör att bilen medvetet visar mindre SOC, jag har sett 1-4% displayas lägre än riktig SOC.
Det tar rätt lång tid för batteriet att svalna (i storleksordningen 12h innan det har svalnat färdigt men det mesta sker de första timmarna.

Står bilen sedan länge så fortsätter inte laddningsnivån att sjunka utan den står kvar där den hamnade och på en vevka tappar man kanske 1% till.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 399
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av Freez »

Mobilappsförfrågningar från Tesla eller tredje part väcker bilen och drar en del ström. Energiappen i bilen kan ge info om vad som drar när den står parkerad.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev: 05 dec 2023 14:37
MY_piraya skrev: 05 dec 2023 12:21
Tycker jag förlorar ~2% per dygn med bilen i "standby" ingen sentry igång, men har gått in och kollat batteri procenten varje dag en gång. Är det normal? blir svårt att långtidsparkera under semester utan att komma hem med ett batteri på 0% .. :/


kan man använda "stänga av bilen" för att spara mer?
Som redan beskrivet visar bilen lägre SOC än den egentligen har när batteriet svalnar.
Det kan röra sig om 1-4% lägre pga kallt batteri.

Dessutom justeras SOC när bilen har körts och parkerats. Bilens BMS mäter in hur mycket ström som faktiskt är kvar och uppdaterar SOC (vilket innebär att SOC kan gå upp eller ned lite efter körning).

Normalt drar en Tesla som står parkerad med sentry off runt 1% i veckan.

När du parkerar vintertid kan alltså först SOC justeras rätt av BMS (sker inom 30min efter parkering), sedan kan batteriet svalna vilket gör att bilen medvetet visar mindre SOC, jag har sett 1-4% displayas lägre än riktig SOC.
Det tar rätt lång tid för batteriet att svalna (i storleksordningen 12h innan det har svalnat färdigt men det mesta sker de första timmarna.

Står bilen sedan länge så fortsätter inte laddningsnivån att sjunka utan den står kvar där den hamnade och på en vevka tappar man kanske 1% till.
Precis, därav min fråga om det verkligen är 2% varje dag, och inte bara första dygnet, för isf
är det nåt skumt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av MY_piraya »

jag tycker det är ~2% per dag, inga andra appar kopplade till bilen. i energigrafen i bilen ser man bara ett "stup" ner till nästa nivå.

Även om man lämnar sladden kvar så tycker jag inte det motverkar droppen från 100%
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av AAKEE »

MY_piraya skrev: 05 dec 2023 18:09
jag tycker det är ~2% per dag, inga andra appar kopplade till bilen. i energigrafen i bilen ser man bara ett "stup" ner till nästa nivå.

Även om man lämnar sladden kvar så tycker jag inte det motverkar droppen från 100%
Bilen står ute eller i svalt garage?

Om du har möjlighet, lämna den två dygn så ser du att det inte sjunker just nå mer*

Det vore konstigt om det INTE visar ett par procent lägre SOC om den är ute.

*En ännu enklare lösning är att du kollar i appen. Nästan för lätt! ;)
Bilen och appen vet nämligen batteriets riktiga laddningsnivå, och den den visar för ägaren. Skillnaden mellan visas i appen som en blå del av laddningsnivån.

Det syns här.
IMG_6229.jpeg
Kolla i appen. Ser det ut att vara ungefär två procent så har du redan svaret där.

I grunden är det ovanligt att bilarna drar två procent över natten.
Det vanligaste är oroade ägare, men inget fel på bilen.
Näst vanligast är att bilen inte sover (dvs inte kopplar ur stora batteriet och stänger datorerna. Men då drar den i storleksordningen 250W vilket blir runt 6 kWh på ett dygn, eller 10% på en RWD.

Min S visar 1% lägre SOC när den står i garaget där det är 10C (efter att batteriet svalnat efter laddning).

(Jag har flera nördsätt att se det, betydligt mer exakt än appen visar.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 05 dec 2023 17:43
Precis, därav min fråga om det verkligen är 2% varje dag, och inte bara första dygnet, för isf
är det nåt skumt…
Japp, jag förstod det! Solklart :)

Men jag tog det direkt till nivån att det oftast inte är fel, men ägarna är oroliga.
I min värld gäller kallt batteri tills vi upptäcker något annat ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av MY_piraya »

AAKEE skrev: 05 dec 2023 19:31
MY_piraya skrev: 05 dec 2023 18:09
jag tycker det är ~2% per dag, inga andra appar kopplade till bilen. i energigrafen i bilen ser man bara ett "stup" ner till nästa nivå.

Även om man lämnar sladden kvar så tycker jag inte det motverkar droppen från 100%
Bilen står ute eller i svalt garage?

Om du har möjlighet, lämna den två dygn så ser du att det inte sjunker just nå mer*

Det vore konstigt om det INTE visar ett par procent lägre SOC om den är ute.

*En ännu enklare lösning är att du kollar i appen. Nästan för lätt! ;)
Bilen och appen vet nämligen batteriets riktiga laddningsnivå, och den den visar för ägaren. Skillnaden mellan visas i appen som en blå del av laddningsnivån.

Det syns här.
IMG_6229.jpeg

Kolla i appen. Ser det ut att vara ungefär två procent så har du redan svaret där.

I grunden är det ovanligt att bilarna drar två procent över natten.
Det vanligaste är oroade ägare, men inget fel på bilen.
Näst vanligast är att bilen inte sover (dvs inte kopplar ur stora batteriet och stänger datorerna. Men då drar den i storleksordningen 250W vilket blir runt 6 kWh på ett dygn, eller 10% på en RWD.

Min S visar 1% lägre SOC när den står i garaget där det är 10C (efter att batteriet svalnat efter laddning).

(Jag har flera nördsätt att se det, betydligt mer exakt än appen visar.)
bilen står ute, det är ju en bruksbil :) jag ser ingen "kalltbatteri buffert" i blått , bilen står oftast mer en två-tre dagar utan att köras. där av att jag kan säga att det ser ut att det är ~2% per dygn under en period. :)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av AAKEE »

MY_piraya skrev: 06 dec 2023 08:33
AAKEE skrev: 05 dec 2023 19:31
MY_piraya skrev: 05 dec 2023 18:09
jag tycker det är ~2% per dag, inga andra appar kopplade till bilen. i energigrafen i bilen ser man bara ett "stup" ner till nästa nivå.

Även om man lämnar sladden kvar så tycker jag inte det motverkar droppen från 100%
Bilen står ute eller i svalt garage?

Om du har möjlighet, lämna den två dygn så ser du att det inte sjunker just nå mer*

Det vore konstigt om det INTE visar ett par procent lägre SOC om den är ute.

*En ännu enklare lösning är att du kollar i appen. Nästan för lätt! ;)
Bilen och appen vet nämligen batteriets riktiga laddningsnivå, och den den visar för ägaren. Skillnaden mellan visas i appen som en blå del av laddningsnivån.

Det syns här.
IMG_6229.jpeg

Kolla i appen. Ser det ut att vara ungefär två procent så har du redan svaret där.

I grunden är det ovanligt att bilarna drar två procent över natten.
Det vanligaste är oroade ägare, men inget fel på bilen.
Näst vanligast är att bilen inte sover (dvs inte kopplar ur stora batteriet och stänger datorerna. Men då drar den i storleksordningen 250W vilket blir runt 6 kWh på ett dygn, eller 10% på en RWD.

Min S visar 1% lägre SOC när den står i garaget där det är 10C (efter att batteriet svalnat efter laddning).

(Jag har flera nördsätt att se det, betydligt mer exakt än appen visar.)
bilen står ute, det är ju en bruksbil :) jag ser ingen "kalltbatteri buffert" i blått , bilen står oftast mer en två-tre dagar utan att köras. där av att jag kan säga att det ser ut att det är ~2% per dygn under en period. :)
Står den ute i Sverige nu så måste det nog vara en blå del om du inte har nyladdat (kanske gömd under den vita dot:en man justerar laddningsinställningen med).

När du parkerar bilen kan SOC justeras.

Kolla SOC 30 minuter efter parkering om den ska stå utan att laddas, notera värdet. Kolla sedan inte med appen en massa ggr utan kolla nästa dag en gång.
Jämför SOC och kolla sedan i appen, flytta vita laddningspricken så du ser var den gröna linjen slutar.

Jag antar att du inte har någon eftermarknadsapp typ Tessie, Teslafi, stats etc? (De kan väcka bilen i tid och otid vilket drar lite ström varje gång)
Du väcker även bilen varje gång du grejar med appen vilket också drar ström.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Abri
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 maj 2023 19:38

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av Abri »

Jag ser ett konstigt beteende med min MY med LFP iom senaste uppdateringen till 2023.44.1 (vad jag tror iaf..) Bilen vaknar konstant trots att sentery är off vilket den inte gjort tidigare.
IMG_3409.png
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Abri skrev: 06 dec 2023 10:06
Jag ser ett konstigt beteende med min MY med LFP iom senaste uppdateringen till 2023.44.1 (vad jag tror iaf..) Bilen vaknar konstant trots att sentery är off vilket den inte gjort tidigare.
Om jag läser kurvan rätt så tappar bilen ~10% ganska snabbt efter laddningen avslutas, medan bilen sover. Är det normalt?

Vad är det för app? Hur kollar den batteriets laddningsnivå utan att väcka bilen?
Model Y P
Model S P
Model S P
Abri
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 maj 2023 19:38

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av Abri »

Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2023 10:16
Abri skrev: 06 dec 2023 10:06
Jag ser ett konstigt beteende med min MY med LFP iom senaste uppdateringen till 2023.44.1 (vad jag tror iaf..) Bilen vaknar konstant trots att sentery är off vilket den inte gjort tidigare.
Om jag läser kurvan rätt så tappar bilen ~10% ganska snabbt efter laddningen avslutas, medan bilen sover. Är det normalt?

Vad är det för app? Hur kollar den batteriets laddningsnivå utan att väcka bilen?
Det sker en körning precis efter laddningen så den biten är ok :) jag använder Tessie som är inställd på att inte väcka bilen. Är inte helt hundra på hur den samlar in all data men det kanske någon annan mer erfaren kan svara på.

Noterade precis att bilen verkar vakna så fort jag närmar mig även om jag inte drar i dörren (nytt beteende). Kan vara relaterat till nedan? Då jag bor i ett radhus och bilen står precis utanför så kommer det ske väldigt ofta.
IMG_3411.png
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vampire drain på LFP (vid -5 till -10)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Abri skrev: 06 dec 2023 10:34
Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2023 10:16
Abri skrev: 06 dec 2023 10:06
Jag ser ett konstigt beteende med min MY med LFP iom senaste uppdateringen till 2023.44.1 (vad jag tror iaf..) Bilen vaknar konstant trots att sentery är off vilket den inte gjort tidigare.
Om jag läser kurvan rätt så tappar bilen ~10% ganska snabbt efter laddningen avslutas, medan bilen sover. Är det normalt?

Vad är det för app? Hur kollar den batteriets laddningsnivå utan att väcka bilen?
Det sker en körning precis efter laddningen så den biten är ok :) jag använder Tessie som är inställd på att inte väcka bilen. Är inte helt hundra på hur den samlar in all data men det kanske någon annan mer erfaren kan svara på.

Noterade precis att bilen verkar vakna så fort jag närmar mig även om jag inte drar i dörren (nytt beteende). Kan vara relaterat till nedan? Då jag bor i ett radhus och bilen står precis utanför så kommer det ske väldigt ofta.
Men då stämmer inte grafiken. Bilen sover ju medan det är 10% batteri dropp.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar