Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 05 dec 2023 11:23
Undrar hur de fackförbund i Norge och Danmark som ska införa sympatiåtgärder mot svenska Tesla förklarar det för sina medlemmar att de ska vägra lossa och transportera bilar till svenska Tesla för att de har inget kollektivavtal - men fortsätta leverera bilar till norska och danska Tesla som även de saknar kollektivavtal?
Du menar att det kan utlösa en strejk även i Norge och Danmark?
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

Min säljare som jag förhandlar med att köpa en Y säger idag att Tesla levererar som vanligt. Skriver också ”Upphämtning i Tyskland är inte heller möjligt utan bilarna fraktas och levereras till valt leveranscenter.”

Business as usual alltså! Eller?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

lem skrev: 05 dec 2023 12:20
Business as usual alltså! Eller?
Ja. Du verkar typ vara den enda som är nervös över detta. Kan inte se några tecken på att Teslas leveranser ändrats från det normala. (Dvs att datum flyttas lite fram och tillbaka hursomhelst)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

Vi har länge spekulerat i tråden hur många anställda Tesla har, och hur många som egentligen strejkar. Tack vare Teslas brev till Transportstyrelsen inför Postnordblockaden så får vi svar:

"I Sverige har Tesla cirka 350 anställda idag, som arbetar med försäljning, service och leverans samt med utbyggnaden av Sveriges största publika snabbladdarnätverk", skriver man.

Och vidare att "väldigt få av de som är anställda hos Tesla valt att delta i strejken".

Om Teslas meddelande till kunderna är korrekt där det påstås mer än 90 procent av de anställda valt att stanna kvar på sina tjänster, så motsvarar 9 procent (dvs färre än 10%) av 350 anställda 31,5 personer. Säg 32 för att runda av uppåt.

32 anställda på servicecenter strejkade alltså 25 november. Om det är totalt 130 som arbetar med service så motsvarar det 24,6 procent, alltså var fjärde strejkar. Om antalet servicetekniker bara är 120 så motsvarar det 26,6%.

På X florerar nu uppgifter om att flera strejkande kommit tillbaka till jobbet. Bland annat ska två IF Metall-medlemmar vara föremål för uteslutningsärenden i Umeå, där det enligt Jonas Sjöstedt (japp, gamla V-Jonas) totalt strejkar 9 anställda. Samtidigt hävdar Veli-Pekka på IF Metall att fler än hälften av teknikerna är medlemmar.
20231205_123946.jpg
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Love_O
Inlägg: 178
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Andersen skrev: 05 dec 2023 13:00
Vi har länge spekulerat i tråden hur många anställda Tesla har, och hur många som egentligen strejkar. Tack vare Teslas brev till Transportstyrelsen inför Postnordblockaden så får vi svar:

"I Sverige har Tesla cirka 350 anställda idag, som arbetar med försäljning, service och leverans samt med utbyggnaden av Sveriges största publika snabbladdarnätverk", skriver man.

Och vidare att "väldigt få av de som är anställda hos Tesla valt att delta i strejken".

Om Teslas meddelande till kunderna är korrekt där det påstås mer än 90 procent av de anställda valt att stanna kvar på sina tjänster, så motsvarar 9 procent (dvs färre än 10%) av 350 anställda 31,5 personer. Säg 32 för att runda av uppåt.

32 anställda på servicecenter strejkade alltså 25 november. Om det är totalt 130 som arbetar med service så motsvarar det 24,6 procent, alltså var fjärde strejkar. Om antalet servicetekniker bara är 120 så motsvarar det 26,6%.

På X florerar nu uppgifter om att flera strejkande kommit tillbaka till jobbet. Bland annat ska två IF Metall-medlemmar vara föremål för uteslutningsärenden i Umeå, där det enligt Jonas Sjöstedt (japp, gamla V-Jonas) totalt strejkar 9 anställda. Samtidigt hävdar Veli-Pekka på IF Metall att fler än hälften av teknikerna är medlemmar.

20231205_123946.jpg
Problemet är ju vad som menas. 350 anställda är inte föremål för IF-Metalls kollektivavtal, det är bara tekniker. Och vad menas med 90% utav det anställda ? Högst troligt gäller det just tekniker för det är den grupperingen som allt handlar om. Så är det 90% utav 350 eller 90% utav 120?
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Fick svar av VP idag efter ett påminnelsemail.

Jag skrev:
Hej If Metall!

Som ni ser nedan så är jag intresserad av att förstå mer vad konflikten handlar om.
Jag har ännu inte mottagit något svar och skulle såklart uppskatta något konkret till skillnad från det som sägs i medier.

Jag har försökt prata med folk i tälten, läst på medier och lyssnar till intervjuer men jag förstår inte vad det är som skiljer sig så mycket att det är värt att strejka?

Är det en fråga om att man inte förhåller sig till ”standard” utformning av de förmåner man erbjuder eller vad är det som är så dåligt?

Med vänlig hälsning,

Vidarebefordrat brev:

Från:
Datum: 16 november 2023 21:20:19 CET
Till: veli-pekka.saikkala@ifmetall.se
Ämne: Hej! Fråga beträffande strejken.

Hej Veli-Pekka!

Hoppas att du mår bra.

Jag är trött på att läsa om spekulationer och teorier om vad det är som är så dåligt på Tesla.

Därför vänder jag mig direkt till er för att förhoppningsvis få direkta svar så jag slipper spekulera.
Jag är själv fackligt aktiv och förespråkar medlemskap men är dock lite kluven till kollektivavtal med, personliga, både bra och dåliga upplevelser från diverse arbetsplatser.

Jag har inte lyckats hitta någonstans vad i anställningsavtalen som gör att ni tycker att det strider mot Svenska modellen.
Däremot så har jag läst mycket från anställda som säger att Tesla är deras bästa arbetsgivare hittills.
Jag har också vart i kontakt med anställda som säger sig ha haft det tuffare på t.ex. Werksta som jag har förstått har kollektivavtal?

Har du möjlighet att förklara för mig vad det är som är så fel?
För det som jag kan tillgodose mig i medier och bland personalen så verkar det som om ni har en annan agenda än vad som är bäst för arbetstagarna?

Med vänlig hälsning,

Fick svar:
Hej,
Tack för ditt mail, och självklart ska du får svar. Blir lite förvånad över att du inte fått det då vi svarar på alla mail som kommer in till oss.

Först och främst är frågan om kollektivavtal ett uppdrag som vi har som fackförbund att göra där vi har medlem. Det handlar om att trygga de anställningsvillkor som ett kollektivavtal ger – ett avtal mellan arbetsgivare och fack på vad som gäller. Ett kollektivavtal som gör att arbetsgivare inte från ena dagen till den andra kan säga upp en person, det är en mycket otrygg tillvaro.
Det vi vet är att de anställda på Tesla inte har lika villkor när det gäller löner, pensionsavsättningar, försäkringar, arbetstidsförkortning – och inte minst – den trygghet som ett kollektivavtal ger.

Vår modell i Sverige är att arbetsgivare och fack förhandlar och kommer överens om vilka nivåer och villkor som ska ingå i ett kollektivavtal. Det är den modell vi är överens istället för att politiska partier ska lägga sig i lönebildning. IF Metall har 37 olika avtal som reglerar villkoren i respektive bransch. Det avtal som vi vill förhandla med Tesla om är Motorbranschavtalet. Avtalen ska ses som ett golv – och inte ett tak – dvs den arbetsgivare som vill ge mer i lokala förhandlingar får självklart göra det.

Dessutom är kollektivavtalet en sak som gagnar svensk industri och de företag som verkar inom den, det är en garant för att konkurrensen mellan företagen sker på samma sätt och inte att ett företag gör högre vinster genom att dumpa löner och villkor.

Tesla har valt att inte följa den modell som råder på svensk arbetsmarknad, och visst det helt lagligt, men de har också gjort ett val att inte förhandla och teckna kollektivavtal och då har man också valt att vi som fackförbund kan gå ut i konflikt.

Bästa hälsningar
__________________________________

Konfliktkommittén
Olof Palmes gata 11, 105 52 Stockholm
08-786 80 00
konflikt@ifmetall.se
https://www.ifmetall.se
__________________________________

Veli-Pekka Säikkälä
Avtalsekreterare
IF Metall
Senast redigerad av Fosilfri2035, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

Varför snicksnackar han om "från ena dagen till den andra kan säga upp en person"? LAS?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

Är man 25, inte vill ha pension utan vill jobba hårt och tjäna pengar i 5 år med högrisk-aktier och you name it som ersättning så är det inte alltså inte ok. Bara så ni vet.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Maw »

RagWal skrev: 05 dec 2023 14:36
Varför snicksnackar han om "från ena dagen till den andra kan säga upp en person"? LAS?
Kan det handla om undantagsregeln som gör det ganska enkelt att säga upp vem man vill på små arbetsplatser?
Jag vet inte om den påverkas av KA.

Eller om det finns större möjligheter att ha ”lösa” anställningar där turordningsreglerna inte gäller utan KA och facklig närvaro.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Maw »

RagWal skrev: 05 dec 2023 14:39
Är man 25, inte vill ha pension utan vill jobba hårt och tjäna pengar i 5 år med högrisk-aktier och you name it som ersättning så är det inte alltså inte ok. Bara så ni vet.
Varför skulle det inte vara det?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Det mest intressanta med Transportstyrelsens överklagande är inte att de ifrågasätter att Norrköpings tingsrätt fattat ett interimistiskt beslut utan att Transportstyrelsen först fick möjlighet att yttra sig. Det var ganska uppenbart att de skulle ta fasta på det. Att de i punkt 58 även menar att det begåtts ett grovt rättegångsfel är lite mer spännande.

Jag vidhåller att Norrköpings tingsrätt försatt sig i en jäkla röra, och att en viss rådman nog svettas en del just nu. Sen återstår det att se om jag har rätt i detta, eller om ni som dumförklarat mig för min tolkning av lagarna får rätt tillslut. I så fall är det bara att ta på mig dumstruten och krypa till korset.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

Love_O skrev: 05 dec 2023 13:36
Andersen skrev: 05 dec 2023 13:00
Vi har länge spekulerat i tråden hur många anställda Tesla har, och hur många som egentligen strejkar. Tack vare Teslas brev till Transportstyrelsen inför Postnordblockaden så får vi svar:

"I Sverige har Tesla cirka 350 anställda idag, som arbetar med försäljning, service och leverans samt med utbyggnaden av Sveriges största publika snabbladdarnätverk", skriver man.

Och vidare att "väldigt få av de som är anställda hos Tesla valt att delta i strejken".

Om Teslas meddelande till kunderna är korrekt där det påstås mer än 90 procent av de anställda valt att stanna kvar på sina tjänster, så motsvarar 9 procent (dvs färre än 10%) av 350 anställda 31,5 personer. Säg 32 för att runda av uppåt.

32 anställda på servicecenter strejkade alltså 25 november. Om det är totalt 130 som arbetar med service så motsvarar det 24,6 procent, alltså var fjärde strejkar. Om antalet servicetekniker bara är 120 så motsvarar det 26,6%.

På X florerar nu uppgifter om att flera strejkande kommit tillbaka till jobbet. Bland annat ska två IF Metall-medlemmar vara föremål för uteslutningsärenden i Umeå, där det enligt Jonas Sjöstedt (japp, gamla V-Jonas) totalt strejkar 9 anställda. Samtidigt hävdar Veli-Pekka på IF Metall att fler än hälften av teknikerna är medlemmar.

20231205_123946.jpg
Problemet är ju vad som menas. 350 anställda är inte föremål för IF-Metalls kollektivavtal, det är bara tekniker. Och vad menas med 90% utav det anställda ? Högst troligt gäller det just tekniker för det är den grupperingen som allt handlar om. Så är det 90% utav 350 eller 90% utav 120?
Jag tycker att i det Tesla skriver är det solklart att de menar av _samtliga_ anställda:
20231125_061616.jpg
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

jonsalgerier skrev: 05 dec 2023 14:55
Fosilfri2035 skrev: 05 dec 2023 14:27
Fick svar av VP idag efter ett påminnelsemail.

...

Veli-Pekka Säikkälä
Avtalsekreterare
IF Metall
Skickade han precis sina telefonnummer till dig alltså? modigt (med tanke på var det hamnade) :) . Fast det kanske finns tillgängligt på nätet.. har inte sökt
Det kunde han omöjligt veta.
Jag räknar dock iskallt med att vi är civiliserade människor som inte sysslar med trakasserier eller andra skumraskaffärer.

Ville mest informera svaret som jag fortfarande inte upplever besvarade mina frågor, eller var jag otydlig tycker ni?
Senast redigerad av Fosilfri2035, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

Maw skrev: 05 dec 2023 14:45
RagWal skrev: 05 dec 2023 14:39
Är man 25, inte vill ha pension utan vill jobba hårt och tjäna pengar i 5 år med högrisk-aktier och you name it som ersättning så är det inte alltså inte ok. Bara så ni vet.
Varför skulle det inte vara det?
KA innebär ovillkorligt krav på pension. Min poäng var valbarheten. Påstådd trygghet övertrumfar valfrihet.
Sen är min erfarenhet att KA innebär att arbetsgivaren rensar bland förmåner/friheter i anställningen och anpassar mot KA. Lite "antingen eller".
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

RagWal skrev: 05 dec 2023 14:39
Är man 25, inte vill ha pension utan vill jobba hårt och tjäna pengar i 5 år med högrisk-aktier och you name it som ersättning så är det inte alltså inte ok. Bara så ni vet.
Långt tidigare i tråden har vi kunnat konstatera att Teslas tjänstepensionslösning hos Skandia börjar gälla från 25, medan kollektivavtalets från 23. Dessutom har det sagts att Teslas olycksfallsförsäkring hos Skandia gäller dygnet rut, medan kollektivavtalets bara på och till/från arbetet.

Rätta mig om jag har fel.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Kallekarlsson12345
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 okt 2023 10:01

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kallekarlsson12345 »

Andersen skrev: 05 dec 2023 13:00
Vi har länge spekulerat i tråden hur många anställda Tesla har, och hur många som egentligen strejkar. Tack vare Teslas brev till Transportstyrelsen inför Postnordblockaden så får vi svar:

"I Sverige har Tesla cirka 350 anställda idag, som arbetar med försäljning, service och leverans samt med utbyggnaden av Sveriges största publika snabbladdarnätverk", skriver man.

Och vidare att "väldigt få av de som är anställda hos Tesla valt att delta i strejken".

Om Teslas meddelande till kunderna är korrekt där det påstås mer än 90 procent av de anställda valt att stanna kvar på sina tjänster, så motsvarar 9 procent (dvs färre än 10%) av 350 anställda 31,5 personer. Säg 32 för att runda av uppåt.

32 anställda på servicecenter strejkade alltså 25 november. Om det är totalt 130 som arbetar med service så motsvarar det 24,6 procent, alltså var fjärde strejkar. Om antalet servicetekniker bara är 120 så motsvarar det 26,6%.

På X florerar nu uppgifter om att flera strejkande kommit tillbaka till jobbet. Bland annat ska två IF Metall-medlemmar vara föremål för uteslutningsärenden i Umeå, där det enligt Jonas Sjöstedt (japp, gamla V-Jonas) totalt strejkar 9 anställda. Samtidigt hävdar Veli-Pekka på IF Metall att fler än hälften av teknikerna är medlemmar.

20231205_123946.jpg
Se mitt inlägg 29 november. Jag justerade båda siffrorna något för att inte avslöja eventuell källa.

Men justera från 15 av 400 till 15 av 350 så är ni väldigt nära sanningen som var 29/11. Majoriteten av de ~15 strejkande på ett service center, vilket har ju den gamle partiordföranden själv nämnt…
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Fosilfri2035 skrev: 05 dec 2023 14:27
Fick svar av VP idag efter ett påminnelsemail.

Jag skrev:
Hej If Metall!

Som ni ser nedan så är jag intresserad av att förstå mer vad konflikten handlar om.
Jag har ännu inte mottagit något svar och skulle såklart uppskatta något konkret till skillnad från det som sägs i medier.

Jag har försökt prata med folk i tälten, läst på medier och lyssnar till intervjuer men jag förstår inte vad det är som skiljer sig så mycket att det är värt att strejka?

Är det en fråga om att man inte förhåller sig till ”standard” utformning av de förmåner man erbjuder eller vad är det som är så dåligt?

Med vänlig hälsning,

Vidarebefordrat brev:

Från:
Datum: 16 november 2023 21:20:19 CET
Till: veli-pekka.saikkala@ifmetall.se
Ämne: Hej! Fråga beträffande strejken.

Hej Veli-Pekka!

Hoppas att du mår bra.

Jag är trött på att läsa om spekulationer och teorier om vad det är som är så dåligt på Tesla.

Därför vänder jag mig direkt till er för att förhoppningsvis få direkta svar så jag slipper spekulera.
Jag är själv fackligt aktiv och förespråkar medlemskap men är dock lite kluven till kollektivavtal med, personliga, både bra och dåliga upplevelser från diverse arbetsplatser.

Jag har inte lyckats hitta någonstans vad i anställningsavtalen som gör att ni tycker att det strider mot Svenska modellen.
Däremot så har jag läst mycket från anställda som säger att Tesla är deras bästa arbetsgivare hittills.
Jag har också vart i kontakt med anställda som säger sig ha haft det tuffare på t.ex. Werksta som jag har förstått har kollektivavtal?

Har du möjlighet att förklara för mig vad det är som är så fel?
För det som jag kan tillgodose mig i medier och bland personalen så verkar det som om ni har en annan agenda än vad som är bäst för arbetstagarna?

Med vänlig hälsning,

Fick svar:
Hej,
Tack för ditt mail, och självklart ska du får svar. Blir lite förvånad över att du inte fått det då vi svarar på alla mail som kommer in till oss.

Först och främst är frågan om kollektivavtal ett uppdrag som vi har som fackförbund att göra där vi har medlem. Det handlar om att trygga de anställningsvillkor som ett kollektivavtal ger – ett avtal mellan arbetsgivare och fack på vad som gäller. Ett kollektivavtal som gör att arbetsgivare inte från ena dagen till den andra kan säga upp en person, det är en mycket otrygg tillvaro.
Det vi vet är att de anställda på Tesla inte har lika villkor när det gäller löner, pensionsavsättningar, försäkringar, arbetstidsförkortning – och inte minst – den trygghet som ett kollektivavtal ger.

Vår modell i Sverige är att arbetsgivare och fack förhandlar och kommer överens om vilka nivåer och villkor som ska ingå i ett kollektivavtal. Det är den modell vi är överens istället för att politiska partier ska lägga sig i lönebildning. IF Metall har 37 olika avtal som reglerar villkoren i respektive bransch. Det avtal som vi vill förhandla med Tesla om är Motorbranschavtalet. Avtalen ska ses som ett golv – och inte ett tak – dvs den arbetsgivare som vill ge mer i lokala förhandlingar får självklart göra det.

Dessutom är kollektivavtalet en sak som gagnar svensk industri och de företag som verkar inom den, det är en garant för att konkurrensen mellan företagen sker på samma sätt och inte att ett företag gör högre vinster genom att dumpa löner och villkor.

Tesla har valt att inte följa den modell som råder på svensk arbetsmarknad, och visst det helt lagligt, men de har också gjort ett val att inte förhandla och teckna kollektivavtal och då har man också valt att vi som fackförbund kan gå ut i konflikt.

Bästa hälsningar
__________________________________

Konfliktkommittén
Olof Palmes gata 11, 105 52 Stockholm
08-786 80 00
konflikt@ifmetall.se
https://www.ifmetall.se
__________________________________

Veli-Pekka Säikkälä
Avtalsekreterare
IF Metall
Svar på mail:
Hej Veli-Pekka!

Tack för ditt svar.

Däremot så har jag fortfarande lite svårt att förstå vad det är för villkor och skillnader från dagens anställningsavtal?

Jag har full förståelse för att ni har för uppgift att kämpa för kollektivavtal, vilket jag stöttar i de fall där företag bryter mot branschnormer/SAM/OSA eller rent av struntar i pensionsavsättningar etc.

Men när det gäller anställningstrygghet så har vi LAS i Sverige vilket skyddar dem flesta?

Som jag förstod på löner så har väl vissa högre löner än kollektivavtalen?
Så än en gång så har jag svårt att förstå vad som är så fel på arbetsplatserna för de anställda?
Som du och flera av dina kollegor har nämnt så är kollektivavtalet ett golv.
Men om man redan är över golvet och erbjuder bättre villkor så kan det väl vara till nackdel för de anställda om företagen får ökade kostnader kopplat till de förändringar som ett kollektivavtal innebär?

Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att svara!

Önskar er en fin dag!

Med vänlig hälsning,
Senast redigerad av Fosilfri2035, redigerad totalt 1 gånger.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

LOL Tesla tycker anställda skall vara kreativa dvs vara strejkbrytare. annars förlorar de månadens förmåner med aktieutdelning.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

agehall skrev: 05 dec 2023 12:49
lem skrev: 05 dec 2023 12:20
Business as usual alltså! Eller?
Ja. Du verkar typ vara den enda som är nervös över detta. Kan inte se några tecken på att Teslas leveranser ändrats från det normala. (Dvs att datum flyttas lite fram och tillbaka hursomhelst)
Ja Tesla är ju inte kända för att vara kommunikativa men om Piggelin har rätt så kommer de iallafall inte få några registreringsskyltar.
En av månadens mest spännande grejer (förutom Jultomten) blir nu att se hur bilarna kommer att kunna levereras utan skyltar.

Det finns ju lite olika vägar att gå. Vet någon hur man kan få reda på hur många saluvagnsskyltar Tesla har tex?
Kan man som privatperson hävda Force Majeure när man åker hem med hemmaritade skyltar?
Eller kommer Tesla helt enkelt dela ut 1500kr till alla som hämtar bil så att de kan använda att betala böterna med om de blir stoppade?
Haft alla 3/Y
Love_O
Inlägg: 178
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Andersen skrev: 05 dec 2023 15:03
Love_O skrev: 05 dec 2023 13:36
Andersen skrev: 05 dec 2023 13:00
Vi har länge spekulerat i tråden hur många anställda Tesla har, och hur många som egentligen strejkar. Tack vare Teslas brev till Transportstyrelsen inför Postnordblockaden så får vi svar:

"I Sverige har Tesla cirka 350 anställda idag, som arbetar med försäljning, service och leverans samt med utbyggnaden av Sveriges största publika snabbladdarnätverk", skriver man.

Och vidare att "väldigt få av de som är anställda hos Tesla valt att delta i strejken".

Om Teslas meddelande till kunderna är korrekt där det påstås mer än 90 procent av de anställda valt att stanna kvar på sina tjänster, så motsvarar 9 procent (dvs färre än 10%) av 350 anställda 31,5 personer. Säg 32 för att runda av uppåt.

32 anställda på servicecenter strejkade alltså 25 november. Om det är totalt 130 som arbetar med service så motsvarar det 24,6 procent, alltså var fjärde strejkar. Om antalet servicetekniker bara är 120 så motsvarar det 26,6%.

På X florerar nu uppgifter om att flera strejkande kommit tillbaka till jobbet. Bland annat ska två IF Metall-medlemmar vara föremål för uteslutningsärenden i Umeå, där det enligt Jonas Sjöstedt (japp, gamla V-Jonas) totalt strejkar 9 anställda. Samtidigt hävdar Veli-Pekka på IF Metall att fler än hälften av teknikerna är medlemmar.

20231205_123946.jpg
Problemet är ju vad som menas. 350 anställda är inte föremål för IF-Metalls kollektivavtal, det är bara tekniker. Och vad menas med 90% utav det anställda ? Högst troligt gäller det just tekniker för det är den grupperingen som allt handlar om. Så är det 90% utav 350 eller 90% utav 120?
Jag tycker att i det Tesla skriver är det solklart att de menar av _samtliga_ anställda:
20231125_061616.jpg
Vad är solklart!? 90% utav vadå? Jag tolkar inte det som 350.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

Love_O skrev: 05 dec 2023 15:52
Andersen skrev: 05 dec 2023 15:03
Love_O skrev: 05 dec 2023 13:36
Andersen skrev: 05 dec 2023 13:00
Vi har länge spekulerat i tråden hur många anställda Tesla har, och hur många som egentligen strejkar. Tack vare Teslas brev till Transportstyrelsen inför Postnordblockaden så får vi svar:

"I Sverige har Tesla cirka 350 anställda idag, som arbetar med försäljning, service och leverans samt med utbyggnaden av Sveriges största publika snabbladdarnätverk", skriver man.

Och vidare att "väldigt få av de som är anställda hos Tesla valt att delta i strejken".

Om Teslas meddelande till kunderna är korrekt där det påstås mer än 90 procent av de anställda valt att stanna kvar på sina tjänster, så motsvarar 9 procent (dvs färre än 10%) av 350 anställda 31,5 personer. Säg 32 för att runda av uppåt.

32 anställda på servicecenter strejkade alltså 25 november. Om det är totalt 130 som arbetar med service så motsvarar det 24,6 procent, alltså var fjärde strejkar. Om antalet servicetekniker bara är 120 så motsvarar det 26,6%.

På X florerar nu uppgifter om att flera strejkande kommit tillbaka till jobbet. Bland annat ska två IF Metall-medlemmar vara föremål för uteslutningsärenden i Umeå, där det enligt Jonas Sjöstedt (japp, gamla V-Jonas) totalt strejkar 9 anställda. Samtidigt hävdar Veli-Pekka på IF Metall att fler än hälften av teknikerna är medlemmar.

20231205_123946.jpg
Problemet är ju vad som menas. 350 anställda är inte föremål för IF-Metalls kollektivavtal, det är bara tekniker. Och vad menas med 90% utav det anställda ? Högst troligt gäller det just tekniker för det är den grupperingen som allt handlar om. Så är det 90% utav 350 eller 90% utav 120?
Jag tycker att i det Tesla skriver är det solklart att de menar av _samtliga_ anställda:
20231125_061616.jpg
Vad är solklart!? 90% utav vadå? Jag tolkar inte det som 350.
"Mer än 90 procent av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster" och så följer ett kommatecken och meningen fortsätter "redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker".

Tesla räknar alltså upp de olika områden samtliga anställda finns inom - men du vill ändå ha det att syftningen i samma mening bara gäller de på servicecenter? 15-åringen hemma skulle få underkänt på läsförståelsen om han påstod något sådant.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Brutte
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 aug 2019 18:40

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Brutte »

Metalls tidning Dagens arbete pratar om en handfull medlemmar


"Så blev kampen för några bilmekanikers villkor en storstrid alla pratar om
3 december, 2023 - 09:00

Skrivet av Mikael Färnbo

DELA:
Strejken på Tesla har gått in på sin sjätte vecka och ingen ljusning verkar vara i sikte. Så här gick det till när en kamp om villkoren för en handfull bilmekaniker utvecklades till den största arbetsmarknadskonflikten Sverige skådat på decennier"
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Brutte skrev: 05 dec 2023 16:43
Metalls tidning Dagens arbete pratar om en handfull medlemmar


"Så blev kampen för några bilmekanikers villkor en storstrid alla pratar om
3 december, 2023 - 09:00

Skrivet av Mikael Färnbo

DELA:
Strejken på Tesla har gått in på sin sjätte vecka och ingen ljusning verkar vara i sikte. Så här gick det till när en kamp om villkoren för en handfull bilmekaniker utvecklades till den största arbetsmarknadskonflikten Sverige skådat på decennier"
Det har ju talats mycket om att det bara skulle vara 6 stycken det handlar om i praktiken. En hand full är ju i princip samma antal så då får vi anta att facket nu bekräftat att det verkligen inte är fler än 5-6 stycken.

Men det förändrar inget i sak.
Denna konflikt har aldrig handlat om arbetarna, utan enbart om fackets position och makt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7239
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Mickep skrev: 05 dec 2023 15:44
LOL Tesla tycker anställda skall vara kreativa dvs vara strejkbrytare. annars förlorar de månadens förmåner med aktieutdelning.
Nja, så funkar det alltså inte, dels är aktietilldelningen reglerad i anställningsavtalet och alltså inte beroende av arbetsgivarens eventuella godtycke, sen sker utdelningen kvartalsvis utan ytterligare inblandning av TM Sweden AB.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

agehall skrev: 05 dec 2023 17:07
Vi ska inte sjunka till IF Metalls nivåer här.
...
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar