Håller med dig.
Antar att jag hade en aningens fel med att alla vet hur vi bör bete oss.
Jag uppskattar att han svarade, precis som jag skrev och tycker att dom ändå visar på viss professionalism i och med svar.
Moderator: Redaktion
Håller med dig.
Finns två sätt som jag ser det. Antingen skapar dom ett bulvanföretag som dom reggar bilarna på som har annan leveransadress än Tesla. Eller får dom låta kunden själv beställa skylten. Det tredje är som nån annan skrev att Tesla låter kunden köra iväg utan skylt och beställa skylt när dom kommer hem och erbjuda betala böterna, men känns lite väl oseriöst. Tror mest på första alternativet med bulvanföretag.
Blir till att vänta in Solna tingsrätts svar angående PostNord som tydligen ska komma i morgon.pejvic skrev:Ytterst spännande hur de skall leverera bilarna nu.
Tibor skrev ju att han fått information från Tesla att de hittat en lösning, precis innan Tesla lämnade in sin stämningsansökan mot Transportstyrelsen. Man får väl utgå från att det inte är så korrupt att de fått förhandsbesked om utslag från rådmannen vid Norrköpings tingsrätt och det var det de syftade på, och att de fortfarande kan utnyttja den lösning de meddelade Tibor att de hade.
Ja, man får väl hoppas att på sikt så kommer Transportstyrelsen tvingas utföra sitt uppdrag men det kan säkert ta några veckor innan det blir av. Men att få de inom offentlig sektor att faktiskt producera något brukar vara svårt så vi får väl se…
Ja det verkar väl uppenbart att tingsrättens interimistiska beslut var helt uppåt väggarna iaf, så kanske är bäst om Göta hovrätt tar hand om hela ärendet istället…iAkita skrev: ↑05 dec 2023 17:31Sen kan ju Tesla fortfarande vinna målet i sig, även om det interimistiska beslutet inte kommer kvarstå (vilket vi inte vet ännu). Det är enbart det beslutet som Göta hovrätt inhiberat. Möjligtvis kan målet behöva tas om från början, om även Göta hovrätt anser att grovt rättegångsfel begåtts. Men det är väl mer osäkert.
Nej det tredje alternativet är att den nya ägaren kör utan skyltar till polisstationen där tillfälliga skyltat tillhandahålls och nya skyltar beställs samtidigt. Det är lagligt att köra till polisen utan skyltar.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:24Finns två sätt som jag ser det. Antingen skapar dom ett bulvanföretag som dom reggar bilarna på som har annan leveransadress än Tesla. Eller får dom låta kunden själv beställa skylten. Det tredje är som nån annan skrev att Tesla låter kunden köra iväg utan skylt och beställa skylt när dom kommer hem och erbjuda betala böterna, men känns lite väl oseriöst. Tror mest på första alternativet med bulvanföretag.
Fast då tror jag att praxis är att målet återförvisas till den lägre instansen för ny prövning. Det måste komma en slutlig dom från Tingsrätten innan Hovrätten kan ge sig in i sakfrågan och behandla en eventuell överklagan. Däremot kan kanske Hovrättens dom (vad det gäller överklagan av det interimistiska beslutet) motiveras på ett sätt som gör det lönlöst för Tesla att driva ärendet vidare (eller tvärt om).OfarligTesla skrev: ↑05 dec 2023 17:32Ja det verkar väl uppenbart att tingsrättens interimistiska beslut var helt uppåt väggarna iaf, så kanske är bäst om Göta hovrätt tar hand om hela ärendet istället…iAkita skrev: ↑05 dec 2023 17:31Sen kan ju Tesla fortfarande vinna målet i sig, även om det interimistiska beslutet inte kommer kvarstå (vilket vi inte vet ännu). Det är enbart det beslutet som Göta hovrätt inhiberat. Möjligtvis kan målet behöva tas om från början, om även Göta hovrätt anser att grovt rättegångsfel begåtts. Men det är väl mer osäkert.
Jo, det är såklart också ett alternativ, men även detta ett olustigt och bökigt alternativ för kunden. Jag är övertygad om att Teslas (tillfälliga?) lösning blir att registrera bilarna på annat företag än TM Sweden så får dom ut skyltarna och kundens leveransupplevelse förblir intakt.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:36Nej det tredje alternativet är att den nya ägaren kör utan skyltar till polisstationen där tillfälliga skyltat tillhandahålls och nya skyltar beställs samtidigt. Det är lagligt att köra till polisen utan skyltar.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:24Finns två sätt som jag ser det. Antingen skapar dom ett bulvanföretag som dom reggar bilarna på som har annan leveransadress än Tesla. Eller får dom låta kunden själv beställa skylten. Det tredje är som nån annan skrev att Tesla låter kunden köra iväg utan skylt och beställa skylt när dom kommer hem och erbjuda betala böterna, men känns lite väl oseriöst. Tror mest på första alternativet med bulvanföretag.
Då kan Tesla bara leverera bilar på tider då det är öppet på polisen, men klart enklaste alternativet i mina ögon.
Precis och om folket inte har råd med bröd så kan de väl äta bakelser istället som en känd fransyska sa.
Ja, provisoriska får man direkt på plats. Bra lösning! Hoppas Tesla gör nått sånt.OfarligTesla skrev: ↑05 dec 2023 17:42Får man provisoriska skyltar på plats hos polisen? För i så fall kan Tesla ha någon anställd som står på plats på en polisstation och inväntar en lastbil full med bilar för att begära provisoriska skyltar till alla på direkten innan de körs vidare till utlämningsplatsen.
Ja så kanske det är, tänkte ifall de tyckte att det var så uppåt väggarna felaktigt gjort så de helt enkelt struntade i det.iAkita skrev: ↑05 dec 2023 17:42Fast då tror jag att praxis är att målet återförenas till den lägre instansen för ny prövning. Det måste komma en slutlig dom från Tingsrätten innan Hovrätten kan ge sig in i sakfrågan och behandla en eventuell överklagan. Däremot kan kanske Hovrättens dom (vad det gäller överklagan av det interimistiska beslutet) motiveras på ett sätt som gör det lönlöst för Tesla att driva ärendet vidare (eller tvärt om).
Jag ser inte det som så olustigt eller bökigt. Snarare ganska enkelt.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:43Jo, det är såklart också ett alternativ, men även detta ett olustigt och bökigt alternativ för kunden. Jag är övertygad om att Teslas (tillfälliga?) lösning blir att registrera bilarna på annat företag än TM Sweden så får dom ut skyltarna och kundens leveransupplevelse förblir intakt.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:36Nej det tredje alternativet är att den nya ägaren kör utan skyltar till polisstationen där tillfälliga skyltat tillhandahålls och nya skyltar beställs samtidigt. Det är lagligt att köra till polisen utan skyltar.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:24Finns två sätt som jag ser det. Antingen skapar dom ett bulvanföretag som dom reggar bilarna på som har annan leveransadress än Tesla. Eller får dom låta kunden själv beställa skylten. Det tredje är som nån annan skrev att Tesla låter kunden köra iväg utan skylt och beställa skylt när dom kommer hem och erbjuda betala böterna, men känns lite väl oseriöst. Tror mest på första alternativet med bulvanföretag.
Då kan Tesla bara leverera bilar på tider då det är öppet på polisen, men klart enklaste alternativet i mina ögon.
Eller så kan man ändra på villkoren. Tycker det verkar som de valde den vägen istället...
Alltså, i TS svar är de inte alls emot att tillhandahålla skyltar på alternativt sätt, det finns t.ex. en möjlighet till det i avtalet mellan TS och skyltleverantören. TS väljer att i sitt svar inte besvara det utan enbart gå på TR interimsbeslut som TS menar inte alls tar upp säkerhetsaspekter på att rätt skylt kommer till rätt mottagare. Vilket TS anser att TR borde ha haft med i sitt beslut. TS redogör t.ex. för ett möte som Tesla och TS haft om detta där TS förklarat sina besvär i ärendet, sedan utan fler möten lämnar tesla in en stämning. Lite väl amerikanskt agerande som jag inte tror främjar tesla direkt.OfarligTesla skrev: ↑05 dec 2023 17:50Ja så kanske det är, tänkte ifall de tyckte att det var så uppåt väggarna felaktigt gjort så de helt enkelt struntade i det.iAkita skrev: ↑05 dec 2023 17:42Fast då tror jag att praxis är att målet återförenas till den lägre instansen för ny prövning. Det måste komma en slutlig dom från Tingsrätten innan Hovrätten kan ge sig in i sakfrågan och behandla en eventuell överklagan. Däremot kan kanske Hovrättens dom (vad det gäller överklagan av det interimistiska beslutet) motiveras på ett sätt som gör det lönlöst för Tesla att driva ärendet vidare (eller tvärt om).
Jag tror faktiskt att Transportstyrelsen kommer förlora det här då jag har svårt att se hur tolkningen blir att de uppfyllt sitt åtagande enligt lagen när de vet att deras rutin gör att skyltarna inte kommer fram till Tesla. Men att man såklart måste komma fram till det på rätt sätt och tingsrätten verkar uppenbarligen gjort en hel del fel i sitt interimistiska beslut.
Gör det?
Jättebra frågor och bra av honom att svara. Det är väldigt uppskattat. Tack för att du delar med oss!
Strejkande på Tesla är beredda på att få sparken
2:07 min., Publicerat idag kl 04.23
Teslastrejken kan bli långvarig, det tror två av de strejkande bilmekanikerna som Ekot har intervjuat.
De som strejkar har bland annat blivit ombedda att ta med sig sina personliga saker från arbetet och mekanikerna räknar med att de kan bli av med sina jobb.
”Nycklar och passerkort förstår jag. Personliga grejerna syftar mer på att man kan få sparken, så känner jag”, säger en av dem. Båda vill vara anonyma.
Anders Jelmin
https://sverigesradio.se/artikel/strejk ... fa-sparken