Bilen visar väldigt konstig räckvidd
Moderator: Redaktion
Bilen visar väldigt konstig räckvidd
Idag hamnade jag i en 45 min lång kö vid Knivsta pgr en DHL lastbil som kört i diket. Noterade att bilen i energiappen visade sjukt kort röckvidd. 150 km etc..ö trots att jag hade minst 270 mil kvar i högre fart... Någon som vet varför den får frispel i låga farter?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Bilen visar väldigt konstig räckvidd
Värme och övriga system drar mer än motorn om man står still eller kryper fram i kön.
Liknande händer när man hämtar ut bilen från verkstan. Energigrafen har värsta topparna, men de har inte buskört bilen bara haft den på medan den stod still - då blir det väldigt många kWh per mil...
Liknande händer när man hämtar ut bilen från verkstan. Energigrafen har värsta topparna, men de har inte buskört bilen bara haft den på medan den stod still - då blir det väldigt många kWh per mil...
Bilen kan knappast dra mer i 8-30 km/h än i 110-140 km/h... Alla system kördes på samma sätt. Man har kört model S på 60 mil i 30 så detta stämmer ju inte alls med verkligheten.,, dock visar istrumentet vid hastighetsmätare mycket riktigt 278 mil kvar. Men räckvidds appen ligger mellan 150-160 km oavsett om jag satt den till realtid eller average. Oavsett senaste 10 elr 50 km... Bugg!!!
I verkstad där,den står flera dagar blir snittet direkt när man kör iväg fel men sedan rätter den till sig när man kört en bit och efter 50 km är den rätt igen... Men detta i kö är mycket märkligt...
Även när bile rullade hela tiden fast i låg fart visade den skumt... Kan förstå om det hela tiden är start och stopp...
Förmodligen samma effekt du får med en fossilbil i kö. Det går inte åt några mängder med energi men om du skulle fortsätta mil efter mil i det här tempot, alltså nästan stillastående, så skulle du få den här förbrukningen eftersom det skulle ta en evighet. Det är alla system som ska hållas igång oavsett om bilen kör i 80 eller står still som drar lite energi.
Energiappen visar ju en kurva med wh/km. Åker du långsamt men fortfarande har värme på osv så drar den ju många mer wh/km. Inte pga av framdrivningen utan på allt annat som drar ström i lika mängd oavsett om du åker långsamt eller fort. Men åker du långsamt så blir dess tillägg mer mätt i wh/km.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Det är sant. Tycker dock instant borde visa något helt annat nör man faktiskt rullar hela tiden... Jag menar om man kommer 60 mil i 30 km/h borde väl instant visa det vid konstant rull. Hade en hel del sträckor med konstant rullande. Känns som den visar fel... Köper nör det är,en massa stopp,och det knappt rör sig. Lekte på instant och average och tycker det helt klart visar fel. Prova om Ni hamnar i liknande.
Kör du med instant eller average?hybris skrev:Det är sant. Tycker dock instant borde visa något helt annat nör man faktiskt rullar hela tiden... Jag menar om man kommer 60 mil i 30 km/h borde väl instant visa det vid konstant rull. Hade en hel del sträckor med konstant rullande. Känns som den visar fel... Köper nör det är,en massa stopp,och det knappt rör sig. Lekte på instant och average och tycker det helt klart visar fel. Prova om Ni hamnar i liknande.
Körde med 18 grader i bilen, range mode och hade inge värme i stolarna. Ca 5 plus ute. 18 grader pgr av varm jacka. 

Har en känsla av att du antingen körde med 10 km och average eller vilken sträcka som helst och instant i energiappen. Då kan det variera som fan eftersom den räknar helt vansinnigt då alldeles hur du än gör.hybris skrev:Körde med 18 grader i bilen, range mode och hade inge värme i stolarna. Ca 5 plus ute. 18 grader pgr av varm jacka.
Provade både och. Det är instant som jag tycker var extra skum.
Ja den visade heeeeelt fel. Dock visade displayen i bilen rimlig räckvidd. Startade på 320 mil och den rasade ned till ca 280 ganska snabbt pgr av köerna så den verkar visa ganska rätt. Energiappen visade hela tiden skumma siffror
Ja den visade heeeeelt fel. Dock visade displayen i bilen rimlig räckvidd. Startade på 320 mil och den rasade ned till ca 280 ganska snabbt pgr av köerna så den verkar visa ganska rätt. Energiappen visade hela tiden skumma siffror
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Instant räknar ju typ på energiåtgången sista km och extrapolerar från det. Det kan ju inte bli mer fel liksom.hybris skrev:Provade både och. Det är instant som jag tycker var extra skum.
Ja den visade heeeeelt fel. Dock visade displayen i bilen rimlig räckvidd. Startade på 320 mil och den rasade ned till ca 280 ganska snabbt pgr av klöerna så den verkar visa ganska rätt. Energiappen visade hela tiden skumma siffror
Så när jag rullar i 30 km/h skulle jag klara mer än halva räckvidden på vintern... Sökert...
hybris: Om den brukar visa "minst 270 mil kvar i högre fart" så borde du inte behöva ladda alls, så länge du inte saktar in ...
Men det kan ju ha oönskade sidoeffekter ...

Men det kan ju ha oönskade sidoeffekter ...

Yepp plockade i lite extra batterier...