Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

Hämtade idag ut min första Tesla 🙌

Blir dock inte klok på varför skärmen inte stänger av sig när jag låser bilen (efter jag gått ut såklart, och sitter inga bälten kopplade eller dyl som kan indikera att någon är i bilen).
Någon annan som upplevt detta eller har några tips, känns sjukt onödigt att den skal stå parkerad med skärmen igång.

(PS. Autolåsning när jag lämnar bilen med telefonen verkar inte lira som det ska heller…någon gång har den låst sig (skärmen är dock fortfarande igång) men de flesta gånger inte utan jag har istället fått låsa via appen (skärmen fortsätter vara igång även då).
Hur långt från bilen behöver man ta sig normalt sett innan den stänger ner sig och låser?)
jobster
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 jan 2020 10:40

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av jobster »

Grattis till nya bilen!

Ca 10 meter skulle jag säga.

Har du blåtand igång och appen öppen på telefonen?
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

jobster skrev: 08 dec 2023 22:37
Grattis till nya bilen!

Ca 10 meter skulle jag säga.

Har du blåtand igång och appen öppen på telefonen?
Tack!

10m 😬 Är i stugan och är inom 10m från där bilen står parkerad oavsett vart jag befinner mig 😅
Japp, blåtand och app på ✅

Provade precis att gå iväg minst 10m utomhus men den låstes inte (och har ingen hemma-exkludering ikryssad).

Låsningen är inte det som stör mig mest dock (även om det såklart skall funka felfritt med), utan att den inte stänger ner sig (noterade i appen att klimatsystemet fortfarande var igång med, men det kunde jag stänga av i appen. Skärmen får jag dock inte av.)

Se bild, låst (via appen) och med infällda backspeglar men skärmen är fortfarande igång inne i bilen.
IMG_1814.jpeg
jobster
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 jan 2020 10:40

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av jobster »

Ok ja det verkar ju underligt. Är nog bäst att kontakta Tesla.
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

jobster skrev: 08 dec 2023 23:16
Ok ja det verkar ju underligt. Är nog bäst att kontakta Tesla.

Får nog bli så. 😒
(Hittat lite engelskspråkiga forum där, som jag uppfattar det, samma problem beskrivs och många pekar mot sensorn i förarsätet (gissar att bilen isf tror att jag fortfarande sitter i, typ)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av pejvic »

PPEETTEERR skrev: 08 dec 2023 23:41
jobster skrev: 08 dec 2023 23:16
Ok ja det verkar ju underligt. Är nog bäst att kontakta Tesla.

Får nog bli så. 😒
(Hittat lite engelskspråkiga forum där, som jag uppfattar det, samma problem beskrivs och många pekar mot sensorn i förarsätet (gissar att bilen isf tror att jag fortfarande sitter i, typ)
Har haft det felet i en 3:a. Dock så stod lyset på länge då. Skärmen minns jag inte. De bytte en sensor under förarstolen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

pejvic skrev: 08 dec 2023 23:48
Har haft det felet i en 3:a. Dock så stod lyset på länge då. Skärmen minns jag inte. De bytte en sensor under förarstolen.
Tack, yes, låter som att det får bli ett snack
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

Har tittat ut ett par gånger sedan senaste låsningen och nu har skärmen faktiskt stängt av sig (uppskattar att den var igång ca 1h).
Bra ändå att det verkar finnas någon form av inaktivitets-reaktion så att den inte står igång hela natten.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 389
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av Freez »

Kan det vara att en programuppdatering startats? Då upplever jag att skärmen är igång länge.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

Freez skrev: 09 dec 2023 08:34
Kan det vara att en programuppdatering startats? Då upplever jag att skärmen är igång länge.
Det låg en uppdatering tillgänglig som jag tryckte igång manuellt, men den betedde sig så här både före och efter.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av nogren »

Inget nyckelkort kvar i bilen?
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

nogren skrev: 09 dec 2023 13:06
Inget nyckelkort kvar i bilen?
Nope
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av Fiskk »

PPEETTEERR skrev: 08 dec 2023 23:13
jobster skrev: 08 dec 2023 22:37
Grattis till nya bilen!

Ca 10 meter skulle jag säga.

Har du blåtand igång och appen öppen på telefonen?
Tack!

10m 😬 Är i stugan och är inom 10m från där bilen står parkerad oavsett vart jag befinner mig 😅
Japp, blåtand och app på ✅

Provade precis att gå iväg minst 10m utomhus men den låstes inte (och har ingen hemma-exkludering ikryssad).

Låsningen är inte det som stör mig mest dock (även om det såklart skall funka felfritt med), utan att den inte stänger ner sig (noterade i appen att klimatsystemet fortfarande var igång med, men det kunde jag stänga av i appen. Skärmen får jag dock inte av.)

Se bild, låst (via appen) och med infällda backspeglar men skärmen är fortfarande igång inne i bilen.IMG_1814.jpeg
Va står där på högra sidan av skärmen? Ser ut att vara något du bör slutföra? Initial konfig eller något. Skapa profil o dedär. Länka trlefonen till profilen i bilen.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av pejvic »

Har du startat om bilen helt? Dels genom tryck på rattknappar och även att byta hjulkonfiguration?
Testa det annars. Har du telefon kopplad som nyckel så skall den stänga ner sig när du går iväg.
I samband med att den låser sig.

Efter omstarterna - testa också stäng av på skärmen och se om den stänger sig.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

Fiskk skrev: 09 dec 2023 16:13

Va står där på högra sidan av skärmen? Ser ut att vara något du bör slutföra? Initial konfig eller något. Skapa profil o dedär. Länka trlefonen till profilen i bilen.
Kommer inte ihåg, men kortet är taget efter uppdateringen jag körde så tror att det var någon info kopplat det. Inget som kommer upp varje gång utan råkade vara vad som var på skärmen då, hade jag tryckt bort det så hade det varit kartan eller något annat (dvs skärmen stängs inte av och det som visas när jag låser fortsätter visas). Verkar dock som att den stänger av sig efter typ 30-60 minuter efter att jag låst bilen manuellt.
Även klimatsystemet fortsätter vara igång så får komma ihåg att stänga av det via appen.
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

pejvic skrev: 09 dec 2023 16:17
Har du startat om bilen helt? Dels genom tryck på rattknappar och även att byta hjulkonfiguration?
Testa det annars. Har du telefon kopplad som nyckel så skall den stänga ner sig när du går iväg.
I samband med att den låser sig.

Efter omstarterna - testa också stäng av på skärmen och se om den stänger sig.
Har provat starta om genom att hålla in båda scrollhjulen.
Vad menar du med byta hjulkonfiguration? (Vänster scrollhjul är för närvarande inställt för vindrutetorkarna, bilhjulen är inställda för vinterhjul och geminifälg…hänger inte riktigt med på kopplingen till problemet dock?)

Provade stänga av på skärmen, men den vaknar så fort jag öppnar dörren för att gå ur bilen igen.
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

Ett steg bak men förhoppningsvis ett och ett halv fram 😊

Gick nyss ut för att kolla om skärmen slocknat sedan vi senast kom hem…nädå, den var var igång. Och vindrutetorkarna??! 😂

Satte mig i bilen, stängde av den via skärmen, men startade upp igen så fort jag öppnade dörren för att gå ut.
Stängde av bilen via skärmen igen med dörren öppen, gick ut och stängde, och kors i taket - skärmen startade inte upp igen OCH bilen låste sig när jag gick därifrån (och ser ut att ha hållit sig så, peppar peppar).
Förhoppningsvis en fungerande work-around iaf tills allt funkar som det ska.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av pejvic »

PPEETTEERR skrev: 09 dec 2023 18:21
pejvic skrev: 09 dec 2023 16:17
Har du startat om bilen helt? Dels genom tryck på rattknappar och även att byta hjulkonfiguration?
Testa det annars. Har du telefon kopplad som nyckel så skall den stänga ner sig när du går iväg.
I samband med att den låser sig.

Efter omstarterna - testa också stäng av på skärmen och se om den stänger sig.
Har provat starta om genom att hålla in båda scrollhjulen.
Vad menar du med byta hjulkonfiguration? (Vänster scrollhjul är för närvarande inställt för vindrutetorkarna, bilhjulen är inställda för vinterhjul och geminifälg…hänger inte riktigt med på kopplingen till problemet dock?)

Provade stänga av på skärmen, men den vaknar så fort jag öppnar dörren för att gå ur bilen igen.
Gå in på Service, ange tex 21" hjul. Vänta och sen byt tillbaka. Bilen gör en deep reset då. Hursomhelst, löser det ej sig så lägg ett ärende i appen. Då startar du ett ärende och får reda på hur ni skall gå vidare.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

pejvic skrev: 09 dec 2023 21:07
Gå in på Service, ange tex 21" hjul. Vänta och sen byt tillbaka. Bilen gör en deep reset då. Hursomhelst, löser det ej sig så lägg ett ärende i appen. Då startar du ett ärende och får reda på hur ni skall gå vidare.
Ah. Grymt, då förstår jag! 👌
Tack, ska prova 🙏
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av Tellus »

Låter verkligen som sensorn till sätet. Testa ett karateslag på sittdynan i väntan på service.
Ring support numret som står i bilen så kan dom se live angående sensorn.
(Om servicen är lika bra som förr)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av Tymrev »

Inte så att du lämnat något tungt på sätena, typ en väska eller dylikt? Då tror bilen att någon sitter i bilen och den stänger inte ner. Annars tror jag som övriga, att det är något knas med någon sätes-sensor.
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

Tellus skrev: 09 dec 2023 22:15
Låter verkligen som sensorn till sätet. Testa ett karateslag på sittdynan i väntan på service.
Ring support numret som står i bilen så kan dom se live angående sensorn.
(Om servicen är lika bra som förr)
Tror jag kör supportärendet först och karate sen om det fortfarande verkar behövas 😅
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

Tymrev skrev: 10 dec 2023 09:32
Inte så att du lämnat något tungt på sätena, typ en väska eller dylikt? Då tror bilen att någon sitter i bilen och den stänger inte ner. Annars tror jag som övriga, att det är något knas med någon sätes-sensor.
Nopes, bilen är helt tom.

(Positivt dock - autolåsningen har lirat som den ska igår och idag.
Problemet med att bilen i samband med det inte stänger ner sig är dock 100%-igt. Fick precis gå ut igen och stänga av torkarna manuellt. Stereo, stol- och rattvärme, och klimatanläggningen kunde jag stänga av via appen.)

Har lagt ett serviceärende nu så vi får se hur det utvecklar sig.
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av PPEETTEERR »

Intressant, idag stängde bilen ner sig som den ska.
Enda skillnaden var att jag inte la den i P manuellt, utan bara gick ur (med ett öga på att den la sig i P av sig själv) och när jag stängde dörren så stängde allt ner sig och den låste sig när jag var någon meter bort. Precis som förväntat mao.)

Ska labba lite med om den kontinuerligt beter sig annorlunda om jag lägger den i P manuellt eller inte.

Edit: Tar tillbaka ovan. Allt jag skrev ovan stämmer, och jag kollade appen och inget var igång. Kollade precis appen igen och nu var radio och klimatsystemet igång(!) 🤯
Den har mao dragit igång av sig själv av någon anledning…
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Skärmen stänger inte av sig när jag låser bilen

Inlägg av Tymrev »

PPEETTEERR skrev: 12 dec 2023 09:45
Intressant, idag stängde bilen ner sig som den ska.
Enda skillnaden var att jag inte la den i P manuellt, utan bara gick ur (med ett öga på att den la sig i P av sig själv) och när jag stängde dörren så stängde allt ner sig och den låste sig när jag var någon meter bort. Precis som förväntat mao.)

Ska labba lite med om den kontinuerligt beter sig annorlunda om jag lägger den i P manuellt eller inte.

Edit: Tar tillbaka ovan. Allt jag skrev ovan stämmer, och jag kollade appen och inget var igång. Kollade precis appen igen och nu var radio och klimatsystemet igång(!) 🤯
Den har mao dragit igång av sig själv av någon anledning…
Låter helt klart som fel på sensor då. Bilen vaknar/håller sig igång om stolssensorn känner av vikt.
Skriv svar