Jaha, nu när alla pajer är kastade (tack Tibor) och alla fakta redovisade om comorrafacket, Nordkorea och alla hemska såssar, så kan man ta sig tid till att begrunda det Peter Wolodarski skriver i DN idag. https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
Fast nu är ju PW och DN’s ledarsida megafon för Partiet, vilket snart framstår tydligt i texten då han även skarvar som en Andersson på sanningen.
Följa pengarna? Hm, jag tänker osökt på ett forum där en mängd Teslaägare helt plötsligt vill kasta ut fredsplikt och en fungerande arbetsmarknad genom fönstret för att deras ledare vill detta OCH för att det råka sammanfalla med att en sådan utveckling skulle kunna innebära att deras investering (bilen) behåller det ekonomiska värdet bättre…?
Ja, jag insinuerar något
Du kan börja fila på hur mycket Svenska Modellen och övriga EU inte har gemensamt.
För bara i Sverige är det att det handlar om att kollektivavtal är ”frivilligt” men kan samtidigt konfliktsättas om på så många olika plan, från statliga verks möjligt att utföra sina uppdrag till hur få det berör. Sätter du in det i kontexten så blir det jäkligt märkligt på ren svenska..
Det finns absolut noll svenska modellen i de andra länderna, så är det.
Du missade min insinuation.
Jag menar att TCS medlemmarnas nyfunna aversion mot KA (hur många trådar fanns om detta tidigare?) till största del kommer från att folk är rädda att förlora pengar.
Möjligen kombinerat med att det är jobbigt att gå från ”miljöhjälte/teknikföregångare” till att bli en som stödjer ”högerextrema/ryssland/diktaturer”
(Jag räknar själv med att jag kommer förlora ca 50k)
Jaha, nu när alla pajer är kastade (tack Tibor) och alla fakta redovisade om comorrafacket, Nordkorea och alla hemska såssar, så kan man ta sig tid till att begrunda det Peter Wolodarski skriver i DN idag. https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
Fast nu är ju PW och DN’s ledarsida megafon för Partiet, vilket snart framstår tydligt i texten då han även skarvar som en Andersson på sanningen.
Följa pengarna? Hm, jag tänker osökt på ett forum där en mängd Teslaägare helt plötsligt vill kasta ut fredsplikt och en fungerande arbetsmarknad genom fönstret för att deras ledare vill detta OCH för att det råka sammanfalla med att en sådan utveckling skulle kunna innebära att deras investering (bilen) behåller det ekonomiska värdet bättre…?
Ja, jag insinuerar något
Du kan börja fila på hur mycket Svenska Modellen och övriga EU inte har gemensamt.
För bara i Sverige är det att det handlar om att kollektivavtal är ”frivilligt” men kan samtidigt konfliktsättas om på så många olika plan, från statliga verks möjligt att utföra sina uppdrag till hur få det berör. Sätter du in det i kontexten så blir det jäkligt märkligt på ren svenska..
Det finns absolut noll svenska modellen i de andra länderna, så är det.
Hur skulle en lagstiftning om krav på kollektivavtal se ut då? Vem skulle avgöra vilka fackföreningar som uppfyller kravet? Arbetsgivarorganisationerna kanske? Skulle det vara ett krav att vara med där också?
Som i Sverige menar du, där de har lika intressen i pensionerna?* Ja det kan vara en modell, om man nu ska lagstifta om det. Ser hellre att eu-direktiven och egna lagar som styr upp detaljer. Men lönesättning/förmåner ska likväl kunna styras genom anställningsavtal.
Exempelvis LO + Sv Näringsliv äger tjänstepensionslösningen. Kickback.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Jaha, nu när alla pajer är kastade (tack Tibor) och alla fakta redovisade om comorrafacket, Nordkorea och alla hemska såssar, så kan man ta sig tid till att begrunda det Peter Wolodarski skriver i DN idag. https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
Fast nu är ju PW och DN’s ledarsida megafon för Partiet, vilket snart framstår tydligt i texten då han även skarvar som en Andersson på sanningen.
Följa pengarna? Hm, jag tänker osökt på ett forum där en mängd Teslaägare helt plötsligt vill kasta ut fredsplikt och en fungerande arbetsmarknad genom fönstret för att deras ledare vill detta OCH för att det råka sammanfalla med att en sådan utveckling skulle kunna innebära att deras investering (bilen) behåller det ekonomiska värdet bättre…?
Ja, jag insinuerar något
Du kan börja fila på hur mycket Svenska Modellen och övriga EU inte har gemensamt.
För bara i Sverige är det att det handlar om att kollektivavtal är ”frivilligt” men kan samtidigt konfliktsättas om på så många olika plan, från statliga verks möjligt att utföra sina uppdrag till hur få det berör. Sätter du in det i kontexten så blir det jäkligt märkligt på ren svenska..
Det finns absolut noll svenska modellen i de andra länderna, så är det.
Du missade min insinuation.
Jag menar att TCS medlemmarnas nyfunna aversion mot KA (hur många trådar fanns om detta tidigare?) till största del kommer från att folk är rädda att förlora pengar.
Möjligen kombinerat med att det är jobbigt att gå från ”miljöhjälte/teknikföregångare” till att bli en som stödjer ”högerextrema/ryssland/diktaturer”
(Jag räknar själv med att jag kommer förlora ca 50k)
De flesta här är inte nödvändigtvis emot KA, bara att tvingas ingå i ett trots en majoritet på företaget är emot.
Jaha, nu när alla pajer är kastade (tack Tibor) och alla fakta redovisade om comorrafacket, Nordkorea och alla hemska såssar, så kan man ta sig tid till att begrunda det Peter Wolodarski skriver i DN idag. https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
Fast nu är ju PW och DN’s ledarsida megafon för Partiet, vilket snart framstår tydligt i texten då han även skarvar som en Andersson på sanningen.
Följa pengarna? Hm, jag tänker osökt på ett forum där en mängd Teslaägare helt plötsligt vill kasta ut fredsplikt och en fungerande arbetsmarknad genom fönstret för att deras ledare vill detta OCH för att det råka sammanfalla med att en sådan utveckling skulle kunna innebära att deras investering (bilen) behåller det ekonomiska värdet bättre…?
Ja, jag insinuerar något
Du kan börja fila på hur mycket Svenska Modellen och övriga EU inte har gemensamt.
För bara i Sverige är det att det handlar om att kollektivavtal är ”frivilligt” men kan samtidigt konfliktsättas om på så många olika plan, från statliga verks möjligt att utföra sina uppdrag till hur få det berör. Sätter du in det i kontexten så blir det jäkligt märkligt på ren svenska..
Det finns absolut noll svenska modellen i de andra länderna, så är det.
Du missade min insinuation.
Jag menar att TCS medlemmarnas nyfunna aversion mot KA (hur många trådar fanns om detta tidigare?) till största del kommer från att folk är rädda att förlora pengar.
Möjligen kombinerat med att det är jobbigt att gå från ”miljöhjälte/teknikföregångare” till att bli en som stödjer ”högerextrema/ryssland/diktaturer”
(Jag räknar själv med att jag kommer förlora ca 50k)
Som man känner sig själv?
Nä jag tror det finns en mycket rimligare förklaring till varför KA inte diskuterats här tidigare. Det är inte kutym att diskutera politik på ett forum för bilintresserade, såvida det inte finns en gemensam beröringsyta. Detta med kausala samband kan vara lurigt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Intressant att nu resten av Europas fackförbund är med i kören.
Det bådar gott för BMW, Mercedes, VW, Polestar…
Insinuerar jag något? Ja det är helt riktigt, när det börjar handla om annat än kärnfrågan så är det dags att leta förmånstagare/följa pengarna.
Fast nu är ju PW och DN’s ledarsida megafon för Partiet, vilket snart framstår tydligt i texten då han även skarvar som en Andersson på sanningen.
Följa pengarna? Hm, jag tänker osökt på ett forum där en mängd Teslaägare helt plötsligt vill kasta ut fredsplikt och en fungerande arbetsmarknad genom fönstret för att deras ledare vill detta OCH för att det råka sammanfalla med att en sådan utveckling skulle kunna innebära att deras investering (bilen) behåller det ekonomiska värdet bättre…?
Ja, jag insinuerar något
Du kan börja fila på hur mycket Svenska Modellen och övriga EU inte har gemensamt.
För bara i Sverige är det att det handlar om att kollektivavtal är ”frivilligt” men kan samtidigt konfliktsättas om på så många olika plan, från statliga verks möjligt att utföra sina uppdrag till hur få det berör. Sätter du in det i kontexten så blir det jäkligt märkligt på ren svenska..
Det finns absolut noll svenska modellen i de andra länderna, så är det.
Hur skulle en lagstiftning om krav på kollektivavtal se ut då? Vem skulle avgöra vilka fackföreningar som uppfyller kravet? Arbetsgivarorganisationerna kanske? Skulle det vara ett krav att vara med där också?
Som i Sverige menar du, där de har lika intressen i pensionerna?* Ja det kan vara en modell, om man nu ska lagstifta om det. Ser hellre att eu-direktiven och egna lagar som styr upp detaljer. Men lönesättning/förmåner ska likväl kunna styras genom anställningsavtal.
Exempelvis LO + Sv Näringsliv äger tjänstepensionslösningen. Kickback.
Kollektivavtal är ju ett kollektivt anställningsavtal.
Lagar om detaljer skulle ju bli väldigt långdraget.
Följa pengarna? Hm, jag tänker osökt på ett forum där en mängd Teslaägare helt plötsligt vill kasta ut fredsplikt och en fungerande arbetsmarknad genom fönstret för att deras ledare vill detta OCH för att det råka sammanfalla med att en sådan utveckling skulle kunna innebära att deras investering (bilen) behåller det ekonomiska värdet bättre…?
Ja, jag insinuerar något
Du kan börja fila på hur mycket Svenska Modellen och övriga EU inte har gemensamt.
För bara i Sverige är det att det handlar om att kollektivavtal är ”frivilligt” men kan samtidigt konfliktsättas om på så många olika plan, från statliga verks möjligt att utföra sina uppdrag till hur få det berör. Sätter du in det i kontexten så blir det jäkligt märkligt på ren svenska..
Det finns absolut noll svenska modellen i de andra länderna, så är det.
Hur skulle en lagstiftning om krav på kollektivavtal se ut då? Vem skulle avgöra vilka fackföreningar som uppfyller kravet? Arbetsgivarorganisationerna kanske? Skulle det vara ett krav att vara med där också?
Som i Sverige menar du, där de har lika intressen i pensionerna?* Ja det kan vara en modell, om man nu ska lagstifta om det. Ser hellre att eu-direktiven och egna lagar som styr upp detaljer. Men lönesättning/förmåner ska likväl kunna styras genom anställningsavtal.
Exempelvis LO + Sv Näringsliv äger tjänstepensionslösningen. Kickback.
Kollektivavtal är ju ett kollektivt anställningsavtal.
Lagar om detaljer skulle ju bli väldigt långdraget.
Varför ska detaljerna styras upp kollektivt och inte mellan AG och AT?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Du kan börja fila på hur mycket Svenska Modellen och övriga EU inte har gemensamt.
För bara i Sverige är det att det handlar om att kollektivavtal är ”frivilligt” men kan samtidigt konfliktsättas om på så många olika plan, från statliga verks möjligt att utföra sina uppdrag till hur få det berör. Sätter du in det i kontexten så blir det jäkligt märkligt på ren svenska..
Det finns absolut noll svenska modellen i de andra länderna, så är det.
Hur skulle en lagstiftning om krav på kollektivavtal se ut då? Vem skulle avgöra vilka fackföreningar som uppfyller kravet? Arbetsgivarorganisationerna kanske? Skulle det vara ett krav att vara med där också?
Som i Sverige menar du, där de har lika intressen i pensionerna?* Ja det kan vara en modell, om man nu ska lagstifta om det. Ser hellre att eu-direktiven och egna lagar som styr upp detaljer. Men lönesättning/förmåner ska likväl kunna styras genom anställningsavtal.
Exempelvis LO + Sv Näringsliv äger tjänstepensionslösningen. Kickback.
Kollektivavtal är ju ett kollektivt anställningsavtal.
Lagar om detaljer skulle ju bli väldigt långdraget.
Varför ska detaljerna styras upp kollektivt och inte mellan AG och AT?
Majoriteten vill att detaljerna förhandlas kollektivt. Möjligheterna att lyckas med det hänger på att så många som möjligt ingår i kollektivet.
Hur skulle en lagstiftning om krav på kollektivavtal se ut då? Vem skulle avgöra vilka fackföreningar som uppfyller kravet? Arbetsgivarorganisationerna kanske? Skulle det vara ett krav att vara med där också?
Som i Sverige menar du, där de har lika intressen i pensionerna?* Ja det kan vara en modell, om man nu ska lagstifta om det. Ser hellre att eu-direktiven och egna lagar som styr upp detaljer. Men lönesättning/förmåner ska likväl kunna styras genom anställningsavtal.
Exempelvis LO + Sv Näringsliv äger tjänstepensionslösningen. Kickback.
Kollektivavtal är ju ett kollektivt anställningsavtal.
Lagar om detaljer skulle ju bli väldigt långdraget.
Varför ska detaljerna styras upp kollektivt och inte mellan AG och AT?
Majoriteten vill att detaljerna förhandlas kollektivt. Möjligheterna att lyckas med det hänger på att så många som möjligt ingår i kollektivet.
Ok, men inte på tesla vad det verkar. Majoriteten är inte intresserade av en kollektiv lösning, så då borde saken vara klar. KA är inte för alla, ens majoriteten
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Som i Sverige menar du, där de har lika intressen i pensionerna?* Ja det kan vara en modell, om man nu ska lagstifta om det. Ser hellre att eu-direktiven och egna lagar som styr upp detaljer. Men lönesättning/förmåner ska likväl kunna styras genom anställningsavtal.
Exempelvis LO + Sv Näringsliv äger tjänstepensionslösningen. Kickback.
Kollektivavtal är ju ett kollektivt anställningsavtal.
Lagar om detaljer skulle ju bli väldigt långdraget.
Varför ska detaljerna styras upp kollektivt och inte mellan AG och AT?
Majoriteten vill att detaljerna förhandlas kollektivt. Möjligheterna att lyckas med det hänger på att så många som möjligt ingår i kollektivet.
Ok, men inte på tesla vad det verkar. Majoriteten är inte intresserade av en kollektiv lösning, så då borde saken vara klar. KA är inte för alla, ens majoriteten
Majoriteten av väljarna. Ibland får man finna sig i vad en majoritet av väljarna tycker. Kan vara jobbigt ibland men alternativet är ännu jobbigare.
Kollektivavtal är ju ett kollektivt anställningsavtal.
Lagar om detaljer skulle ju bli väldigt långdraget.
Varför ska detaljerna styras upp kollektivt och inte mellan AG och AT?
Majoriteten vill att detaljerna förhandlas kollektivt. Möjligheterna att lyckas med det hänger på att så många som möjligt ingår i kollektivet.
Ok, men inte på tesla vad det verkar. Majoriteten är inte intresserade av en kollektiv lösning, så då borde saken vara klar. KA är inte för alla, ens majoriteten
Majoriteten av väljarna. Ibland får man finna sig i vad en majoritet av väljarna tycker. Kan vara jobbigt ibland men alternativet är ännu jobbigare.
Problemet här är ju att endast en minoritet har ”rösträtt” i frågan.
Skulle inte vara speciellt lyckat om endast 10% av Sveriges befolkning fick rösta och resten ska bara gilla läget.
Luktar lite össtatsdiktatur faktiskt…
Senast redigerad av JonasH, redigerad totalt 1 gånger.
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Varför ska detaljerna styras upp kollektivt och inte mellan AG och AT?
Majoriteten vill att detaljerna förhandlas kollektivt. Möjligheterna att lyckas med det hänger på att så många som möjligt ingår i kollektivet.
Ok, men inte på tesla vad det verkar. Majoriteten är inte intresserade av en kollektiv lösning, så då borde saken vara klar. KA är inte för alla, ens majoriteten
Majoriteten av väljarna. Ibland får man finna sig i vad en majoritet av väljarna tycker. Kan vara jobbigt ibland men alternativet är ännu jobbigare.
Problemet här är ju att endast en minoritet har ”rösträtt” i frågan.
Skulle inte vara speciellt lyckat om endast 10% av Sveriges befolkning fick rösta och resten ska bara gilla läget.
Majoriteten vill att detaljerna förhandlas kollektivt. Möjligheterna att lyckas med det hänger på att så många som möjligt ingår i kollektivet.
Ok, men inte på tesla vad det verkar. Majoriteten är inte intresserade av en kollektiv lösning, så då borde saken vara klar. KA är inte för alla, ens majoriteten
Majoriteten av väljarna. Ibland får man finna sig i vad en majoritet av väljarna tycker. Kan vara jobbigt ibland men alternativet är ännu jobbigare.
Problemet här är ju att endast en minoritet har ”rösträtt” i frågan.
Skulle inte vara speciellt lyckat om endast 10% av Sveriges befolkning fick rösta och resten ska bara gilla läget.
Alla röstar var fjärde år och sen kör vi på det.
Men just i denna fråga så har inte alla på Tesla som skulle beröras av KA möjlighet att göra sin röst hörd.
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Ok, men inte på tesla vad det verkar. Majoriteten är inte intresserade av en kollektiv lösning, så då borde saken vara klar. KA är inte för alla, ens majoriteten
Majoriteten av väljarna. Ibland får man finna sig i vad en majoritet av väljarna tycker. Kan vara jobbigt ibland men alternativet är ännu jobbigare.
Problemet här är ju att endast en minoritet har ”rösträtt” i frågan.
Skulle inte vara speciellt lyckat om endast 10% av Sveriges befolkning fick rösta och resten ska bara gilla läget.
Alla röstar var fjärde år och sen kör vi på det.
Men just i denna fråga så har inte alla på Tesla som skulle beröras av KA möjlighet att göra sin röst hörd.
Jodå, de har möjlighet att stå utanför och fortsätta företräda sig själva i förhandlingar. IF Metall kan och får endast företräda sina medlemmar.
Majoriteten av väljarna. Ibland får man finna sig i vad en majoritet av väljarna tycker. Kan vara jobbigt ibland men alternativet är ännu jobbigare.
Problemet här är ju att endast en minoritet har ”rösträtt” i frågan.
Skulle inte vara speciellt lyckat om endast 10% av Sveriges befolkning fick rösta och resten ska bara gilla läget.
Alla röstar var fjärde år och sen kör vi på det.
Men just i denna fråga så har inte alla på Tesla som skulle beröras av KA möjlighet att göra sin röst hörd.
Jodå, de har möjlighet att stå utanför och fortsätta företräda sig själva i förhandlingar. IF Metall kan och får endast företräda sina medlemmar.
Men likförbannat ska de 90% tvingas på ett (kollektiv)avtal endast 10% av de anställda vill ha.
Ingen vettig människa kan ju tycka att det är rättvist eller på något sätt demokratiskt. Där borde ju hela den här diskussionen vara slut. Finns ju liksom inget mer att diskutera om man är för demokrati.
Om inte majoriteten av de anställda vill ha avtalet så ska fackförbundet vara förbjudna i lag att inleda strejk eller sympatiåtgärder.
Så fungerar det i en demokrati. Och om Sverige vill påstå sig vara en demokrati måste våra lagar även spegla det. Det gör de inte idag, därmed måste de ändras, vilket kommer sätta stopp för den här typen av (laglig) utpressningsverksamhet.
Problemet här är ju att endast en minoritet har ”rösträtt” i frågan.
Skulle inte vara speciellt lyckat om endast 10% av Sveriges befolkning fick rösta och resten ska bara gilla läget.
Alla röstar var fjärde år och sen kör vi på det.
Men just i denna fråga så har inte alla på Tesla som skulle beröras av KA möjlighet att göra sin röst hörd.
Jodå, de har möjlighet att stå utanför och fortsätta företräda sig själva i förhandlingar. IF Metall kan och får endast företräda sina medlemmar.
Men likförbannat ska de 90% tvingas på ett (kollektiv)avtal endast 10% av de anställda vill ha.
Ingen vettig människa kan ju tycka att det är rättvist eller på något sätt demokratiskt. Där borde ju hela den här diskussionen vara slut. Finns ju liksom inget mer att diskutera om man är för demokrati.
Om inte majoriteten av de anställda vill ha avtalet så ska fackförbundet vara förbjudna i lag att inleda strejk eller sympatiåtgärder.
Så fungerar det i en demokrati. Och om Sverige vill påstå sig vara en demokrati måste våra lagar även spegla det.
Demokrati betyder inte att man kan bestämma att minska gruppen tills beslutet passar. Ibland kanske man då behöver minska ända ner till en valkrets på en person.
Det speglar väl bara att han känner ett personligt behov av att vara "lojal" med sin arbetsgivare?
Frågan var hur rimligt det är att alla ska ha koll på om företag har kollektivavtal eller inte, när inte ens IF Metalls förbundsjurist har haft det.
Är det det personliga behovet av att inte ha koll, som innebär att vara lojal med sin arbetsgivare?
Vad menar du? Det är alltså företag som skriver kontrakt med t.ex. tesla om att utföra arbete åt dom som behöver bli mer uppmärksamma på om kunden dom ingår avtal med riskerar konfliktåtgärder. Man gör redan såna här bedömningar av både kunder och leverantörers finansiella situation.
Som privatperson räcker det ju långt att kolla så arbetsgivaren där man söker jobb har kollektivavtal eller så tar man ju en risk.
Att chefsjuristens fru kör tesla är ju möjligen ett personligt problem för honom när det gäller trovärdighet internt. Men det verkar ju inte vara något problem. Ingen har väl såna klausuler i sina anställningsavtal? Angående vilken bil familjen kör.
Vi har ju exemplet med miljöministern och behovet av att frakta tunga stenar. Inget brott, men en förtroendefråga.
Kan du nämna företag som i Sverige gör en riskbedömning med avseende på om deras framtida samarbetspartner har ett KA.
Hydro extrusions. Numera.
Man kanske fortfarande handlar med dessa företag men nu är man ju medveten om risken.
Jag har tidigare jobbat på ett företag som fortfarande handlar av Hydro. Dom har inget KA, då är ju en intressant fråga om Hydro kommer säga upp deras kontrakt?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Frågan var hur rimligt det är att alla ska ha koll på om företag har kollektivavtal eller inte, när inte ens IF Metalls förbundsjurist har haft det.
Är det det personliga behovet av att inte ha koll, som innebär att vara lojal med sin arbetsgivare?
Vad menar du? Det är alltså företag som skriver kontrakt med t.ex. tesla om att utföra arbete åt dom som behöver bli mer uppmärksamma på om kunden dom ingår avtal med riskerar konfliktåtgärder. Man gör redan såna här bedömningar av både kunder och leverantörers finansiella situation.
Som privatperson räcker det ju långt att kolla så arbetsgivaren där man söker jobb har kollektivavtal eller så tar man ju en risk.
Att chefsjuristens fru kör tesla är ju möjligen ett personligt problem för honom när det gäller trovärdighet internt. Men det verkar ju inte vara något problem. Ingen har väl såna klausuler i sina anställningsavtal? Angående vilken bil familjen kör.
Vi har ju exemplet med miljöministern och behovet av att frakta tunga stenar. Inget brott, men en förtroendefråga.
Kan du nämna företag som i Sverige gör en riskbedömning med avseende på om deras framtida samarbetspartner har ett KA.
Hydro extrusions. Numera.
Man kanske fortfarande handlar med dessa företag men nu är man ju medveten om risken.
Jag har tidigare jobbat på ett företag som fortfarande handlar av Hydro. Dom har inget KA, då är ju en intressant fråga om Hydro kommer säga upp deras kontrakt?
Det är ett mycket mycket sjukt land vi lever i om man skall behöva tacka nej till kunder för att kunden inte har KA.
Var skall detta sluta. Hur mkt skall man undersöka en kund som vill beställa varor av en?
totalvansinne helt enkelt.
Då är det ju ett faktum att folk förlorat jobbet pga fackets sympatiåtgärder.
Därtill står en maskin still och kostar en slant för var dag som går utan produktion. Det är inte heller hållbart.
Då är det ju tur att vi har så få strejkdagar i Sverige, tack vare den Svenska modellen.
Ja om inte KA omfattade 90% av alla anställda skulle vi haft mer strejker i landet.
Vad bra att KA finns för alla i landet. Vi alla har haft god nytta av det, stabilitet och ekonomi.
Hoppas innerligt på en lösning och att alla mekar på Tesla tar sitt förnuft och går ut i strejk. För ju längre de inte strejkar desto längre tid kommer en lösning att ta. Värst för de själva.
Hur vet du att det inte hade blivit ännu bättre om de som velat sluppit KA?
Jämför med andra länder i Europa, tex Frankrike. Vem vill ha det så?
Jaha, nu när alla pajer är kastade (tack Tibor) och alla fakta redovisade om comorrafacket, Nordkorea och alla hemska såssar, så kan man ta sig tid till att begrunda det Peter Wolodarski skriver i DN idag. https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
Fast nu är ju PW och DN’s ledarsida megafon för Partiet, vilket snart framstår tydligt i texten då han även skarvar som en Andersson på sanningen.
Följa pengarna? Hm, jag tänker då osökt på ett forum där en mängd Teslaägare helt plötsligt vill kasta ut fredsplikt och en fungerande arbetsmarknad genom fönstret för att deras ledare vill detta OCH för att det råka sammanfalla med att en sådan utveckling skulle kunna innebära att deras investering (bilen) behåller det ekonomiska värdet bättre…?
Ja, jag insinuerar något
Fredsplikten är ju bara ett fint ord i teorin, I praktiken betyder det bara att AG får inte strida men facket kan fortsätta göra hur dom vill. Väldigt enkelriktat och grovt överdrivet ord som facket försöker dra fördel av.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jaha, nu när alla pajer är kastade (tack Tibor) och alla fakta redovisade om comorrafacket, Nordkorea och alla hemska såssar, så kan man ta sig tid till att begrunda det Peter Wolodarski skriver i DN idag. https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
Fast nu är ju PW och DN’s ledarsida megafon för Partiet, vilket snart framstår tydligt i texten då han även skarvar som en Andersson på sanningen.
Följa pengarna? Hm, jag tänker osökt på ett forum där en mängd Teslaägare helt plötsligt vill kasta ut fredsplikt och en fungerande arbetsmarknad genom fönstret för att deras ledare vill detta OCH för att det råka sammanfalla med att en sådan utveckling skulle kunna innebära att deras investering (bilen) behåller det ekonomiska värdet bättre…?
Ja, jag insinuerar något
Du kan börja fila på hur mycket Svenska Modellen och övriga EU inte har gemensamt.
För bara i Sverige är det att det handlar om att kollektivavtal är ”frivilligt” men kan samtidigt konfliktsättas om på så många olika plan, från statliga verks möjligt att utföra sina uppdrag till hur få det berör. Sätter du in det i kontexten så blir det jäkligt märkligt på ren svenska..
Det finns absolut noll svenska modellen i de andra länderna, så är det.
Du missade min insinuation.
Jag menar att TCS medlemmarnas nyfunna aversion mot KA (hur många trådar fanns om detta tidigare?) till största del kommer från att folk är rädda att förlora pengar.
Möjligen kombinerat med att det är jobbigt att gå från ”miljöhjälte/teknikföregångare” till att bli en som stödjer ”högerextrema/ryssland/diktaturer”
(Jag räknar själv med att jag kommer förlora ca 50k)
Intressant hur man kan dra väldigt olika slutsatser av samma information.
Jag uppfattar att eventuell aversion mot KA hos vissa TCA medlemmar inte alls har med egna ekonomiska intressen att göra. (Kom gärna med exempel från tråden som stödjer ditt resonemang?)
Vidare så uppfattar jag inte att det finns en jättestor aversion mot KA som grundkonstruktion. Kritiken tycks i huvudsak vara kring att IF Metall försöker tvinga på ett kollektiv (mekanikerna på Tesla) ett avtal som en minoritet är intresserade av. I detta följer kritik mot vissa sympatiåtgärder som facket dragit igång som drabbar tredjeman.
Som sagt vi tolkar information olika, ovan är min slutsats.
Frågan var hur rimligt det är att alla ska ha koll på om företag har kollektivavtal eller inte, när inte ens IF Metalls förbundsjurist har haft det.
Är det det personliga behovet av att inte ha koll, som innebär att vara lojal med sin arbetsgivare?
Vad menar du? Det är alltså företag som skriver kontrakt med t.ex. tesla om att utföra arbete åt dom som behöver bli mer uppmärksamma på om kunden dom ingår avtal med riskerar konfliktåtgärder. Man gör redan såna här bedömningar av både kunder och leverantörers finansiella situation.
Som privatperson räcker det ju långt att kolla så arbetsgivaren där man söker jobb har kollektivavtal eller så tar man ju en risk.
Att chefsjuristens fru kör tesla är ju möjligen ett personligt problem för honom när det gäller trovärdighet internt. Men det verkar ju inte vara något problem. Ingen har väl såna klausuler i sina anställningsavtal? Angående vilken bil familjen kör.
Vi har ju exemplet med miljöministern och behovet av att frakta tunga stenar. Inget brott, men en förtroendefråga.
Kan du nämna företag som i Sverige gör en riskbedömning med avseende på om deras framtida samarbetspartner har ett KA.
Hydro extrusions. Numera.
Man kanske fortfarande handlar med dessa företag men nu är man ju medveten om risken.
Jag har tidigare jobbat på ett företag som fortfarande handlar av Hydro. Dom har inget KA, då är ju en intressant fråga om Hydro kommer säga upp deras kontrakt?
Rimligen gör dom en riskbedömning.
Om dom redan har ett avtal kan det vara bäst att köra på så länge det varar. Kanske kommer just den kunden aldrig drabbas av någon stridsåtgärd.
Kollektivavtal är ju ett kollektivt anställningsavtal.
Lagar om detaljer skulle ju bli väldigt långdraget.
Varför ska detaljerna styras upp kollektivt och inte mellan AG och AT?
Majoriteten vill att detaljerna förhandlas kollektivt. Möjligheterna att lyckas med det hänger på att så många som möjligt ingår i kollektivet.
Ok, men inte på tesla vad det verkar. Majoriteten är inte intresserade av en kollektiv lösning, så då borde saken vara klar. KA är inte för alla, ens majoriteten
Majoriteten av väljarna. Ibland får man finna sig i vad en majoritet av väljarna tycker. Kan vara jobbigt ibland men alternativet är ännu jobbigare.
Problemet är nog att majoriteten i Sverige inte tänkt en tanke på detta när det är dags att rösta. Det har liksom bara hängt med sedan tidigare. Skulle man fråga svenska folket idag om KA inte ska vara frivilligt så tror jag att de flesta skulle rösta på att det ska vara frivilligt även i praktiken. Mingissning.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Tesla är ju inga duvungar precis och jag skulle tro att de trots allt har en plan för detta som händer, gällande kommunikation så tror jag de vinner på precis de man gör nu , de kommunicerar inte så mycket och Fackets åtgärder talar snarare för att en hel del blir mer kritiska till facket.
Men frågan är vart den röda linjen går, när Tesla antingen löser allt själva , vilket det ser ut som de kommer göra, alternativt drar sig ur Sverige.