Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Peter_D
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 jan 2020 18:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Peter_D »

jonasl skrev: 14 dec 2023 10:16
https://www.dn.se/ekonomi/pappa-behovde ... tsgivaren/

Han fick sparken, facket hjälpte till med en förlikning som hindrar honom att driva processen vidare.

"Amro Amer menar att han blev pressad av facket att snabbt skriva under och känner sig lurad.

– Det stora problemet är faktiskt inte med företaget, det är med facket. Facket skyddade inte mig över huvud taget. De var 100 procent på företagets sida. Jag trodde att facket var på min sida, säger han."

Det är tyvärr också min bild av hur det ofta går till. Speciellt på större företag har jag varit med om att fackrepresentanter och företagsledning är lite väl goda vänner - dock inte där jag jobbar just nu ska jag säga.
Intressant att så många i Sverige har bilden av att fackföreningarna är till för arbetaren (singular). Det är inte sant. De är till för kollektivet arbetare, det är nog därför det heter kollektivavtal t ex. Fackföreningarna bryr sig om styrkeförhållandena i helhet. Dvs förhållandena mellan arbetsgivare och arbetare som grupp. Facken skiter fullständigt i den individuelle arbetaren och kommer ofta arbeta emot enskilda eller små gruppers väl utifrån vad de (rätt eller fel) anser gagnar gruppen i stort.

Observera att denna notering inte är ett inlägg i debatten om det är rätt eller fel i vad som händer med Tesla, men det överförbara i sammanhanget är att det är fel att tro att konflikten på något sätt skulle handla om att just 9 individer som jobbar på Tesla ska få bra/bättre villkor. Det skiter facket i.
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

iAkita skrev: 14 dec 2023 10:22
agehall skrev: 14 dec 2023 08:07
iAkita skrev: 14 dec 2023 07:58
Fast då har du ju redan bestämt dig, om det nu är så att du bara accepterar de siffror som Tibor tagit fram via anonyma uppgiftslämnare på Teslaverkstäderna. Så om Metall redovisar siffror som är i linje med vad de hela tiden sagt, nämligen att fler än hälften inom yrkesgruppen är medlemmar i facket och en stor majoritet av dessa strejkar, så kommer många ändå inte tro på dem.

Jag har själv ingen aning, så det handlar i slutänden om vilka man sätter sin tilltro till. Antingen blåljuger Metalls pressansvariga och avtalssekreterare, eller också vill/får inte anställda/strejkbrytare vid Teslaverkstaderna uppge hur många som strejkar vid just det servicecentret till random kunder.
Nej. Om IF Metall redovisar siffror, som mot förmodan skiljer sig från vad vi har nu, så får man börja kontrollera dessa. Det kan mycket väl visa sig att de har rätt och att 50-60 personer strejkar och att anställda på Tesla har mörkat detta.

Men just nu är det enda både IF Metall och du gör, är att sprida tvivel om de enda uppgifter vi fått fram. Lägg ett annat bud på bordet då som har någon slags substans - att bara säga ”så kan det inte vara för att någon annan säger att det är fel” är ju helt galet. Det får mig att börja ifrågasätta vad du har för motiv för att så benhårt argumentera mot något som inte borde vara en åsikt utan att ha några som helst belägg. Vi argumenterar ju inte om hur många vi tycker ska strejka utan om hur många som faktiskt strejkar - det är en faktisk siffra som IF Metall kan lägga fram direkt om de bara ville.
Jag har inga motiv och jag argumenterar inte mot något, så det finns ingen anledning att bli upprörd. Jag vill precis som du försöka förstå hur många som strejkar, gärna baserat på något mer solitt än anekdoter. Just nu finns det motstridiga uppgifter angående detta, där facket menar en sak och vissa forumsmedlemmar en annan sak.
Skillnaden är att forumet/Tibor har kommit fram till en siffra som presenterats.

IF Metall har inte presenterat någon siffra.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

iAkita skrev: 14 dec 2023 07:25
Nej, jag har inte missat var siffrorna kommer ifrån. Det står ju i Tibors artikel.

Så du gissar alltså att IF Metalls pressansvariga blåljuger. Fler i tråden som tror att han ljuger rakt ut?
Jag är övertygad om att siffrorna om antal strejkande är korrekt, dom har i flera fall verifierats av flera oberoende källor, vilket gör att jag har högt förtroende för sammanställningen.

IF Metalls pressansvariga bör också rimligen ha korrekt information om antalet strejkande medlemmar.

För mig är då den ounvikliga slutsatsen att dom helt enkelt ljuger, detta tror jag man kan komma fram till oavsett vad man anser om den svenska modellen och kollektivavtal.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

fth skrev: 14 dec 2023 10:39
iAkita skrev: 14 dec 2023 07:25
Nej, jag har inte missat var siffrorna kommer ifrån. Det står ju i Tibors artikel.

Så du gissar alltså att IF Metalls pressansvariga blåljuger. Fler i tråden som tror att han ljuger rakt ut?
Jag är övertygad om att siffrorna om antal strejkande är korrekt, dom har i flera fall verifierats av flera oberoende källor, vilket gör att jag har högt förtroende för sammanställningen.

IF Metalls pressansvariga bör också rimligen ha korrekt information om antalet strejkande medlemmar.

För mig är då den ounvikliga slutsatsen att dom helt enkelt ljuger, detta tror jag man kan komma fram till oavsett vad man anser om den svenska modellen och kollektivavtal.

/fth
Jag tror siffrorna möjligtvis är fel med 1-3 flera som strejkar, vilket dom anser är tillräckligt för att påstå att dom "tekniskt sett" inte ljuger. Jag tycker iaf att uppgifterna är tillräckligt robusta för att det ska vara glasklart att det handlar om en minoritet.
Senast redigerad av Sfbones, redigerad totalt 1 gånger.
Sparrow
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparrow »

Facket har absolut ingen anledning att redovisa siffror på hur många som strejkar. Det flyttar fokuset på diskussionen på vilka det är som strejkar medan facket bara är intresserade att prata om varför de strejkar och det är inte som om siffran kommer få någon att ändra sin position oavsett vad siffran är.

Det är av liknande anledningar som reportrar inte är intresserade att gräva i det. Det är helt enkelt inte intressant då det inte påverkar sakfrågan samtidigt som facklig tillhörighet räknas som särskilt känslig personuppgift vilket gör att seriösa aktörer inte vill behandla dem.
Pontus skrev: 14 dec 2023 10:21

Är det något parti som aktivt sagt att vi ska behålla den svenska modellen om vi vinner?
I nästan varje val så länge jag kan minnas de senaste 20 åren, så har alla partier förutom centerpartiet aktivt sagt att de står bakom svenska modellen medan centerpartiet vill begränsa strejkrätten.
Senast redigerad av Sparrow, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev: 14 dec 2023 10:22
Jag har inga motiv och jag argumenterar inte mot något, så det finns ingen anledning att bli upprörd. Jag vill precis som du försöka förstå hur många som strejkar, gärna baserat på något mer solitt än anekdoter. Just nu finns det motstridiga uppgifter angående detta, där facket menar en sak och vissa forumsmedlemmar en annan sak.
Fast jag undrar om det verkligen kan klassas som anekdoter i ordets fulla bemärkelse. Jag vet inte hur siffrorna för de andra verkstäderna kommit till, men den info jag gett om Uppsala vet jag hur den kommit till. Den kommer direkt från en som arbetar på verkstaden där. Jag vet inte exakt hur många som jobbar på Teslas verkstad i Uppsala, men gissningsvis runt ett dussin. Det borde inte vara svårt för uppgiftslämnaren att ha koll på en sådan sak. Den felkälla jag kan tänka mig är om Tesla instruerat sina anställda att uppge information som är falsk.
Om det skulle vara så att mannen jag pratat med tagit miste så kanske det handlar om ± 1 strejkande.
Jag förstår givetvis att den insamlade informationen i denna tråd inte är så stringent som man skulle önska, men i dagsläget är det, enligt min bedömning, ett bättre underlag än alla andra alternativ jag sett. IF Metall har förutsättningar att delge relevant information, men har av något skäl valt att inte göra det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Harry Haffa skrev: 14 dec 2023 10:09
erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 09:33
DanneB skrev: 13 dec 2023 22:33
erfaren bilmek skrev: 13 dec 2023 22:24
Fredrik j skrev: 13 dec 2023 21:22


Dom räknar andelen medlemmar som vill att tesla skriver på. Andelen av samtliga medlemmar, inte bara dom på en specifik arbetsplats. Man ser kollektivavtal som angeläget för alla metallmedlemmar.
Korrekt
Man får ju ha en ganska skev människosyn, om man vill tvinga på 90% på ett företag något de inte vill ha, för att några få vill det.
majoriteten av väljarna sedan minst 140 år tillbaka ville ha det så här och har röstat fram att det skall fungera så här. Tråkigt för dig kanske. Men bra för de flesta andra.
Jösses, 140 år säger du :roll:
Ja cirka. Tog många år och 1906 blev KA reellt. Istället för strider blev det då stabila golv, avtalsordningar och förhandlingsgång. Stabilitet blev mottot och det har fungerat väl. Ytterst få företag har sedan dess kommit i större arbetskonflikter, stridsåtgärder och förlorade arbetsdagar. Källa: NE
Antalet varsel (förvarningar) är cirka 30-50 om året. Eller cirka 1 företag med anställda i på 25000 företag.

I motsatslandet Frankrike är det strejk på cirka 13 av 1000 företag per år.
Cirka 70- 100 dagar per år strejkas det per år per 1000 anställda. Källa: Statista.


Hur kan det ens finnas anställda i Sverige som inte vill ha KA? Jag kan tänka mig att de inte är pålästa, helt enkelt.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Nicke Nyfiken skrev: 14 dec 2023 09:53
erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 09:33
DanneB skrev: 13 dec 2023 22:33

Man får ju ha en ganska skev människosyn, om man vill tvinga på 90% på ett företag något de inte vill ha, för att några få vill det.
majoriteten av väljarna sedan minst 140 år tillbaka ville ha det så här och har röstat fram att det skall fungera så här. Tråkigt för dig kanske. Men bra för de flesta andra.
Så du menar att den svenska modellen har varit en valfråga i 140 år? Alltså att det varit möjligt att ta ställning kring detta vid varje val de senaste 140 åren?

Vet du ens om att det bara var en minoritet som hade rösträtt i Sverige för 140 år sedan?
Ja det är en potentiell valfråga varje gång. Det gäller att ta reda på mycket mer och rösta på rätt person när du röstar! Men hur många gör och orkar det? Hitta en kandidat som vill få bort KA och kryssa den personen. Eller ställ upp själv.

Jag är inte helt outbildad och vet att kvinnorna fick rösträtt för över 100 år sedan. Sedan 1945 har i princip alla med åldern inne fått rösta. Vi har haft tid på oss att förändra. Ingen kan säga något annat.
niklas12
Inlägg: 2582
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 10:48
Harry Haffa skrev: 14 dec 2023 10:09
erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 09:33
DanneB skrev: 13 dec 2023 22:33
erfaren bilmek skrev: 13 dec 2023 22:24

Korrekt
Man får ju ha en ganska skev människosyn, om man vill tvinga på 90% på ett företag något de inte vill ha, för att några få vill det.
majoriteten av väljarna sedan minst 140 år tillbaka ville ha det så här och har röstat fram att det skall fungera så här. Tråkigt för dig kanske. Men bra för de flesta andra.
Jösses, 140 år säger du :roll:
Ja cirka. Tog många år och 1906 blev KA reellt. Istället för strider blev det då stabila golv, avtalsordningar och förhandlingsgång. Stabilitet blev mottot och det har fungerat väl. Ytterst få företag har sedan dess kommit i större arbetskonflikter, stridsåtgärder och förlorade arbetsdagar. Källa: NE
Antalet varsel (förvarningar) är cirka 30-50 om året. Eller cirka 1 företag med anställda i på 25000 företag.

I motsatslandet Frankrike är det strejk på cirka 13 av 1000 företag per år.
Cirka 70- 100 dagar per år strejkas det per år per 1000 anställda. Källa: Statista.


Hur kan det ens finnas anställda i Sverige som inte vill ha KA? Jag kan tänka mig att de inte är pålästa, helt enkelt.
Varför skulle tesla mekanikerna vilja ha KA?
Vilka är de stora fördelarna för de anställda på Tesla jämfört med nuvarande upplägg?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Sök på mina inlägg. Där har du troligen alla svar. Fråga om frågor.

Se även andras inlägg
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 515
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

iAkita skrev: 13 dec 2023 22:32
Antingen är de uppgifter Tibor fått tillgång till över antalet strejkande felaktig, eller också ljuger IF Metalls pressansvariga. Själv är jag för godtrogen för att tro på det sistnämnda. Det skulle vara intressant om Tibor kunde få en kommentar till dagens TCS artikel från Metall.
Hur många strejkar egentligen på Tesla i Sverige? Nu kommer nya uppgifter från Tesla Club Sweden att endast 13 servicetekniker av 130 gått ut i strejk.
– Det är en mycket kraftigt underskattad siffra, säger Jesper Pettersson, pressansvarig hos IF Metall.
https://carup.se/nya-uppgifter-sa-fa-st ... e_vignette
Om den siffran nu är så underskattad så kan väl IF Metall gå ut med konkreta siffror!?

Varför tro mer på flummiga flyktiga svar från förbundet än konkreta uppgifter från respektive SC?
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Credde »

erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 10:48

Hur kan det ens finnas anställda i Sverige som inte vill ha KA? Jag kan tänka mig att de inte är pålästa, helt enkelt.
Finns säkert en del som inte vill tvingas in i fackets kick-back ordningar på t.ex. tjänstepensionen, men gärna vill ha full kontroll själv, personer som inte vill stötta t.ex socialdemokraterna indirekt (oansett hur stor summan är) etc.

"Golvet" är ju fortfarande det enkelte lands lagar och inte ett kollektivavtal.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 515
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Fredrik j skrev: 13 dec 2023 22:46
Pontus skrev: 13 dec 2023 22:37
Fredrik j skrev: 13 dec 2023 21:22
JonasH skrev: 13 dec 2023 21:16
erfaren bilmek skrev: 13 dec 2023 21:07


Minoritetgruppsdemokrati finns knappast i Sverige. Kommer bara på en sak i hastigheten och det rör samerna som EU har fixat så att de har jakträtten över ett områden som är större än vad man kan föreställa sig och en massa andra fördelar. Kallas ursprungsbefolkningsfördelar, trots att de flesta andra svenskar också är urinvånare, även jag är urinvånare veriferat genom släktforskning. Men jag har inte sådana fördelar.
Ovan har inte med strejken att göra, enbart en parallell om ett exempel på minoritetsgruppsdemokrati.
Uppenbarligen så finns minoritetsdemokrati inom IF Metall efterom 10% ska bestämma över 90% av de anställda.
Dom räknar andelen medlemmar som vill att tesla skriver på. Andelen av samtliga medlemmar, inte bara dom på en specifik arbetsplats. Man ser kollektivavtal som angeläget för alla metallmedlemmar.
Varför skrev man då Policyn efter Ferrita?
För att metall inte hade några medlemmar alls på företaget? Vad tror du?
Det står ju i policyn: ”För det första ska företagets verksamhet ligga inom något av Metalls avtalsområden. För det andra ska någon av de anställda vara medlem i Metall.”
Fackets stridsåtgärder gjorde i Ferrita fallet att dom medlemmar dom hade gick ur.
Dom hade allt medlemmar när dom startade den konflikten.

Dom skrev ju den policyn för att dom uppenbarligen inte förankrat med sina få medlemmar (tror det var 5 st) innan dom drog igång strejken och därav tappade dom alla medlemmar.

Ett sådant scenario skulle vi kunna se i dagens fall med Tesla också, inte troligt såklart med tanke på att vi har sett minst 2 av dom strejkande som är väldigt fackligt aktiva.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

Credde skrev: 14 dec 2023 11:43
erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 10:48

Hur kan det ens finnas anställda i Sverige som inte vill ha KA? Jag kan tänka mig att de inte är pålästa, helt enkelt.
Finns säkert en del som inte vill tvingas in i fackets kick-back ordningar på t.ex. tjänstepensionen, men gärna vill ha full kontroll själv, personer som inte vill stötta t.ex socialdemokraterna indirekt (oansett hur stor summan är) etc.

"Golvet" är ju fortfarande det enkelte lands lagar och inte ett kollektivavtal.
Finns massor av anledningar. Frågeställningen ovan tycker jag nästan är obehaglig.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 10:48

Hur kan det ens finnas anställda i Sverige som inte vill ha KA? Jag kan tänka mig att de inte är pålästa, helt enkelt.
Ja varför skulle man vilja få högre pension? Varför skulle man själv få bestämma över sitt anställningsavtal? Jag är faktiskt förvånad över att det är så många som stödjer att ge bort delar av sin pension till facket…
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Toja »

Jag tror att det maktgalna IF Metall visste dom gjorde fel när dom startade strejken.
Men dom trodde dom skulle få med sig hela personalen om dom mutade teknikerna att bli medlemmar med avgiftsfritt 1 år + 130 av lönen när dom strejkar.
Men som vi alla ser var det nog bara några få som nappade på mutan
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Fredrik j
Inlägg: 11072
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev: 14 dec 2023 10:21
Men att säga att majoriteten valt den svenska modellen är fel. Majoriteten har valt att rösta på ett parti som inte tänker titta på om det ät dax att ändra på modellen.
Är det något parti som aktivt sagt att vi ska behålla den svenska modellen om vi vinner?
Det är helt enkelt ingen prioriterad fråga. Vem orkar lyssna på politiker som sitter och rabbla vad som inte ska ändras.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

OfarligTesla skrev: 14 dec 2023 12:00
erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 10:48

Hur kan det ens finnas anställda i Sverige som inte vill ha KA? Jag kan tänka mig att de inte är pålästa, helt enkelt.
Ja varför skulle man vilja få högre pension? Varför skulle man själv få bestämma över sitt anställningsavtal? Jag är faktiskt förvånad över att det är så många som stödjer att ge bort delar av sin pension till facket…
Sjukdomstider av okänd åkomma?
En hord av folk som inte vill ta in att KA inte bestämmer över avtalet förutom golvet? Man kan förhamdla om vad man vill utöver, tex pension.

Jag själv har förhandlat bort försäkringen på tjänstepensionen. Jag får rätt många tusen mer per år till sparandet och chansar på att jag inte skall bli långtidssjuk före pensionen.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Fredrik j skrev: 14 dec 2023 12:16
Pontus skrev: 14 dec 2023 10:21
Men att säga att majoriteten valt den svenska modellen är fel. Majoriteten har valt att rösta på ett parti som inte tänker titta på om det ät dax att ändra på modellen.
Är det något parti som aktivt sagt att vi ska behålla den svenska modellen om vi vinner?
Det är helt enkelt ingen prioriterad fråga. Vem orkar lyssna på politiker som sitter och rabbla vad som inte ska ändras.
Alltid finns det någon av de 349 som rimmar med din vilja. Börja leta!
Användarvisningsbild
StefanFalun
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 feb 2023 15:16
Referralkod: ts.la/stefan266987

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av StefanFalun »

”Gruppdynamiken i en sekt” - är det IF Metall/S som du tänker på?


pejvic skrev: 14 dec 2023 09:07
MItt i allt stötte jag på denna vers:

Över Atlanten vi finner Musk
Känd för sitt stora avtalsfusk

Fortsätter att på x att mala
Borde istället juste lön betala

Detta för Tesla får stora sviter
Svenska Fackets stål det biter

Vi i Sverige vi har ett svar
Här vi alla kollektivavtal har

De fackligt aktiva ser sig verkligen som ett team ser man när de skriver "kämpa" osv i olika FB-grupper.
Lite intressant att fördjupa sig i hur de faller för grupptrycket kollektivt.

Här kan man fördjupa sig i ämnet, för mig som egenföretagare är det svårt att förstå nämligen hur de tänker.
Tor Wennerberg "gruppdynamiken i en sekt"
https://www.sandahls.se/artiklar/2019/0 ... -i-en-sekt
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 12:17
Sjukdomstider av okänd åkomma?
En hord av folk som inte vill ta in att KA inte bestämmer över avtalet förutom golvet? Man kan förhamdla om vad man vill utöver, tex pension.

Jag själv har förhandlat bort försäkringen på tjänstepensionen. Jag får rätt många tusen mer per år till sparandet och chansar på att jag inte skall bli långtidssjuk före pensionen.
Blir man sjuk har man sjukförsäkring vilket är detsamma som med kollektivavtal.

Nej man kan inte förhandla om vad som helst, saker som jag själv erfarit att man inte får göra avsteg från är saker som pensionslösningen facket tjänar pengar på, arbeta som visstidsanställd under fler månader än kollektivavtalet stipulerar, sänka ömnsesidig uppsägningstid till 1 månad, ha kvar lönetillägg istället för att göra om det till extra pensionsinsättning. Finns fler exempel på saker som kollektivavtalet styrt över som jag inte fått förhandla till något som varit bättre för mig.

Så du oroar dig om tusenlappar per för sjukförsäkring men att man enkelt kan tappa miljontals kronor i totalt pensionskapital på att tvingas använda fackets lösning är inga problem? Snacka om att sila mygg och svälja kameler.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8748
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 10:48
Harry Haffa skrev: 14 dec 2023 10:09
erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 09:33
DanneB skrev: 13 dec 2023 22:33
erfaren bilmek skrev: 13 dec 2023 22:24

Korrekt
Man får ju ha en ganska skev människosyn, om man vill tvinga på 90% på ett företag något de inte vill ha, för att några få vill det.
majoriteten av väljarna sedan minst 140 år tillbaka ville ha det så här och har röstat fram att det skall fungera så här. Tråkigt för dig kanske. Men bra för de flesta andra.
Jösses, 140 år säger du :roll:
Ja cirka. Tog många år och 1906 blev KA reellt. Istället för strider blev det då stabila golv, avtalsordningar och förhandlingsgång. Stabilitet blev mottot och det har fungerat väl. Ytterst få företag har sedan dess kommit i större arbetskonflikter, stridsåtgärder och förlorade arbetsdagar. Källa: NE
Antalet varsel (förvarningar) är cirka 30-50 om året. Eller cirka 1 företag med anställda i på 25000 företag.

I motsatslandet Frankrike är det strejk på cirka 13 av 1000 företag per år.
Cirka 70- 100 dagar per år strejkas det per år per 1000 anställda. Källa: Statista.


Hur kan det ens finnas anställda i Sverige som inte vill ha KA? Jag kan tänka mig att de inte är pålästa, helt enkelt.
Det visar väl bara att facket har för mycket makt då det är för få företag ens anser sig kunna ta en kamp med facket? Det kanske är bra i sifferstatistiken men är det bra för dom som blir påtvingade KA utan att ha något att säga till om det?
I Tyskland verkar ju facken ha en mer rimlig inställning till det hela:
"Strejkerna mot Tesla i Sverige har fått fackförbund i både Norge och Danmark att planera sympatistrejker. Men tyska IG Metall kommer inte att följa efter.

– Det skulle vara olagligt. Man strejkar för den egna verksamheten, för de egna lönerna. En politisk strejk skulle innebära att man bryter mot arbetsplikten, och då skulle arbetsgivaren kunna agera mot de anställda, säger förbundets presstalesperson Markus Sievers."

Vi får hoppas att frågan om fackets makt kommer fram mer nu när vi får se ytterligare ett exempel på hur orimligt facken bär sig åt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8748
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev: 14 dec 2023 12:16
Pontus skrev: 14 dec 2023 10:21
Men att säga att majoriteten valt den svenska modellen är fel. Majoriteten har valt att rösta på ett parti som inte tänker titta på om det ät dax att ändra på modellen.
Är det något parti som aktivt sagt att vi ska behålla den svenska modellen om vi vinner?
Det är helt enkelt ingen prioriterad fråga. Vem orkar lyssna på politiker som sitter och rabbla vad som inte ska ändras.
Precis vad jag menar, det beslutet som togs för flera årtionden har bara hängt med och ingen/få politiker har ens nämnt det under de senaste valrörelserna. Detta gör att det är fel i praktiken att säga vi i Sverige demokratiskt valt detta. Tror som sagt att väldigt väldigt få ens tänkt på denna fråga när dom röstat. Hoppas det blir ändring på det nästa gång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

Pontus skrev: 14 dec 2023 12:58
Fredrik j skrev: 14 dec 2023 12:16
Pontus skrev: 14 dec 2023 10:21
Men att säga att majoriteten valt den svenska modellen är fel. Majoriteten har valt att rösta på ett parti som inte tänker titta på om det ät dax att ändra på modellen.
Är det något parti som aktivt sagt att vi ska behålla den svenska modellen om vi vinner?
Det är helt enkelt ingen prioriterad fråga. Vem orkar lyssna på politiker som sitter och rabbla vad som inte ska ändras.
Precis vad jag menar, det beslutet som togs för flera årtionden har bara hängt med och ingen/få politiker har ens nämnt det under de senaste valrörelserna. Detta gör att det är fel i praktiken att säga vi i Sverige demokratiskt valt detta. Tror som sagt att väldigt väldigt få ens tänkt på denna fråga när dom röstat. Hoppas det blir ändring på det nästa gång.
Håller helt med. Detta har varit en ickefråga fram tills att IF Metall nu spårat ur totalt.

Nu behövs ändring så maktbalansen blir mer rättvis. Som det funkar nu är det likställt med beskyddarverksamhet inom restaurangbranchen.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8748
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

En tanke dök upp igår. Den borde helt klart klassas som konspirationsteori ;)

Kan det vara så att det bara var en mindre grupp, med Pekka, inom facket som drev frågan om strejk mot Tesla och gav positiva bedömningar till alla andra chefer eller ansvariga som frågade. Gjorde detta för att det skulle ju vara en fin fjäder i hatten att vara den som vunnit mot Tesla. Sedan vart det bara en snöboll som rullade åt fel hål och man är nu tvungen att rädda situationen med diverse vita lögner och tvistade uttalanden.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar