Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10487
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

Metallare skrev: 18 dec 2023 12:23
Legato skrev: 16 dec 2023 20:22
Metallare skrev: 16 dec 2023 18:16
slugger75 skrev: 16 dec 2023 15:17
pejvic skrev: 16 dec 2023 15:01


Det var ju väldigt märkligt. Varför köpte de ens aktierna från början då.
Vad är skillnaden nu?

Är skillnaden nu att facket helt plötsligt utlyser strejk och därmed kom de på detta nu?
Investerar de endast i kollektivanslutna företag? Med undandag av Tesla då förstås?
Ha ha exakt!
Om det nu är jätteviktigt att inte investera i företag utan kollektivavtal så verkar det ju dumt att de har gjort just det. Varför tänkte de inte på det innan liksom?
Jag tror nu mer på att det är viktigt att investera i företag som inte ligger i tvist med någon, som kan påverka deras investering.

I fallet Tesla är det nu den tvist med facket som påverkar. I ett annat fall kan det likväl vara en uppmärksammat rättstavat, eller kanske en patenttvist, eller vad som helst.

Ni skulle på sådana nyheter gå ett steg tillbaka och inte vara alltför fokuserat på det enskilde händelse som pågår.
Underhållande om du tror att de är bättre än marknaden på att avgöra kursreaktioner med anledning av konflikt. Verkligheten är givetvis den eviga dubbelmoralen.
Vad tror du händer med aktiekursen om Tesla bestämmer sig för att lämna svenskt marknad?
Du menar alltså på fullt allvar att du tror dessa pensionsfonder är duktigare på att analysera detta än marknaden i stort?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2294
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

fth skrev: 18 dec 2023 15:09
frippe skrev: 18 dec 2023 15:00
Men enligt ditt sätt att beskriva det så får den anställde alla $20k (i aktier) oavsett om den stannar kvar i anställningen alla fyra åren, Om nu inte tesla kan röra tilldelningen efter att den initialt tilldelats som du skriver ovan.
Nej, som jag har skrivit flera gånger ovan, RSU:er omvandlas till aktier kvartalsvis under anställningen, slutar man anställningen innan fyra år har gått så blir man av med den del som ännu inte omvandlats.

/fth
Ja precis, men då har väl tesla en påverkan på den, eller? Och då är frågan räcker det att vara anställd eller måste man arbeta för att få tilldelningen omvandlad till aktier. Och för att förtydliga det, om jag strejkar, omvandlas dessa ändå till aktier, om jag är sjukskriven, föräldraledig eller något annat som innebär att jag fortfarande har en anställning men inte arbetar.

Det är väl där knäckfrågan ligger i förhållande till de som strejkar eller inte strejkar, om de riskerar att förlora denna tilldelning. Där har inte jag blivit övertygad om att det är så, att detta finns kvar även om du strejkar eller på annat sätt inte arbetar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bengt »

frippe skrev: 18 dec 2023 15:50
fth skrev: 18 dec 2023 15:09
frippe skrev: 18 dec 2023 15:00
Men enligt ditt sätt att beskriva det så får den anställde alla $20k (i aktier) oavsett om den stannar kvar i anställningen alla fyra åren, Om nu inte tesla kan röra tilldelningen efter att den initialt tilldelats som du skriver ovan.
Nej, som jag har skrivit flera gånger ovan, RSU:er omvandlas till aktier kvartalsvis under anställningen, slutar man anställningen innan fyra år har gått så blir man av med den del som ännu inte omvandlats.

/fth
Ja precis, men då har väl tesla en påverkan på den, eller? Och då är frågan räcker det att vara anställd eller måste man arbeta för att få tilldelningen omvandlad till aktier. Och för att förtydliga det, om jag strejkar, omvandlas dessa ändå till aktier, om jag är sjukskriven, föräldraledig eller något annat som innebär att jag fortfarande har en anställning men inte arbetar.

Det är väl där knäckfrågan ligger i förhållande till de som strejkar eller inte strejkar, om de riskerar att förlora denna tilldelning. Där har inte jag blivit övertygad om att det är så, att detta finns kvar även om du strejkar eller på annat sätt inte arbetar.
Det är glasklart, enbart anställningstiden som avgör om optioner eller RSU’er ska delas ut. De delas ut enligt plan av finansbolaget tills perioden är slut eller att de får meddelande att anställningen har upphört.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Leon skrev: 18 dec 2023 14:59
roffe_s skrev: 18 dec 2023 13:09
Som vi ständigt upprepar i denna tråd - bägge parterna har förhållit sig inom sitt lagrum än så länge.
Det är ingen som menat att någon agerat olagligt.
roffe_s skrev: 18 dec 2023 13:09
Men att omgående plocka in konsulter/annan personal/strejkbrytare är ungefär som att vifta med ett rött skynke framför en väldigt vrång, välväxt och alert tjur.
Jag vill inte likna den fackliga rörelsen till det och jag föreslår att vi inte gör det. Det tar bort, vad jag förstår det som, deras välvilja och syfte med alla dessa åtgärder. Jag ser inte så personligt på dessa aktioner och jag hoppas absolut inte att någon eventuellt agerat efter känslor. Att tro det skulle innebära att man inte agerat rationellt vilket är totalt respektlöst mot de som påverkats och den fackliga rörelsen.
roffe_s skrev: 18 dec 2023 13:09
Det indikerar noll och intet respekt för den fackliga rörelsen och lär ha initierat det breda spektrum vi nu ser av sympatiåtgärder. Företaget Tesla har, enligt min personliga uppfattning, hitintills visat ungefär samma insikt om lokala förhållanden och respekt för den nationella strukturen som britterna när de koloniserade tredje världen. Men som sagt - det ligger fortfarande inom det lagligas gräns, om än jag misstänker att en facklig företrädare skulle hävda att "som man bäddar får man ligga"...
Jag ser det som totalt respektlöst att agera oproportionerligt och påverka så många utan ett stort stöd från de anställda själva. Däri ligger det största problemet. Den fackliga rörelsen kan vara ett viktigt verktyg men den behöver sina medlemmars stöd för effekt.
Mmm, jag ser vad Du skriver om proportionalitet och vikten av att eskalera en konflikt med eftertanke. För de flesta av oss som fortfarande behandlade mellankrigstiden på historielektionerna i grundskolan står det nog ganska klart att tillgrepp av extern bemanning/strejkbrytare eller vad vi nu kallar det under pågående konflikt tolkas i LO-fackens värld som en väldigt kraftfull och provocerande aktion från arbetsgivarens sida. Det borde ju även Tesla haft koll på, kan jag tycka.

När det gäller stöd från arbetstagarna har jag personligen fortfarande för lite riktiga fakta för att kunna bilda mig en uppfattning. Vad jag vet är att de svenska parterna på arbetsmarknaden brukar ha ganska god kontroll bakåt innan de initierar en aktion.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7253
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Bengt skrev: 18 dec 2023 16:00
Det är glasklart, enbart anställningstiden som avgör om optioner eller RSU’er ska delas ut. De delas ut enligt plan av finansbolaget tills perioden är slut eller att de får meddelande att anställningen har upphört.
Exakt, jag förstår inte riktigt varför detta ens diskuteras, det är ju ett fullständigt osannolikt scenario att Tesla skulle försöka stjäla pengar av dom strejkande, jag är helt säker på att dom har bättre saker för sig. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PiCa
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2019 19:03

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PiCa »

Skönt att iaf någon tidning har lite sund syn på strejken.

https://corren.se/insandare/artikel/fac ... r/r1x77w3j
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

JonasH skrev: 17 dec 2023 12:23
renes skrev: 17 dec 2023 11:53
JonasH skrev: 16 dec 2023 22:50
Som jag skrivit tidigare och även andra här i tråden så har Veli-Pekka sagt i intervjuer att alla som gör affärer med företag utan KA får skylla sig själva om de drabbas av åtgärder från facket. Det är en risk de tar.
Fast är det inte tvärtom? Tänk på de som lämnat sina Teslor hos Werksta och inte får tillbaka dem. Det skulle ju inte hänt om Werksta inte hade KA.
Håller helt med men det gör inte Veli-Pekka tyvärr... Han skiter i vem som drabbas så länge de köpt en Tesla.

Precis som vår förre statsminister som sa att han skulle vägra åka i Tesla-taxi för att Tesla inte hade KA. Man kan ju undra vad en taxichaufför har gjort för ont som kanske för några år sedan (långt innan denna cirkus) köpt en bil för att tjäna sitt levebröd. Men enligt IF Metall så tog han en risk som gjorde affärer med ett företag utan KA och får skylla sig själv.
Jag tror nog mer att det har att göra att Tesla vägra samarbete i frågan.

Jag undra lite gran hur de som säger att de är så duktigt på att förhandla för sig själva borde göra om de försöker förhandlar, få ett rakt "nej" och efter flera försök kommer det fram att den som ni försökte förhandlar med saknar mandat att förhandla om något.

Ge ni er sen också bara och säger skit i allt som ni har försökt att förhandla om?
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

A76 skrev: 17 dec 2023 12:25
erfaren bilmek skrev: 17 dec 2023 12:18
A76 skrev: 17 dec 2023 11:49
erfaren bilmek skrev: 17 dec 2023 11:31
A76 skrev: 17 dec 2023 11:04


Varför skall facket ha insyn? Som företagare vill jag inte ha insyn från utomstående i processer som rör drift och strategi. Facket äger ingen del av företaget och har inte i styrelser att göra. Hade mitt företag satts i blockad av facket hade jag hellre sparkat varenda anställd jag har och sedan lagt ner företaget!
Så länge som du sköter dig bra mot anställda och allt är frid och fröjd så håller jag med dig.
Men i framtiden händer alltid saker, nya ägare, du kanske blir sjuk och någon tokstolle tar över, du tar in en delägare som du du trivs med men inte de anställda.

Det blir en investering i ditt företags framtid. För om lojala och duktiga anställda inte trivs så kommer inte ditt företag heller att trivas och rykten gå.

Facket kan säkert också komma med bra idéer som du inte tänkt på själv.

Detta är liknande revisorer och liknande kommunen som har arbetsmijökontroller.
Antagligen vill du sköta allt själv och har ett större behov av kontroll.


Jag har själv jobbat på ett företag med en kass ägare en gång som kollade allt allt allt och hatade fack och olika regler. Ingen stod ut längre tid där. De var en affär-butik. Han la också ned senare.
Har väldigt nöjda anställda, vilket bevisas av obefintlig personalomsättning. Och jag är väldigt noga med mina anställdas trivsel, ersättningsnivåer men även medbestämmande, vi är helt enkelt ett grymt team.
Sköter jag mig inte har samtlig nytt arbete omgående.
Och det är precis som det skall vara! De gånger jag som chef på andra ställen haft med facket att göra har facket endast ställt till problem, och inte på ett sätt som gynnat deras medlemmar heller. Utan bara ställt till problem för att visa sin makt. Kan också vara för att de fackliga representanterna varit de som var de minst intelligenta och minst intresserade av att faktiskt leverera värde till sin riktiga arbetsgivare, och därmed har andra bevekelsegrunder.
Jag är helt på det klara med att fackföreningsrörelsen historiskt varit bra för Sverige och för arbetare i tung industri mm. Men med dagens beteende hos IF Metall och de fackföreningar som sympatistrejkar, så är de omkörda av historien. De har helt enkelt inte förstått att dagens arbetsmarknad ger arbetare full möjlighet att rösta med fötterna om arbetsgivaren brister i uppförande. Därmed måste facket fokusera på andra frågor för att Sverige inte skall fortsätta halka efter i konkurrenskraft. Eller bli obsoleta.
Hur mycket jag än föraktar Elon för hans uttalande och vissa val, så hoppas jag han håller ut i denna kamp för den svenska(sosse)-modellen måste reformeras. Annars kör facken Sverige i botten till sist.
Om modellen skall reformeras är nog bra, för utveckling kan vara positivt.
Utvecklas inte modellen ständigt? Eller är det avstannat?
Jag vet faktiskt inte. Jag skulle anta att modellen utvecklas hela tiden. Men som sagt så vet jag inte det.

Men hur skall den reformeras?
Bidra gärna själv med att reformera modellen och engagera dig.
Många här klagar från soffan.
Men jag har inte sett till ett enda inlägg där någon beskrivit att de faktiskt själv arbetar aktivt på rätt ställen med förändringsarbeten.
Du har en poäng med att fler borde arbeta för förändring. Problemet är bara att facken så hårt går på de som vill förändra. Oavsett vad man tycker om Teslas beslut om KA så är det vad en företagare riskerar bara genom att försöka förändra.
Tror det skett extremt få förändringar av den svenska modellen..
Men någon i denna tråd skrev om väldigt vettiga förändringar som skulle vara bra. Orkar inte söka fram inlägget. Men den viktigaste förändringen skulle vara att förbjuda sympatistrejker!
Om du vill förbjuder sympatistrejker, borde du också lagstifta om tvingande samarbete mellan parter, där inte den ena bara kan säger nej och så blir det inget samarbete.

Sympatistrejk blir det ju först när det avsaknas samarbete.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Pontus skrev: 17 dec 2023 12:38
JonasH skrev: 17 dec 2023 12:23
renes skrev: 17 dec 2023 11:53
JonasH skrev: 16 dec 2023 22:50
Som jag skrivit tidigare och även andra här i tråden så har Veli-Pekka sagt i intervjuer att alla som gör affärer med företag utan KA får skylla sig själva om de drabbas av åtgärder från facket. Det är en risk de tar.
Fast är det inte tvärtom? Tänk på de som lämnat sina Teslor hos Werksta och inte får tillbaka dem. Det skulle ju inte hänt om Werksta inte hade KA.
Håller helt med men det gör inte Veli-Pekka tyvärr... Han skiter i vem som drabbas så länge de köpt en Tesla.

Precis som vår förre statsminister som sa att han skulle vägra åka i Tesla-taxi för att Tesla inte hade KA. Man kan ju undra vad en taxichaufför har gjort för ont som kanske för några år sedan (långt innan denna cirkus) köpt en bil för att tjäna sitt levebröd. Men enligt IF Metall så tog han en risk som gjorde affärer med ett företag utan KA och får skylla sig själv.
Håller helt med.
I denna fråga så skulle jag säga att facket inte har ett uns av rimlighet eller vettigt resonemang. Jag skulle säga att det var fel om dom sparkade sin jurist pga hans familjebil är en Tesla MEN just nu skulle jag inte bli förvånad.

Det är skrämmande att facket med så mycket makt får bete sig på det här viset.
Jep, men är det inte lika skrämmande att ett företag bete sig som Tesla?

De har vägrat förhandlingen och när strejken varslades så ska de har hotad deras medarbetar om straff om de delta och börjat sätta åtgärder för att strejken inte ska har någon påverkan, bara för att Elon vägra och samarbeta med någon annan än sig själv?

Och det verka här så att alla som skriva mot facket tycker att det är okej och vägra samarbeta.

Så era Chefer ska bestämmer och om ny inte vill lyssna är den enda utvägen att byta jobb ... till vadå?
Nästa jobb blir ju samma om ny tycker att det är okej att vägra samarbeta. Så vart vill ni ta vägen och varför är det okej om Tesla vägra samarbeta medans ni vill att era Chefer ska samarbeta med er?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

roffe_s skrev: 18 dec 2023 16:11
Mmm, jag ser vad Du skriver om proportionalitet och vikten av att eskalera en konflikt med eftertanke. För de flesta av oss fortfarande behandlade mellankrigstiden på historielektionerna i grundskolan står det nog ganska klart att tillgripa extern bemanning/strejkbrytare eller vad vi nu kallar det tolkas i LO-fackens värld som en väldigt kraftfull och provocerande aktion från arbetsgivarens sida. Det borde ju även Tesla haft koll på, kan jag tycka.
Är väl inte så konstigt att förvänta sig att världen och folks värderingar ändrats på hundra år? Så att tro att det skulle vara så provocerande baserat på vad man tyckte då är inte direkt rimligt. Eller skall man anta att alla fackförbundens värderingar är som under mellankrigstiden?
RedCorvette
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 dec 2023 20:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RedCorvette »

PiCa skrev: 18 dec 2023 16:28
Skönt att iaf någon tidning har lite sund syn på strejken.

https://corren.se/insandare/artikel/fac ... r/r1x77w3j
Haha, jadu, nu var ju detta en privat insändare med mängder av faktafel, inte en artikel skriven av tidningen. Är väl på sin höjd lika mycket värt som tjafsandet och ordbajsandet här inne. IF Metall kanske inte står så högt i kurs, men att skylla dem för hanteringen av "svartarbetare" i byggbranschen kanske är att dra det till sin spets. Kom igen när Tesla själva tillåter media få ta del av Teslas syn på saken.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7253
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Metallare skrev: 18 dec 2023 16:46
De har vägrat förhandlingen och när strejken varslades så ska de har hotad deras medarbetar om straff om de delta och börjat sätta åtgärder för att strejken inte ska har någon påverkan, bara för att Elon vägra och samarbeta med någon annan än sig själv?
Det där är än så länge helt obekräftade rykten som iaf jag inte tror på öht.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Metallare skrev: 18 dec 2023 16:46
Jep, men är det inte lika skrämmande att ett företag bete sig som Tesla?

De har vägrat förhandlingen och när strejken varslades så ska de har hotad deras medarbetar om straff om de delta och börjat sätta åtgärder för att strejken inte ska har någon påverkan, bara för att Elon vägra och samarbeta med någon annan än sig själv?

Och det verka här så att alla som skriva mot facket tycker att det är okej och vägra samarbeta.

Så era Chefer ska bestämmer och om ny inte vill lyssna är den enda utvägen att byta jobb ... till vadå?
Nästa jobb blir ju samma om ny tycker att det är okej att vägra samarbeta. Så vart vill ni ta vägen och varför är det okej om Tesla vägra samarbeta medans ni vill att era Chefer ska samarbeta med er?
Vem säger att Elon vägrar samarbeta med någon annan än sig själv? Det han inte verkar vilja göra är att samarbeta med en tredje part (fackförbund) som inte har några direkta incitament att hjälpa till att driva företaget framåt. Att alla anställda får RSU:er tyder ganska kraftigt på att man vill förmedla att alla anställda kan och skall ha incitament att driva Tesla framåt, så om något verkar de främja samarbeta mer än vanligt.

Historier om hot osv finns från båda sidorna men verkar inte finnas speciellt mycket bevis för det så det skall man nog inte lägga allt för mycket vikt vid.
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

fth skrev: 18 dec 2023 17:06
Metallare skrev: 18 dec 2023 16:46
De har vägrat förhandlingen och när strejken varslades så ska de har hotad deras medarbetar om straff om de delta och börjat sätta åtgärder för att strejken inte ska har någon påverkan, bara för att Elon vägra och samarbeta med någon annan än sig själv?
Det där är än så länge helt obekräftade rykten som iaf jag inte tror på öht.

/fth

Man kan åtminstone tycka att Tesla borde dementera det åtminstone?
Under fredagen har strejkande Tesla-arbetare träffats på IF Metalls avdelningskontor runt om i landet. Dagens Arbete har varit med och intervjuat flera av de strejkande. Ingen vill ställa upp med namn och bild på grund av rädsla för repressalier från företaget.

Men flera bekräftar att de mottagit hot om repressalier från chefer på Tesla om de går ut i strejk. Det handlar både om att de hotats med att få sparken och om att få sina aktieoptioner frysta och indragna. Aktieoptioner är en förmån som Tesla gärna framhåller.

– Vid anställningen sa de till mig att du kommer att få gå ner i lön, men med optionsprogrammet kommer du ändå att tjäna mer. Det var det man lockade med, säger en av de strejkande arbetarna.

Hur mycket pengar som optionsprogrammet ger beror på hur Teslas aktie utvecklas på börsen. En Tesla-arbetare som under några år tjänat in optioner berättar att de i dagsläget är värda runt 80 000 kronor innan skatt.

Nu har cheferna hotat med att dra in hela beloppet.

– När de fick reda på att jag skulle strejka kom chefen fram och sa, bara så du vet, nu får du inga optioner, inga bonusar, ingen semester, inga försäkringar. Det är den skrämseltaktik de kör med, säger personen.

Flera andra vittnar om att de blivit hotade med sparken.

– Ja det har uttalats sådana hot flera gånger. Men jag vet att de inte kan göra så. Men många blir ju rädda, säger en Tesla-anställd.

Dagens Arbete har förgäves sökt Tesla Sveriges kommunikationschef Maria Lantz för en kommentar.
https://da.se/2023/10/teslas-harda-hot- ... -strejkar/
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av loftux »

Konstig utgångspunkt facket och deras representanter här har. Det är alltså Tesla som hotar och inte vill samarbeta enligt dem, men deras krav att gå med på KA, som en absolut majoritet hos Tesla inte vill ha, annars så inleder vi strejk och saboterar för oskyldiga bilägare, det är inte hot och ovilja samarbeta.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

Metallare skrev: 18 dec 2023 16:46
Pontus skrev: 17 dec 2023 12:38
JonasH skrev: 17 dec 2023 12:23
renes skrev: 17 dec 2023 11:53
JonasH skrev: 16 dec 2023 22:50
Som jag skrivit tidigare och även andra här i tråden så har Veli-Pekka sagt i intervjuer att alla som gör affärer med företag utan KA får skylla sig själva om de drabbas av åtgärder från facket. Det är en risk de tar.
Fast är det inte tvärtom? Tänk på de som lämnat sina Teslor hos Werksta och inte får tillbaka dem. Det skulle ju inte hänt om Werksta inte hade KA.
Håller helt med men det gör inte Veli-Pekka tyvärr... Han skiter i vem som drabbas så länge de köpt en Tesla.

Precis som vår förre statsminister som sa att han skulle vägra åka i Tesla-taxi för att Tesla inte hade KA. Man kan ju undra vad en taxichaufför har gjort för ont som kanske för några år sedan (långt innan denna cirkus) köpt en bil för att tjäna sitt levebröd. Men enligt IF Metall så tog han en risk som gjorde affärer med ett företag utan KA och får skylla sig själv.
Håller helt med.
I denna fråga så skulle jag säga att facket inte har ett uns av rimlighet eller vettigt resonemang. Jag skulle säga att det var fel om dom sparkade sin jurist pga hans familjebil är en Tesla MEN just nu skulle jag inte bli förvånad.

Det är skrämmande att facket med så mycket makt får bete sig på det här viset.
Jep, men är det inte lika skrämmande att ett företag bete sig som Tesla?

De har vägrat förhandlingen och när strejken varslades så ska de har hotad deras medarbetar om straff om de delta och börjat sätta åtgärder för att strejken inte ska har någon påverkan, bara för att Elon vägra och samarbeta med någon annan än sig själv?

Och det verka här så att alla som skriva mot facket tycker att det är okej och vägra samarbeta.

Så era Chefer ska bestämmer och om ny inte vill lyssna är den enda utvägen att byta jobb ... till vadå?
Nästa jobb blir ju samma om ny tycker att det är okej att vägra samarbeta. Så vart vill ni ta vägen och varför är det okej om Tesla vägra samarbeta medans ni vill att era Chefer ska samarbeta med er?
Sålänge en majoritet av de anställda önskar KA så är det väl helt ok med dessa åtgärder, men när de anställda inte själva varken vill eller har bett facket om att få KA så blir det rätt uppenbart att detta är helt orimligt hanterat av ideologiska Metall
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

A76 skrev: 17 dec 2023 11:04
erfaren bilmek skrev: 17 dec 2023 10:43
JonasH skrev: 15 dec 2023 18:51
erfaren bilmek skrev: 15 dec 2023 15:25
Pontus skrev: 14 dec 2023 22:58

Poängen är ska 1 person kunna tvinga 1000 andra på en arbetsplats till ett avtal dom inte vill ha?
På en tidigare arbetsplats, inom bilbranschen hade de ett stort antal tjänstebilar. Även jag hade en.

Lönekontoret räknade i snitt 1 l/mil för mil-förmånskostnaden för bensinen för privatkörningsmilen varje månad, samtliga bilar.
Allt gott förr, för på 80-90 talet då förbrukade en vanlig tjänstebil bil 1 l/mil. Sedan fick bilarna färre cylindrar och förbrukade lite mindre, men det tog de inte hänsyn till, så alla fick betala in lite extra skatt varje månad.

När jag kom in i företaget var det dieselbilar med färre cylindrar som gällde. De förbrukade i vissa fall ned mot 6/10 l/mil. Men lönekontoret räknade ändå 1 l/mil.
Ingen tänkte på det.

Sedan var det en kollega, en sådan där petnoga kille precis som i TV serien Kontoret. Han som är hobby-vice VD åt Ove Sundberg.
Allt han gjorde var bara jobbigt förutom en sak. Han räknade baklänges på sitt lönebesked och såg att det var för mycket skatt dragen. Han berättade det för oss, men ingen var intresserad för de på huvudkontoret var vi alla rädda för. De på HK var inventarier som hade för mycket makt, gammalt familjeföretag. Ingen var med på att ifrågasätta deras arbete. Då kunde man få ett h_ete. Ändå var vi ett trettiotal med tjänstebil.

Men killen tog det vidare och fick tvärnej från HK. De sket i det. De fattade inte ändå.
Då kopplade han in facket. Facket tog kontakt och skulle reda ut. I samma veva kom facket på att många hade fått för lite pensionspremier inbetalda under åratal. De hade använt någon fel tabell. Till slut reddes det ut och vi fick tillbaka från Skatteverket den extra inbetalade skatten och sedan också diffen på pensionspengarna inbetalda. Sedan skulle det även göras retroaktiva skatteminskningar 10 år bakåt i tiden för milskatten. Jag hann byta jobb emellan. Men nåt år senare fick jag en stor återbäring.

Hur gick det med hobby-vice VD:n? Facket gjorde glasklart för HK att om de ens kröker ett hårstrå på hans hjässa så skulle de få se på annat.
Han jobbar för övrigt kvar där.

När vi fick pensionspengarna så bjöd vi ut hobby viceVD:n på konsert, middag och hotell. Han var oerhört tacksam och började gråta sent på kvällen.


Killen offrade sig och det gick bra som väl är. Vi andra ör evigt tacksamma.

Detta är ett exempel på när en person går till facket för att alla skall få det bättre. 1 person "tvingade" in 30 andra för att han var modig.
Det kunde gått åt pipan också, åtminstånde för honom. Kanske för de andra också?
En väl kalkylerad risk.
På vilket sätt hade detta inte gått att genomföra utan KA?

Och hade ni hyllat honom på samma sätt om han istället ville ändra era pensioninbetalningar till det sämre mot er vilja?
Med KA hade det kunna förebyggas eller utan bråk och lättare fixats eftersom facket har insynen på annat sätt.
Varför skall facket ha insyn? Som företagare vill jag inte ha insyn från utomstående i processer som rör drift och strategi. Facket äger ingen del av företaget och har inte i styrelser att göra. Hade mitt företag satts i blockad av facket hade jag hellre sparkat varenda anställd jag har och sedan lagt ner företaget!
"År 2018 fanns 15 500 aktiebolag som hade rätten att utse arbetstagarledamöter. Av dessa var det bara cirka 1 800 bolag som hade arbetstagarledamöter registrerade. "
https://www.ptk.se/sakfragor/bolagsstyr ... styrelser/

Verka ju vara ett riktigt stort problem ...

Och im jag tolka det som skrevs på denna sidan rätt, är det inte så att fackets avdelning kliver in i styrelser utan det gå bara om det finns en verkstadsklubb, så det blir en av dina anställda som kommer ha insyn i styrelse och kan hjälpa till med en annan synvinkel.

Sen är jag ärlig, att jag har ingen aning om hur rösträtten av de ledamöterna ser ut, men tror du verkligen att de som hyr ut sin arbetskraft till dig är sugen på och driva ditt företag (och därmed deras egen arbetsplats) i ruin?

Ja de investera inga stora pengar i ditt bolag men de investera sin arbetskraft, vilket ju i slutändan är det enda de har att sälja/investera.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

frippe skrev: 17 dec 2023 13:51
JonasH skrev: 17 dec 2023 13:37
erfaren bilmek skrev: 17 dec 2023 13:29
JonasH skrev: 17 dec 2023 13:13
erfaren bilmek skrev: 17 dec 2023 13:07
De anställda hade som vana att stämpla in först och sedan byta till overall och arbetsskor och för vissa tog detta en kvart.

Jag ville att de skulle stämpla in ombytta.

Jag kontaktade facket och de skulle "ändå" ta upp vad som gällde under ett årligt infomöte där jag inte var med.

Allt löste sig utan att jag behövde lyfta ett finger.

Så vad blev lösningen?
Min fråga är hade detta varit helt omöjligt utan KA?
Nej, givetvis inte.

Men jag utsatte mig inte för risken att gå i konflikt med några. Lyfte inte ett finger.
Då kvartår frågan varför Tesla absolut måste ha KA som IF Metall kräver. Det har ju gått från dåliga löner som visade sig vara fel, till världspolitik som orsak när alla andra argument har fallit.
Facket borde kunna stötta sina medlemmar ändå och så länge Tesla sköter sig och personalen inte vill ha KA så skall de hålla fingrarna borta.
Fast med tanke på Elon aversion mot fack är ett gott samarbete som erfaren bilmek tar upp en omöjlighet, oavsett KA eller inte. Elon vill inte att hans anställda ska vara organiserade punkt slut.
Men bryta han då inte mot svenska grundlag gällande föreningsfrihet?

Är det då fortfarande okej att han få bestämma att föreningsfrihet som är ett skyddat grundrätt i Sverige inte få gäller i hans företag?
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

erfaren bilmek skrev: 17 dec 2023 14:19
JonasH skrev: 17 dec 2023 13:37
erfaren bilmek skrev: 17 dec 2023 13:29
JonasH skrev: 17 dec 2023 13:13
erfaren bilmek skrev: 17 dec 2023 13:07
De anställda hade som vana att stämpla in först och sedan byta till overall och arbetsskor och för vissa tog detta en kvart.

Jag ville att de skulle stämpla in ombytta.

Jag kontaktade facket och de skulle "ändå" ta upp vad som gällde under ett årligt infomöte där jag inte var med.

Allt löste sig utan att jag behövde lyfta ett finger.

Så vad blev lösningen?
Min fråga är hade detta varit helt omöjligt utan KA?
Nej, givetvis inte.

Men jag utsatte mig inte för risken att gå i konflikt med några. Lyfte inte ett finger.
Då kvartår frågan varför Tesla absolut måste ha KA som IF Metall kräver. Det har ju gått från dåliga löner som visade sig vara fel, till världspolitik som orsak när alla andra argument har fallit.
Facket borde kunna stötta sina medlemmar ändå och så länge Tesla sköter sig och personalen inte vill ha KA så skall de hålla fingrarna borta.
Grejen är att Tesla inte sköter sig så bra.

Tväraviga mot allt vad fack heter, globalt.

Systemet med aktier ISTÄLLET för andra villkor. Kunde vara aktier utöver allt. Många har det så. Aktien kan lika gärna vara värd en bråkdel om några år. Hur nöjda är mekarna då när de får lågprisaktier. Kan bli så med värdet. De sätter ju systemet på arbetsmarknaden ur spel.

Läst på MSN idag om Tesla och glimmer. Även andra tillverkare var inblandade, men rätt typiskt att Tesla också figurerade.

Hanterar farliga kem. på verkstäder och utan SDS. Kör truck utan tillstånd. Arbetsmiljöverket denna vecka.

De har ett system 1-5 som inte går att ifrågasätta. Facket har noll insyn här. Man är utelämnad.

Vad mer bakom draperiet?

Men att de startat upp elbilsbranschen på allvar är respektfullt. Synd bara att de trippar på vägen fram. Nu är de på väldens nyheter för så fånig struntsak för dem i det stora hela. Som man bäddar.
Jag läste en tysk berättelse om deras poängsystem:

För att få upp för en tvåa måste du jobba massvis obetald ÖT och mängder med helgskift.
För att få en etta måste du de facto konstruera en ny el-bil.

Om det stämmer hur ska då en enkel mekaniker med familj någonsin få ett bra betyg?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

OfarligTesla skrev: 18 dec 2023 17:03
roffe_s skrev: 18 dec 2023 16:11
Mmm, jag ser vad Du skriver om proportionalitet och vikten av att eskalera en konflikt med eftertanke. För de flesta av oss fortfarande behandlade mellankrigstiden på historielektionerna i grundskolan står det nog ganska klart att tillgripa extern bemanning/strejkbrytare eller vad vi nu kallar det tolkas i LO-fackens värld som en väldigt kraftfull och provocerande aktion från arbetsgivarens sida. Det borde ju även Tesla haft koll på, kan jag tycka.
Är väl inte så konstigt att förvänta sig att världen och folks värderingar ändrats på hundra år? Så att tro att det skulle vara så provocerande baserat på vad man tyckte då är inte direkt rimligt. Eller skall man anta att alla fackförbundens värderingar är som under mellankrigstiden?
Njae, vissa saker består i eskaleringstrappan. Sedan är det inte endast skotten i Ådalen som fortfarande ekar, under slutet av sjuttio- och tidigt åttiotal prövades den då relativt färska MBL i ett antal uppslitande mål i AD. Främst gällde det vilda strejker som slutade med att "alla fick gå". Detta löser vi inte i denna tråd men att kasta sig in i en arbetsmarknadskonflikt utan att känna motparten är sällan ett klokt och bra drag. För att spå framtiden är det väldigt bra att ha lite koll på historien...
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

JonasH skrev: 17 dec 2023 15:57
erfaren bilmek skrev: 17 dec 2023 15:54
Pontus skrev: 17 dec 2023 15:10
frippe skrev: 17 dec 2023 13:58
A76 skrev: 17 dec 2023 11:49
De har helt enkelt inte förstått att dagens arbetsmarknad ger arbetare full möjlighet att rösta med fötterna om arbetsgivaren brister i uppförande.
Hur många av alla branscher och orter är det faktiskt så att det är enkelt att rösta med fötterna för de som är anställda om de inte är nöjda? Skulle nog säga tvärt om, det finns ett fåtal områden/regioner och branscher där det går att rösta med fötterna.

Just nu kanske det är så att bilmekanikers med erfarenhet av elfordon är efterfrågade och därmed enkelt kan byta, men vad säger att det alltid kommer vara så. Och ska kravet på ett KA enbart gälla för de yrken/branscher där det inte är brist?
KA ska gälla där de anställda vill ha det. Jobbar man på ett dåligt företag i en icke efterfrågad bransch kom nog fler än du på arbetsplatsen vilja ha KA och då kan facket kämpa för det.
I framtiden kanske om någon orkar driva på för att ändra systemet?

Tills dess gäller nuvarande system, ovasett om man gillar det eller inte. Det är förvånandsvärt att det är så svårt att förstå detta för så många på detta forum. Det verkar inte gå in på något sätt.

Jag har gjort mitt för ett tag framåt nu. Ha ett bra liv tills dess! God Jul!
Problemet är väl att nuvarande system tolkas olika av parterna. Tesla tycker det är frivilligt och IF Metall tycker att det är frivilligt så länge man skriver på.

Här behövs förtydligande från riksdagen enligt mig.
Och vad ska de i dina ögon förtydligar?

Allt beror ju på att parterna på arbetsmarknad ska samarbeta.

Hur vill du gå till väga om en sida vägra just samarbete?
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

roffe_s skrev: 18 dec 2023 16:11
Mmm, jag ser vad Du skriver om proportionalitet och vikten av att eskalera en konflikt med eftertanke.
Hade man haft lite bättre kontroll och analys på stridsåtgärderna hade man nog kunnat begränsa skadorna.
roffe_s skrev: 18 dec 2023 16:11
För de flesta av oss som fortfarande behandlade mellankrigstiden på historielektionerna i grundskolan står det nog ganska klart att tillgrepp av extern bemanning/strejkbrytare eller vad vi nu kallar det under pågående konflikt tolkas i LO-fackens värld som en väldigt kraftfull och provocerande aktion från arbetsgivarens sida. Det borde ju även Tesla haft koll på, kan jag tycka.
Som sagt, det är ej extern bemanning utan det är Teslas egna anställda som vill arbeta och som ej önskar någon hjälp från IF Metall. Även innan denna strejk så kunde du finna medarbetare från olika service-center som är på besök hos andra service-center efter behov.
roffe_s skrev: 18 dec 2023 16:11
När det gäller stöd från arbetstagarna har jag personligen fortfarande för lite riktiga fakta för att kunna bilda mig en uppfattning.
Jag kan vända på det: du har alltså en god eller bättre uppfattning om IF Metall? De har ju inte heller presenterat något som påvisar att de flesta anställda vill detta. Borde vara trivialt att visa.

Med andra ord, om villkoren är dåliga borde det vara fler som faktiskt strejkar och det hade varit påtagligt.
roffe_s skrev: 18 dec 2023 16:11
Vad jag vet är att de svenska parterna på arbetsmarknaden brukar ha ganska god kontroll bakåt innan de initierar en aktion.
Det verkar inte som att IF Metall haft en rättvis och proportionerlig analys i detta fall.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Matt23 skrev: 17 dec 2023 18:59
Nu har jag i sympati med Tesla gått ur facket. Även om det var Unionen är det viktigt att visa solidaritet ;)
Då hoppas jag för dig att du aldrig behöver den försäkring du har valt att avsluta.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

JonasH skrev: 17 dec 2023 20:21
Maw skrev: 17 dec 2023 20:13
Svenska folket står bakom fackets krav på KA

3 ggr så många för facket som för Tesla

Förtroendet för Tesla dalar: ”Tydlig krock”
Strejken i Tesla har pågått i över en månad nu. Och IF Metalls kamp för kollektivavtal på elbiljättens verkstäder och serviceställen ser ut att ha stöd i befolkningen.

En klar majoritet – eller 58 procent av svenskarna – tycker att det är rätt av facket att ta strid mot Tesla, visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av SvD. Bara 20 procent av de som svarat anser att fackets stridsåtgärder är fel.
https://www.svd.se/a/O8xzPk/58-procent ... nt-ar-emot
Det enda som räknas är vad de anställda på Tesla vill. Allt annat är ointressant.
Jo, men hur vill du få fram deras viljan, om deras chef hotar med indragna (tydligen avtalade) förmåner om de svara ärligt?
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

alidhojd skrev: 17 dec 2023 20:44
jag har två arbetskamrater som inte är tesla fanboys, dom står bakom tesla!
En av killarna fyllde i papper för att gå ur byggnads i fredag, han inte vill stötta det som pågår.
Då hoppas jag också för honom, att han aldrig behöver den försäkringen han välja att avsluta.

Kanske han har för sig att veta allt hur det är t.ex. med AFA (eller hellre betala durt för någon som vet)

Eller hoppas på att det blir verkligen turordning när det kommer varsel om uppsägning

o.s.v.
Skriv svar