Nya uppdateringen. Good and bad

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av JockeSund »

Hittade ingen tråd om nya uppdateringen som kom igår.

Några saker jag noterade som både good and bad.
Good: Slippa vindrutetorkarna när man kör farthållare/AP
Good: Ändra ljudet på låsningen. Hur kul som helst!
Bad: Se bild. Objekt m.m. ser jättekonstigt ut. Nu var det iofs mörkt och duggregn, så kamerorna påverkas ju utav detta.
tesla1.jpg
Sen vet jag inte om det hör till uppdateringen, men upp ett felmeddelande när jag körde nu på morgonen. "Funktioner för Undvik körfältsavv. är otillg."
aldrig sett innan och undrar vad det betyder egentligen.
tesla2.jpg
MYLR -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av mikebike »

Tydligen försvann avståndsangivelsen för parkeringsassistansen för de bilar som saknar sensorer. De har väl insett att fel information är värre än ingen information.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av lukin »

JockeSund skrev: 20 dec 2023 09:02
Sen vet jag inte om det hör till uppdateringen, men upp ett felmeddelande när jag körde nu på morgonen. "Funktioner för Undvik körfältsavv. är otillg."
aldrig sett innan och undrar vad det betyder egentligen.tesla2.jpg
Har ofta haft den varningen innan uppdateringen.

Troligen skitiga kameror och att den inte kan varna om du kör över linjer.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av airdrive »

Japp, har samma om det är dagg / regn på b-stolpen.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av JockeSund »

airdrive skrev: 20 dec 2023 09:55
Japp, har samma om det är dagg / regn på b-stolpen.
Märkliga är att jag får det trots att det är torrt och rent på B-stolpen
MYLR -23
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

JockeSund skrev: 20 dec 2023 09:56
airdrive skrev: 20 dec 2023 09:55
Japp, har samma om det är dagg / regn på b-stolpen.
Märkliga är att jag får det trots att det är torrt och rent på B-stolpen
Kolla noggrant om det är fukt på insidan av glaset på B-stolparna. Det problemet har jag på min bil. Tog ett tag innan jag insåg det, fast att jag ofta stod och putsade och gjorde rent vid kamerorna på B-stolparna.
Model Y P
Model S P
Model S P
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av -AG- »

Hur är det tänkt att farthållare/AP ska funka utan koppling till automatiskt vindrutetorkare? Kopplingen mot automatiken är ju för att se till att sikten för kamerorna är bra nog att kunna mäta avstånd och hastighet på omgivande objekt. Vad händer om det börjar regna, stängs AP av om man inte slår på torkare? Eller om AP tycker att rutan är för skitig, eller reagerar på solljus, etc…
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av mikebike »

-AG- skrev: 20 dec 2023 10:52
Hur är det tänkt att farthållare/AP ska funka utan koppling till automatiskt vindrutetorkare? Kopplingen mot automatiken är ju för att se till att sikten för kamerorna är bra nog att kunna mäta avstånd och hastighet på omgivande objekt. Vad händer om det börjar regna, stängs AP av om man inte slår på torkare? Eller om AP tycker att rutan är för skitig, eller reagerar på solljus, etc…
Ja, AP stängs av eller hastigheten sänks för farthållaren. Så är det redan idag på min bil, med automatiska torkare.

I lördags körde jag från Stockholm till Uppsala (Funbo). Under dessa 62 km fick jag sänkt hastighet p.g.a. nedsatt sikt 7 gånger. Lite trafik och ingen nederbörd, torkarautomatiken ville inte starta över huvud taget. Jag körde på lägsta hastigheten och duttade när jag kom ikapp andra fordon. Varje gång hastigheten sänktes var sikten utmärkt, utom vid sista tillfället när det var lätt dimma.

När jag skulle köra hem duggregnade det. Jag slog på AP med torkarautomatik, men torkarna startade aldrig. Jag väntade så länge jag vågade, men till slut duttade jag på spaken och då slogs AP av p.g.a. dålig sikt! Fram till dess fungerade AP perfekt, trots att jag knappt såg något.

Min erfarenhet från den resan är att det inte finns någon koppling mellan sikten och bilens förmåga att köra med AP.

Till och med SC tycker att detta verkar märkligt och idag mellan 9 och 12 skall MS undersöka bilen. Klockan är nu 11.16 och ännu har inget hänt.

Und
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Niklas Z »

Jag körde Uppsala – Stockholm i lördags och min upplevelse liknar den du hade mikebike.
När jag kom upp på motorvägen orsakade andra bilar att det stänkte upp fukt på min vindruta. Jag körde med AP aktiverad och torkarautomatiken på. Det blev bara mer och mer fukt på rutan, men AP fortsatte som om allt var frid och fröjd. Torkarna vägrade gå igång. Till slut blev rutan så blt och smutsig att det var rent vansinnigt att köra så, vilket gjorde att jag duttade på spaken för att starta torkarna. På vägen tillbaka från Stockholm var det gles trafik och inte några problem med sikten, men då ville bilen begränsa farten på farthållaren.

Ärligt talat har jag svårt att se hyllandet av OTA uppdateringar som en av Teslas fördelar. Det kan lika gärna vara en stor nackdel. Det sämsta med bilen är mjukvarubristerna. I stor utsträckning bottnar de nog i att Tesla siktar högt, men resultatet blir en funktion som är sämre än att inte ha den alls. En dåligt implementerad funktion är ofta sämre än att inte ha funktionen alls.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Niklas Z skrev: 20 dec 2023 11:33
Jag körde Uppsala – Stockholm i lördags och min upplevelse liknar den du hade mikebike.
När jag kom upp på motorvägen orsakade andra bilar att det stänkte upp fukt på min vindruta. Jag körde med AP aktiverad och torkarautomatiken på. Det blev bara mer och mer fukt på rutan, men AP fortsatte som om allt var frid och fröjd. Torkarna vägrade gå igång. Till slut blev rutan så blt och smutsig att det var rent vansinnigt att köra så, vilket gjorde att jag duttade på spaken för att starta torkarna.
Vid ett sådant tillfälle när det stänkte upp från framförvarande bilar utan att torkarna gick igång, lät jag den fortsätta för att se hur den gjorde tillslut. Det var på motorväg i gles trafik, men till slut kom jag ikapp en bil med släp som då körde betydligt saktare än vad jag gjorde. Bilen fortsatte i oföändrad hastighet utan några protester. Det slutade med att jag fick bromsa hårt för att inte köra in i framförvarande. :evil:

Ska bli intressant att se hur det blir nu när det går att stänga av vindrutetorkarna helt med AP aktiverad.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 20 dec 2023 09:08
Tydligen försvann avståndsangivelsen för parkeringsassistansen för de bilar som saknar sensorer. De har väl insett att fel information är värre än ingen information.
Ja, det gjorde den.

Min bil skriker stanna, när det bara är en halv plaid i P-rutan och resten utanför.

En dålig lösning med helkass parkeringshjälp blir inte bättre av att man försöker snygga till den, det är nästan som att måla ovanpå rost.
Fast målar man på rost ser det iaff bra ut en stund…

Själva animeringen är som en rörlig gröt som inte går tyda, förutom om man står i en synlig ritad p-ficka.
Nu har jag inte en Tesla Semi i mitt dubbelgarage, utan en massa rörligt slem till gröt istället. Semin den avbildade stod i vart fall still i animeringen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 20 dec 2023 12:24
mikebike skrev: 20 dec 2023 09:08
Tydligen försvann avståndsangivelsen för parkeringsassistansen för de bilar som saknar sensorer. De har väl insett att fel information är värre än ingen information.
Ja, det gjorde den.

Min bil skriker stanna, när det bara är en halv plaid i P-rutan och resten utanför.

En dålig lösning med helkass parkeringshjälp blir inte bättre av att man försöker snygga till den, det är nästan som att måla ovanpå rost.
Fast målar man på rost ser det iaff bra ut en stund…

Själva animeringen är som en rörlig gröt som inte går tyda, förutom om man står i en synlig ritad p-ficka.
Nu har jag inte en Tesla Semi i mitt dubbelgarage, utan en massa rörligt slem till gröt istället. Semin den avbildade stod i vart fall still i animeringen.
Från dåligt till sämre alltså...

Jag är glad att jag aldrig hämtade ut den 2023:a jag beställde, men sedan vet man ju aldrig hur länge man får behålla funktionaliten hos sensorerna heller.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11669
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 20 dec 2023 12:50
Jag är glad att jag aldrig hämtade ut den 2023:a jag beställde, men sedan vet man ju aldrig hur länge man får behålla funktionaliten hos sensorerna heller.
Efter det kassa botchandet av oss som har Teslor med fysisk radar, så är man ju helt klart lite nervös över om det kommer en uppdatering som stänger av våra ultraljudssensorer. :?

Att plocka bort möjligheten att använda radarn för oss som redan köpt, betalat för den och fått bilen levererad fysiskt med den, är nog det allra sämsta beslutet som Tesla någonsin gjort IMO.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 20 dec 2023 12:24
mikebike skrev: 20 dec 2023 09:08
Tydligen försvann avståndsangivelsen för parkeringsassistansen för de bilar som saknar sensorer. De har väl insett att fel information är värre än ingen information.
Ja, det gjorde den.

Min bil skriker stanna, när det bara är en halv plaid i P-rutan och resten utanför.

En dålig lösning med helkass parkeringshjälp blir inte bättre av att man försöker snygga till den, det är nästan som att måla ovanpå rost.
Fast målar man på rost ser det iaff bra ut en stund…

Själva animeringen är som en rörlig gröt som inte går tyda, förutom om man står i en synlig ritad p-ficka.
Nu har jag inte en Tesla Semi i mitt dubbelgarage, utan en massa rörligt slem till gröt istället. Semin den avbildade stod i vart fall still i animeringen.
Så att sminka en gris var alltså inte lösningen denna gången heller? :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Ingensoppa
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 mar 2022 10:56

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Ingensoppa »

Med tanke på den usla sikten och värdelösa svängradien i kombination med parkeringsgarage. Tack å lov att jag har en -22 med USS. Så länge man får ha kvar den vill säga. När jag beställde skulle även radar ingå.

All utlovad funktionalitet och funktionalitet som inte funkar. Kan det verkligen vara legit med marknadsföringslagen att påstå och lova en massa som antingen inte funkar, inte får användas pga regelverk (FSD) eller dras tillbaka efter köp.

Och med tanke på detta, varför drabbas inte Tesla av en massa class action suits i USA?

Vi är tålmodiga vi Teslaägare, det fokuseras på det viktiga först. Att bilen ska kunna skrika som en get
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 20 dec 2023 13:53

Så att sminka en gris var alltså inte lösningen denna gången heller? :lol:
Beror nog på vem man frågar, om man frågar mig eller de som arbetar på att blidka nya köpare så man håller bussinessen igång.
Vill man fortsätta blidka tre-femåringar med ”coola” grejer vi inte har någon nytta av, varsågod!

Här har jag kört in i den vita gröten enligt min bil. Annars hade den inte rymts i p-fickan.
IMG_6453.jpeg

Såhär såg det ut IRL:
40cm på närmsta stället under H strålkastare.
Ingenting mittframför bilen inom 1m.
IMG_6459.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av mikebike »

martinot skrev: 20 dec 2023 12:56
mikebike skrev: 20 dec 2023 12:50
Jag är glad att jag aldrig hämtade ut den 2023:a jag beställde, men sedan vet man ju aldrig hur länge man får behålla funktionaliten hos sensorerna heller.
Efter det kassa botchandet av oss som har Teslor med fysisk radar, så är man ju helt klart lite nervös över om det kommer en uppdatering som stänger av våra ultraljudssensorer. :?

Att plocka bort möjligheten att använda radarn för oss som redan köpt, betalat för den och fått bilen levererad fysiskt med den, är nog det allra sämsta beslutet som Tesla någonsin gjort IMO.
Jag har ett pågående ärende beträffande min bil och i kommunikationen råkade min kontakt skriva att de skulle se till att bilen fungerar "as designed".
Jag högg direkt och tackade eftersom min bil bevisligen är konstruerad med en radarbaserad farthållare. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av JockeSund »

Nicke Nyfiken skrev: 20 dec 2023 10:12
JockeSund skrev: 20 dec 2023 09:56
airdrive skrev: 20 dec 2023 09:55
Japp, har samma om det är dagg / regn på b-stolpen.
Märkliga är att jag får det trots att det är torrt och rent på B-stolpen
Kolla noggrant om det är fukt på insidan av glaset på B-stolparna. Det problemet har jag på min bil. Tog ett tag innan jag insåg det, fast att jag ofta stod och putsade och gjorde rent vid kamerorna på B-stolparna.
Läste något om att man bör undvika Aquapel behandling på området där kamerorna sitter.
Kan påverka.
Hade jag vetat detta hade jag ju aldrig behandlat rutan och sidorna häromdagen 🤯
MYLR -23
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Tomsgbg »

JockeSund skrev: 21 dec 2023 06:27
Nicke Nyfiken skrev: 20 dec 2023 10:12
JockeSund skrev: 20 dec 2023 09:56
airdrive skrev: 20 dec 2023 09:55
Japp, har samma om det är dagg / regn på b-stolpen.
Märkliga är att jag får det trots att det är torrt och rent på B-stolpen
Kolla noggrant om det är fukt på insidan av glaset på B-stolparna. Det problemet har jag på min bil. Tog ett tag innan jag insåg det, fast att jag ofta stod och putsade och gjorde rent vid kamerorna på B-stolparna.
Läste något om att man bör undvika Aquapel behandling på området där kamerorna sitter.
Kan påverka.
Hade jag vetat detta hade jag ju aldrig behandlat rutan och sidorna häromdagen 🤯
Så är det!

Lägg aldrig något skydd eller liknande framför.
Har du tvättat med något keramiskt schampo så torka gärna rent framför med något starkare efteråt.
Användarvisningsbild
Peter_D
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 jan 2020 18:48

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Peter_D »

Tomsgbg skrev: 21 dec 2023 07:03
JockeSund skrev: 21 dec 2023 06:27
Nicke Nyfiken skrev: 20 dec 2023 10:12
JockeSund skrev: 20 dec 2023 09:56
airdrive skrev: 20 dec 2023 09:55
Japp, har samma om det är dagg / regn på b-stolpen.
Märkliga är att jag får det trots att det är torrt och rent på B-stolpen
Kolla noggrant om det är fukt på insidan av glaset på B-stolparna. Det problemet har jag på min bil. Tog ett tag innan jag insåg det, fast att jag ofta stod och putsade och gjorde rent vid kamerorna på B-stolparna.
Läste något om att man bör undvika Aquapel behandling på området där kamerorna sitter.
Kan påverka.
Hade jag vetat detta hade jag ju aldrig behandlat rutan och sidorna häromdagen 🤯
Så är det!

Lägg aldrig något skydd eller liknande framför.
Har du tvättat med något keramiskt schampo så torka gärna rent framför med något starkare efteråt.
Varför?
Jag har alltid behandlat vindrutan på min model S (Raven) med vattenavstötande medel och inte märkt att det försämrat autopiloten. Dock aldrig jämfört eftersom rutan alltid varit behandlad. Har någon mer info/källor angående detta?
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av mikebike »

Peter_D skrev: 21 dec 2023 07:25
Tomsgbg skrev: 21 dec 2023 07:03
JockeSund skrev: 21 dec 2023 06:27
Nicke Nyfiken skrev: 20 dec 2023 10:12
JockeSund skrev: 20 dec 2023 09:56


Märkliga är att jag får det trots att det är torrt och rent på B-stolpen
Kolla noggrant om det är fukt på insidan av glaset på B-stolparna. Det problemet har jag på min bil. Tog ett tag innan jag insåg det, fast att jag ofta stod och putsade och gjorde rent vid kamerorna på B-stolparna.
Läste något om att man bör undvika Aquapel behandling på området där kamerorna sitter.
Kan påverka.
Hade jag vetat detta hade jag ju aldrig behandlat rutan och sidorna häromdagen 🤯
Så är det!

Lägg aldrig något skydd eller liknande framför.
Har du tvättat med något keramiskt schampo så torka gärna rent framför med något starkare efteråt.
Varför?
Jag har alltid behandlat vindrutan på min model S (Raven) med vattenavstötande medel och inte märkt att det försämrat autopiloten. Dock aldrig jämfört eftersom rutan alltid varit behandlad. Har någon mer info/källor angående detta?
Jag får (mer) problem med torkarna efter att jag tvättat bilen, med vaxshampoo. Däremot upplevde jag ingen större skillnad med Accupel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Fiskk »

Tycker att sedan uppdateringen kom så har vindruteautomatiken fungerat avsevärt bättre än tidigare. Kör numera med den i AUTO hela tiden och det fungerar fint. Vi har haft/har pissevär(dåligt väder med regn och sådant) här nere i skåne så regn och smutsstänk har den klarat av fint.

Tycker även den nya parkeringsassistansen fungerar tillfredställande. Utseendemässigt är där mer att önska, men man får en mycket bättre överblick vid parkering, eller om man kör nära en bil vid kö, drive-ins etc. Mycket bra uppdatering!
Kan inte direkt jämföra med andra bilars 360 kameror, då jag inte haft det tidigare, men de jag sett så blir väl bilden omkring bilen ganska skev också, fast det är kamerabild istället för en animerad "smet" :D

För referens så har jag en MYP -24.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 386
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Freez »

Peter_D skrev: 21 dec 2023 07:25
Tomsgbg skrev: 21 dec 2023 07:03
JockeSund skrev: 21 dec 2023 06:27
Nicke Nyfiken skrev: 20 dec 2023 10:12
JockeSund skrev: 20 dec 2023 09:56


Märkliga är att jag får det trots att det är torrt och rent på B-stolpen
Kolla noggrant om det är fukt på insidan av glaset på B-stolparna. Det problemet har jag på min bil. Tog ett tag innan jag insåg det, fast att jag ofta stod och putsade och gjorde rent vid kamerorna på B-stolparna.
Läste något om att man bör undvika Aquapel behandling på området där kamerorna sitter.
Kan påverka.
Hade jag vetat detta hade jag ju aldrig behandlat rutan och sidorna häromdagen 🤯
Så är det!

Lägg aldrig något skydd eller liknande framför.
Har du tvättat med något keramiskt schampo så torka gärna rent framför med något starkare efteråt.
Varför?
Jag har alltid behandlat vindrutan på min model S (Raven) med vattenavstötande medel och inte märkt att det försämrat autopiloten. Dock aldrig jämfört eftersom rutan alltid varit behandlad. Har någon mer info/källor angående detta?
Står klart och tydligt i manualen.
Fönster.png
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Gustafsson »

Undrar vad den tekniska förklaringen till att man inte ska använda regnavvisare på framrutan är? Killgissar att regndropparna får annan form och kamerorna inte är kalibrerade för det. Skulle isf påverka regnsensorfunktionen. Annars förstår jag inte hur det kan bli problem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev: 21 dec 2023 11:11
Undrar vad den tekniska förklaringen till att man inte ska använda regnavvisare på framrutan är? Killgissar att regndropparna får annan form och kamerorna inte är kalibrerade för det. Skulle isf påverka regnsensorfunktionen. Annars förstår jag inte hur det kan bli problem.
Hade det funnits en regnsensor så hade det inte varit något problem med regnavvisare eller wax på rutan.
Nu används kameran och den kan inte se några regndroppar, så formen på dessa spelar ingen roll.
Det som händer är att ljuset kan brytas lite annorlunda, särskilt i motljus, och det uppfattar kameran som att det regnar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar