Nya uppdateringen. Good and bad

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av mikebike »

zata skrev: 22 dec 2023 20:43
TiborBlomhall skrev: 22 dec 2023 10:38
PXL_20231219_155902831~2.jpg

Nya parkeringsassistensen är helt underbar. Jag har kört ett antal bilar med 360 kamera och vågar påstå att den är fullt jämförbar med dem. Är särskilt imponerad hur bra jobb den gör även med smutsiga kameror.

Även vindrutetorkarna har blivit bättre. Dock behöver man "hjälpa till" i början, trycka på torkar knappen på toppen av vänster spak i Model Y två tre gånger innan den fattar att jag som människa behöver mer sikt än bilens kamera. Efter det börjar den torka som man förväntar sig.
Vill gärna hålla med om vindrutetorkarna, men i min MYP hjälper det inte att dutta ett par gånger. Min Tesla verkar inte vilja förstå att jag behöver få igång torkarna. Körde Uppsala-ARN ToR igår kväll, regn/snö. Torkarna gick inte igång en enda gång. Väntade några gånger tills det blev rent trafikfarligt.
Helt inkonsekvent ikväll. Startade med snö på rutan, lätt snöblandat regn. Först gick torkarna konstant i 5 minuter, sedan alldeles lagom i 5 minuter, för att slutligen gå en gång i minuten resten av färden.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Niklas Z »

Det såg ut så här idag. Jag körde en minut till utan att torkarna gick igång. Under den tiden blev det ännu svårare att se genom rutan. Jag ska dessutom lägga till att det upplevdes som värre bakom ratten än vad bilden antyder.
tempImagegSdy7M.png
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av pejvic »

Kortfattat efter att ha haft flera med USS och flera med Vision så är idag Vision ungefär 20 gånger bättre än USS idag.
De ritade upp hela mitt flerbilsgarage med stolpar mm.
För första gången så var jag ej tvungen att aktivera värmen i backspeglarna för att se stolpen när jag backade.
Helt suveränt!
Sen en egen på låssignal. Riktigt grymt.
Men!!! jag lyckas ej starta boombox längre, dvs fjärtljud mm utanför när man står stilla. Är det någon som vet vad jag gör för fel?
Eller är funktionen borta?
Haft alla 3/Y
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av iAkita »

Niklas Z skrev: 22 dec 2023 21:04
Jag ska dessutom lägga till att det upplevdes som värre bakom ratten än vad bilden antyder.
Det kanske är exakt det som är problemet, att kameran inte uppfattar sikten som lika dålig som du gör? Kameran sitter i princip dikt an mot vindrutan. Om det funnits en kamera på samma avstånd från vindrutan som dina ögon så hade det säkert varit enklare att få till en riktigt bra kamerabaserad lösning. Men om designen utgår från att bilen ska vara självkörande så småningom, så är det såklart en dålig lösning att medvetet flytta kameran så att den lättare störs av regn/vatten på vindrutan, även om det är bättre för föraren just idag.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev: 22 dec 2023 21:26
Niklas Z skrev: 22 dec 2023 21:04
Jag ska dessutom lägga till att det upplevdes som värre bakom ratten än vad bilden antyder.
Det kanske är exakt det som är problemet, att kameran inte uppfattar sikten som lika dålig som du gör? Kameran sitter i princip dikt an mot vindrutan. Om det funnits en kamera på samma avstånd från vindrutan som dina ögon så hade det säkert varit enklare att få till en riktigt bra kamerabaserad lösning. Men om designen utgår från att bilen ska vara självkörande så småningom, så är det såklart en dålig lösning att medvetet flytta kameran så att den lättare störs av regn/vatten på vindrutan, även om det är bättre för föraren just idag.
Jag uttryckte mig lite dumt när jag skrev att det upplevdes annorlunda bakom ratten. Bilden är tagen med mobilen strax framför mitt ansikte, men jag kan mycket väl tänka mig att bilens kamera uppfattar det annorlunda. Eftersom vätan på rutan kom från bilen framför som rev upp slask från vägen kanske kameran som sitter högst upp på rutan inte blir lika drabbad av vätan. Dessutom sitter antagligen linsen i bilens kamera i stort sett dikt mot rutan, vilket ger andra förutsättningar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av iAkita »

TiborBlomhall skrev: 22 dec 2023 19:48
360 kamera bilder brukar se fina ut när det inte står några bilar bredvid där man ska parkera, bara platt asfalt. Men inte i verkliga livet.

Teslas system är bland de första jag sett som ger användbar information även när det finns bilar, stolpar, människor runt bilen när man parkerar.
Stenkanten framför EV6:an är högre än kofångaren, så jag tycker nog det är användbar information man får från just dessa bilder. Visst kan perspektiven ibland bli konstiga med en 360 kamera eller birdseye view, men det känns som att det skulle vara lättare att fixa till det mjukvarumässigt än att bygga upp en helt virtuell bild av omgivningen. Även om perspektiven är skeva så är det ändå användbar information för att slippa köra in i bilar, stolpar och höga kanter. Men som sagt, dina bilder från Polestar är väldigt mycket sämre än vad man ser i till exempel en ID4, EV6 eller i4:a.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
toppo
elbilist
Inlägg: 207
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av toppo »

TiborBlomhall skrev: 22 dec 2023 14:31
mikebike skrev: 22 dec 2023 10:57
TiborBlomhall skrev: 22 dec 2023 10:38
PXL_20231219_155902831~2.jpg

Nya parkeringsassistensen är helt underbar. Jag har kört ett antal bilar med 360 kamera och vågar påstå att den är fullt jämförbar med dem. Är särskilt imponerad hur bra jobb den gör även med smutsiga kameror.

Även vindrutetorkarna har blivit bättre. Dock behöver man "hjälpa till" i början, trycka på torkar knappen på toppen av vänster spak i Model Y två tre gånger innan den fattar att jag som människa behöver mer sikt än bilens kamera. Efter det börjar den torka som man förväntar sig.
Vad visar bilden egentligen?
Stora och små heffaklumpar, skall det föreställa bilar och fotgängare?

Sedan försvann tydligen avståndsangivelsen samtidigt?
Som jämförelse bilder från Polestars 360 kamera.
Screenshot_20231222-142218.png
Screenshot_20231222-142816.png
2021-Polestar-2-34-640x853.jpg
Det finns ju huvudsakligen två saker en 360-kamera ska visa för föraren. Dels avstånd till närliggande objekt och dels om det är rörliga objekt som flyttar sig. Att det som visas på skärmen är korrekt information är avgörande. Hur många pelare eller bilar det finns 5 meter bort är ju totalt ointressant vid trånga manövrar. Det klart man kan presentera ovanstående på olika sätt men en animering är ju inte alls lika tydlig som en bild direkt från en kamera. Hur ska man vara säker på att Teslas kameror har koll på en katt som går bredvid bilen?
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av perwis »

Någon som fått igång släden och renarna?
Användarvisningsbild
docydrytesla
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 nov 2023 09:54

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av docydrytesla »

perwis skrev: 23 dec 2023 00:33
Någon som fått igång släden och renarna?
Jepp, även sedan innan den senaste uppdateringen. Rätt kul grej för barnen :)
Användarvisningsbild
docydrytesla
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 nov 2023 09:54

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av docydrytesla »

Jag måste ändå säga att jag håller med dem som gillar uppdateringen; åtminstone är fördelarna större än nackdelarna.

Innan uppdateringen gick vindrutetorkarna bananas över en snustorr vindruta nästan varenda gång jag startade farthållare/autopilot, vilket gjorde att jag oftast fick köra utan farthållare eftersom det var så störande. Att sakna farthållare tycker jag är mycket värre än att sakna torkarautomatik (jojo, att ha båda är bäst, men det här är, åtminstone för mig, åt rätt håll i alla fall).

Och visst, torkarautomatiken verkar vara mindre känslig nu, men ändå klart bättre än torkare som vill sätta igång alldeles för ofta. Det är ju inte som att torkarna inte funkar, det går ju att sätta dem på intervall om jag vill.

Animeringen tycker jag också är superbra, faktiskt trots skitväder och mörker.

Jag kanske är fortfarande lite Tesla-bländad eftersom jag bytte för 1,5 månad sedan, men min tre år gamla VW känns numera som en bensinmoppe från 80-talet i jämförelse.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev: 22 dec 2023 21:08
Kortfattat efter att ha haft flera med USS och flera med Vision så är idag Vision ungefär 20 gånger bättre än USS idag.
Det är inte riktigt så jag upplever det.
Bilen ritar ut en rörlig gröt som är oprecis.
Jag blir faktiskt ännu mindre hjälpt nu än innan.

Jag skulle inte ge vad som helst för klassiska USS, men nästan.
IMG_6535.jpeg
IMG_6537.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Lurkern
Inlägg: 920
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Lurkern »

Har kört 2 dar nu med torkarautomatiken efter uppdateringen, i riktigt skitväder, och det skulle vara riktigt bra nu om det fanns en känslighetsreglering. Annars godkänt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av mikebike »

Lurkern skrev: 23 dec 2023 13:35
Har kört 2 dar nu med torkarautomatiken efter uppdateringen, i riktigt skitväder, och det skulle vara riktigt bra nu om det fanns en känslighetsreglering. Annars godkänt.
Jag har kört knappt 40 mil idag. Snö och i början stänk från annan trafik. Automatiken växlade mellan att gå kontinuerligt och att inte torka alls.

Den hajpade förbättringen som innebär att man kan stänga av Auto trots att man kör på farthållare betyder dessvärre att man måste göra om operationen varje gång man slår på farthållaren.

Eftersom farthållare med Vision har gett kortare avstånd till framförvarande bil och sämre reaktionshastighet när bilen framför saktar in så var jag tvungen att stänga av farthållaren ganska många gånger när jag såg att bilar framför bromsade.
Dessutom var det halt idag.

Jag tappade räkningen över hur många gånger bilen saktade in p.g.a. "dålig sikt", men två gånger kopplades farthållaren ur helt och en gång sänktes hastigheten från 100 till 55 km/tim utan något meddelande.

Jag körde inte på AP alls, den var f.ö. otillgänglig större delen av resan.

Ingen som helst förbättring i något avseende alltså.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5405
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lurkern skrev: 23 dec 2023 13:35
Har kört 2 dar nu med torkarautomatiken efter uppdateringen, i riktigt skitväder, och det skulle vara riktigt bra nu om det fanns en känslighetsreglering. Annars godkänt.
Har den funkat bra i starkt solljus?
Alltså inte gått igång på torr ruta?
Det är det största bekymret jag har haft med autotorkningen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av pejvic »

AAKEE skrev: 23 dec 2023 13:03
pejvic skrev: 22 dec 2023 21:08
Kortfattat efter att ha haft flera med USS och flera med Vision så är idag Vision ungefär 20 gånger bättre än USS idag.
Det är inte riktigt så jag upplever det.
Bilen ritar ut en rörlig gröt som är oprecis.
Jag blir faktiskt ännu mindre hjälpt nu än innan.

Jag skulle inte ge vad som helst för klassiska USS, men nästan.

IMG_6535.jpeg

IMG_6537.jpeg
Det måste vara något fel där. Vänta och se.
Nya uppdateringen har knivskarpt helikopterperspektiv, ritar ut rutor, betongpelare, allt.
det är extremt lätt att parkera genom att endast kika på skärmen.
Det kan ju inte bara vara så för mig tänker jag.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev: 23 dec 2023 15:48
AAKEE skrev: 23 dec 2023 13:03
pejvic skrev: 22 dec 2023 21:08
Kortfattat efter att ha haft flera med USS och flera med Vision så är idag Vision ungefär 20 gånger bättre än USS idag.
Det är inte riktigt så jag upplever det.
Bilen ritar ut en rörlig gröt som är oprecis.
Jag blir faktiskt ännu mindre hjälpt nu än innan.

Jag skulle inte ge vad som helst för klassiska USS, men nästan.

IMG_6535.jpeg

IMG_6537.jpeg
Det måste vara något fel där. Vänta och se.
Nya uppdateringen har knivskarpt helikopterperspektiv, ritar ut rutor, betongpelare, allt.
det är extremt lätt att parkera genom att endast kika på skärmen.
Det kan ju inte bara vara så för mig tänker jag.
Min S ser då ut så. Allt till det sämre.
En kul grej i det dåliga är att den verkar lura dig själv. Ritar ju i vitt och snö är vit, så det verkar som den ser snö och tänker ”Ahh, kolla det måste jag rita dit.

Den ritar ju bara på skärmen framför ratten och inte på stora pekskärmen som på Y/3.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Niklas Z »

Nu håller min bil på att ladda ner en tredje uppdatering på bara några dagar. Det kan kanske vara så att vi har lite olika erfarenheter beroende på vilken version vi fått.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 23 dec 2023 17:18
Nu håller min bil på att ladda ner en tredje uppdatering på bara några dagar. Det kan kanske vara så att vi har lite olika erfarenheter beroende på vilken version vi fått.
Buggfux. Och några nya buggar. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev: 23 dec 2023 17:38
Niklas Z skrev: 23 dec 2023 17:18
Nu håller min bil på att ladda ner en tredje uppdatering på bara några dagar. Det kan kanske vara så att vi har lite olika erfarenheter beroende på vilken version vi fått.
Buggfux. Och några nya buggar. ;)
Högst troligt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Kronberg »

Måste varit någon rejäl bugg i de tidiga 2023.44.30 då 2023.44.30.5.1 verkar trilla in via mobilnätet, iaf för mig.
(Kanske prioriterad uppdatering för att paja den nyss fungerande torkarautomatiken :D)
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av ONSatan »

Kronberg skrev: 23 dec 2023 22:13
Måste varit någon rejäl bugg i de tidiga 2023.44.30 då 2023.44.30.5.1 verkar trilla in via mobilnätet, iaf för mig.
(Kanske prioriterad uppdatering för att paja den nyss fungerande torkarautomatiken :D)
Jag har en stark känsla av att Tesla sällan ändrar något i mjukvaran för autotorkarna. Att folk upplever skillnad mellan olika versioner, gissar jag, beror på skillnad i ljus, moln, tidpunkt, regndroppars storlek, smuts etc etc….

Torkarna är alltid lika ”bra” (som tex för min polare med en 2019) eller lika dåliga som för oss andra … ”Skillnaden” mellan version är i så fall bara omgivningen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Gustafsson »

ONSatan skrev: 23 dec 2023 22:33
Kronberg skrev: 23 dec 2023 22:13
Måste varit någon rejäl bugg i de tidiga 2023.44.30 då 2023.44.30.5.1 verkar trilla in via mobilnätet, iaf för mig.
(Kanske prioriterad uppdatering för att paja den nyss fungerande torkarautomatiken :D)
Jag har en stark känsla av att Tesla sällan ändrar något i mjukvaran för autotorkarna. Att folk upplever skillnad mellan olika versioner, gissar jag, beror på skillnad i ljus, moln, tidpunkt, regndroppars storlek, smuts etc etc….

Torkarna är alltid lika ”bra” (som tex för min polare med en 2019) eller lika dåliga som för oss andra … ”Skillnaden” mellan version är i så fall bara omgivningen.
Det där är lite ”magiskt”. Min regnsensor på 2018 S fungerar faktiskt ganska bra trots att den även på den modellen är kamerabaserad. På 2023 palladium är funktionen mycket sämre och för mig oanvändbar. Jag har provat många mil och skillnaden är stor.
På min 2018 har jag autotorkare påslaget hela tiden, men på den andra avslagen. Där 2018 inte fungerar är intervalltorkningen välfungerande och ett ok alternativ.
Edit: Inte provat efter senaste uppdateringarna.
PS: Måste nog ägna lite tid åt julen iaf. God Jul.
DS.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev: 24 dec 2023 10:57
ONSatan skrev: 23 dec 2023 22:33
Kronberg skrev: 23 dec 2023 22:13
Måste varit någon rejäl bugg i de tidiga 2023.44.30 då 2023.44.30.5.1 verkar trilla in via mobilnätet, iaf för mig.
(Kanske prioriterad uppdatering för att paja den nyss fungerande torkarautomatiken :D)
Jag har en stark känsla av att Tesla sällan ändrar något i mjukvaran för autotorkarna. Att folk upplever skillnad mellan olika versioner, gissar jag, beror på skillnad i ljus, moln, tidpunkt, regndroppars storlek, smuts etc etc….

Torkarna är alltid lika ”bra” (som tex för min polare med en 2019) eller lika dåliga som för oss andra … ”Skillnaden” mellan version är i så fall bara omgivningen.
Det där är lite ”magiskt”. Min regnsensor på 2018 S fungerar faktiskt ganska bra trots att den även på den modellen är kamerabaserad. På 2023 palladium är funktionen mycket sämre och för mig oanvändbar. Jag har provat många mil och skillnaden är stor.
På min 2018 har jag autotorkare påslaget hela tiden, men på den andra avslagen. Där 2018 inte fungerar är intervalltorkningen välfungerande och ett ok alternativ.
Edit: Inte provat efter senaste uppdateringarna.
PS: Måste nog ägna lite tid åt julen iaf. God Jul.
DS.
Är du säker på att du inte har någon regnsensor?
Den finns som reservdel till Model S 1018 i alla fall...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Gustafsson »

mikebike skrev: 24 dec 2023 11:04
Gustafsson skrev: 24 dec 2023 10:57
ONSatan skrev: 23 dec 2023 22:33
Kronberg skrev: 23 dec 2023 22:13
Måste varit någon rejäl bugg i de tidiga 2023.44.30 då 2023.44.30.5.1 verkar trilla in via mobilnätet, iaf för mig.
(Kanske prioriterad uppdatering för att paja den nyss fungerande torkarautomatiken :D)
Jag har en stark känsla av att Tesla sällan ändrar något i mjukvaran för autotorkarna. Att folk upplever skillnad mellan olika versioner, gissar jag, beror på skillnad i ljus, moln, tidpunkt, regndroppars storlek, smuts etc etc….

Torkarna är alltid lika ”bra” (som tex för min polare med en 2019) eller lika dåliga som för oss andra … ”Skillnaden” mellan version är i så fall bara omgivningen.
Det där är lite ”magiskt”. Min regnsensor på 2018 S fungerar faktiskt ganska bra trots att den även på den modellen är kamerabaserad. På 2023 palladium är funktionen mycket sämre och för mig oanvändbar. Jag har provat många mil och skillnaden är stor.
På min 2018 har jag autotorkare påslaget hela tiden, men på den andra avslagen. Där 2018 inte fungerar är intervalltorkningen välfungerande och ett ok alternativ.
Edit: Inte provat efter senaste uppdateringarna.
PS: Måste nog ägna lite tid åt julen iaf. God Jul.
DS.
Är du säker på att du inte har någon regnsensor?
Den finns som reservdel till Model S 1018 i alla fall...
Trodde den försvann med AP1? Den var också riktigt usel när bilen var ny, betydligt sämre än min förra 2015 som definitivt hade sensor.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av AAKEE »

renes skrev: 22 dec 2023 11:46
AAKEE skrev: 22 dec 2023 10:25
Vi har precis fått ett stort problem med att Tesla vägrat använda den patenterade lösningen för att avläsa aktuell hastighet. Ren snålhet.
Tesla läser av med kameran men tar datan från en databas istället. Datan är sämre än någonsin och EU-reglerna säger att bilen skall varna när man kör för fort. Så den gör det på tex motorväg med underlaget att det är 40 eller 70, som bilen tror pga deras undermåliga sniklösning. Nu ska halva europa åka runt och få okynnesvarningar pga det.
Jag tvivlar på att det (alltid?) är så. Igår passerade jag en 70-skylt som stått där minst 15 år, men nu var täckt med snö. Bilen fortsatte ange 50 efter skylten, vilket den aldrig gjort förut.
Såhär gör både M3P och MSP på exakt samma ställen. Det har vart vägarbete med 70 och 50 på de ställen där bilen visar 70 och 50. (Dock klart sedan ~ 1.5 år med 100 numera.
Inga skyltar, bilen bara byter från 90 km/h till 70. Fast det är 100km/h där.

Det är riksväg, inte motorväg eller motortrafikled. Bilen vägrar byta fil med EAP där det är 2 filer (2+1-väg).

https://youtube.com/shorts/Pvu4gzHbhR8
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar