Han drar sig inte för att förlora miljarder bara för att han fått en skum ide. #lex_twitterSportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 20:20Det gör han inte.mikebike skrev: ↑27 dec 2023 16:06Jag väntar fortfarande på beslutet från ARN.taliz skrev: ↑27 dec 2023 13:57Förstår inte varför du inte bytt till en XC40. Du verkade ju gilla din Volvo, och du är ju väldigt onöjd med din Tesla.mikebike skrev: ↑27 dec 2023 13:09AC på båda sidor, men DC endast på den ena har jag för mig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 11:48
Har för mig att Taycan kan laddas från båda sidor vid a-stolpen (där en klassisk 911 tankades)
Taycan är dock rejält över budget i alla fall.
Värdeminskningen på min Model Y blev ju rätt brutal efter Teslas radikala prissänkning och ju längre jag behåller desto mindre värdeminskning per mil och år.
Dessutom tycker jag fortfarande att XC40 är ful, C40 är mindre ful.
Jag gillar Enyaq, men efter att ha sett en Enyaq och en iD.4 försöka ladda på SuC är jag tveksam till att köpa en bil med laddport på höger bak.
Efter att ha kryssat mellan olika SuC för att utnyttja de med lediga platser är jag inte främmande för att köpa en XC60 laddhybrid heller, trots att jag inte vill tanka igen.
Elon kan ju få för sig att stänga SuC för alla andra bilmärken också, han är ju helt oförutsägbar.
Skitstor inkomstkälla som delfinansierar sin dröm = elektrifiering och rymdfarter
”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Moderator: Redaktion
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
SuC är jävligt bra, och funkar kanon, men ....Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 20:20Det gör han inte.
Skitstor inkomstkälla som delfinansierar sin dröm = elektrifiering och rymdfarter
Det är en ren killgissning att SuC är lönsamt. Att det skulle vara en "skitstor inkomstkälla" kan jag garantera att det inte är.
Min gissning är att det är "cost of doing business" för Tesla. Om det var en guldgruva att öppna laddstationer så skulle det finnas fler aktörer som satsade stort. Den enda som gjorde det fick det som bestraffning (VW) och låter det ruttna verkar det som. Folk kopierar allt bra Tesla gör. Dock kopierar ingen SuC i någon liknande skala. Det borde säga något...
Markhyra, hög investeringskostnad och högt underhåll äter upp det mesta. Det finns en anledning till att nästa alla SuC:ar är på något jävla skitställe med dålig service och dålig belysning utan vidare service och så vidare.
Har man tur är det liknande marginaler som autoindustrin, 5-10%. Utan statsbidrag skulle ingen starta en sådan business. Det är en bättre idé att sätta pengarna på banken eller börsen eftersom det är riskfritt i jämförelse.
Elon är som en tryffelhund för statsbidragsverksamheter som tur är.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Kan förstå att XC40 säljer helt ok. Bra pris på extended range. Under 600 inkl allt. Möjligen lite daterad infotainmentsystem men innehåller det mesta och har en riktig förardisplay. Bra adaptiv farthållare som fungerar i Svensk vinter, vilket resten av bilen också gör. Bra laddeffekt. Relativt bra räckvidd. Bra voiceassist. Bra routeplanner med förvärmning. Trevlig interiör. Bra servicenätverk. Hade v90cc, Passat Alltrack, Audi Allroad, eller liknande funnits som BEV hade jag köpt direkt (om priset varit under 700 inkl allt).
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1159
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Jag gogglade efter ett statement som jag läste för några år sedan från Tesla där det tydligt stod någonting i stil med att "Vi kommer aldrig tjäna pengar på Supercharging", men nu hittar jag det inte.
Det enda jag hittar i samma härad är beslutet angående trängselavgift: "Vi vill vara tydliga med att detta endast är till för att öka kundnöjdheten, vi hoppas att vi aldrig kommer tjäna pengar på detta." - https://www.tesla.com/sv_se/support/cha ... arger/fees
Med tanke på att den info jag läst verkar ha försvunnit, där Tesla tidigare så tydligt tog avstånd från att tjäna pengar på supercharging, kan det ändå vara så att man vädrar lite morgonluft i laddnätets lönsamhet?
Det enda jag hittar i samma härad är beslutet angående trängselavgift: "Vi vill vara tydliga med att detta endast är till för att öka kundnöjdheten, vi hoppas att vi aldrig kommer tjäna pengar på detta." - https://www.tesla.com/sv_se/support/cha ... arger/fees
Med tanke på att den info jag läst verkar ha försvunnit, där Tesla tidigare så tydligt tog avstånd från att tjäna pengar på supercharging, kan det ändå vara så att man vädrar lite morgonluft i laddnätets lönsamhet?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
De har definitivt avsikten att göra vinst på SUC. Om man gör det nu eller inte har jag ingen aning om då det ej särredovisas.bjornnilsson skrev: ↑28 dec 2023 09:07Jag gogglade efter ett statement som jag läste för några år sedan från Tesla där det tydligt stod någonting i stil med att "Vi kommer aldrig tjäna pengar på Supercharging", men nu hittar jag det inte.
Det enda jag hittar i samma härad är beslutet angående trängselavgift: "Vi vill vara tydliga med att detta endast är till för att öka kundnöjdheten, vi hoppas att vi aldrig kommer tjäna pengar på detta." - https://www.tesla.com/sv_se/support/cha ... arger/fees
Med tanke på att den info jag läst verkar ha försvunnit, där Tesla tidigare så tydligt tog avstånd från att tjäna pengar på supercharging, kan det ändå vara så att man vädrar lite morgonluft i laddnätets lönsamhet?
På en direkt fråga ang SUC och lönsamhet svarade Musk i april 22:
"
Elon Musk
We aim for 30% GM or ~10% profitability, all costs included"
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Kollade företagsleasing på XC40 - inte billig på 36 månader om jag jämför med Tesla MY-AG- skrev: ↑27 dec 2023 20:50Kan förstå att XC40 säljer helt ok. Bra pris på extended range. Under 600 inkl allt. Möjligen lite daterad infotainmentsystem men innehåller det mesta och har en riktig förardisplay. Bra adaptiv farthållare som fungerar i Svensk vinter, vilket resten av bilen också gör. Bra laddeffekt. Relativt bra räckvidd. Bra voiceassist. Bra routeplanner med förvärmning. Trevlig interiör. Bra servicenätverk. Hade v90cc, Passat Alltrack, Audi Allroad, eller liknande funnits som BEV hade jag köpt direkt (om priset varit under 700 inkl allt).
Model 3 LR -21
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 412
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Är ju precis det många gör nu, bygger laddare. Tex biltillverkare, bensinföretag, elföretag.spacecoin skrev: ↑27 dec 2023 20:30SuC är jävligt bra, och funkar kanon, men ....Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 20:20Det gör han inte.
Skitstor inkomstkälla som delfinansierar sin dröm = elektrifiering och rymdfarter
Det är en ren killgissning att SuC är lönsamt. Att det skulle vara en "skitstor inkomstkälla" kan jag garantera att det inte är.
Min gissning är att det är "cost of doing business" för Tesla. Om det var en guldgruva att öppna laddstationer så skulle det finnas fler aktörer som satsade stort. Den enda som gjorde det fick det som bestraffning (VW) och låter det ruttna verkar det som. Folk kopierar allt bra Tesla gör. Dock kopierar ingen SuC i någon liknande skala. Det borde säga något...
I USA är det nu i princip alla bilföretag som nu går över till Tesla SuC-nätet. Klart det ger extra intäkt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Körde kollegans XC40 från 2023 för en tid sedan. Man uppfattar saker olika men jag tyckte den kändes som en bil från stenåldern jämfört med MY och dessutom alldeles för liten. Fick Flashback från min V50 jag ägde för 10 år sedan.-AG- skrev: ↑27 dec 2023 20:50Kan förstå att XC40 säljer helt ok. Bra pris på extended range. Under 600 inkl allt. Möjligen lite daterad infotainmentsystem men innehåller det mesta och har en riktig förardisplay. Bra adaptiv farthållare som fungerar i Svensk vinter, vilket resten av bilen också gör. Bra laddeffekt. Relativt bra räckvidd. Bra voiceassist. Bra routeplanner med förvärmning. Trevlig interiör. Bra servicenätverk. Hade v90cc, Passat Alltrack, Audi Allroad, eller liknande funnits som BEV hade jag köpt direkt (om priset varit under 700 inkl allt).
MY RWD Vit 2023
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Grymt störigt med ”dålig sikt fartsänkning”-funktionen på farthållaren.mikebike skrev: ↑16 dec 2023 12:47Jag körde i morse från Stockholm till Uppsala (Funbo).ReNewAble skrev: ↑16 dec 2023 09:55Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:19Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?-AG- skrev: ↑08 dec 2023 23:25Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Sju (7) gånger sänktes hastigheten p.g.a. "dålig sikt."
Så djävla less på den värdelösa farthållaren.
20231216_083426.jpg
Låg i morse i omkörningsfil i regn och jämte en lastbil lagom mitt i däcksprutet, bromsar bilen ner så den i stället för att fortsätta köra förbi lastbilen får typ samma fart. Ok, lätt åtgärdat med att trycka lite på gasen, men ändå!! nu vet jag iaf så man kan ha beredskap…
M3 LR 2023
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
AC, som tillval att vara på bägge sidor.Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 11:48Har för mig att Taycan kan laddas från båda sidor vid a-stolpen (där en klassisk 911 tankades)mikebike skrev: ↑27 dec 2023 10:36Håller med om PS2, men efter en helg med hög beläggning på SuC så känns det som att laddport vänster bak är en förutsättning för att använda SuC.martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:24Lite OT (då den handlar om varför inte en Tesla igen), men själv så tycker jag det är svårt att hitta ett vettigt alternativ till M3LR/M3P.electrobob skrev: ↑06 dec 2023 02:31Kanske off topic. Men om det inte blir tesla igen, vad skulle ni välja för elbil?
PS2 så gillar jag inte den breda mittkonsolen som jag slår i högerknät i, och på Taycan så tycker jag den har laddintaget knäpp placerat, samt saknar one-pedal-driving.
Skulle kanske kika på BMW i4 eller i5 gissar jag.
Återstår då XC40/C40 och?
Dock inte DC (endast höger sida).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Instämmer. Är enorma investeringskostnader och underhållskostnader för snabbladdningsstationer.spacecoin skrev: ↑27 dec 2023 20:30SuC är jävligt bra, och funkar kanon, men ....Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 20:20Det gör han inte.
Skitstor inkomstkälla som delfinansierar sin dröm = elektrifiering och rymdfarter
Det är en ren killgissning att SuC är lönsamt. Att det skulle vara en "skitstor inkomstkälla" kan jag garantera att det inte är.
Min gissning är att det är "cost of doing business" för Tesla. Om det var en guldgruva att öppna laddstationer så skulle det finnas fler aktörer som satsade stort. Den enda som gjorde det fick det som bestraffning (VW) och låter det ruttna verkar det som. Folk kopierar allt bra Tesla gör. Dock kopierar ingen SuC i någon liknande skala. Det borde säga något...
Markhyra, hög investeringskostnad och högt underhåll äter upp det mesta. Det finns en anledning till att nästa alla SuC:ar är på något jävla skitställe med dålig service och dålig belysning utan vidare service och så vidare.
Har man tur är det liknande marginaler som autoindustrin, 5-10%. Utan statsbidrag skulle ingen starta en sådan business. Det är en bättre idé att sätta pengarna på banken eller börsen eftersom det är riskfritt i jämförelse.
Elon är som en tryffelhund för statsbidragsverksamheter som tur är.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- electrobob
- Teslaägare
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 30 aug 2022 22:33
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Har bokad service hos tesla norrköping den 22/1Electron skrev: ↑08 dec 2023 17:15Lyckost de bilarna som man faktiskt kan lämna in på verkstad i dessa strejktider.electrobob skrev: ↑07 dec 2023 00:45Intressant, blir att provköra volvo, polestar, vw...vi har förutom tesla en Kia e Niro, sambon diggar den men det krävdes tre verkstadsbesök för att byta en däcktrycksensor...så kikar gärna på något annat.
Model Y LR 2024
Model 3 LR 2022
Kia E-Niro 2021
Model 3 LR 2022
Kia E-Niro 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7715
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Jag ändrade min bokning från 11/1 till 16/1, men det fanns tider redan idag också. Bredden.electrobob skrev: ↑02 jan 2024 21:18Har bokad service hos tesla norrköping den 22/1Electron skrev: ↑08 dec 2023 17:15Lyckost de bilarna som man faktiskt kan lämna in på verkstad i dessa strejktider.electrobob skrev: ↑07 dec 2023 00:45Intressant, blir att provköra volvo, polestar, vw...vi har förutom tesla en Kia e Niro, sambon diggar den men det krävdes tre verkstadsbesök för att byta en däcktrycksensor...så kikar gärna på något annat.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 412
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?martinot skrev: ↑30 dec 2023 18:47Instämmer. Är enorma investeringskostnader och underhållskostnader för snabbladdningsstationer.spacecoin skrev: ↑27 dec 2023 20:30SuC är jävligt bra, och funkar kanon, men ....Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 20:20Det gör han inte.
Skitstor inkomstkälla som delfinansierar sin dröm = elektrifiering och rymdfarter
Det är en ren killgissning att SuC är lönsamt. Att det skulle vara en "skitstor inkomstkälla" kan jag garantera att det inte är.
Min gissning är att det är "cost of doing business" för Tesla. Om det var en guldgruva att öppna laddstationer så skulle det finnas fler aktörer som satsade stort. Den enda som gjorde det fick det som bestraffning (VW) och låter det ruttna verkar det som. Folk kopierar allt bra Tesla gör. Dock kopierar ingen SuC i någon liknande skala. Det borde säga något...
Markhyra, hög investeringskostnad och högt underhåll äter upp det mesta. Det finns en anledning till att nästa alla SuC:ar är på något jävla skitställe med dålig service och dålig belysning utan vidare service och så vidare.
Har man tur är det liknande marginaler som autoindustrin, 5-10%. Utan statsbidrag skulle ingen starta en sådan business. Det är en bättre idé att sätta pengarna på banken eller börsen eftersom det är riskfritt i jämförelse.
Elon är som en tryffelhund för statsbidragsverksamheter som tur är.
Klart det är lönsamt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 jan 2024 11:51Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?
Klart det är lönsamt.
Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Man kan ju alltid diskutera vad som är massiv takt, men nog byggs det väldigt många laddstationer (med 150 kW effekt och uppåt) av andra operatörer än Tesla. Idag finns det så många alternativ att jag inte upplevt mig beroende av SuC under mina långresor, inte minst när jag åkt på kontinenten. Visserligen laddar jag ofta på SuC, eftersom Teslas stationer har bra pris, är lättast att förvärma batteriet inför och är mest användarvänliga, men det finns alternativ.spacecoin skrev: ↑03 jan 2024 11:56Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 jan 2024 11:51Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?
Klart det är lönsamt.
Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7715
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Det har nyligen satts upp 8 + 8 snabbladare från eviny vid ICA tvärsöver rondellen från SuC som är öppen för alla och alltid har lediga platser. Dessutom finns redan 6 x 350 kW laddare från Ionity och 8 snabbladdare från recharge bredvid macken.spacecoin skrev: ↑03 jan 2024 11:56Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 jan 2024 11:51Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?
Klart det är lönsamt.
Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Så nog finns det andra än Tesla som bygger snabbladdare, vissa levererar dessutom mycket högre effekt än Teslas (Ulricehamn har V2).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Bra att det byggs men Tesla är fortfarande en gigant med sina över 1100 Supercharger-laddare i Sverige. Totalt finns dryga 4000 snabbladdare men då räknar man med 50kW. Som Tesla ägare är SuC absolut smidigast och billigast.mikebike skrev: ↑03 jan 2024 12:48Det har nyligen satts upp 8 + 8 snabbladare från eviny vid ICA tvärsöver rondellen från SuC som är öppen för alla och alltid har lediga platser. Dessutom finns redan 6 x 350 kW laddare från Ionity och 8 snabbladdare från recharge bredvid macken.spacecoin skrev: ↑03 jan 2024 11:56Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 jan 2024 11:51Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?
Klart det är lönsamt.
Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Så nog finns det andra än Tesla som bygger snabbladdare, vissa levererar dessutom mycket högre effekt än Teslas (Ulricehamn har V2).
Screenshot_20240103_124703_ChargeFinder.jpg
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-sverige/
MY RWD Vit 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7715
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Ja, därför är det lite märkligt att man väljer att sätta upp 16 laddare bredvid en öppen SuC. USP i detta fall är väl att 800V-bilar laddar mycket snabbare på de nya laddarna.Freez skrev: ↑03 jan 2024 13:54Bra att det byggs men Tesla är fortfarande en gigant med sina över 1100 Supercharger-laddare i Sverige. Totalt finns dryga 4000 snabbladdare men då räknar man med 50kW. Som Tesla ägare är SuC absolut smidigast och billigast.mikebike skrev: ↑03 jan 2024 12:48Det har nyligen satts upp 8 + 8 snabbladare från eviny vid ICA tvärsöver rondellen från SuC som är öppen för alla och alltid har lediga platser. Dessutom finns redan 6 x 350 kW laddare från Ionity och 8 snabbladdare från recharge bredvid macken.spacecoin skrev: ↑03 jan 2024 11:56Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 jan 2024 11:51Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?
Klart det är lönsamt.
Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Så nog finns det andra än Tesla som bygger snabbladdare, vissa levererar dessutom mycket högre effekt än Teslas (Ulricehamn har V2).
Screenshot_20240103_124703_ChargeFinder.jpg
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-sverige/
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Man tänker nog att SuC drar kunder och att ligga nära kan då var lite smart eftersom mångamikebike skrev: ↑03 jan 2024 14:01Ja, därför är det lite märkligt att man väljer att sätta upp 16 laddare bredvid en öppen SuC. USP i detta fall är väl att 800V-bilar laddar mycket snabbare på de nya laddarna.Freez skrev: ↑03 jan 2024 13:54Bra att det byggs men Tesla är fortfarande en gigant med sina över 1100 Supercharger-laddare i Sverige. Totalt finns dryga 4000 snabbladdare men då räknar man med 50kW. Som Tesla ägare är SuC absolut smidigast och billigast.mikebike skrev: ↑03 jan 2024 12:48Det har nyligen satts upp 8 + 8 snabbladare från eviny vid ICA tvärsöver rondellen från SuC som är öppen för alla och alltid har lediga platser. Dessutom finns redan 6 x 350 kW laddare från Ionity och 8 snabbladdare från recharge bredvid macken.spacecoin skrev: ↑03 jan 2024 11:56Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 jan 2024 11:51Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?
Klart det är lönsamt.
Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Så nog finns det andra än Tesla som bygger snabbladdare, vissa levererar dessutom mycket högre effekt än Teslas (Ulricehamn har V2).
Screenshot_20240103_124703_ChargeFinder.jpg
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-sverige/
åker dit för att det är enkelt/smidigt men det kan ju vara kö på SuC osv…
Bra för oss kunder iaf om alla ”klumpar ihop sig”
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
800 volts bilarna (ägarna) kanske inte i heller vill maxa 100 kWBjelke skrev: ↑05 jan 2024 15:55Man tänker nog att SuC drar kunder och att ligga nära kan då var lite smart eftersom mångamikebike skrev: ↑03 jan 2024 14:01Ja, därför är det lite märkligt att man väljer att sätta upp 16 laddare bredvid en öppen SuC. USP i detta fall är väl att 800V-bilar laddar mycket snabbare på de nya laddarna.Freez skrev: ↑03 jan 2024 13:54Bra att det byggs men Tesla är fortfarande en gigant med sina över 1100 Supercharger-laddare i Sverige. Totalt finns dryga 4000 snabbladdare men då räknar man med 50kW. Som Tesla ägare är SuC absolut smidigast och billigast.mikebike skrev: ↑03 jan 2024 12:48Det har nyligen satts upp 8 + 8 snabbladare från eviny vid ICA tvärsöver rondellen från SuC som är öppen för alla och alltid har lediga platser. Dessutom finns redan 6 x 350 kW laddare från Ionity och 8 snabbladdare från recharge bredvid macken.spacecoin skrev: ↑03 jan 2024 11:56
Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.
Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Så nog finns det andra än Tesla som bygger snabbladdare, vissa levererar dessutom mycket högre effekt än Teslas (Ulricehamn har V2).
Screenshot_20240103_124703_ChargeFinder.jpg
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-sverige/
åker dit för att det är enkelt/smidigt men det kan ju vara kö på SuC osv…
Bra för oss kunder iaf om alla ”klumpar ihop sig”
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7715
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Ja, det funkar nog i Gävle eller i Bredden, men Ulricehamn har aldrig någonsin ens varit halvfullt. Vi har laddat minst 30 gånger där och aldrig behövt dela.Bjelke skrev: ↑05 jan 2024 15:55Man tänker nog att SuC drar kunder och att ligga nära kan då var lite smart eftersom mångamikebike skrev: ↑03 jan 2024 14:01Ja, därför är det lite märkligt att man väljer att sätta upp 16 laddare bredvid en öppen SuC. USP i detta fall är väl att 800V-bilar laddar mycket snabbare på de nya laddarna.Freez skrev: ↑03 jan 2024 13:54Bra att det byggs men Tesla är fortfarande en gigant med sina över 1100 Supercharger-laddare i Sverige. Totalt finns dryga 4000 snabbladdare men då räknar man med 50kW. Som Tesla ägare är SuC absolut smidigast och billigast.mikebike skrev: ↑03 jan 2024 12:48Det har nyligen satts upp 8 + 8 snabbladare från eviny vid ICA tvärsöver rondellen från SuC som är öppen för alla och alltid har lediga platser. Dessutom finns redan 6 x 350 kW laddare från Ionity och 8 snabbladdare från recharge bredvid macken.spacecoin skrev: ↑03 jan 2024 11:56
Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.
Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Så nog finns det andra än Tesla som bygger snabbladdare, vissa levererar dessutom mycket högre effekt än Teslas (Ulricehamn har V2).
Screenshot_20240103_124703_ChargeFinder.jpg
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-sverige/
åker dit för att det är enkelt/smidigt men det kan ju vara kö på SuC osv…
Bra för oss kunder iaf om alla ”klumpar ihop sig”
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Man får tänka på att majoriteten av stationerna står outnyttjade, och intjänar exakt noll, majoriteten av dygnet timmar majoriteten av året dagar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 dec 2023 00:29Är ju precis det många gör nu, bygger laddare. Tex biltillverkare, bensinföretag, elföretag.spacecoin skrev: ↑27 dec 2023 20:30SuC är jävligt bra, och funkar kanon, men ....Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 20:20Det gör han inte.
Skitstor inkomstkälla som delfinansierar sin dröm = elektrifiering och rymdfarter
Det är en ren killgissning att SuC är lönsamt. Att det skulle vara en "skitstor inkomstkälla" kan jag garantera att det inte är.
Min gissning är att det är "cost of doing business" för Tesla. Om det var en guldgruva att öppna laddstationer så skulle det finnas fler aktörer som satsade stort. Den enda som gjorde det fick det som bestraffning (VW) och låter det ruttna verkar det som. Folk kopierar allt bra Tesla gör. Dock kopierar ingen SuC i någon liknande skala. Det borde säga något...
I USA är det nu i princip alla bilföretag som nu går över till Tesla SuC-nätet. Klart det ger extra intäkt.
Under tiden kostar dessa elektricitet, underhåll, avskrivningar, markhyra med mera.
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Jag skruvar aldrig på känsligheten på min Volvo. Det bara funkar helt enkelt.taliz skrev: ↑23 nov 2023 09:57Funkar uppenbarligen fint utan.tnjo skrev: ↑23 nov 2023 07:18
Vad är minst komplext och ger acceptabel funktion?
Beprövade metoder med riktig regnsensor /radar och uss sensorer som funkat i årtionden
Eller försöka skriva en ML implementation med kameror för att göra samma saker med tveksamt resultat (dessutom med avsaknaden av den viktigaste frontkameran)
Jag har haft regnsensor på alla bilar utom min Tesla. Är det bättre? Inte ett dugg. Man får konstant skruva på känsligheten på dem.
Hade Tesla haft ett vred för att justera känsligheten så hade ingen klagat, för då hade det upplevts exakt likadant. Det är alltså inte funktionen som är problemet, utan känslan.
Radar gjorde uppenbarligen ingen större nytta eftersom AP funkar fint ändå.
USS hjälper inte mig då jag behöver hjälp på centimeternivå, inte decimeter. Bilar med det tenderar att tjuta och lysa rött när man är ”för nära”. Men det är ju då jag behöver hjälp, inte innan.
Radarn likaså. Den bara funkar, oavsett väder. Aldrig misslyckats.
Döda vinkelvarnare likaså, använder radar. Den bara funkar. Har aldrig fellarmat eller utebliven varning.
Parkeringssensorerna funkar också fint. I såväl kolsvart som dagsljus. Ser även små saker som smal stolpe, stenbumling etc.
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Men på riktigt?ReNewAble skrev: ↑23 nov 2023 13:00Finns ett antal, kommer säkert att glömma någon men här är några exempel:mikebike skrev: ↑23 nov 2023 12:34Vilka funktioner har tillkommit?
Sedan menar jag främst att bilarna blir bättre för varje årsmodell. Att de får längre räckvidd och laddar snabbare t.ex.
Model 3 blev ju bättre till 2021, men sedan har det gått utför.
-Uppspelning av sentryfilmer i bilen (innan fick man ta ut minnet och spela upp i datorn)
-Delmål i ruttplaneringen
-Döda-vinkelkameror aktiverat av blinkers
-Autofunktion på sätesvärme
-Kontroll av telefonsamtal via ratthjul
-Valbara funktioner för nedre raden på skärmen
samt en stor mängd småförbättringar (nya media- och infotainmentfunktioner, energigraf mm, mm)
Delmål i rutt har andra haft i åratal. Sjukt att det inte funnits från start.
Autofunktion på sätesvärme har jag också från början.
Kontroll av telefonsamtal har jag också från början.
Döda vinkel sitter där den skall, i backspegeln på var sida. Från start.
Mycket av det du nämner som förbättringar är ju bara ett exempel på dåligt utvecklat från start.