Flammig list pga avfettning

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Flammig list pga avfettning

Inlägg av JockeSund »

Brukar vara rätt noga med att endast gå midjehöjd med den alkaliska avfettningen men fick ett hjärnsläpp och avfettade hela vägen upp till taket sist jag tvättade.
Dessvärre resulterade detta i att listerna blev rätt fula och jag har ännu inte orkat kolla hurvida en polering m.m. löser detta.

Hade besök av Tesla Service idag i ett ärende och han tittade på listerna också och sa att förhoppningvis kan en polering lösa det. I annat fall är det nya lister som gäller.

Någon fler som gjort samma tabbe och ev. någon som vet vad nya lister kostar?
list.jpg
MYLR -23
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: Flammig list pga avfettning

Inlägg av sebiva »

Jag har använt WD40 på mikrofiberduk efter tips här på forumet och det har funkat bra (det brukar komma tillbaka efter ett tag men inte lika farligt tycker jag).
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Flammig list pga avfettning

Inlägg av Walkmann »

Gjorde samma tabbe i somras..testade allt, isopropanol, wd40, lackskydd..polering blev lite bättre men så fort du tvättar kommer det tillbaka igen.
Silikonspray löser det för stunden men kommer som sagt tillbaka direkt..
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Flammig list pga avfettning

Inlägg av Tomsgbg »

Inte fått detta än själv men de kan bero på att jag la keramiskt lackskydd även på listerna vid leverans. Såg flera nyare MY som fått skadade lister trots att dom enbart kört automat tvätt.

Så tips är att lägga skydd direkt vid mottagandet eller efter polering så bör de hålla.
Användarvisningsbild
Swalle
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 dec 2023 21:22
Ort: Stockholm

Re: Flammig list pga avfettning

Inlägg av Swalle »

Alkalisk avfettning borde inte ge dessa missfärgningar, kallavfettning dock ska man vara betydligt försiktigare med
Tesla Model Y RWD - Vit - 19” 2024
VW Tiguan 2.0TDI 4Motion - Vit - 20” 2018
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Flammig list pga avfettning

Inlägg av Walkmann »

Swalle skrev: 02 jan 2024 18:26
Alkalisk avfettning borde inte ge dessa missfärgningar, kallavfettning dock ska man vara betydligt försiktigare med
Det är just alkalisk avfettning som dessa lister ej tål..blandade lite starkt i somras o dom såg gräsliga ut efter det.
Kallavfettning inga prob för listerna…bara lyktorna :D skitbil.
Användarvisningsbild
Swalle
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 dec 2023 21:22
Ort: Stockholm

Re: Flammig list pga avfettning

Inlägg av Swalle »

Walkmann skrev: 02 jan 2024 18:38
Swalle skrev: 02 jan 2024 18:26
Alkalisk avfettning borde inte ge dessa missfärgningar, kallavfettning dock ska man vara betydligt försiktigare med
Det är just alkalisk avfettning som dessa lister ej tål..blandade lite starkt i somras o dom såg gräsliga ut efter det.
Kallavfettning inga prob för listerna…bara lyktorna :D skitbil.
Okej, aldrig varit med om en bil som mått dåligt av alkalisk avfettning, får vara försiktig då när det är dags för första tvättning av min bil första gången då den inte hunnit bli så skitig än (hämtades i fredags)
Tesla Model Y RWD - Vit - 19” 2024
VW Tiguan 2.0TDI 4Motion - Vit - 20” 2018
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Flammig list pga avfettning

Inlägg av mathiaso »

Jag har fått samma problem efter avfettning och har testat lite olika lösningar. Det enda som har fungerat för mig är att polera bort det polermedel och mikrofiberduk.

Kör med denna, men finns många andra som säkert fungerar precis lika bra. https://arcticlean.se/polish-amp-sealant-500ml
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Skriv svar