Men kan någon förklara historien med Wild'n'fresh där var det 10 anställda men ingen som var medlem i något fack och ändå valde HRF att sätta in blockader. Är det så att i princip kan vilket fack som helst som känner att det är deras område välja att börja strida om företaget inte går med på deras villkor?
Det kan hända att jag missat något i den här historien för det låter helt otroligt.
Jag är definitivt inte någon expert på denna typ av konflikter (vi talar väl 2006-ish?) men förstod jag det rätt gällde detta en del i en större kampanj för att få restauranger kring Linnégatan i Gbg att teckna avtal med Hotell och Restaurang. Vid denna tid förefaller det ha varit ganska lurvigt med de anställdas villkor på många håll, men i detta fall kom alltså även den aktuella salladsbaren att följa med. Ägaren ville inte skriva något kollektivavtal (det påstods att villkoren ursprungligen inte nådde upp till avtalets miniminivåer) och konflikten blev både ett faktum och en politisk arena där bl a Timbro, Littorin och en del andra potentater uttalade sig/bedrev opinionsbildning.
I slutändan sålde ägarinnan restaurangen varefter sympatiåtgärderna upphörde. Vill Du veta mer kan man söka på "Toppen på en isbergssallad" där Hotell och Restaurang dragit sina slutsatser av konflikten. De sista sidorna är en sammanfattning av konflikten, slutorden lite intressanta: "Blockaden mot salladsbaren avslutas från och med ägarbytet i månadsskiftet mars/april 2007, så att vi och de nya ägarna i lugn och ro, och i positiv anda, kan diskutera att man genom kollektivavtal garanterar sina anställda minst lika goda villkor som alla andra runt omkring har. Vi tror och hoppas att vi - som i i princip alla andra fall - ska komma överens relativt snabbt genom dialog. Om det är ett familjeföretag med endast familjemedlemmar anställda, kommer vi inte att kräva avtal alls"
Såväl detta som andra fall under decenniet efter millenniumskiftet upplever jag fick fackförbunden att tänka till i termer av proportionalitet innan de sätter in åtgärder. Vad som föranlett eller rättfärdigat valen när det gäller denna konflikt vet nog bara de inblandade. Att ett så pass stort företag som TM Sweden vägrar att överväga kollektivavtal uppfattas naturligtvis som en rätt skarp markering, jag kan inte på rak arm påminna mig om något fall där så kraftfulla åtgärder mobiliserats under en lovlig strejk där företaget i fråga innehar kollektivavtal. Men att gå så brett i sympatiåtgärderna förvånar nog många inklusive mer insatta i frågorna.
Det är ganska komplext - i vissa fall är lika konkurrensvillkor fundamentalt för de företag som sköter sig enligt lagboken vad gäller skatter, arbetsmiljö och löner, ingen vill riskera att slås ut på grund av t ex lönedumpning. Detta är kollektivavtalsmodellen en viss garant för. Å andra sidan vill ingen heller riskera situationen att bli utsatt för oproportionella konfliktåtgärder. Jag gissar att det i viss mån kan förklara arbetsgivarnas något ambivalenta hållning.
Mina 2p
Ligger säkert en del i det säger om de ambivalent hållningen hos arbetsgivarna. Vad det gäller konkurrensvilkoren så tror jag andra i branschen bara ser det som en ursäkta att, om än chansen är liten, få bort en stor konkurrent från deras egen marknad. Lönedumpning erkar ju inte vara någon risk för i just denna bransch just nu i varje fall.
Jag tror IF Metall erfar att det kommer komma många nya spelare inom elbilsbranschen, främst från Kina, och man vill "stämma lite i bäcken" tidigt för att visa att man är beredd att ta strid för att få sluta avtal och man inte är rädd för kritik.
Dom nya kinesiska märkena verkar ju söka sig till existerande återförsäljare på svenska marknaden istället för egen regi.
Men kan någon förklara historien med Wild'n'fresh där var det 10 anställda men ingen som var medlem i något fack och ändå valde HRF att sätta in blockader. Är det så att i princip kan vilket fack som helst som känner att det är deras område välja att börja strida om företaget inte går med på deras villkor?
Det kan hända att jag missat något i den här historien för det låter helt otroligt.
Jag är definitivt inte någon expert på denna typ av konflikter (vi talar väl 2006-ish?) men förstod jag det rätt gällde detta en del i en större kampanj för att få restauranger kring Linnégatan i Gbg att teckna avtal med Hotell och Restaurang. Vid denna tid förefaller det ha varit ganska lurvigt med de anställdas villkor på många håll, men i detta fall kom alltså även den aktuella salladsbaren att följa med. Ägaren ville inte skriva något kollektivavtal (det påstods att villkoren ursprungligen inte nådde upp till avtalets miniminivåer) och konflikten blev både ett faktum och en politisk arena där bl a Timbro, Littorin och en del andra potentater uttalade sig/bedrev opinionsbildning.
I slutändan sålde ägarinnan restaurangen varefter sympatiåtgärderna upphörde. Vill Du veta mer kan man söka på "Toppen på en isbergssallad" där Hotell och Restaurang dragit sina slutsatser av konflikten. De sista sidorna är en sammanfattning av konflikten, slutorden lite intressanta: "Blockaden mot salladsbaren avslutas från och med ägarbytet i månadsskiftet mars/april 2007, så att vi och de nya ägarna i lugn och ro, och i positiv anda, kan diskutera att man genom kollektivavtal garanterar sina anställda minst lika goda villkor som alla andra runt omkring har. Vi tror och hoppas att vi - som i i princip alla andra fall - ska komma överens relativt snabbt genom dialog. Om det är ett familjeföretag med endast familjemedlemmar anställda, kommer vi inte att kräva avtal alls"
Såväl detta som andra fall under decenniet efter millenniumskiftet upplever jag fick fackförbunden att tänka till i termer av proportionalitet innan de sätter in åtgärder. Vad som föranlett eller rättfärdigat valen när det gäller denna konflikt vet nog bara de inblandade. Att ett så pass stort företag som TM Sweden vägrar att överväga kollektivavtal uppfattas naturligtvis som en rätt skarp markering, jag kan inte på rak arm påminna mig om något fall där så kraftfulla åtgärder mobiliserats under en lovlig strejk där företaget i fråga innehar kollektivavtal. Men att gå så brett i sympatiåtgärderna förvånar nog många inklusive mer insatta i frågorna.
Det är ganska komplext - i vissa fall är lika konkurrensvillkor fundamentalt för de företag som sköter sig enligt lagboken vad gäller skatter, arbetsmiljö och löner, ingen vill riskera att slås ut på grund av t ex lönedumpning. Detta är kollektivavtalsmodellen en viss garant för. Å andra sidan vill ingen heller riskera situationen att bli utsatt för oproportionella konfliktåtgärder. Jag gissar att det i viss mån kan förklara arbetsgivarnas något ambivalenta hållning.
Mina 2p
Ligger säkert en del i det säger om de ambivalent hållningen hos arbetsgivarna. Vad det gäller konkurrensvilkoren så tror jag andra i branschen bara ser det som en ursäkta att, om än chansen är liten, få bort en stor konkurrent från deras egen marknad. Lönedumpning erkar ju inte vara någon risk för i just denna bransch just nu i varje fall.
Jag tror IF Metall erfar att det kommer komma många nya spelare inom elbilsbranschen, främst från Kina, och man vill "stämma lite i bäcken" tidigt för att visa att man är beredd att ta strid för att få sluta avtal och man inte är rädd för kritik.
Dom nya kinesiska märkena verkar ju söka sig till existerande återförsäljare på svenska marknaden istället för egen regi.
Där kan det ju finnas en poäng.
Men är det man är rädd för så skulle jag säga att det bättre att sätta ett golv för lönerna som är en lag i nivå med övriga EU och evntuellt andra grundkrav som inte redan finns i lagen. Sedan ge mer utrymme för att respektera vad dom anställda vill.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Men kan någon förklara historien med Wild'n'fresh där var det 10 anställda men ingen som var medlem i något fack och ändå valde HRF att sätta in blockader. Är det så att i princip kan vilket fack som helst som känner att det är deras område välja att börja strida om företaget inte går med på deras villkor?
Det kan hända att jag missat något i den här historien för det låter helt otroligt.
Jag är definitivt inte någon expert på denna typ av konflikter (vi talar väl 2006-ish?) men förstod jag det rätt gällde detta en del i en större kampanj för att få restauranger kring Linnégatan i Gbg att teckna avtal med Hotell och Restaurang. Vid denna tid förefaller det ha varit ganska lurvigt med de anställdas villkor på många håll, men i detta fall kom alltså även den aktuella salladsbaren att följa med. Ägaren ville inte skriva något kollektivavtal (det påstods att villkoren ursprungligen inte nådde upp till avtalets miniminivåer) och konflikten blev både ett faktum och en politisk arena där bl a Timbro, Littorin och en del andra potentater uttalade sig/bedrev opinionsbildning.
I slutändan sålde ägarinnan restaurangen varefter sympatiåtgärderna upphörde. Vill Du veta mer kan man söka på "Toppen på en isbergssallad" där Hotell och Restaurang dragit sina slutsatser av konflikten. De sista sidorna är en sammanfattning av konflikten, slutorden lite intressanta: "Blockaden mot salladsbaren avslutas från och med ägarbytet i månadsskiftet mars/april 2007, så att vi och de nya ägarna i lugn och ro, och i positiv anda, kan diskutera att man genom kollektivavtal garanterar sina anställda minst lika goda villkor som alla andra runt omkring har. Vi tror och hoppas att vi - som i i princip alla andra fall - ska komma överens relativt snabbt genom dialog. Om det är ett familjeföretag med endast familjemedlemmar anställda, kommer vi inte att kräva avtal alls"
Såväl detta som andra fall under decenniet efter millenniumskiftet upplever jag fick fackförbunden att tänka till i termer av proportionalitet innan de sätter in åtgärder. Vad som föranlett eller rättfärdigat valen när det gäller denna konflikt vet nog bara de inblandade. Att ett så pass stort företag som TM Sweden vägrar att överväga kollektivavtal uppfattas naturligtvis som en rätt skarp markering, jag kan inte på rak arm påminna mig om något fall där så kraftfulla åtgärder mobiliserats under en lovlig strejk där företaget i fråga innehar kollektivavtal. Men att gå så brett i sympatiåtgärderna förvånar nog många inklusive mer insatta i frågorna.
Det är ganska komplext - i vissa fall är lika konkurrensvillkor fundamentalt för de företag som sköter sig enligt lagboken vad gäller skatter, arbetsmiljö och löner, ingen vill riskera att slås ut på grund av t ex lönedumpning. Detta är kollektivavtalsmodellen en viss garant för. Å andra sidan vill ingen heller riskera situationen att bli utsatt för oproportionella konfliktåtgärder. Jag gissar att det i viss mån kan förklara arbetsgivarnas något ambivalenta hållning.
Mina 2p
Ligger säkert en del i det säger om de ambivalent hållningen hos arbetsgivarna. Vad det gäller konkurrensvilkoren så tror jag andra i branschen bara ser det som en ursäkta att, om än chansen är liten, få bort en stor konkurrent från deras egen marknad. Lönedumpning erkar ju inte vara någon risk för i just denna bransch just nu i varje fall.
Jag tror IF Metall erfar att det kommer komma många nya spelare inom elbilsbranschen, främst från Kina, och man vill "stämma lite i bäcken" tidigt för att visa att man är beredd att ta strid för att få sluta avtal och man inte är rädd för kritik.
Dom nya kinesiska märkena verkar ju söka sig till existerande återförsäljare på svenska marknaden istället för egen regi.
Där kan det ju finnas en poäng.
Men är det man är rädd för så skulle jag säga att det bättre att sätta ett golv för lönerna som är en lag i nivå med övriga EU och evntuellt andra grundkrav som inte redan finns i lagen. Sedan ge mer utrymme för att respektera vad dom anställda vill.
Dom lagstadgade minimilönerna i europeiska länder är så lågt satta att det blir orelevant för kvalificerade yrken. Man skulle behöva sätta en minimilön per bransch minst. Kanske även behöva revidera den med jämna mellanrum.
Dom lagstadgade minimilönerna i europeiska länder är så lågt satta att det blir orelevant för kvalificerade yrken. Man skulle behöva sätta en minimilön per bransch minst. Kanske även behöva revidera den med jämna mellanrum.
Det låter rätt svårt för Riksdagen att bestämma och uppdatera. Kanske man skulle ta och låta de anställda organisera sig och förhandla gemensamt med företagens organisationer inom respektive bransch istället, och komma fram till någon form av gemensamma avtal per bransch?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Finns det några sådana moment som man plockat bort ur inkomstförsäkringen som finns med i vanliga fall?
Det får man läsa det specifika villkoret för just det fackförbundets inkomstförsäkring för att ta reda på, att plocka bort moment är inget som är generellt som alla gör osv. Rent generellt tycker jag inkomstförsäkring är för dyr för att vara värd det.
Man behöver ha en månadslön på över 33 000kr för att ha någon nytta av en inkomstförsäkring. Genomsnittslönen för en industriarbetare ligger på 28 200 när jag gogglade.
Tjänar man strax över brytgränsen är det ju småpengar i extra ersättning.
Liten anekdot från verkligheten. På nyårsmiddag hade vi ett gäng gäster i 70-80 års ålder. Tesla-strejken kom på tal (eftersom vi kör Tesla) och de förvånades alla över att verksamheten hos Tesla inte låg nere fullständigt vilket de trodde efter att ha läst i tidningen och sett på TV.
Och flera av dem berättade dåliga erfarenheter av facket, i det här fallet transport och kommunal, där facket motsatt sig "för höga" löner och egna förhandlingar och tvingat dem att rätta in sig i ledet. Ingen av dem tyckte att Tesla självklart hade fel och borde teckna avtal. Och det här var alltså "arbetare" som inte haft tjänstemannajobb eller liknande.
Jag är inte negativ till facket i grunden men det borde kunna fungera bättre. Tror fortfarande att det här kommer slå tillbaka, och inte bara mot Metall utan hela fackföreningsrörelsen.
Liten anekdot från verkligheten. På nyårsmiddag hade vi ett gäng gäster i 70-80 års ålder. Tesla-strejken kom på tal (eftersom vi kör Tesla) och de förvånades alla över att verksamheten hos Tesla inte låg nere fullständigt vilket de trodde efter att ha läst i tidningen och sett på TV.
Och flera av dem berättade dåliga erfarenheter av facket, i det här fallet transport och kommunal, där facket motsatt sig "för höga" löner och egna förhandlingar och tvingat dem att rätta in sig i ledet. Ingen av dem tyckte att Tesla självklart hade fel och borde teckna avtal. Och det här var alltså "arbetare" som inte haft tjänstemannajobb eller liknande.
Jag är inte negativ till facket i grunden men det borde kunna fungera bättre. Tror fortfarande att det här kommer slå tillbaka, och inte bara mot Metall utan hela fackföreningsrörelsen.
Får lägga till ytterligare en anekdot,.
Har efter att ha kört elbil under rätt många år, och hängt på detta forum, lärt mig mycket om elbilar generellt och Tesla i synnerhet. Så tycker det är kul när någon kommer fram och ställer frågor, vilket tyvärr inte händer så ofta numera (elbil börjar bli allmängods). Men för ett par dagar sedan kommer en äldre man fram strax efter att jag klivit ur bilen. Frågan handlade inte som jag först trodde om elbilar, utan om strejken. Med håret i hästsvans och riktningen inställd mot lokala ölhaket så antog jag fördomsfullt att det han skulle stå på fackets sida, men var helt tvärtom. Han undrade vad tusan facket håller på med, hur de kan sätta oss Tesla-ägare i kläm, och hade hört om de som hade bilar som fastnat hos Werksta. Så inte bara vi som spenderar tid på forumet är insatta, och sympatier för Tesla och Tesla-ägare finns även hos andra.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Finns det några sådana moment som man plockat bort ur inkomstförsäkringen som finns med i vanliga fall?
Det får man läsa det specifika villkoret för just det fackförbundets inkomstförsäkring för att ta reda på, att plocka bort moment är inget som är generellt som alla gör osv. Rent generellt tycker jag inkomstförsäkring är för dyr för att vara värd det.
Säg att man har en lön på 60 tkr då skulle man få ut ca: 17 tkr/mån? (tog skillnaden efter skatt på lön vid 33 tkr och 60 tkr, är det något om att man bara får ersättning för typ 8+% av lönen eller).
Om en person använder den 1 gång på 10 år hur många sådana personer skulle dom ha råd med då? Kostnaden är då 17 tkr x 3,5 månad (100 dagar) <= 60 tkr.
Avgiften på 10 år är 300 kr x 120 = 36 tkr.
Ser man det så kan försäkringsbolagen ha råd med att mer än varannan person utnyttjar försäkringen 1 gång vart tionde år. Vilket jag tror är väldigt högt räknat.
Så jag håller med om att det är dyrt och säkert har sådana försäkringar en väldigt hög marginal.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag är definitivt inte någon expert på denna typ av konflikter (vi talar väl 2006-ish?) men förstod jag det rätt gällde detta en del i en större kampanj för att få restauranger kring Linnégatan i Gbg att teckna avtal med Hotell och Restaurang. Vid denna tid förefaller det ha varit ganska lurvigt med de anställdas villkor på många håll, men i detta fall kom alltså även den aktuella salladsbaren att följa med. Ägaren ville inte skriva något kollektivavtal (det påstods att villkoren ursprungligen inte nådde upp till avtalets miniminivåer) och konflikten blev både ett faktum och en politisk arena där bl a Timbro, Littorin och en del andra potentater uttalade sig/bedrev opinionsbildning.
I slutändan sålde ägarinnan restaurangen varefter sympatiåtgärderna upphörde. Vill Du veta mer kan man söka på "Toppen på en isbergssallad" där Hotell och Restaurang dragit sina slutsatser av konflikten. De sista sidorna är en sammanfattning av konflikten, slutorden lite intressanta: "Blockaden mot salladsbaren avslutas från och med ägarbytet i månadsskiftet mars/april 2007, så att vi och de nya ägarna i lugn och ro, och i positiv anda, kan diskutera att man genom kollektivavtal garanterar sina anställda minst lika goda villkor som alla andra runt omkring har. Vi tror och hoppas att vi - som i i princip alla andra fall - ska komma överens relativt snabbt genom dialog. Om det är ett familjeföretag med endast familjemedlemmar anställda, kommer vi inte att kräva avtal alls"
Såväl detta som andra fall under decenniet efter millenniumskiftet upplever jag fick fackförbunden att tänka till i termer av proportionalitet innan de sätter in åtgärder. Vad som föranlett eller rättfärdigat valen när det gäller denna konflikt vet nog bara de inblandade. Att ett så pass stort företag som TM Sweden vägrar att överväga kollektivavtal uppfattas naturligtvis som en rätt skarp markering, jag kan inte på rak arm påminna mig om något fall där så kraftfulla åtgärder mobiliserats under en lovlig strejk där företaget i fråga innehar kollektivavtal. Men att gå så brett i sympatiåtgärderna förvånar nog många inklusive mer insatta i frågorna.
Det är ganska komplext - i vissa fall är lika konkurrensvillkor fundamentalt för de företag som sköter sig enligt lagboken vad gäller skatter, arbetsmiljö och löner, ingen vill riskera att slås ut på grund av t ex lönedumpning. Detta är kollektivavtalsmodellen en viss garant för. Å andra sidan vill ingen heller riskera situationen att bli utsatt för oproportionella konfliktåtgärder. Jag gissar att det i viss mån kan förklara arbetsgivarnas något ambivalenta hållning.
Mina 2p
Ligger säkert en del i det säger om de ambivalent hållningen hos arbetsgivarna. Vad det gäller konkurrensvilkoren så tror jag andra i branschen bara ser det som en ursäkta att, om än chansen är liten, få bort en stor konkurrent från deras egen marknad. Lönedumpning erkar ju inte vara någon risk för i just denna bransch just nu i varje fall.
Jag tror IF Metall erfar att det kommer komma många nya spelare inom elbilsbranschen, främst från Kina, och man vill "stämma lite i bäcken" tidigt för att visa att man är beredd att ta strid för att få sluta avtal och man inte är rädd för kritik.
Dom nya kinesiska märkena verkar ju söka sig till existerande återförsäljare på svenska marknaden istället för egen regi.
Där kan det ju finnas en poäng.
Men är det man är rädd för så skulle jag säga att det bättre att sätta ett golv för lönerna som är en lag i nivå med övriga EU och evntuellt andra grundkrav som inte redan finns i lagen. Sedan ge mer utrymme för att respektera vad dom anställda vill.
Dom lagstadgade minimilönerna i europeiska länder är så lågt satta att det blir orelevant för kvalificerade yrken. Man skulle behöva sätta en minimilön per bransch minst. Kanske även behöva revidera den med jämna mellanrum.
Men om dom är orelevanta så borde dom inte ens behövas då?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ligger säkert en del i det säger om de ambivalent hållningen hos arbetsgivarna. Vad det gäller konkurrensvilkoren så tror jag andra i branschen bara ser det som en ursäkta att, om än chansen är liten, få bort en stor konkurrent från deras egen marknad. Lönedumpning erkar ju inte vara någon risk för i just denna bransch just nu i varje fall.
Jag tror IF Metall erfar att det kommer komma många nya spelare inom elbilsbranschen, främst från Kina, och man vill "stämma lite i bäcken" tidigt för att visa att man är beredd att ta strid för att få sluta avtal och man inte är rädd för kritik.
Dom nya kinesiska märkena verkar ju söka sig till existerande återförsäljare på svenska marknaden istället för egen regi.
Där kan det ju finnas en poäng.
Men är det man är rädd för så skulle jag säga att det bättre att sätta ett golv för lönerna som är en lag i nivå med övriga EU och evntuellt andra grundkrav som inte redan finns i lagen. Sedan ge mer utrymme för att respektera vad dom anställda vill.
Dom lagstadgade minimilönerna i europeiska länder är så lågt satta att det blir orelevant för kvalificerade yrken. Man skulle behöva sätta en minimilön per bransch minst. Kanske även behöva revidera den med jämna mellanrum.
Men om dom är orelevanta så borde dom inte ens behövas då?
Dom är sannolikt irrelevanta för kategorin bilmekaniker. Ingen bilmekaniker tjänar väl så lågt som minimilön.
Säg att man har en lön på 60 tkr då skulle man få ut ca: 17 tkr/mån? (tog skillnaden efter skatt på lön vid 33 tkr och 60 tkr, är det något om att man bara får ersättning för typ 8+% av lönen eller).
Om en person använder den 1 gång på 10 år hur många sådana personer skulle dom ha råd med då? Kostnaden är då 17 tkr x 3,5 månad (100 dagar) <= 60 tkr.
Avgiften på 10 år är 300 kr x 120 = 36 tkr.
Ser man det så kan försäkringsbolagen ha råd med att mer än varannan person utnyttjar försäkringen 1 gång vart tionde år. Vilket jag tror är väldigt högt räknat.
Så jag håller med om att det är dyrt och säkert har sådana försäkringar en väldigt hög marginal.
Ja det är en begränsning på 80% av lönen som är maxtaket. När jag räknade på inkomstförsäkring hos ett försäkringsbolag så var kostnad mot genomsnittligt utnyttjande rätt hög, de allra flesta får jobb så pass snabbt att de inte utnyttjar den speciellt länge. Har man inte tillgångar nog för att klara några månaders arbetslöshet är man kanske så illa tvungen men i annat fall så är det inte en händelse som förändrar ens liv.
Egentligen inget nytt men den intressantaste spaningen ifrån denna artikeln tycker jag är det som Metall nämner, om transport av bilar från Tyskland landvägen, att:
– Det blir väldigt krångligt att ta varenda bil den vägen, och till slut begär vi väl sympatiåtgärder i Tyskland med om det behövs, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Jag är inte säker på att tyskarna håller med i hur deras svenska kollegor hanterat konflikten. I Tyskland verkar IG Metall vara mer nogräknade med att dra igång stridsåtgärder mot företag där huvuddelen av deras medlemmar faktiskt strejkar. Det blir spännande att se ifall det som konsekvens blir interna sprickor mellan förbunden. Detta kanske inte är något vi får följa på avstånd men dröjer denna typ av åtgärd så kan man nog dra slutsatsen att IF Metal kommer få det svårt med att hitta på nya, kännbara motåtgärder.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Egentligen inget nytt men den intressantaste spaningen ifrån denna artikeln tycker jag är det som Metall nämner, om transport av bilar från Tyskland landvägen, att:
– Det blir väldigt krångligt att ta varenda bil den vägen, och till slut begär vi väl sympatiåtgärder i Tyskland med om det behövs, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Jag är inte säker på att tyskarna håller med i hur deras svenska kollegor hanterat konflikten. I Tyskland verkar IG Metall vara mer nogräknade med att dra igång stridsåtgärder mot företag där huvuddelen av deras medlemmar faktiskt strejkar. Det blir spännande att se ifall det som konsekvens blir interna sprickor mellan förbunden. Detta kanske inte är något vi får följa på avstånd men dröjer denna typ av åtgärd så kan man nog dra slutsatsen att IF Metal kommer få det svårt med att hitta på nya, kännbara motåtgärder.
Det är ju troligtvis inte IG metall som organiserar transportarbetarna utan IF metall får nog vända sig till ett annat förbund för sympatiåtgärder.
Egentligen inget nytt men den intressantaste spaningen ifrån denna artikeln tycker jag är det som Metall nämner, om transport av bilar från Tyskland landvägen, att:
– Det blir väldigt krångligt att ta varenda bil den vägen, och till slut begär vi väl sympatiåtgärder i Tyskland med om det behövs, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Jag är inte säker på att tyskarna håller med i hur deras svenska kollegor hanterat konflikten. I Tyskland verkar IG Metall vara mer nogräknade med att dra igång stridsåtgärder mot företag där huvuddelen av deras medlemmar faktiskt strejkar. Det blir spännande att se ifall det som konsekvens blir interna sprickor mellan förbunden. Detta kanske inte är något vi får följa på avstånd men dröjer denna typ av åtgärd så kan man nog dra slutsatsen att IF Metal kommer få det svårt med att hitta på nya, kännbara motåtgärder.
Det är ju troligtvis inte IG metall som organiserar transportarbetarna utan IF metall får nog vända sig till ett annat förbund för sympatiåtgärder.
...som kommer komma med samma svar som tyska facket, att det vore olagligt för dom att lägga sig i.
Egentligen inget nytt men den intressantaste spaningen ifrån denna artikeln tycker jag är det som Metall nämner, om transport av bilar från Tyskland landvägen, att:
– Det blir väldigt krångligt att ta varenda bil den vägen, och till slut begär vi väl sympatiåtgärder i Tyskland med om det behövs, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Jag är inte säker på att tyskarna håller med i hur deras svenska kollegor hanterat konflikten. I Tyskland verkar IG Metall vara mer nogräknade med att dra igång stridsåtgärder mot företag där huvuddelen av deras medlemmar faktiskt strejkar. Det blir spännande att se ifall det som konsekvens blir interna sprickor mellan förbunden. Detta kanske inte är något vi får följa på avstånd men dröjer denna typ av åtgärd så kan man nog dra slutsatsen att IF Metal kommer få det svårt med att hitta på nya, kännbara motåtgärder.
Det är ju troligtvis inte IG metall som organiserar transportarbetarna utan IF metall får nog vända sig till ett annat förbund för sympatiåtgärder.
...som kommer komma med samma svar som tyska facket, att det vore olagligt för dom att lägga sig i.
Kanske. Transportbranschen är ju mer gränsöverskridande och påverkar/påverkas mer av konflikter i andra länder.
Egentligen inget nytt men den intressantaste spaningen ifrån denna artikeln tycker jag är det som Metall nämner, om transport av bilar från Tyskland landvägen, att:
– Det blir väldigt krångligt att ta varenda bil den vägen, och till slut begär vi väl sympatiåtgärder i Tyskland med om det behövs, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Jag är inte säker på att tyskarna håller med i hur deras svenska kollegor hanterat konflikten. I Tyskland verkar IG Metall vara mer nogräknade med att dra igång stridsåtgärder mot företag där huvuddelen av deras medlemmar faktiskt strejkar. Det blir spännande att se ifall det som konsekvens blir interna sprickor mellan förbunden. Detta kanske inte är något vi får följa på avstånd men dröjer denna typ av åtgärd så kan man nog dra slutsatsen att IF Metal kommer få det svårt med att hitta på nya, kännbara motåtgärder.
Det är ju troligtvis inte IG metall som organiserar transportarbetarna utan IF metall får nog vända sig till ett annat förbund för sympatiåtgärder.
...som kommer komma med samma svar som tyska facket, att det vore olagligt för dom att lägga sig i.
Kanske. Transportbranschen är ju mer gränsöverskridande och påverkar/påverkas mer av konflikter i andra länder.
Kan nog utradera ett kanske då sympatistrejk är otillåtet i Tyskland. Härav kan tänka att svenska modellen kommer hamna under lupp i EU. Det är inte lika villkor.
Egentligen inget nytt men den intressantaste spaningen ifrån denna artikeln tycker jag är det som Metall nämner, om transport av bilar från Tyskland landvägen, att:
– Det blir väldigt krångligt att ta varenda bil den vägen, och till slut begär vi väl sympatiåtgärder i Tyskland med om det behövs, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Jag är inte säker på att tyskarna håller med i hur deras svenska kollegor hanterat konflikten. I Tyskland verkar IG Metall vara mer nogräknade med att dra igång stridsåtgärder mot företag där huvuddelen av deras medlemmar faktiskt strejkar. Det blir spännande att se ifall det som konsekvens blir interna sprickor mellan förbunden. Detta kanske inte är något vi får följa på avstånd men dröjer denna typ av åtgärd så kan man nog dra slutsatsen att IF Metal kommer få det svårt med att hitta på nya, kännbara motåtgärder.
Det är ju troligtvis inte IG metall som organiserar transportarbetarna utan IF metall får nog vända sig till ett annat förbund för sympatiåtgärder.
...som kommer komma med samma svar som tyska facket, att det vore olagligt för dom att lägga sig i.
Kanske. Transportbranschen är ju mer gränsöverskridande och påverkar/påverkas mer av konflikter i andra länder.
Kan nog utradera ett kanske då sympatistrejk är otillåtet i Tyskland. Härav kan tänka att svenska modellen kommer hamna under lupp i EU. Det är inte lika villkor.
Eftersom ett tyskt transportföretag även opererar i Sverige är det ju inte lika självklart som för tyska teslafabriken.
En tysk transportfirma skulle ju även kunna ta uppdrag i Sverige.
Jag vet inte, men förutsättningarna är ju annorlunda.
Det är ju troligtvis inte IG metall som organiserar transportarbetarna utan IF metall får nog vända sig till ett annat förbund för sympatiåtgärder.
...som kommer komma med samma svar som tyska facket, att det vore olagligt för dom att lägga sig i.
Kanske. Transportbranschen är ju mer gränsöverskridande och påverkar/påverkas mer av konflikter i andra länder.
Kan nog utradera ett kanske då sympatistrejk är otillåtet i Tyskland. Härav kan tänka att svenska modellen kommer hamna under lupp i EU. Det är inte lika villkor.
Eftersom ett tyskt transportföretag även opererar i Sverige är det ju inte lika självklart som för tyska teslafabriken.
En tysk transportfirma skulle ju även kunna ta uppdrag i Sverige.
Jag vet inte, men förutsättningarna är ju annorlunda.
Mest sannolikt är väl att Tesla tar över transporterna själva ifall tyska transportfirmor sympatistrejkar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
...som kommer komma med samma svar som tyska facket, att det vore olagligt för dom att lägga sig i.
Kanske. Transportbranschen är ju mer gränsöverskridande och påverkar/påverkas mer av konflikter i andra länder.
Kan nog utradera ett kanske då sympatistrejk är otillåtet i Tyskland. Härav kan tänka att svenska modellen kommer hamna under lupp i EU. Det är inte lika villkor.
Eftersom ett tyskt transportföretag även opererar i Sverige är det ju inte lika självklart som för tyska teslafabriken.
En tysk transportfirma skulle ju även kunna ta uppdrag i Sverige.
Jag vet inte, men förutsättningarna är ju annorlunda.
Mest sannolikt är väl att Tesla tar över transporterna själva ifall tyska transportfirmor sympatistrejkar.
De hade specifikt en sådan tjänst i Sverige utlyst rätt nyligen. Inte längre, så antingen har de anställt så många de ville, eller så har de ändrat sig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hur fungerar det med strejk och löneökningar, om det nu blir en väldigt långtgående strejk? Antar de som strejkar inte kan ta något annat jobb under tiden, I varje fall inte på pappret. Ska dom som strejkar säga upp sig då efter några månader eller år? Säga hypotetiskt att dom kommer tillbaka efter 5 års strejk har man då samma lön som när man började strejka?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Hur fungerar det med strejk och löneökningar, om det nu blir en väldigt långtgående strejk? Antar de som strejkar inte kan ta något annat jobb under tiden, I varje fall inte på pappret. Ska dom som strejkar säga upp sig då efter några månader eller år? Säga hypotetiskt att dom kommer tillbaka efter 5 års strejk har man då samma lön som när man började strejka?
Dom har ju redan fått en löneökning eftersom strejkersättningen är 130%
...och kom inte och säg att det bla är semesterersättning när dom sitter hemma och spelar tv-spel istället för att stå strejkvakt.
När du strejkar så har du inte tillträde till arbetsplatsen. Alltså kan du inte komma in på det årliga lönesamtalet.
Hur fungerar det med strejk och löneökningar, om det nu blir en väldigt långtgående strejk? Antar de som strejkar inte kan ta något annat jobb under tiden, I varje fall inte på pappret. Ska dom som strejkar säga upp sig då efter några månader eller år? Säga hypotetiskt att dom kommer tillbaka efter 5 års strejk har man då samma lön som när man började strejka?
Det kanske beror på om de kommer tillbaka till en arbetsplats med kollektivavtal eller inte
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hur fungerar det med strejk och löneökningar, om det nu blir en väldigt långtgående strejk? Antar de som strejkar inte kan ta något annat jobb under tiden, I varje fall inte på pappret. Ska dom som strejkar säga upp sig då efter några månader eller år? Säga hypotetiskt att dom kommer tillbaka efter 5 års strejk har man då samma lön som när man började strejka?
Dom har ju redan fått en löneökning eftersom strejkersättningen är 130%
...och kom inte och säg att det bla är semesterersättning när dom sitter hemma och spelar tv-spel istället för att stå strejkvakt.
När du strejkar så har du inte tillträde till arbetsplatsen. Alltså kan du inte komma in på det årliga lönesamtalet.
Tänkte att även de lataste personerna borde ju få nog av att sitta hemma efter ett tag, vad gör dom då?
Går det lång tid lär dom ju inte heller vara första valet hos en ny arbetsgivare heller.
Även om jag har stött på en person som inte tycker det är värt att söka jobb då det är bättre att sitta hemma och titta på serier eftersom alla bidragen gör att det inte är så stor skillnad och det går lätt att jämna ut med svartjobb 2 månader per år.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det känns som att strejken kommer att bli långvarig.
Hur länge tror ni att de ”inhyrda” strejkvakterna kommer orka sitta i sina tält och uggla?
De fyller ju ingen praktisk funktion vad jag kan bedöma utan är ren marknadsföring för strejken.
Det verkar ju även vara rent slöseri med fackets pengar om det har betalt för att stå där. (Vilket jag antar att de har)