Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av pegs »

kenhag skrev:
hakan_k skrev:
Elon twittrade precis och bekräftade att drag kommer att finnas som option.
Det var sannerligen goda nyheter! :D
+1
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av Ferro94 »

Nu snackar vi på riktigt
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
kofoten
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 jul 2014 22:39

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av kofoten »

En snubbes iakttagelser från uppvisningen:


vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av vigge50 »

kofoten skrev:
En snubbes iakttagelser från uppvisningen:


Väldigt intressanta
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1874
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av bjelkeman »

kofoten skrev:
En snubbes iakttagelser från uppvisningen:


Tack. Det var några bra småsaker där jag inte hade hört/set tidigare.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Wayne
Inlägg: 78
Blev medlem: 03 apr 2016 12:49
Ort: Sundbyberg

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av Wayne »

kofoten skrev:
En snubbes iakttagelser från uppvisningen:


hmm, bra video....
:?
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av olarsson »

hakan_k skrev:
Elon twittrade precis och bekräftade att drag kommer att finnas som option.
Bra. Då är luckans storlek ointressant för mig. Mitt krav är att få med 1-2 cyklar utan att behöva krångla med takräcke. Ställ på dragkroken är då klart smidigare än att lägga dem i bagaget som på S. (Men möjlighet till bådadera hade naturligtvis varit bäst...)
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av Kalle »

kofoten skrev:
En snubbes iakttagelser från uppvisningen:


Spännande,
Jag gillar faktist de icke motoriserade dörhantagen.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1874
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av bjelkeman »

Kalle skrev:
kofoten skrev:
En snubbes iakttagelser från uppvisningen:


Spännande,
Jag gillar faktist de icke motoriserade dörhantagen.
Jag med. För mycket motorisering kostar pengar och kan strula i långa loppet.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
kofoten
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 jul 2014 22:39

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av kofoten »

Kul att ni gilla klippet.

Borde ju inte göra reklam för andra men kommer från en av dom som gjort detta nya model 3 forum:

http://model3ownersclub.com
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 846
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av _TonyV »

Kalle skrev:
kofoten skrev:
En snubbes iakttagelser från uppvisningen:


Spännande,
Jag gillar faktist de icke motoriserade dörhantagen.
Som han öppnar dörren i videon så är det helt galet. Trycker ut handtaget, snirklar in andra handen i dörrspringan för att öppna.
Verkar som man måste öppna med höger hand på höger sida. Tryck in handtaget med tummen och greppa det som sticker ut med handen.
Motsvarande på andra sidan fast med vänster hand. Hur gör de som inte har blivit av med ena handen? :?
Verkar ändå att de grå ifrån de motoriserade Model S handtagen nu, orsakar för mkt problem?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av icreate »

[edit: Andrahandsinformation] "Officiellt" uttalande från Tesla:
"All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven’t specified (and aren’t right now) whether supercharging will be free. "
Senast redigerad av icreate, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Wayne
Inlägg: 78
Blev medlem: 03 apr 2016 12:49
Ort: Sundbyberg

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av Wayne »

icreate skrev:
Officiellt uttalande från Tesla:
"All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven’t specified (and aren’t right now) whether supercharging will be free. "
Länk?
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av gellerstam »

Wayne skrev:
icreate skrev:
Officiellt uttalande från Tesla:
"All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven’t specified (and aren’t right now) whether supercharging will be free. "
Länk?
Bedöm trovärdigheten själva.

http://www.teslarati.com/tesla-misses-q ... er-status/

->
Tesla Model Y
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av Surfaren »

Kan ju bara hoppas att Elon får bestämma iaf i slutändan. Verkar som han bestämde på plats på eventet att det skulle vara standard i alla Model ☰.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av PoloPrinsen »

hybris skrev:
De flesta som köper Tesla värderar sin egen tid mer än 1.5-2 SEK milen. Åka dit och tanka förutsatt att kan ladda hemma är sjuuuukt snålt. Man kanske tjänar 15-20 spänn på besväret...
Ja förhoppningsvis är de bara de som bor I närheten och som dessutom saknar smidig hemmaladdning som kommer att ladda ofta på sin närmaste SUCharger. De andra är antingen på genomresa eller har smidig hemmaladdning. Många laddplatser ligger ju verkligen lite öde, eller iaf I mindre byar/ på industriområden medans tex den I Karlstad ligger en bra bit in mot själva tätortens centrum.

Jag både hoppas och tror att Tesla har funderat ut hur man skall maximera utnyttjandet av sina laddplatser när det snart (nåja) kommer välla in nya Teslor på vägarna. ;-)
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av bladh »

Super Charger är enligt (nuvarande) definition laddstationer där man kan snabbladda utan kostnad när man är på långfärd eftersom dessa laddstationer är strategiskt placerade utmed lämpliga sträckor.
I nuläget står det "Model S" i Teslas egen beskrivning av SuperCharger på hemsidan. Det finns dock inga andra modeller som klarar SuC, än.

En variant skulle kunna vara att billigaste varianten av Model 3 kommer gå att beställa utan SuC-access, om man inte tänker köra långfärder.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Dannei
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 apr 2016 13:49
Ort: Linköping

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av Dannei »

En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Användarvisningsbild
Petter
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 02 jul 2014 00:42
Ort: Jönköping

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av Petter »

Dannei skrev:
En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Nej nej, överhettning handlar om när man kör på racingbana med full spetta. Då klarar en Tesla några varv innan den stryper kraften för att kunna kyla ner batteriet.

Inga problem med vanlig körning i typ 140.

Räckvidden brukar på Model S hänvisas till ca 105km/h, men jag skulle gissa ca 100km/h stämmer ganska bra. Kör du istället 120km/h förbrukar den ca 10-15% mer energi.

Men hela frågan är ju bara relevant de gånger du verkligen ligger på avståndsgränsen på långfärd och måste nyttja hela batterikapaciteten. Det är för de flesta undantagsfall, och för oss som kört Tesla nåt år inget man funderar över när man blir van vid att det alltid funkar smidigt med Supercharger-nätverket.
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Dannei
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 apr 2016 13:49
Ort: Linköping

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av Dannei »

Petter skrev:
Dannei skrev:
En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Nej nej, överhettning handlar om när man kör på racingbana med full spetta. Då klarar en Tesla några varv innan den stryper kraften för att kunna kyla ner batteriet.

Inga problem med vanlig körning i typ 140.

Räckvidden brukar på Model S hänvisas till ca 105km/h, men jag skulle gissa ca 100km/h stämmer ganska bra. Kör du istället 120km/h förbrukar den ca 10-15% mer energi.

Men hela frågan är ju bara relevant de gånger du verkligen ligger på avståndsgränsen på långfärd och måste nyttja hela batterikapaciteten. Det är för de flesta undantagsfall, och för oss som kört Tesla nåt år inget man funderar över när man blir van vid att det alltid funkar smidigt med Supercharger-nätverket.
Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dannei skrev:
Petter skrev:
Dannei skrev:
En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Nej nej, överhettning handlar om när man kör på racingbana med full spetta. Då klarar en Tesla några varv innan den stryper kraften för att kunna kyla ner batteriet.

Inga problem med vanlig körning i typ 140.

Räckvidden brukar på Model S hänvisas till ca 105km/h, men jag skulle gissa ca 100km/h stämmer ganska bra. Kör du istället 120km/h förbrukar den ca 10-15% mer energi.

Men hela frågan är ju bara relevant de gånger du verkligen ligger på avståndsgränsen på långfärd och måste nyttja hela batterikapaciteten. Det är för de flesta undantagsfall, och för oss som kört Tesla nåt år inget man funderar över när man blir van vid att det alltid funkar smidigt med Supercharger-nätverket.
Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.
Så länge du håller dig inom Supercharger områden är räckvidden aldrig något problem, oavsett hur långt och fort du kör.
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av Svenssons »

Dannei skrev:

Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.
Det är om du kör mycket som Teslan verkligen kommer till sin rätta. Ju mer du kör, desto större besparingar gör du. Jag misstänker att snittsträckan per år som Teslaägarna på detta forum kör ligger bra mycket över snittsträckan som medelsvenssons kör. Det finns nog de här som i månaden kör lika långt som medelsvenssons kör per år!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av Kalle »

De borde vi ha jord en omröstning för. Vore kul att få fram teslaägarens snittsträcka :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av LarsL »

Dannei skrev:
Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.
Skulle säga att långa körningar är nödvändigt för att försvara det högre inköpspriset, om man bort ser från utsläppen. Det är ju knappast någon mening om att skaffa en elbil i stan om man kör 1-2 mil per dag. I det läget är det mer ekonomiskt att köpa en fossilbil. Bor du däremot i glesbygden och har 15 mil till jobbet enkel väg eller mer, ja då är det en vettig investering med elbil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Inlägg av bylund »

Kalle skrev:
De borde vi ha jord en omröstning för. Vore kul att få fram teslaägarens snittsträcka :)
Som denna?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =37&t=2530
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar