+1kenhag skrev:Det var sannerligen goda nyheter!hakan_k skrev:Elon twittrade precis och bekräftade att drag kommer att finnas som option.
Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Moderator: Redaktion
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Nu snackar vi på riktigt![](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji1.png)
![](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji1.png)
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Väldigt intressantakofoten skrev:En snubbes iakttagelser från uppvisningen:
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Tack. Det var några bra småsaker där jag inte hade hört/set tidigare.kofoten skrev:En snubbes iakttagelser från uppvisningen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
hmm, bra video....kofoten skrev:En snubbes iakttagelser från uppvisningen:
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Bra. Då är luckans storlek ointressant för mig. Mitt krav är att få med 1-2 cyklar utan att behöva krångla med takräcke. Ställ på dragkroken är då klart smidigare än att lägga dem i bagaget som på S. (Men möjlighet till bådadera hade naturligtvis varit bäst...)hakan_k skrev:Elon twittrade precis och bekräftade att drag kommer att finnas som option.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Spännande,kofoten skrev:En snubbes iakttagelser från uppvisningen:
Jag gillar faktist de icke motoriserade dörhantagen.
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Jag med. För mycket motorisering kostar pengar och kan strula i långa loppet.Kalle skrev:Spännande,kofoten skrev:En snubbes iakttagelser från uppvisningen:
Jag gillar faktist de icke motoriserade dörhantagen.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Kul att ni gilla klippet.
Borde ju inte göra reklam för andra men kommer från en av dom som gjort detta nya model 3 forum:
http://model3ownersclub.com
Borde ju inte göra reklam för andra men kommer från en av dom som gjort detta nya model 3 forum:
http://model3ownersclub.com
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Som han öppnar dörren i videon så är det helt galet. Trycker ut handtaget, snirklar in andra handen i dörrspringan för att öppna.Kalle skrev:Spännande,kofoten skrev:En snubbes iakttagelser från uppvisningen:
Jag gillar faktist de icke motoriserade dörhantagen.
Verkar som man måste öppna med höger hand på höger sida. Tryck in handtaget med tummen och greppa det som sticker ut med handen.
Motsvarande på andra sidan fast med vänster hand. Hur gör de som inte har blivit av med ena handen?
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Verkar ändå att de grå ifrån de motoriserade Model S handtagen nu, orsakar för mkt problem?
MYLR-24
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
[edit: Andrahandsinformation] "Officiellt" uttalande från Tesla:
"All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven’t specified (and aren’t right now) whether supercharging will be free. "
"All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven’t specified (and aren’t right now) whether supercharging will be free. "
Senast redigerad av icreate, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Länk?icreate skrev:Officiellt uttalande från Tesla:
"All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven’t specified (and aren’t right now) whether supercharging will be free. "
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Bedöm trovärdigheten själva.Wayne skrev:Länk?icreate skrev:Officiellt uttalande från Tesla:
"All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven’t specified (and aren’t right now) whether supercharging will be free. "
http://www.teslarati.com/tesla-misses-q ... er-status/
->
Tesla Model Y
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Kan ju bara hoppas att Elon får bestämma iaf i slutändan. Verkar som han bestämde på plats på eventet att det skulle vara standard i alla Model ☰.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Ja förhoppningsvis är de bara de som bor I närheten och som dessutom saknar smidig hemmaladdning som kommer att ladda ofta på sin närmaste SUCharger. De andra är antingen på genomresa eller har smidig hemmaladdning. Många laddplatser ligger ju verkligen lite öde, eller iaf I mindre byar/ på industriområden medans tex den I Karlstad ligger en bra bit in mot själva tätortens centrum.hybris skrev:De flesta som köper Tesla värderar sin egen tid mer än 1.5-2 SEK milen. Åka dit och tanka förutsatt att kan ladda hemma är sjuuuukt snålt. Man kanske tjänar 15-20 spänn på besväret...
Jag både hoppas och tror att Tesla har funderat ut hur man skall maximera utnyttjandet av sina laddplatser när det snart (nåja) kommer välla in nya Teslor på vägarna.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Super Charger är enligt (nuvarande) definition laddstationer där man kan snabbladda utan kostnad när man är på långfärd eftersom dessa laddstationer är strategiskt placerade utmed lämpliga sträckor.
I nuläget står det "Model S" i Teslas egen beskrivning av SuperCharger på hemsidan. Det finns dock inga andra modeller som klarar SuC, än.
En variant skulle kunna vara att billigaste varianten av Model 3 kommer gå att beställa utan SuC-access, om man inte tänker köra långfärder.
I nuläget står det "Model S" i Teslas egen beskrivning av SuperCharger på hemsidan. Det finns dock inga andra modeller som klarar SuC, än.
En variant skulle kunna vara att billigaste varianten av Model 3 kommer gå att beställa utan SuC-access, om man inte tänker köra långfärder.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Nej nej, överhettning handlar om när man kör på racingbana med full spetta. Då klarar en Tesla några varv innan den stryper kraften för att kunna kyla ner batteriet.Dannei skrev:En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Inga problem med vanlig körning i typ 140.
Räckvidden brukar på Model S hänvisas till ca 105km/h, men jag skulle gissa ca 100km/h stämmer ganska bra. Kör du istället 120km/h förbrukar den ca 10-15% mer energi.
Men hela frågan är ju bara relevant de gånger du verkligen ligger på avståndsgränsen på långfärd och måste nyttja hela batterikapaciteten. Det är för de flesta undantagsfall, och för oss som kört Tesla nåt år inget man funderar över när man blir van vid att det alltid funkar smidigt med Supercharger-nätverket.
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.Petter skrev:Nej nej, överhettning handlar om när man kör på racingbana med full spetta. Då klarar en Tesla några varv innan den stryper kraften för att kunna kyla ner batteriet.Dannei skrev:En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Inga problem med vanlig körning i typ 140.
Räckvidden brukar på Model S hänvisas till ca 105km/h, men jag skulle gissa ca 100km/h stämmer ganska bra. Kör du istället 120km/h förbrukar den ca 10-15% mer energi.
Men hela frågan är ju bara relevant de gånger du verkligen ligger på avståndsgränsen på långfärd och måste nyttja hela batterikapaciteten. Det är för de flesta undantagsfall, och för oss som kört Tesla nåt år inget man funderar över när man blir van vid att det alltid funkar smidigt med Supercharger-nätverket.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Så länge du håller dig inom Supercharger områden är räckvidden aldrig något problem, oavsett hur långt och fort du kör.Dannei skrev:Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.Petter skrev:Nej nej, överhettning handlar om när man kör på racingbana med full spetta. Då klarar en Tesla några varv innan den stryper kraften för att kunna kyla ner batteriet.Dannei skrev:En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Inga problem med vanlig körning i typ 140.
Räckvidden brukar på Model S hänvisas till ca 105km/h, men jag skulle gissa ca 100km/h stämmer ganska bra. Kör du istället 120km/h förbrukar den ca 10-15% mer energi.
Men hela frågan är ju bara relevant de gånger du verkligen ligger på avståndsgränsen på långfärd och måste nyttja hela batterikapaciteten. Det är för de flesta undantagsfall, och för oss som kört Tesla nåt år inget man funderar över när man blir van vid att det alltid funkar smidigt med Supercharger-nätverket.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Det är om du kör mycket som Teslan verkligen kommer till sin rätta. Ju mer du kör, desto större besparingar gör du. Jag misstänker att snittsträckan per år som Teslaägarna på detta forum kör ligger bra mycket över snittsträckan som medelsvenssons kör. Det finns nog de här som i månaden kör lika långt som medelsvenssons kör per år!Dannei skrev:
Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
De borde vi ha jord en omröstning för. Vore kul att få fram teslaägarens snittsträcka ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Skulle säga att långa körningar är nödvändigt för att försvara det högre inköpspriset, om man bort ser från utsläppen. Det är ju knappast någon mening om att skaffa en elbil i stan om man kör 1-2 mil per dag. I det läget är det mer ekonomiskt att köpa en fossilbil. Bor du däremot i glesbygden och har 15 mil till jobbet enkel väg eller mer, ja då är det en vettig investering med elbil.Dannei skrev:Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Som denna?Kalle skrev:De borde vi ha jord en omröstning för. Vore kul att få fram teslaägarens snittsträcka
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =37&t=2530
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS