Men dom har väl längre kablar iaf? Är det inte det som är poängen just nu, det finns väl inga bilar som kan använda dom högre effekterna hos v4 ännu?
/fth
Alla med 800V bilar önskar nog "äkta" V4. D.v.s. andra märken än Tesla.
Som jag uppfattar de så är v4 idag från ett kinds perspektiv så som de ska se ut med sladdar och stolpar men all elektronik är "gammal" dvs stödjer inte 800volt och samma effekt som en v3.
Jag tror man släppt v4 innan den var klar just med tanke på laddning av andra bilar än Tesla, dvs bättre möjlighet att ladda oavsett om du har luckan på höger eller vänster sida.. man vill ju kanske inte bygga fler siter med de nackdelar som finns idag med de korta sladdarna när man samtidigt låter alla märken ladda där.
Tekniken med 800 volt behövs ju inte i Europa än åtminstone inte för tesla ägare.
V4 stationerna har ju även terminal för betalning med kreditkort.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Men dom har väl längre kablar iaf? Är det inte det som är poängen just nu, det finns väl inga bilar som kan använda dom högre effekterna hos v4 ännu?
/fth
Alla med 800V bilar önskar nog "äkta" V4. D.v.s. andra märken än Tesla.
Som jag uppfattar de så är v4 idag från ett kinds perspektiv så som de ska se ut med sladdar och stolpar men all elektronik är "gammal" dvs stödjer inte 800volt och samma effekt som en v3.
Jag tror man släppt v4 innan den var klar just med tanke på laddning av andra bilar än Tesla, dvs bättre möjlighet att ladda oavsett om du har luckan på höger eller vänster sida.. man vill ju kanske inte bygga fler siter med de nackdelar som finns idag med de korta sladdarna när man samtidigt låter alla märken ladda där.
Tekniken med 800 volt behövs ju inte i Europa än åtminstone inte för tesla ägare.
Som sagt, det börjar bli gott om 800V bilar, dock inte Tesla.
Om målsättningen är att släppa in andra bilmärken och tjäna pengar på SuC så bör man bygga V4.
Nu släpper man dessa kunder till andra operatörer.
Vet ni om Tesla har börjat uppdatera befintliga stationer, tex gamla V2 till V4. Eller byggs det bara ytterligare laddpunkter just nu?
Dom kommer nog inte att byta ut dom äldre V2 mot nyare pga av att dom fanns när
det fortfarande såldes bilar som inte kunde ladda på dom nyare (utan att ägaren
måste betala för en ombyggnation av bilen), dvs ett juridiskt hinder.
Och även om Tesla gick ut med att det var gratis att modifiera gamla bilar så skulle
det ändå vara kinkigt juridiskt (ur minst två aspekter iaf).
Har man flyttat på SuCen som planeras i Malmö? Tyckte den skulle ligga vid ”Arlöv” tidigare?
Av alla som planerades 2023, hur många byggdes och startades?
Har det varit en SuC planerad i Arlöv?
Var har du sett det?
Jag har i alla fall helt missat det.
Har väl varit borta vid Lockarp som man planerat för under flera år och sedan som försvann från kartan som planerad SuC. Men verkar vara tillbaks igen efter framröstnigen igen dock då lite mer norr om Lockarp.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Har man flyttat på SuCen som planeras i Malmö? Tyckte den skulle ligga vid ”Arlöv” tidigare?
Av alla som planerades 2023, hur många byggdes och startades?
Har det varit en SuC planerad i Arlöv?
Var har du sett det?
Jag har i alla fall helt missat det.
Har väl varit borta vid Lockarp som man planerat för under flera år och sedan som försvann från kartan som planerad SuC. Men verkar vara tillbaks igen efter framröstnigen igen dock då lite mer norr om Lockarp.
Uppe vid korsningen E4,6 och väg 11 hade väl varit bäst. Störst upptagningsområde kan jag tänka mig
Inte för att vara den, men själv hade jag valt en annan stolpe om kabeln såg ut sådär.
Inte om det var den enda lediga stolpen som var kvar samt om du var kissnödig och dessutom sen till platsen du egentligen skulle. Och sedan upptäckte kabelbrottet efter att du knökat in RMS Titanic på en obefintlig svintajt pytteparkering. Jag lovar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Någon som har kolla på läget(både tid och geografi) för den i Södertälje. Känns ju som ett enormt underlag med både E4 och E20 in mot och ut från Stockholm. Dessutom lagom långt bort så vi lata stockholmare inte laddar där i onödan.
Vet ni om Tesla har börjat uppdatera befintliga stationer, tex gamla V2 till V4. Eller byggs det bara ytterligare laddpunkter just nu?
Dom kommer nog inte att byta ut dom äldre V2 mot nyare pga av att dom fanns när
det fortfarande såldes bilar som inte kunde ladda på dom nyare (utan att ägaren
måste betala för en ombyggnation av bilen), dvs ett juridiskt hinder.
Och även om Tesla gick ut med att det var gratis att modifiera gamla bilar så skulle
det ändå vara kinkigt juridiskt (ur minst två aspekter iaf).
Aha men det borde väl gå att lösa med en lös adapter?
Jag tror Teslor i USA gjorde så får att kunna ladda via CCS, omvänt i detta fall då.
Polestar 2 Launch Edition svart
Skoda Enyaq Coupe RS 2024 - Beställd
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Vet ni om Tesla har börjat uppdatera befintliga stationer, tex gamla V2 till V4. Eller byggs det bara ytterligare laddpunkter just nu?
Dom kommer nog inte att byta ut dom äldre V2 mot nyare pga av att dom fanns när
det fortfarande såldes bilar som inte kunde ladda på dom nyare (utan att ägaren
måste betala för en ombyggnation av bilen), dvs ett juridiskt hinder.
Och även om Tesla gick ut med att det var gratis att modifiera gamla bilar så skulle
det ändå vara kinkigt juridiskt (ur minst två aspekter iaf).
Aha men det borde väl gå att lösa med en lös adapter?
Jag tror Teslor i USA gjorde så får att kunna ladda via CCS, omvänt i detta fall då.
Vet ni om Tesla har börjat uppdatera befintliga stationer, tex gamla V2 till V4. Eller byggs det bara ytterligare laddpunkter just nu?
Dom kommer nog inte att byta ut dom äldre V2 mot nyare pga av att dom fanns när
det fortfarande såldes bilar som inte kunde ladda på dom nyare (utan att ägaren
måste betala för en ombyggnation av bilen), dvs ett juridiskt hinder.
Och även om Tesla gick ut med att det var gratis att modifiera gamla bilar så skulle
det ändå vara kinkigt juridiskt (ur minst två aspekter iaf).
Aha men det borde väl gå att lösa med en lös adapter?
Jag tror Teslor i USA gjorde så får att kunna ladda via CCS, omvänt i detta fall då.