Inte när det gäller drivlina/drivknutar.
2019 och tidiga 2020 heter "Long Range". Senare heter "Long Range Plus". De laddar snabbare då de har ett något större batteri och har en senare revision av batteripacket.
Moderator: Redaktion
Inte när det gäller drivlina/drivknutar.
Tackar, dem biten visste jag.
Det är ingen skillnad.pitemacc skrev: ↑03 jan 2024 13:29Tackar, dem biten visste jag.
Tänkte mer utrustning, vilket alla är ju fullutrustade förutom vilken typ av förarstöd.
men vad är då Performance? se denna tråd.spacecoin skrev: ↑03 jan 2024 13:40Det är ingen skillnad.pitemacc skrev: ↑03 jan 2024 13:29Tackar, dem biten visste jag.
Tänkte mer utrustning, vilket alla är ju fullutrustade förutom vilken typ av förarstöd.
Jo det är klart att det finns LR och Perfomance. Det tänkte jag inte på. Performance modellerna är de som har ett rött streck under "dual motor"-badgen där bak och röda bromsok.pejvic skrev: ↑03 jan 2024 13:45men vad är då Performance? se denna tråd.spacecoin skrev: ↑03 jan 2024 13:40Det är ingen skillnad.pitemacc skrev: ↑03 jan 2024 13:29Tackar, dem biten visste jag.
Tänkte mer utrustning, vilket alla är ju fullutrustade förutom vilken typ av förarstöd.
viewtopic.php?t=4994&start=4575
Är det mer än ett bättre batteri som skiljer? Och vet någon hur laddkurvan förändrades?
LR peakar på 130-140, Jag tror LRP går högre.Gustafsson skrev: ↑14 jan 2024 10:06Är det mer än ett bättre batteri som skiljer? Och vet någon hur laddkurvan förändrades?
Det är bara de med "nya" batterirevisionen som har den maximala räckvidden. Dock finns det enstaka bilar i Sverige där det står Long Range Plus på displayerna ändå (där din tydligen är en av dem).... Tror det är ren bugg från Teslas sida. Det extremaste jag sett var en svenskåld S tillverkad januari 2020 där det ändå stod Long Range Plus, detta trots att den då alltså inte ens hade lanserats i USA då. Problemet är väl just detta att man gjorde annorlunda i EU vs USA med vad som stod på skärmarna efter mjukvaruuppdateringen.ermase skrev: ↑14 jan 2024 11:38The “Raven” model S was rated about 370 miles going into the 2020 model year. Starting in late 2019 (October manufacturing dates onward) the long range S’s were still sold in that configuration. In mid 2020 they announced that the LR models were, after a software update, capable of about 400 miles. These were rebranded as the LR+ configuration (I saw one that before an update displayed a LR on the screen and after the update it said it was a LR+). The manufactured in 2019 ones were a bit heavier (100lbs?) and were capable of a few miles less than the newer ones.
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle
Sen skedde även en batteriuppdatering i september från "G" till "H" batteri.
Min MS LR 2020 är tillverkad i augusti och har samma tjänstevikt som LR+. Enligt DNB är det en LR+ och det tyckte även Tesla service när jag frågade dem.... helt klart är gränsen väldigt flytande.. dock har jag ett "G" batteri
NjaLegato skrev: ↑14 jan 2024 14:33Det är bara de med "nya" batterirevisionen som har den maximala räckvidden. Dock finns det enstaka bilar i Sverige där det står Long Range Plus på displayerna ändå (där din tydligen är en av dem).... Tror det är ren bugg från Teslas sida. Det extremaste jag sett var en svenskåld S tillverkad januari 2020 där det ändå stod Long Range Plus, detta trots att den då alltså inte ens hade lanserats i USA då. Problemet är väl just detta att man gjorde annorlunda i EU vs USA med vad som stod på skärmarna efter mjukvaruuppdateringen.ermase skrev: ↑14 jan 2024 11:38The “Raven” model S was rated about 370 miles going into the 2020 model year. Starting in late 2019 (October manufacturing dates onward) the long range S’s were still sold in that configuration. In mid 2020 they announced that the LR models were, after a software update, capable of about 400 miles. These were rebranded as the LR+ configuration (I saw one that before an update displayed a LR on the screen and after the update it said it was a LR+). The manufactured in 2019 ones were a bit heavier (100lbs?) and were capable of a few miles less than the newer ones.
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle
Sen skedde även en batteriuppdatering i september från "G" till "H" batteri.
Min MS LR 2020 är tillverkad i augusti och har samma tjänstevikt som LR+. Enligt DNB är det en LR+ och det tyckte även Tesla service när jag frågade dem.... helt klart är gränsen väldigt flytande.. dock har jag ett "G" batteri
Mig veterligen så finns bara den nya batterirevisionen på bilar med modellår 2021 och jag tror avsikten hela tiden varit att det enbart ska vara de bilarna som benämns LR+ inom EU. Men som vanligt är det rörigt med Tesla
Förstår faktiskt inte vad du säger "nja" om...ermase skrev: ↑14 jan 2024 16:47NjaLegato skrev: ↑14 jan 2024 14:33Det är bara de med "nya" batterirevisionen som har den maximala räckvidden. Dock finns det enstaka bilar i Sverige där det står Long Range Plus på displayerna ändå (där din tydligen är en av dem).... Tror det är ren bugg från Teslas sida. Det extremaste jag sett var en svenskåld S tillverkad januari 2020 där det ändå stod Long Range Plus, detta trots att den då alltså inte ens hade lanserats i USA då. Problemet är väl just detta att man gjorde annorlunda i EU vs USA med vad som stod på skärmarna efter mjukvaruuppdateringen.ermase skrev: ↑14 jan 2024 11:38The “Raven” model S was rated about 370 miles going into the 2020 model year. Starting in late 2019 (October manufacturing dates onward) the long range S’s were still sold in that configuration. In mid 2020 they announced that the LR models were, after a software update, capable of about 400 miles. These were rebranded as the LR+ configuration (I saw one that before an update displayed a LR on the screen and after the update it said it was a LR+). The manufactured in 2019 ones were a bit heavier (100lbs?) and were capable of a few miles less than the newer ones.
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle
Sen skedde även en batteriuppdatering i september från "G" till "H" batteri.
Min MS LR 2020 är tillverkad i augusti och har samma tjänstevikt som LR+. Enligt DNB är det en LR+ och det tyckte även Tesla service när jag frågade dem.... helt klart är gränsen väldigt flytande.. dock har jag ett "G" batteri
Mig veterligen så finns bara den nya batterirevisionen på bilar med modellår 2021 och jag tror avsikten hela tiden varit att det enbart ska vara de bilarna som benämns LR+ inom EU. Men som vanligt är det rörigt med Tesla
Läs vad Tesla skriver här den 15:e Juni 2020
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle
Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking
Detta ska gen den nya längre räckvidden. Enligt Tesla gick LR+ i produktion innan 15:e Juni.
Men det kan absolut vara som du säger gällande Europa att det nya lite större batteriet +3kWh är kopplat till LR+. Hittar dock ingen Tesla information som bekräftar detta.
Såldes skiljer det en del mellan på en tidig Long Range och en sen Long Range gällande räckvidd.
Det står inte LR plus i min display
Skriver nja enbart refererande till vad Tesla själva skriver i juni 2020 när LR plus lanseras. De skriver inget om ett större batteri.Legato skrev: ↑14 jan 2024 22:32Förstår faktiskt inte vad du säger "nja" om...ermase skrev: ↑14 jan 2024 16:47NjaLegato skrev: ↑14 jan 2024 14:33Det är bara de med "nya" batterirevisionen som har den maximala räckvidden. Dock finns det enstaka bilar i Sverige där det står Long Range Plus på displayerna ändå (där din tydligen är en av dem).... Tror det är ren bugg från Teslas sida. Det extremaste jag sett var en svenskåld S tillverkad januari 2020 där det ändå stod Long Range Plus, detta trots att den då alltså inte ens hade lanserats i USA då. Problemet är väl just detta att man gjorde annorlunda i EU vs USA med vad som stod på skärmarna efter mjukvaruuppdateringen.ermase skrev: ↑14 jan 2024 11:38The “Raven” model S was rated about 370 miles going into the 2020 model year. Starting in late 2019 (October manufacturing dates onward) the long range S’s were still sold in that configuration. In mid 2020 they announced that the LR models were, after a software update, capable of about 400 miles. These were rebranded as the LR+ configuration (I saw one that before an update displayed a LR on the screen and after the update it said it was a LR+). The manufactured in 2019 ones were a bit heavier (100lbs?) and were capable of a few miles less than the newer ones.
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle
Sen skedde även en batteriuppdatering i september från "G" till "H" batteri.
Min MS LR 2020 är tillverkad i augusti och har samma tjänstevikt som LR+. Enligt DNB är det en LR+ och det tyckte även Tesla service när jag frågade dem.... helt klart är gränsen väldigt flytande.. dock har jag ett "G" batteri
Mig veterligen så finns bara den nya batterirevisionen på bilar med modellår 2021 och jag tror avsikten hela tiden varit att det enbart ska vara de bilarna som benämns LR+ inom EU. Men som vanligt är det rörigt med Tesla
Läs vad Tesla skriver här den 15:e Juni 2020
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle
Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking
Detta ska gen den nya längre räckvidden. Enligt Tesla gick LR+ i produktion innan 15:e Juni.
Men det kan absolut vara som du säger gällande Europa att det nya lite större batteriet +3kWh är kopplat till LR+. Hittar dock ingen Tesla information som bekräftar detta.
Såldes skiljer det en del mellan på en tidig Long Range och en sen Long Range gällande räckvidd.
Det står inte LR plus i min display
Maximal räckvidd får man som sagt bara med det större batteriet vilket jag tror enbart finns i årsmodell 2021. Det har också en högre WLTP registrerad hos Transportstyrelsen.
Det betyder inte att räckvidden inte utökades även med 2020 års modell.
På alla 2021or i Sverige står det Long Range Plus på skärmen vad jag vet, men det finns alltså som sagt även ett fåtal 2020or där det gör det.
Är för övrigt tveksam om det överhuvudtaget kom några Raven med Tempest till Sverige. Kan inte minnas att jag sett någon sådan. Någon som vet?
Nej, men jag skrev ju också att det var annorlunda i USA vs EU. I USA blev det LR Plus med Tempestfälgar och LR Plus på skärmen redan för 2020 års modell, tidigt 2020.ermase skrev: ↑15 jan 2024 23:05Skriver nja enbart refererande till vad Tesla själva skriver i juni 2020 när LR plus lanseras. De skriver inget om ett större batteri.Legato skrev: ↑14 jan 2024 22:32Förstår faktiskt inte vad du säger "nja" om...ermase skrev: ↑14 jan 2024 16:47NjaLegato skrev: ↑14 jan 2024 14:33Det är bara de med "nya" batterirevisionen som har den maximala räckvidden. Dock finns det enstaka bilar i Sverige där det står Long Range Plus på displayerna ändå (där din tydligen är en av dem).... Tror det är ren bugg från Teslas sida. Det extremaste jag sett var en svenskåld S tillverkad januari 2020 där det ändå stod Long Range Plus, detta trots att den då alltså inte ens hade lanserats i USA då. Problemet är väl just detta att man gjorde annorlunda i EU vs USA med vad som stod på skärmarna efter mjukvaruuppdateringen.ermase skrev: ↑14 jan 2024 11:38The “Raven” model S was rated about 370 miles going into the 2020 model year. Starting in late 2019 (October manufacturing dates onward) the long range S’s were still sold in that configuration. In mid 2020 they announced that the LR models were, after a software update, capable of about 400 miles. These were rebranded as the LR+ configuration (I saw one that before an update displayed a LR on the screen and after the update it said it was a LR+). The manufactured in 2019 ones were a bit heavier (100lbs?) and were capable of a few miles less than the newer ones.
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle
Sen skedde även en batteriuppdatering i september från "G" till "H" batteri.
Min MS LR 2020 är tillverkad i augusti och har samma tjänstevikt som LR+. Enligt DNB är det en LR+ och det tyckte även Tesla service när jag frågade dem.... helt klart är gränsen väldigt flytande.. dock har jag ett "G" batteri
Mig veterligen så finns bara den nya batterirevisionen på bilar med modellår 2021 och jag tror avsikten hela tiden varit att det enbart ska vara de bilarna som benämns LR+ inom EU. Men som vanligt är det rörigt med Tesla
Läs vad Tesla skriver här den 15:e Juni 2020
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle
Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking
Detta ska gen den nya längre räckvidden. Enligt Tesla gick LR+ i produktion innan 15:e Juni.
Men det kan absolut vara som du säger gällande Europa att det nya lite större batteriet +3kWh är kopplat till LR+. Hittar dock ingen Tesla information som bekräftar detta.
Såldes skiljer det en del mellan på en tidig Long Range och en sen Long Range gällande räckvidd.
Det står inte LR plus i min display
Maximal räckvidd får man som sagt bara med det större batteriet vilket jag tror enbart finns i årsmodell 2021. Det har också en högre WLTP registrerad hos Transportstyrelsen.
Det betyder inte att räckvidden inte utökades även med 2020 års modell.
På alla 2021or i Sverige står det Long Range Plus på skärmen vad jag vet, men det finns alltså som sagt även ett fåtal 2020or där det gör det.
Är för övrigt tveksam om det överhuvudtaget kom några Raven med Tempest till Sverige. Kan inte minnas att jag sett någon sådan. Någon som vet?
Nej det har jag inte.Legato skrev: ↑15 jan 2024 23:44Nej, men jag skrev ju också att det var annorlunda i USA vs EU. I USA blev det LR Plus med Tempestfälgar och LR Plus på skärmen redan för 2020 års modell, tidigt 2020.ermase skrev: ↑15 jan 2024 23:05Skriver nja enbart refererande till vad Tesla själva skriver i juni 2020 när LR plus lanseras. De skriver inget om ett större batteri.Legato skrev: ↑14 jan 2024 22:32Förstår faktiskt inte vad du säger "nja" om...ermase skrev: ↑14 jan 2024 16:47NjaLegato skrev: ↑14 jan 2024 14:33
Det är bara de med "nya" batterirevisionen som har den maximala räckvidden. Dock finns det enstaka bilar i Sverige där det står Long Range Plus på displayerna ändå (där din tydligen är en av dem).... Tror det är ren bugg från Teslas sida. Det extremaste jag sett var en svenskåld S tillverkad januari 2020 där det ändå stod Long Range Plus, detta trots att den då alltså inte ens hade lanserats i USA då. Problemet är väl just detta att man gjorde annorlunda i EU vs USA med vad som stod på skärmarna efter mjukvaruuppdateringen.
Mig veterligen så finns bara den nya batterirevisionen på bilar med modellår 2021 och jag tror avsikten hela tiden varit att det enbart ska vara de bilarna som benämns LR+ inom EU. Men som vanligt är det rörigt med Tesla
Läs vad Tesla skriver här den 15:e Juni 2020
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle
Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking
Detta ska gen den nya längre räckvidden. Enligt Tesla gick LR+ i produktion innan 15:e Juni.
Men det kan absolut vara som du säger gällande Europa att det nya lite större batteriet +3kWh är kopplat till LR+. Hittar dock ingen Tesla information som bekräftar detta.
Såldes skiljer det en del mellan på en tidig Long Range och en sen Long Range gällande räckvidd.
Det står inte LR plus i min display
Maximal räckvidd får man som sagt bara med det större batteriet vilket jag tror enbart finns i årsmodell 2021. Det har också en högre WLTP registrerad hos Transportstyrelsen.
Det betyder inte att räckvidden inte utökades även med 2020 års modell.
På alla 2021or i Sverige står det Long Range Plus på skärmen vad jag vet, men det finns alltså som sagt även ett fåtal 2020or där det gör det.
Är för övrigt tveksam om det överhuvudtaget kom några Raven med Tempest till Sverige. Kan inte minnas att jag sett någon sådan. Någon som vet?
I Sverige är det som sagt bara väldigt ovanliga undantag med bilar pre årsmodell 2021 där det faktiskt står LR Plus på skärmen. Har inte sett en enda bil med Tempestfälgarna i Sverige heller som lanserades med LR Plus i USA. Har du?
Jodå, jag tror EU fick allt utom hjulen. Dock tror jag avsikten var att bilen i EU skulle kallas Long Range Plus först from årsmodell 2021, med det större batteriet och den högre WLTP-räckvidden. Kanske helt enkelt för att man inte ville göra en ytterligare WLTP-certifiering under modellåret?ermase skrev: ↑16 jan 2024 17:50Nej det har jag inte.Legato skrev: ↑15 jan 2024 23:44Nej, men jag skrev ju också att det var annorlunda i USA vs EU. I USA blev det LR Plus med Tempestfälgar och LR Plus på skärmen redan för 2020 års modell, tidigt 2020.ermase skrev: ↑15 jan 2024 23:05Skriver nja enbart refererande till vad Tesla själva skriver i juni 2020 när LR plus lanseras. De skriver inget om ett större batteri.Legato skrev: ↑14 jan 2024 22:32Förstår faktiskt inte vad du säger "nja" om...ermase skrev: ↑14 jan 2024 16:47
Nja
Läs vad Tesla skriver här den 15:e Juni 2020
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle
Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking
Detta ska gen den nya längre räckvidden. Enligt Tesla gick LR+ i produktion innan 15:e Juni.
Men det kan absolut vara som du säger gällande Europa att det nya lite större batteriet +3kWh är kopplat till LR+. Hittar dock ingen Tesla information som bekräftar detta.
Såldes skiljer det en del mellan på en tidig Long Range och en sen Long Range gällande räckvidd.
Det står inte LR plus i min display
Maximal räckvidd får man som sagt bara med det större batteriet vilket jag tror enbart finns i årsmodell 2021. Det har också en högre WLTP registrerad hos Transportstyrelsen.
Det betyder inte att räckvidden inte utökades även med 2020 års modell.
På alla 2021or i Sverige står det Long Range Plus på skärmen vad jag vet, men det finns alltså som sagt även ett fåtal 2020or där det gör det.
Är för övrigt tveksam om det överhuvudtaget kom några Raven med Tempest till Sverige. Kan inte minnas att jag sett någon sådan. Någon som vet?
I Sverige är det som sagt bara väldigt ovanliga undantag med bilar pre årsmodell 2021 där det faktiskt står LR Plus på skärmen. Har inte sett en enda bil med Tempestfälgarna i Sverige heller som lanserades med LR Plus i USA. Har du?
Men du menar alltså att EU inte fick dessa uppdateringar överhuvudtaget?
Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking
Japp, den slutsatsen håller jag med omLegato skrev: ↑16 jan 2024 21:39Jodå, jag tror EU fick allt utom hjulen. Dock tror jag avsikten var att bilen i EU skulle kallas Long Range Plus först from årsmodell 2021, med det större batteriet och den högre WLTP-räckvidden. Kanske helt enkelt för att man inte ville göra en ytterligare WLTP-certifiering under modellåret?ermase skrev: ↑16 jan 2024 17:50Nej det har jag inte.Legato skrev: ↑15 jan 2024 23:44Nej, men jag skrev ju också att det var annorlunda i USA vs EU. I USA blev det LR Plus med Tempestfälgar och LR Plus på skärmen redan för 2020 års modell, tidigt 2020.ermase skrev: ↑15 jan 2024 23:05Skriver nja enbart refererande till vad Tesla själva skriver i juni 2020 när LR plus lanseras. De skriver inget om ett större batteri.Legato skrev: ↑14 jan 2024 22:32
Förstår faktiskt inte vad du säger "nja" om...
Maximal räckvidd får man som sagt bara med det större batteriet vilket jag tror enbart finns i årsmodell 2021. Det har också en högre WLTP registrerad hos Transportstyrelsen.
Det betyder inte att räckvidden inte utökades även med 2020 års modell.
På alla 2021or i Sverige står det Long Range Plus på skärmen vad jag vet, men det finns alltså som sagt även ett fåtal 2020or där det gör det.
Är för övrigt tveksam om det överhuvudtaget kom några Raven med Tempest till Sverige. Kan inte minnas att jag sett någon sådan. Någon som vet?
I Sverige är det som sagt bara väldigt ovanliga undantag med bilar pre årsmodell 2021 där det faktiskt står LR Plus på skärmen. Har inte sett en enda bil med Tempestfälgarna i Sverige heller som lanserades med LR Plus i USA. Har du?
Men du menar alltså att EU inte fick dessa uppdateringar överhuvudtaget?
Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking
Jag drar den slutsatsen utifrån det faktum att det på årsmodell 2021 står "Long Range Plus" på skärmen, vilket det generellt inte gör på 2020-bilarna med några få undantag.
Jag tror alltså att de enskilda bilar av 2020 års modell som har Long Range Plus på skärmen har ett litet konfigurationsfel från fabrik.