Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Moderator: Redaktion
Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Dom har faktiskt lite på benen. Har man en bil med lite kortare räckvidd som inte kommer över krönet så att säga, så får man mycket kortare räckvidd med norrmännens test.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 514
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängderCollin87 skrev: ↑19 jan 2024 06:59Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Problemet är när man går över till elfordon även i de världsdelarna och konkurrenterna har tagit fram bilar till halva priset, med dubbla räckvidden och pålitlig mjukvara. Då kan inte Toyota fortsätta. Så det är väl tills dess de har på sig.Swallat skrev: ↑19 jan 2024 09:20Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängderCollin87 skrev: ↑19 jan 2024 06:59Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7255
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Det kan dock gå fort om/när tillgången på billiga elbilar blir större, man ska inte underskatta komplexiteten och kostnaderna för den logistik som krävs för att hålla igång en flotta av ICE, i delar av Afrika är t.ex. solenergi redan den överlägset billigaste energikällan.Swallat skrev: ↑19 jan 2024 09:20Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängderCollin87 skrev: ↑19 jan 2024 06:59Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 514
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Ett antagande från din sida, jag har inte sagt att "hela världen är på gränsen till EL".Swallat skrev: ↑19 jan 2024 09:20Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängderCollin87 skrev: ↑19 jan 2024 06:59Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Är mycket väl medveten om att det finns stora delar av världen där omställningen till eldrift kommer ta längre tid, dessa regioner är inte heller dom mest köpstarka regionerna och därav inte så stor nybilsförsäljning öht.
Jag tror precis som jag sa, att Toyota inte kommer vara uppe i toppen inom några år. (jag kan få fel såklart)
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Jo, jag håller med. Nu har jag inte aktier i Tesla, en jag är väldigt glad att inte ha aktier på lång sikt i Toyota. Tror det finns mycket potentiellt fall i deras marknadsandelar och aktiekurs på 10 års sikt.fth skrev: ↑19 jan 2024 11:31Det kan dock gå fort om/när tillgången på billiga elbilar blir större, man ska inte underskatta komplexiteten och kostnaderna för den logistik som krävs för att hålla igång en flotta av ICE, i delar av Afrika är t.ex. solenergi redan den överlägset billigaste energikällan.Swallat skrev: ↑19 jan 2024 09:20Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängderCollin87 skrev: ↑19 jan 2024 06:59Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
/fth
Hur som helst tycker jag det är riktigt pinsamt att de inte vill vara med i tester som är ytterst bra konsumentupplysningar. Inget jag hade tyckt varit förtroendeingivande om jag var potentiell Toyota-kund.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 411
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
ja, kolla bara vad som händer nu med 25k€ elbilarna.
"bilar till halva priset, med dubbla räckvidden" är nära nu.
Toyota är VÄLDIGT långt efter.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Ja det blir mer och mer tydligt vad gäller Toyota. Särskilt tydligt blev det på SVT Aktuellt i går där toyotas representer förklarar varför det säljs färre elbilar. Han nämnde bland annat minskade subventioner som orsak och plånboksfrågor. Klart tydligt att han vill snacka upp fossilbilar…. Orsaken är mer och mer klar.
M3 LR 2023
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Hur många nya bilar säljs där? Hur ser det ut med elbilsmarknaden i Asien? Kina?Swallat skrev: ↑19 jan 2024 09:20Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängderCollin87 skrev: ↑19 jan 2024 06:59Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Tesla Y LR -22 EAP
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Rätt patetiskt att SVT väljer att intervjua just Toyota. De har ju bara en enda elbil i sortimentet – och det är ju dessutom en av de allra sämsta på hela den svenska elbilsmarknaden...airdrive skrev: ↑20 jan 2024 10:52Ja det blir mer och mer tydligt vad gäller Toyota. Särskilt tydligt blev det på SVT Aktuellt i går där toyotas representer förklarar varför det säljs färre elbilar. Han nämnde bland annat minskade subventioner som orsak och plånboksfrågor. Klart tydligt att han vill snacka upp fossilbilar…. Orsaken är mer och mer klar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Japp, precis vad jag tänkte också. Helt sjukt att han fick stå för nån slags ”sanning”….
M3 LR 2023
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Exakt. Och likt andra tillverkare så går det just nu att klistra på fasaden. Men det funkar inte när man inte kan få ner tillverkningskostnaden, i framtiden. Det går bara sålänge folk tolererar att behöva tanka sina bilar ibland, alltså PHEV.Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2024 10:45ja, kolla bara vad som händer nu med 25k€ elbilarna.
"bilar till halva priset, med dubbla räckvidden" är nära nu.
Toyota är VÄLDIGT långt efter.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
-
- Teslaägare
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Såldes mer elbilar i antal i Kina (4,4 miljoner) under 2022 än i Europa (1,6 miljoner).
För 2022 så utgjorde EV (BEV + PHEV) 14 % av nybilsförsäljningen world-wide: Källa:
https://www.iea.org/data-and-statistics ... -explorer
Ska bli intressant när siffrorna för 2023 kommer!
Tesla Model Y Performance
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Det gäller inte alla nyheter och inslag, men tyvärr så brukar SVT vara duktiga på att hitta många kritiker till elbilar (som kanske ofta inte är helt representativa) och lyfta fram mer negativa saker med att köra och äga elbilar.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2024 11:19Rätt patetiskt att SVT väljer att intervjua just Toyota. De har ju bara en enda elbil i sortimentet – och det är ju dessutom en av de allra sämsta på hela den svenska elbilsmarknaden...airdrive skrev: ↑20 jan 2024 10:52Ja det blir mer och mer tydligt vad gäller Toyota. Särskilt tydligt blev det på SVT Aktuellt i går där toyotas representer förklarar varför det säljs färre elbilar. Han nämnde bland annat minskade subventioner som orsak och plånboksfrågor. Klart tydligt att han vill snacka upp fossilbilar…. Orsaken är mer och mer klar.
Om SVT dock skall vara kritiska mot någon elbil och elbilstillverkare, så borde göra ett inslag om Toyota, och hur deras elbilar är så dåliga att Toyota inte vill att de ens skall testas. Men ej tyvärr någon sådan nyhet hos SVT (kanske andra media plockar upp det småningom).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik