Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Moderator: Redaktion
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Blir helt mållös, hur vore det om man fokuserade på att reparera våra vägar istället. Standarden är ju snart sämre än i Ukraina. Sen har vi järnvägen, den ramlar ju ihop (https://www.svt.se/datajournalistik/sve ... vergangar/)
Utöver ovanstående så håller jag med övriga som redan påpekat det värsta av allt nämligen övervakningen. Tycker att denna utveckling är lite smått skrämmande.
Utöver ovanstående så håller jag med övriga som redan påpekat det värsta av allt nämligen övervakningen. Tycker att denna utveckling är lite smått skrämmande.
-
- Inlägg: 375
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Om det nu vore så att kommuner sätter hastigheten på landsvägar. Det är trafikverket.Bel skrev: ↑21 jan 2024 01:30Frågan där blir väl snarare om det är kommunerna som sätter för högt på vägarna i inlandet, eller trafikverket som sätter för lågt på de statliga vägarna.juristen skrev: ↑20 jan 2024 12:37
Trafikverket har i mina ögon tappat all legitimitet här uppe i norr genom att sänka farterna på vägarna, istället för att hålla den standard som krävs. E4 mellan Skellefteå och Umeå har de sänkt till 80 i stora sträckor, trots att vägen ser likadan ut som tidigare när det var 110 där. Det är också helt inkonsekvent, då kostigarna i inlandet har 80-90 och håller betydligt sämre standard. Andra vägar har sänkts till 40 där det tidigare var 70(!) av samma skäl, också svårt att förstå.
En del av grusvägarna med 80 som gräns är det nästan en bedrift att lyckas ta sig upp i 80 på (speciellt under våren när de förvandlas till lervälling).
Dessutom får det effekten att iallafall Google Maps brukar föreslå grusvägarna istället för de asfalterade vägarna, för man anses spara några minuter (i verkligheten är grusvägarna långsammare för de är inte alltid tillräckligt breda för att få möte så man kan behöva stanna och släppa förbi mötande trafik)
Kommuner har befogenhet över små mindre vägar i tätort.
Verkligen, det är väl mycket för att folk känner inte att man moraliskt gör något fel om man kör 100 på en 80 väg som för ett år sen var skyltad 100 och inget har förändrats.Fredrik j skrev: ↑20 jan 2024 17:57Hastighetsöverträdelse är ett mycket unikt lagbrott: Det avviker på så sätt att väldigt många medborgare bryter mot denna lag helt medvetet samtidigt som man i övrigt lever ett 100% laglydigt liv.ObscureEconomist skrev: ↑20 jan 2024 17:52Går inte att hålla med mer, det är helt löjligt vad det bara blir lägre och lägre skyltning varje år för samma vägar. Blir vägarna sämre kanske man ska testa lite underhåll istället tänker jag.juristen skrev: ↑20 jan 2024 12:37Hoppas det inte blir någonting av det, i så fall kommer jag börja köra med solskyddet nerfällt.
Trafikverket har i mina ögon tappat all legitimitet här uppe i norr genom att sänka farterna på vägarna, istället för att hålla den standard som krävs. E4 mellan Skellefteå och Umeå har de sänkt till 80 i stora sträckor, trots att vägen ser likadan ut som tidigare när det var 110 där. Det är också helt inkonsekvent, då kostigarna i inlandet har 80-90 och håller betydligt sämre standard. Andra vägar har sänkts till 40 där det tidigare var 70(!) av samma skäl, också svårt att förstå.
Resultatet blir att det är ett fåtal som kör lagligt, då flertalet uppfattar hastighetsbegränsningen som absurt låg, med köbildning och stressade omkörningar som följd istället för ett säkert smidigt trafiktempo.
Ska kamerorna, som är många på den sträckan, dessutom mäta medelhastigheten, blir det bara ännu fler fel. Lös grundproblemet istället, genom att ha vettiga och motiverade hastighetsbegränsningar och underhållna vägar.
Jag kör sällan över 100 och i princip aldrig över 110, men jag vill inte heller bli tvingad att köra 80 på en bra väg som tidigare var godkänd för 110. Jag kör också helst lagligt och tycker det är bra, men hastighetsgränser ska vara sakligt motiverade och rimliga och jag är inte heller någon vän av alla övervakningssystem som gradvis implementeras genom kameror och "säkerhetssystem" i bilarna. Särskilt inte då saker implementeras på ett sätt som både är tvingande (=ej valbart) och på dåliga sätt och förlitar sig på system som inte funkar bra (läs skyltavläsning, dåliga algoritmer och kameror istället för regnsensorer/radar).
BMW i4 M50 -22
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Jag är mot detta av den enkla anledningen att jag regelbundet kör ”för fort”, men ni som åberopar integritetsskäl, vad tror ni ska hända? Myndigheterna och Elon har redan idag mycket bättre koll på er, om de vill, än vad detta system skulle kunna möjliggöra.
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Många otroliga för den personliga integriteten samtidigt kör många tesla och andra bilar som är uppkopplade här. Många har säkert en Apple eller Android mobil. Jag tror väg kamerorna är minsta problemet då.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
De flesta kör "för fort" mellan fartkamerorna, så är sanningen. Man kan åberopa integritetsskäl hur mycket som helst, men sanningen är att de flesta inser att de kan komma att få böter hemskickad. Och det känns som att det är en motivation till att införa det; dvs. lite ökad inkomst till statskassan och tårtätandet på polisstationen. (sedan några sparade liv är något de nämner av pliktskyldighet)
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Det är för mig rätt stor skillnad på att ett privat företag har koll på mina uppgifter och att staten har det. Privata företag kan jag oftast välja själv om jag vill ingå avtal med och använda deras produkter. Det finns ju alternativ där. Staten är svårare. Visst kan jag flytta till något annat land och byta medborgarskap, men Sverige är trots allt ganska bra, sett till helheten. Här får man nog helt enkelt försöka påverka de politiker vi har valt till att gå mer i den riktning man önskar.
Med detta sagt så ser jag inte själv detta som ett enormt problem. Visst, man får börja vara lite mer uppmärkssam om man kör på en sträcka med kameror så att man inte av misstag ligger och kör för fort. Men sedan jag köpte Tesla måste jag erkänna att jag väldigt sällan kör för fort på vägar som är stora nog att ha fartkameror - det lönar sig inte imho då det bara innebär att jag måste stanna och ladda tidigare.
Med detta sagt så ser jag inte själv detta som ett enormt problem. Visst, man får börja vara lite mer uppmärkssam om man kör på en sträcka med kameror så att man inte av misstag ligger och kör för fort. Men sedan jag köpte Tesla måste jag erkänna att jag väldigt sällan kör för fort på vägar som är stora nog att ha fartkameror - det lönar sig inte imho då det bara innebär att jag måste stanna och ladda tidigare.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7256
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Jag tycker exakt tvärtom, iaf när det gäller Sverige.agehall skrev: ↑22 jan 2024 09:26Det är för mig rätt stor skillnad på att ett privat företag har koll på mina uppgifter och att staten har det. Privata företag kan jag oftast välja själv om jag vill ingå avtal med och använda deras produkter. Det finns ju alternativ där. Staten är svårare. Visst kan jag flytta till något annat land och byta medborgarskap, men Sverige är trots allt ganska bra, sett till helheten. Här får man nog helt enkelt försöka påverka de politiker vi har valt till att gå mer i den riktning man önskar.
Med detta sagt så ser jag inte själv detta som ett enormt problem. Visst, man får börja vara lite mer uppmärkssam om man kör på en sträcka med kameror så att man inte av misstag ligger och kör för fort. Men sedan jag köpte Tesla måste jag erkänna att jag väldigt sällan kör för fort på vägar som är stora nog att ha fartkameror - det lönar sig inte imho då det bara innebär att jag måste stanna och ladda tidigare.
Jag har ett mycket högt förtroende för staten Sverige, offentlighetsprincipen, möjligheten att få information korrigerad och/eller borttagen i statliga register etc.
Jag har ett mycket lågt förtroende för samma saker hos Google, Amazon, Microsoft etc.
Om valet av någon anledning skulle stå mellan att ha känslig information lagrad hos den svenska staten eller hos någon av tech-jättarna så väljer jag staten alla dagar i veckan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
fth skrev: ↑22 jan 2024 09:55Jag tycker exakt tvärtom, iaf när det gäller Sverige.agehall skrev: ↑22 jan 2024 09:26Det är för mig rätt stor skillnad på att ett privat företag har koll på mina uppgifter och att staten har det. Privata företag kan jag oftast välja själv om jag vill ingå avtal med och använda deras produkter. Det finns ju alternativ där. Staten är svårare. Visst kan jag flytta till något annat land och byta medborgarskap, men Sverige är trots allt ganska bra, sett till helheten. Här får man nog helt enkelt försöka påverka de politiker vi har valt till att gå mer i den riktning man önskar.
Med detta sagt så ser jag inte själv detta som ett enormt problem. Visst, man får börja vara lite mer uppmärkssam om man kör på en sträcka med kameror så att man inte av misstag ligger och kör för fort. Men sedan jag köpte Tesla måste jag erkänna att jag väldigt sällan kör för fort på vägar som är stora nog att ha fartkameror - det lönar sig inte imho då det bara innebär att jag måste stanna och ladda tidigare.
Jag har ett mycket högt förtroende för staten Sverige, offentlighetsprincipen, möjligheten att få information korrigerad och/eller borttagen i statliga register etc.
Jag har ett mycket lågt förtroende för samma saker hos Google, Amazon, Microsoft etc.
Om valet av någon anledning skulle stå mellan att ha känslig information lagrad hos den svenska staten eller hos någon av tech-jättarna så väljer jag staten alla dagar i veckan.
/fth
Ja "staten" vet ju det mesta om en iaf. Och staten kommer inte att fylla ditt internet med reklam om vuxenblöjor för att du googlat på prostatabesvär eller dylikt.
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Problemet här är ju att när det gäller staten, så har du oftast inget val. När vi pratar Google et al, så är det upp till dig om du vill dela med dig av informationen eller inte. Visst kan det vara svårt att låta bli, men det är högst frivilligt att använda Google.fth skrev: ↑22 jan 2024 09:55Jag tycker exakt tvärtom, iaf när det gäller Sverige.agehall skrev: ↑22 jan 2024 09:26Det är för mig rätt stor skillnad på att ett privat företag har koll på mina uppgifter och att staten har det. Privata företag kan jag oftast välja själv om jag vill ingå avtal med och använda deras produkter. Det finns ju alternativ där. Staten är svårare. Visst kan jag flytta till något annat land och byta medborgarskap, men Sverige är trots allt ganska bra, sett till helheten. Här får man nog helt enkelt försöka påverka de politiker vi har valt till att gå mer i den riktning man önskar.
Med detta sagt så ser jag inte själv detta som ett enormt problem. Visst, man får börja vara lite mer uppmärkssam om man kör på en sträcka med kameror så att man inte av misstag ligger och kör för fort. Men sedan jag köpte Tesla måste jag erkänna att jag väldigt sällan kör för fort på vägar som är stora nog att ha fartkameror - det lönar sig inte imho då det bara innebär att jag måste stanna och ladda tidigare.
Jag har ett mycket högt förtroende för staten Sverige, offentlighetsprincipen, möjligheten att få information korrigerad och/eller borttagen i statliga register etc.
Jag har ett mycket lågt förtroende för samma saker hos Google, Amazon, Microsoft etc.
Om valet av någon anledning skulle stå mellan att ha känslig information lagrad hos den svenska staten eller hos någon av tech-jättarna så väljer jag staten alla dagar i veckan.
/fth
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
På samma sätt är det ju frivilligt att köra på vägar med fartkameror eller trängselskatt där dina passager registreras.agehall skrev: ↑22 jan 2024 10:04Problemet här är ju att när det gäller staten, så har du oftast inget val. När vi pratar Google et al, så är det upp till dig om du vill dela med dig av informationen eller inte. Visst kan det vara svårt att låta bli, men det är högst frivilligt att använda Google.fth skrev: ↑22 jan 2024 09:55Jag tycker exakt tvärtom, iaf när det gäller Sverige.agehall skrev: ↑22 jan 2024 09:26Det är för mig rätt stor skillnad på att ett privat företag har koll på mina uppgifter och att staten har det. Privata företag kan jag oftast välja själv om jag vill ingå avtal med och använda deras produkter. Det finns ju alternativ där. Staten är svårare. Visst kan jag flytta till något annat land och byta medborgarskap, men Sverige är trots allt ganska bra, sett till helheten. Här får man nog helt enkelt försöka påverka de politiker vi har valt till att gå mer i den riktning man önskar.
Med detta sagt så ser jag inte själv detta som ett enormt problem. Visst, man får börja vara lite mer uppmärkssam om man kör på en sträcka med kameror så att man inte av misstag ligger och kör för fort. Men sedan jag köpte Tesla måste jag erkänna att jag väldigt sällan kör för fort på vägar som är stora nog att ha fartkameror - det lönar sig inte imho då det bara innebär att jag måste stanna och ladda tidigare.
Jag har ett mycket högt förtroende för staten Sverige, offentlighetsprincipen, möjligheten att få information korrigerad och/eller borttagen i statliga register etc.
Jag har ett mycket lågt förtroende för samma saker hos Google, Amazon, Microsoft etc.
Om valet av någon anledning skulle stå mellan att ha känslig information lagrad hos den svenska staten eller hos någon av tech-jättarna så väljer jag staten alla dagar i veckan.
/fth
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Är de verkligen så frivilligt i dagens samhälle? De är så många tjänster du är beroende av. Goggle är svårt att undvika, Apple kanske lite lättare att undvika.agehall skrev: ↑22 jan 2024 10:04Problemet här är ju att när det gäller staten, så har du oftast inget val. När vi pratar Google et al, så är det upp till dig om du vill dela med dig av informationen eller inte. Visst kan det vara svårt att låta bli, men det är högst frivilligt att använda Google.fth skrev: ↑22 jan 2024 09:55Jag tycker exakt tvärtom, iaf när det gäller Sverige.agehall skrev: ↑22 jan 2024 09:26Det är för mig rätt stor skillnad på att ett privat företag har koll på mina uppgifter och att staten har det. Privata företag kan jag oftast välja själv om jag vill ingå avtal med och använda deras produkter. Det finns ju alternativ där. Staten är svårare. Visst kan jag flytta till något annat land och byta medborgarskap, men Sverige är trots allt ganska bra, sett till helheten. Här får man nog helt enkelt försöka påverka de politiker vi har valt till att gå mer i den riktning man önskar.
Med detta sagt så ser jag inte själv detta som ett enormt problem. Visst, man får börja vara lite mer uppmärkssam om man kör på en sträcka med kameror så att man inte av misstag ligger och kör för fort. Men sedan jag köpte Tesla måste jag erkänna att jag väldigt sällan kör för fort på vägar som är stora nog att ha fartkameror - det lönar sig inte imho då det bara innebär att jag måste stanna och ladda tidigare.
Jag har ett mycket högt förtroende för staten Sverige, offentlighetsprincipen, möjligheten att få information korrigerad och/eller borttagen i statliga register etc.
Jag har ett mycket lågt förtroende för samma saker hos Google, Amazon, Microsoft etc.
Om valet av någon anledning skulle stå mellan att ha känslig information lagrad hos den svenska staten eller hos någon av tech-jättarna så väljer jag staten alla dagar i veckan.
/fth
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Så hur kör jag in till Stockholm City utan att passera en kamera?
Ja, det är frivilligt. Jag skulle inte vilja göra det valet, men det är fullt möjligt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Ta tåget.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Går ganska lätt att undvika google om man vill. DuckDuckGo är en sökmotor som fokuserar på just integritet.chaffis75 skrev: ↑22 jan 2024 10:14Är de verkligen så frivilligt i dagens samhälle? De är så många tjänster du är beroende av. Goggle är svårt att undvika, Apple kanske lite lättare att undvika.agehall skrev: ↑22 jan 2024 10:04Problemet här är ju att när det gäller staten, så har du oftast inget val. När vi pratar Google et al, så är det upp till dig om du vill dela med dig av informationen eller inte. Visst kan det vara svårt att låta bli, men det är högst frivilligt att använda Google.fth skrev: ↑22 jan 2024 09:55Jag tycker exakt tvärtom, iaf när det gäller Sverige.agehall skrev: ↑22 jan 2024 09:26Det är för mig rätt stor skillnad på att ett privat företag har koll på mina uppgifter och att staten har det. Privata företag kan jag oftast välja själv om jag vill ingå avtal med och använda deras produkter. Det finns ju alternativ där. Staten är svårare. Visst kan jag flytta till något annat land och byta medborgarskap, men Sverige är trots allt ganska bra, sett till helheten. Här får man nog helt enkelt försöka påverka de politiker vi har valt till att gå mer i den riktning man önskar.
Med detta sagt så ser jag inte själv detta som ett enormt problem. Visst, man får börja vara lite mer uppmärkssam om man kör på en sträcka med kameror så att man inte av misstag ligger och kör för fort. Men sedan jag köpte Tesla måste jag erkänna att jag väldigt sällan kör för fort på vägar som är stora nog att ha fartkameror - det lönar sig inte imho då det bara innebär att jag måste stanna och ladda tidigare.
Jag har ett mycket högt förtroende för staten Sverige, offentlighetsprincipen, möjligheten att få information korrigerad och/eller borttagen i statliga register etc.
Jag har ett mycket lågt förtroende för samma saker hos Google, Amazon, Microsoft etc.
Om valet av någon anledning skulle stå mellan att ha känslig information lagrad hos den svenska staten eller hos någon av tech-jättarna så väljer jag staten alla dagar i veckan.
/fth
https://sv.wikipedia.org/wiki/Duckduckgo
Google erbjuder ju mycket annat också såklart men det finns ju alternativ till det också.
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Goggle spårar dig på så många fler sätt än deras sök motor. Vad har du för telefon? Antar du har en Android eller Apple.. ja du är då spårad.. du spåras av Telia eller vem du nu har som operatör.. du spåras av tesla. bara ett par exempel.Verdi_ skrev: ↑22 jan 2024 10:26Går ganska lätt att undvika google om man vill. DuckDuckGo är en sökmotor som fokuserar på just integritet.chaffis75 skrev: ↑22 jan 2024 10:14Är de verkligen så frivilligt i dagens samhälle? De är så många tjänster du är beroende av. Goggle är svårt att undvika, Apple kanske lite lättare att undvika.agehall skrev: ↑22 jan 2024 10:04Problemet här är ju att när det gäller staten, så har du oftast inget val. När vi pratar Google et al, så är det upp till dig om du vill dela med dig av informationen eller inte. Visst kan det vara svårt att låta bli, men det är högst frivilligt att använda Google.fth skrev: ↑22 jan 2024 09:55Jag tycker exakt tvärtom, iaf när det gäller Sverige.agehall skrev: ↑22 jan 2024 09:26Det är för mig rätt stor skillnad på att ett privat företag har koll på mina uppgifter och att staten har det. Privata företag kan jag oftast välja själv om jag vill ingå avtal med och använda deras produkter. Det finns ju alternativ där. Staten är svårare. Visst kan jag flytta till något annat land och byta medborgarskap, men Sverige är trots allt ganska bra, sett till helheten. Här får man nog helt enkelt försöka påverka de politiker vi har valt till att gå mer i den riktning man önskar.
Med detta sagt så ser jag inte själv detta som ett enormt problem. Visst, man får börja vara lite mer uppmärkssam om man kör på en sträcka med kameror så att man inte av misstag ligger och kör för fort. Men sedan jag köpte Tesla måste jag erkänna att jag väldigt sällan kör för fort på vägar som är stora nog att ha fartkameror - det lönar sig inte imho då det bara innebär att jag måste stanna och ladda tidigare.
Jag har ett mycket högt förtroende för staten Sverige, offentlighetsprincipen, möjligheten att få information korrigerad och/eller borttagen i statliga register etc.
Jag har ett mycket lågt förtroende för samma saker hos Google, Amazon, Microsoft etc.
Om valet av någon anledning skulle stå mellan att ha känslig information lagrad hos den svenska staten eller hos någon av tech-jättarna så väljer jag staten alla dagar i veckan.
/fth
https://sv.wikipedia.org/wiki/Duckduckgo
Google erbjuder ju mycket annat också såklart men det finns ju alternativ till det också.
Min poäng är att några kameror är minsta problemet.. större problem är alla som kör på vägarna och tror de är ensamma där och odödliga.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Hur Googlar jag utan att använda Google?
Det är ju såklart frivilligt såtillvida att man inte måste göra det.
Fast svaret på din fråga om du nu måste ta med dig en bil är att ta färjan från t ex Grisslehamn till Eckerö och sedan färja från Mariehamn till centrala Stockholm. Annars finns självklart andra färdmedel och alternativa söktjänster och kartor o s v.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Visst kan företag och myndigheter spåra oss om de vill, frågan kvarstår dock, vad är det för hemskt ni befarar ska hända?
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Håller med. Åsikten som Agehall framför är vanlig i Italien. Italienarna har högre förtroende för ett privat företag än för staten.fth skrev: ↑22 jan 2024 09:55Jag tycker exakt tvärtom, iaf när det gäller Sverige.agehall skrev: ↑22 jan 2024 09:26Det är för mig rätt stor skillnad på att ett privat företag har koll på mina uppgifter och att staten har det. Privata företag kan jag oftast välja själv om jag vill ingå avtal med och använda deras produkter. Det finns ju alternativ där. Staten är svårare. Visst kan jag flytta till något annat land och byta medborgarskap, men Sverige är trots allt ganska bra, sett till helheten. Här får man nog helt enkelt försöka påverka de politiker vi har valt till att gå mer i den riktning man önskar.
Med detta sagt så ser jag inte själv detta som ett enormt problem. Visst, man får börja vara lite mer uppmärkssam om man kör på en sträcka med kameror så att man inte av misstag ligger och kör för fort. Men sedan jag köpte Tesla måste jag erkänna att jag väldigt sällan kör för fort på vägar som är stora nog att ha fartkameror - det lönar sig inte imho då det bara innebär att jag måste stanna och ladda tidigare.
Jag har ett mycket högt förtroende för staten Sverige, offentlighetsprincipen, möjligheten att få information korrigerad och/eller borttagen i statliga register etc.
Jag har ett mycket lågt förtroende för samma saker hos Google, Amazon, Microsoft etc.
Om valet av någon anledning skulle stå mellan att ha känslig information lagrad hos den svenska staten eller hos någon av tech-jättarna så väljer jag staten alla dagar i veckan.
/fth
Man utgår från att staten myglar och ljuger. Då är det inte så märkligt att Silvio Berlusconi kunde bli premiärminister.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7256
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Återigen så tycker jag exakt tvärtom.agehall skrev: ↑22 jan 2024 10:04Problemet här är ju att när det gäller staten, så har du oftast inget val. När vi pratar Google et al, så är det upp till dig om du vill dela med dig av informationen eller inte. Visst kan det vara svårt att låta bli, men det är högst frivilligt att använda Google.fth skrev: ↑22 jan 2024 09:55Jag tycker exakt tvärtom, iaf när det gäller Sverige.agehall skrev: ↑22 jan 2024 09:26Det är för mig rätt stor skillnad på att ett privat företag har koll på mina uppgifter och att staten har det. Privata företag kan jag oftast välja själv om jag vill ingå avtal med och använda deras produkter. Det finns ju alternativ där. Staten är svårare. Visst kan jag flytta till något annat land och byta medborgarskap, men Sverige är trots allt ganska bra, sett till helheten. Här får man nog helt enkelt försöka påverka de politiker vi har valt till att gå mer i den riktning man önskar.
Med detta sagt så ser jag inte själv detta som ett enormt problem. Visst, man får börja vara lite mer uppmärkssam om man kör på en sträcka med kameror så att man inte av misstag ligger och kör för fort. Men sedan jag köpte Tesla måste jag erkänna att jag väldigt sällan kör för fort på vägar som är stora nog att ha fartkameror - det lönar sig inte imho då det bara innebär att jag måste stanna och ladda tidigare.
Jag har ett mycket högt förtroende för staten Sverige, offentlighetsprincipen, möjligheten att få information korrigerad och/eller borttagen i statliga register etc.
Jag har ett mycket lågt förtroende för samma saker hos Google, Amazon, Microsoft etc.
Om valet av någon anledning skulle stå mellan att ha känslig information lagrad hos den svenska staten eller hos någon av tech-jättarna så väljer jag staten alla dagar i veckan.
/fth
När det gäller staten så har vi bokstavligen möjligheten att göra ett val, och all registerföring som sker i statens regi är i praktiken ett resultat av dom val vi har gjort historiskt.
När det gäller tech-jättarna har vi de facto varken val eller insyn, man kan förstås rent teoretiskt välja bort alla tjänster som innebär någon form av spårning, men i praktiken är det förstås helt omöjligt så länge man inte bor i en stuga i skogen off-grid och utan telefon.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Lite kusligt när man läser att vissa ser på detta som något bra. ”Vadå, jag har väl inget att dölja” Det är ju inte det som är poängen, vi rör ju oss sakta mot ett övervakningssamhälle, ett steg i taget, storebror ser dig. Skall vi ha frihet så måste vi till viss del acceptera att vissa människor kör för fort och/eller annan kriminalitet. Alternativet är ju en totalitärregim, tänk Kina med sin övervakning och poängsystem där varje fordon är under konstant övervakning.
Att inte känna oro för att staten sakta men säkert ökar sin övervakning är lite skrämmande om du frågar mig. Att sedan dra liknelser till privata bolag är lite konstigt. Ett privat bolag är ju inte en stat, det är ju ett vinstdrivande företag. Ett företag måste förhålla sig till GDPR, bryter man mot det så kan det bli väldigt dyrt, ”Sanktionsavgiften kan vara upp till 20 miljoner euro eller fyra procent av den globala årsomsättningen.” https://www.verksamt.se/driva/gdpr-data ... g-om-gdpr-
Till privata företag kan vi också själva välja hur mycket information oss själva som vi önskar uppge.
Att inte känna oro för att staten sakta men säkert ökar sin övervakning är lite skrämmande om du frågar mig. Att sedan dra liknelser till privata bolag är lite konstigt. Ett privat bolag är ju inte en stat, det är ju ett vinstdrivande företag. Ett företag måste förhålla sig till GDPR, bryter man mot det så kan det bli väldigt dyrt, ”Sanktionsavgiften kan vara upp till 20 miljoner euro eller fyra procent av den globala årsomsättningen.” https://www.verksamt.se/driva/gdpr-data ... g-om-gdpr-
Till privata företag kan vi också själva välja hur mycket information oss själva som vi önskar uppge.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7256
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Jag håller helt med om riskerna med ökande övervakning, och jag tycker inte heller att "den som inte har något att dölja har inget att frukta" är ett legitimt argument för att motivera denna utbyggnad.+Alex+ skrev: ↑22 jan 2024 13:34Lite kusligt när man läser att vissa ser på detta som något bra. ”Vadå, jag har väl inget att dölja” Det är ju inte det som är poängen, vi rör ju oss sakta mot ett övervakningssamhälle, ett steg i taget, storebror ser dig. Skall vi ha frihet så måste vi till viss del acceptera att vissa människor kör för fort och/eller annan kriminalitet. Alternativet är ju en totalitärregim, tänk Kina med sin övervakning och poängsystem där varje fordon är under konstant övervakning.
Att inte känna oro för att staten sakta men säkert ökar sin övervakning är lite skrämmande om du frågar mig. Att sedan dra liknelser till privata bolag är lite konstigt. Ett privat bolag är ju inte en stat, det är ju ett vinstdrivande företag. Ett företag måste förhålla sig till GDPR, bryter man mot det så kan det bli väldigt dyrt, ”Sanktionsavgiften kan vara upp till 20 miljoner euro eller fyra procent av den globala årsomsättningen.” https://www.verksamt.se/driva/gdpr-data ... g-om-gdpr-
Till privata företag kan vi också själva välja hur mycket information oss själva som vi önskar uppge.
Min invändning mot kritiken i den här tråden var mer att just detta exempel faktiskt inte behöver innebära någon i realiteten ökad övervakning. Under förutsättning att man bygger detta på rätt sätt så kan man se till att ingen information utöver den som faktiskt behövs för att identifiera dom som bryter mot fartgränsen samlas in.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7256
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Staten måste förstås också förhålla sig till GDPR, och som sagt, i praktiken är det ju omöjligt att fritt välja graden av övervakning av privata företag, iaf så länge man vill kunna använda sig av dom tjänster dom erbjuder.+Alex+ skrev: ↑22 jan 2024 13:34Ett företag måste förhålla sig till GDPR, bryter man mot det så kan det bli väldigt dyrt, ”Sanktionsavgiften kan vara upp till 20 miljoner euro eller fyra procent av den globala årsomsättningen.” https://www.verksamt.se/driva/gdpr-data ... g-om-gdpr-
Till privata företag kan vi också själva välja hur mycket information oss själva som vi önskar uppge.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Klart jag har något att dölja. Det kallas för privatlivfth skrev: ↑22 jan 2024 13:46Jag håller helt med om riskerna med ökande övervakning, och jag tycker inte heller att "den som inte har något att dölja har inget att frukta" är ett legitimt argument för att motivera denna utbyggnad.+Alex+ skrev: ↑22 jan 2024 13:34Lite kusligt när man läser att vissa ser på detta som något bra. ”Vadå, jag har väl inget att dölja” Det är ju inte det som är poängen, vi rör ju oss sakta mot ett övervakningssamhälle, ett steg i taget, storebror ser dig. Skall vi ha frihet så måste vi till viss del acceptera att vissa människor kör för fort och/eller annan kriminalitet. Alternativet är ju en totalitärregim, tänk Kina med sin övervakning och poängsystem där varje fordon är under konstant övervakning.
Att inte känna oro för att staten sakta men säkert ökar sin övervakning är lite skrämmande om du frågar mig. Att sedan dra liknelser till privata bolag är lite konstigt. Ett privat bolag är ju inte en stat, det är ju ett vinstdrivande företag. Ett företag måste förhålla sig till GDPR, bryter man mot det så kan det bli väldigt dyrt, ”Sanktionsavgiften kan vara upp till 20 miljoner euro eller fyra procent av den globala årsomsättningen.” https://www.verksamt.se/driva/gdpr-data ... g-om-gdpr-
Till privata företag kan vi också själva välja hur mycket information oss själva som vi önskar uppge.
Min invändning mot kritiken i den här tråden var mer att just detta exempel faktiskt inte behöver innebära någon i realiteten ökad övervakning. Under förutsättning att man bygger detta på rätt sätt så kan man se till att ingen information utöver den som faktiskt behövs för att identifiera dom som bryter mot fartgränsen samlas in.
/fth
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
1. Nej. Alternativet är inte alls en totalitärregim. Det finns en oändlig gråskala däremellan. Freedom House ger t.ex. Sverige betyget 100/100. Militärdiktaturen Kina får 9/100. Skillnaden däremellan är som oändligheten X oändligheten.+Alex+ skrev: ↑22 jan 2024 13:34Lite kusligt när man läser att vissa ser på detta som något bra. ”Vadå, jag har väl inget att dölja” Det är ju inte det som är poängen, vi rör ju oss sakta mot ett övervakningssamhälle, ett steg i taget, storebror ser dig. Skall vi ha frihet så måste vi till viss del acceptera att vissa människor kör för fort och/eller annan kriminalitet. Alternativet är ju en totalitärregim, tänk Kina med sin övervakning och poängsystem där varje fordon är under konstant övervakning.
Att inte känna oro för att staten sakta men säkert ökar sin övervakning är lite skrämmande om du frågar mig. [...
https://freedomhouse.org/country/sweden ... world/2023
https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2023
2. Den större frågan här handlar om hur mycket kriminalitet vi är beredda att acceptera.
Är vi beredda att acceptera att 12-åriga småtjejer blir ihjälskjutna med automatkarbin?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Adriana
Vill vi acceptera att småbarn skottskadas på lekplatser och att de precis lika gärna hade kunnat blivit ihjälskjutna?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jx ... a-lekplats
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim ... mardrommar
Är vi beredda att acceptera att vem som helst kan få sin villa/sitt radhus söndersprängt med livet som insats?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... ta--k6hulw
Även det här är 'ögonöppnande' ifall någon missat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76 ... h-valdtakt
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3E ... -att-lamna
På samma tema (25:50-26:25):
https://sverigesradio.se/avsnitt/daniel ... egisk-roll
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7256
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna
Ja, absolut, jag håller alltså inte med det argumentet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options