Gasen i botten

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Gasen i botten

Inlägg av danni »

Foluke skrev:
danni skrev:
stefan007 skrev:
Men han var väl undantaget som bekräftade regeln :D :D :D
Jag kanske börjar bli tjatig nu, men jag för ett korståg mot den extremt utbredda felanvändningen av det här uttrycket! Vi tar det igen: http://www.faktoider.nu/undantaget.html
Jag har läst analysen med stort nöje men ändå inte begripit. Jag fattar det så här:"Teslaägare kör vårdat och omdömesgillt i trafiken med ett observerat undantag. Han som blåste förbi beddinge 160+ härom dagen. Han är undantaget som bekräftar regeln."
Blir det fel?
Förklara i så fall. (Jag gillar ju Ciceron advokater!)
Ja, det blir helt fel. Att du sett en Tesla-förare blåsa förbi i 160 bekräftar ju inte alls att Tesla-förare kör lugnt; tvärtom, ju fler du ser som gör det, desto svajigare blir hypotesen att Tesla-förare kör lugnt och ansvarstagande.

Att undantaget bekräftar regeln säger man när det finns ett undantag som gör att man implicit kan anta att det finns en regel att göra undantag från.

"Parkering tillåten efter kl 17". Då lär det finnas en regel som säger att parkering är förbjuden övrig tid, eller hur? För fanns det ingen sådan regel så hade man inte behövt göra ett undantag. Utifrån undantaget kan du anta att det finns en regel. Undantaget bekräftar regeln. Om du såg en skylt där det står "ledarhundar tillåtna", hade du gått in där med en vanlig hund? Nej, för att undantaget bekräftar regeln. Och så vidare. Hängde du med?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

danni skrev:
Foluke skrev:
danni skrev:
stefan007 skrev:
Men han var väl undantaget som bekräftade regeln :D :D :D
Jag kanske börjar bli tjatig nu, men jag för ett korståg mot den extremt utbredda felanvändningen av det här uttrycket! Vi tar det igen: http://www.faktoider.nu/undantaget.html
Jag har läst analysen med stort nöje men ändå inte begripit. Jag fattar det så här:"Teslaägare kör vårdat och omdömesgillt i trafiken med ett observerat undantag. Han som blåste förbi beddinge 160+ härom dagen. Han är undantaget som bekräftar regeln."
Blir det fel?
Förklara i så fall. (Jag gillar ju Ciceron advokater!)
Ja, det blir helt fel. Att du sett en Tesla-förare blåsa förbi i 160 bekräftar ju inte alls att Tesla-förare kör lugnt; tvärtom, ju fler du ser som gör det, desto svajigare blir hypotesen att Tesla-förare kör lugnt och ansvarstagande.

Att undantaget bekräftar regeln säger man när det finns ett undantag som gör att man implicit kan anta att det finns en regel att göra undantag från.

"Parkering tillåten efter kl 17". Då lär det finnas en regel som säger att parkering är förbjuden övrig tid, eller hur? För fanns det ingen sådan regel så hade man inte behövt göra ett undantag. Utifrån undantaget kan du anta att det finns en regel. Undantaget bekräftar regeln. Om du såg en skylt där det står "ledarhundar tillåtna", hade du gått in där med en vanlig hund? Nej, för att undantaget bekräftar regeln. Och så vidare. Hängde du med?
Jag hänger med! Jag undrade hur man skulle få till det så det stämmer med ovanstående om Teslaförare? Kan du konstruera ett påståendet? :o
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Foluke skrev:
Jag hänger med! Jag undrade hur man skulle få till det så det stämmer med ovanstående om Teslaförare? Kan du konstruera ett påståendet? :o
Nej, det kan jag inte, av den enkla anledningen att det är fel uttryck att använda i den situationen. Du kunde lika gärna be mig anpassa "som man bäddar får man ligga" eller "bättre tiga än illa tala" till situationen ovan om Tesla-förare. Det är inte relevanta ordspråk/talesätt i situationen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

danni skrev:
Foluke skrev:
Nej, det kan jag inte, av den enkla anledningen att det är fel uttryck att använda i den situationen. Du kunde lika gärna be mig anpassa "som man bäddar får man ligga" eller "bättre tiga än illa tala" till situationen ovan om Tesla-förare. Det är inte relevanta ordspråk/talesätt i situationen.
Men om Teslaägare Steffen som körde ansvarsfullt hade talat istället för att tiga hade han med största sannolikhet fått ligga! #Mariagate :oops: :lol:
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

danni skrev:
Foluke skrev:
Då är jag med. Jag kunde inte heller få till det i ljuset av dessa fördjupade insikter. :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Kanske ska förtydliga lite att det var inte Teslan som kördes med gasen i botten utan jag hade synd marginal kvar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

"Gasen i botten" är så "ICE"
Borde heta nåt annat på Teslaspråket! Kommer inte på nåt ballt just nu dock...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Gustafsson skrev:
"Gasen i botten" är så "ICE"
Borde heta nåt annat på Teslaspråket! Kommer inte på nåt ballt just nu dock...
Plattan i mattan är väl energikälleneutralt och bra...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare

Inlägg av eTron »

Ställde om fartreglaget till #FFFF?

Kanske lite långsökt...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

#F00 rimligen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

bylund skrev:
#F00 rimligen?
Exakt, är ju också snabbaste färgen (http://bada55.io/f00) enligt http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=4180.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Skriv svar