Ja, det blir helt fel. Att du sett en Tesla-förare blåsa förbi i 160 bekräftar ju inte alls att Tesla-förare kör lugnt; tvärtom, ju fler du ser som gör det, desto svajigare blir hypotesen att Tesla-förare kör lugnt och ansvarstagande.Foluke skrev:Jag har läst analysen med stort nöje men ändå inte begripit. Jag fattar det så här:"Teslaägare kör vårdat och omdömesgillt i trafiken med ett observerat undantag. Han som blåste förbi beddinge 160+ härom dagen. Han är undantaget som bekräftar regeln."danni skrev:Jag kanske börjar bli tjatig nu, men jag för ett korståg mot den extremt utbredda felanvändningen av det här uttrycket! Vi tar det igen: http://www.faktoider.nu/undantaget.htmlstefan007 skrev:Men han var väl undantaget som bekräftade regeln![]()
![]()
![]()
Blir det fel?
Förklara i så fall. (Jag gillar ju Ciceron advokater!)
Att undantaget bekräftar regeln säger man när det finns ett undantag som gör att man implicit kan anta att det finns en regel att göra undantag från.
"Parkering tillåten efter kl 17". Då lär det finnas en regel som säger att parkering är förbjuden övrig tid, eller hur? För fanns det ingen sådan regel så hade man inte behövt göra ett undantag. Utifrån undantaget kan du anta att det finns en regel. Undantaget bekräftar regeln. Om du såg en skylt där det står "ledarhundar tillåtna", hade du gått in där med en vanlig hund? Nej, för att undantaget bekräftar regeln. Och så vidare. Hängde du med?