2022 vs 2021 MDY

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jul 2017 19:52
Ort: Malmö

2022 vs 2021 MDY

Inlägg av Firmaj »

Hej,

Det var ett tag sedan på teslaforumet men jag har fått ett bra erbjudande för min bil och kan istället ta mig an en MDY för ett väldigt bra pris (företaget tar smällen men mitt företag så får väl ändå tänka lite ekonomiskt:)).

Då skillnaden är liten i pris mellan MDY 2021 och 2022 så tänkte jag höra med er om det är någon särskild förändring mellan dessa modeller som jag bör ha i åtanke?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: 2022 vs 2021 MDY

Inlägg av Franz »

Jag kan flika in några punkter åtminstone.
Det är lite större batteri på 2022:orna. 2-3 mil i WLTP extra. Det gamla batteriet hette CD och det nya LD (Y5CD -> Y5LD).
Det är även uppgraderad MCU med Ryzen istället för Atom. Det innebär väl lite bättre responsitivitet och lite spel som går att spela. Nu sitter jag själv på en 2021:a och hade möjligheten funnits att uppgradera utan att det blivit tokdyrt hade åtminstone jag gjort det (om jag inte hade ögonen på en Junipier Y ;) ).
Dubbelrutor även i baksätet samt insynsskydd - gör väl någon db på ljudet. Har för mig att fjädringen är lite bättre också. Återigen ur ett 2021-ägarperspektiv hade jag nog uppskattat snäppet snällare fjädring.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jul 2017 19:52
Ort: Malmö

Re: 2022 vs 2021 MDY

Inlägg av Firmaj »

Franz skrev: 01 feb 2024 13:33
Jag kan flika in några punkter åtminstone.
Det är lite större batteri på 2022:orna. 2-3 mil i WLTP extra. Det gamla batteriet hette CD och det nya LD (Y5CD -> Y5LD).
Det är även uppgraderad MCU med Ryzen istället för Atom. Det innebär väl lite bättre responsitivitet och lite spel som går att spela. Nu sitter jag själv på en 2021:a och hade möjligheten funnits att uppgradera utan att det blivit tokdyrt hade åtminstone jag gjort det (om jag inte hade ögonen på en Junipier Y ;) ).
Dubbelrutor även i baksätet samt insynsskydd - gör väl någon db på ljudet. Har för mig att fjädringen är lite bättre också. Återigen ur ett 2021-ägarperspektiv hade jag nog uppskattat snäppet snällare fjädring.
Tack Franz!, det var lite det jag ville ha bekräftat. Det kanske inte är dag och natt skillnader men lite här och där kan ju såklart göra skillnad. Då tror jag att jag ska titta mer på själva utrustningen än om det blivit en stor HW ändring.
Skriv svar