Hur kommer model 3 se ut med plåttak?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Hur kommer model 3 se ut med plåttak?

Inlägg av peken »

I en av videorna från model 3 eventet så säger en av testförarna, som också är ingenjör hos tesla som jag tolkar det, att taket kommer finnas i tre varianter. Då pratar jag om centerdelen ovanför förare och passagerare. Varianterna är fast glas, öppningsbart glas och plåttak (strunta i materialvalet nu, metal och inte glas helt enkelt).

Hur kommer den se ut om man inte väljer glastak? Tror ni instegsmodellen inte har glas?

Sen till saken, jag vet ju att det finns forumanvändare med Photoshop skill och andra bildverktyg. Skulle nån kunna fixa till bilden nedan så man kan se hur det kommer se ut på den silvriga åtminstone (mitt färgval om jag skulle beställa idag :D ).

Bild

Denna bilden vore ju också intressant att se hur den skulle se ut.

Bild
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur kommer model 3 se ut med plåttak?

Inlägg av TiborBlomhall »

OBS att "centerdelen" av taket är endast över framstolarna. Över bakstolarna är det alltid glas - även om man skulle valt plåttak!
Ärligt talat undrar jag om Tesla ska öht ödsla energi på att ha två olika takmaterial där.
Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
OBS att "centerdelen" av taket är endast över framstolarna. Över bakstolarna är det alltid glas - även om man skulle valt plåttak!
Ärligt talat undrar jag om Tesla ska öht ödsla energi på att ha två olika takmaterial där.
Bild
ja, vad blir besparingen på den lilla delen kontra ökta kostnader med att ha flera varianter?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Bör ju kunna bli styvare kaross med plåttak över förarstolen. Det är väl ändå 1/3-del av taket som går från glas till plåt då.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

TiborBlomhall skrev:
Jo jag vet, man ser tydligt skiljelinjen på den grå bilen på den första bilden i mitt inlägg. Det är på den jag är nyfiken på hur det kommer att se ut.

Sen kan man spekulera i om det är lönt eller inte. Men det var vad föraren sa. Kanske är tillräckligt många som vill ha utan glas ovanför huvet.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Glastaket är snyggt tycker jag, hoppas den kunde vara 'dimbar' i alla 3 steg, separat.
För det finns väl glas som kan tonas, kanske även mörkt, genom att lägga på lite spänning.

Edit: Men det måste de redan ha tänkt på , kommer ju ha den featuren, #reveal 2
Finns ju bilder där taket är mörkt och andra där det är genomskinligt. Eller är det en synvilla?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
PekkaM

Inlägg av PekkaM »

peken skrev:

Sen till saken, jag vet ju att det finns forumanvändare med Photoshop skill och andra bildverktyg. Skulle nån kunna fixa till bilden nedan så man kan se hur det kommer se ut på den silvriga åtminstone (mitt färgval om jag skulle beställa idag :D ).
Bild

Bild

snabbjobb ...
Senast redigerad av PekkaM, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Fast nu drog du taket längre än vad det är.
Glastaket tar slut vid linjen som går tvärs över taket vid B-stolpen. Resten är bakruta :shock:

Skulle plåttaket bli enligt din bild skulle Tesla behöva introducera en extra balk på traditionellt vis vid C-stolpen.
Visst, det går, men då skulle takhöjden i baksätet bli lidande på samma sätt som i Model S.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

PekkaM skrev:
peken skrev:

Bild

Bild

snabbjobb ...
du ser ju tydligt skarven på bilden (i samma linje som B-stolpen) där du har lagt på plåttak. Plåten ska inte gå längre än dit
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
PekkaM

Inlägg av PekkaM »

TiborBlomhall skrev:
Fast nu drog du taket längre än vad det är.
Glastaket tar slut vid linjen som går tvärs över taket vid B-stolpen. Resten är bakruta :shock:

Skulle plåttaket bli enligt din bild skulle Tesla behöva introducera en extra balk på traditionellt vis vid C-stolpen.
Visst, det går, men då skulle takhöjden i baksätet bli lidande på samma sätt som i Model S.
More like this? ..
Bild

Bild
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Håll med om att det ser helt sjukt ut... :shock:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

ja faktiskt
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

Ja den bilden räcker för att jag ska veta att jag vill ha glastak. Tack.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Exakt.

Av det får vi att Tesla kan välja två olika vägar:
A) strunta i den där minimala plåttaket och kör glas till alla
B) gör om bilen mer vid plåttak: inför en extra balk vid C-stolpen där övergång till en mindre bakruta fixas. Nackdel mindre huvudhöjd i baksätet och mer komplicerat med olika karosser. Å andra sidan skulle en sån bil kunna få riktig hatchback...

Kör Tesla safe väljer de A)

Sen när har Tesla kört safe?! ;)
PekkaM

Inlägg av PekkaM »

Kanske Musk sneglar mot den Vitryska marknaden och därför överväger plåttak "Lukashenko style" - en smal strimma över mitten :lol:

Bild
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jag röstar på att man skippar plåtvarianten och håller nere antalet alternativ, man behöver producera 325 000 bilar hyfsat snabbt och en del i "Definitely going to need to rethink production planning..." bör kanske bli just det.

Och vem vet hur många reservationer vi har om två år :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare

Inlägg av Myran »

lator skrev:
Plåttaket kan ju också vara svart, med mörka rutor så kommer man inte se skillnad.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ser vansinnig ut med ett så litet plåttak.
Tycker den första exemplet såg ok ut men det är inte så bilen är formad (bakglaset är väldigt stort och fördelen som man ev skulle få, mindre insyn och sol om mindre risk för kallras helt försvinner.)
Får nog bli en omdesign med mindre framruta och balk vid C-stolpen om man skall ha plåttak (vilket skulle göra att en del av poängen (stor huvudutrymme) försvinner.
Får se om de gör en sportswagon (kombi) med plåttak, då är inte huvudutrymmet bak något issue.(jag som inte är designer ser inte problemet då skillnaden i inköp mellan sedaner och kombi är normalt ung 5000 kr)
18650

Inlägg av 18650 »

Myran skrev:
lator skrev:
Plåttaket kan ju också vara svart, med mörka rutor så kommer man inte se skillnad.
Fejkglas alltså.
BMW i3 REX i väntan på Model3
icreate
elbilist

Inlägg av icreate »

@PekkaM: Snyggt gjort.

Jag är iofs smålänning, men iaf...
Nackdelen med att ha ett helt glastak är väl att det blir väääääldigt dyrt att laga om det händer något. Troligtvis är det också dyrare att producera. Kan man inte ha glas, men i sektioner?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

icreate skrev:

Nackdelen med att ha ett helt glastak är väl att det blir väääääldigt dyrt att laga om det händer något. Troligtvis är det också dyrare att producera. Kan man inte ha glas, men i sektioner?
Det är i sektioner. En i fram en i mitten och en längst bak. Enda skillnaden med plåt blir den lilla glasbiten ovanför föraren. Jag skulle inte välja bort det pga av reparationskostnaderna utan av bekvämlighet om något så fall.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

LarsL skrev:
icreate skrev:

Det är i sektioner. En i fram en i mitten och en längst bak. Enda skillnaden med plåt blir den lilla glasbiten ovanför föraren. Jag skulle inte välja bort det pga av reparationskostnaderna utan av bekvämlighet om något så fall.
Sen kanske glas är dyrare, men färre varianter håller väl nere produktionskostnader kanske? Det måste kanske inte bli dyrare i slutändan även om glas skulle vara dyrare än plåt i detta specifika fall om man tar bort valmöjligheterna. Eller?
Skriv svar