Registreringsskylt?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Tinkertailor
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 feb 2024 18:55

Registreringsskylt?

Inlägg av Tinkertailor »

Beställt en ny Model Y LR som levereras nästa vecka. Vad är egentligen senaste nytt angående registreringsskyltar? Kan jag räkna med att bilen har en sådan när den lämnas ut? Har finansierat köpet via DNB så ingen leasing eller liknande.
mussla
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Registreringsskylt?

Inlägg av mussla »

Ja det kan du räkna med. Jag tog leverans av en model y nyligen och jag hade inte godkänt den utan regskylt.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Registreringsskylt?

Inlägg av pejvic »

mussla skrev: 08 feb 2024 15:44
Ja det kan du räkna med. Jag tog leverans av en model y nyligen och jag hade inte godkänt den utan regskylt.
varför inte?
Haft alla 3/Y
Teslasemitruck
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Registreringsskylt?

Inlägg av Teslasemitruck »

Ja de använder ett kryphål för att få ut skyltar. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tran ... -kryphalet
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Registreringsskylt?

Inlägg av lloydfabege »

Tinkertailor skrev: 07 feb 2024 21:41
Beställt en ny Model Y LR som levereras nästa vecka. Vad är egentligen senaste nytt angående registreringsskyltar? Kan jag räkna med att bilen har en sådan när den lämnas ut? Har finansierat köpet via DNB så ingen leasing eller liknande.
Vill bara instämma med övriga här, tog leverans av en YLR för en vecka sen, finansiering via DNB som du, och skyltarna satt på bilen när jag hämtade. Jag kollade också detta med Tesla dagen innan, via SMS, och de bekräftade att skyltarna satt på.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
mussla
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Registreringsskylt?

Inlägg av mussla »

pejvic skrev: 08 feb 2024 15:56
mussla skrev: 08 feb 2024 15:44
Ja det kan du räkna med. Jag tog leverans av en model y nyligen och jag hade inte godkänt den utan regskylt.
varför inte?
Får man ens köra bilen utan regskylt?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Registreringsskylt?

Inlägg av bylund »

mussla skrev: 09 feb 2024 13:44
pejvic skrev: 08 feb 2024 15:56
mussla skrev: 08 feb 2024 15:44
Ja det kan du räkna med. Jag tog leverans av en model y nyligen och jag hade inte godkänt den utan regskylt.
varför inte?
Får man ens köra bilen utan regskylt?
Man får köra till polisen för att skaffa provisoriska skyltar.
Förordning (2019:383) om fordons registrering och användning skrev:
5 § Ett registrerat fordon får bara användas om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning.

Första stycket gäller dock inte om fordonet används vid färd kortaste lämpliga väg till Polismyndigheten för att fordonet ska förses med en provisorisk registreringsskylt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Registreringsskylt?

Inlägg av pejvic »

ja och sen kan man ju bara googla upp en polisstation förstås bortom ens egna bostad, så att man kan köra hem bilen.
Blir man stoppad så är man på väg dit förstås. Så den kan stå hemma tills skyltarna kommer alltså.
jag skulle aldrig tacka nej till en leverans endast för att ett par plastskivor saknas.
Haft alla 3/Y
Skriv svar