Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

Pontus skrev: 21 feb 2024 17:45
Vad skulle hända om några stolpar börjar få stå trasiga och Tesla bestämmer sig för att laddning på deras stolpar ska vara gratis eller väldigt billigt. Då kommer säkert många icke teslaägare bli väldigt sura på Metall som inte låter Tesla fixa de trasiga gratisladdarna?
Ja, eller (troligare åtgärd) om Tesla bestämmer sig för att stänga ner i dag öppna SuC till att bli åter Tesla-exklusiva.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

bylund skrev: 21 feb 2024 19:44
Gustafsson skrev: 21 feb 2024 19:27
Ska man blockera Teslabilar får man väl blockera alla andra laddare också, OK, Circle K Mer, Ionity mfl. Ser inte att åtgärden har någon annan effekt än att laddmönstret kan ändras i undantagsfall om antalet trasiga stolpar blir stort, och det lär väl ta tid innan det märks öht.
Fast detta slår ju ändå just mot Tesla som företag, då det slår direkt mot Teslas intäkter från superladdare.
Tesla har troligen inga intäkter från SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8625
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Hur många har människor har facket förstört livet för nu, 50-100 st? Om man räknar alla som blivit/kommer bli av med jobbet och man även räknar med bemanningspersonal som blivit av med uppdragen.
Det gör man med god min och menar att "några ägg måste man krossa för att göra en omelett" enligt Veli-Pekka. Det är nog detta som gör mig mest förbannad när man tittar tillbaka nu. Vilken enorm osmaklig känsla jag får, skulle Veli-Pekka få diagnosen psykopat om någon läker fick säga sitt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av expat »

Pontus skrev: 23 feb 2024 01:06
Hur många har människor har facket förstört livet för nu, 50-100 st? Om man räknar alla som blivit/kommer bli av med jobbet och man även räknar med bemanningspersonal som blivit av med uppdragen.
Det gör man med god min och menar att "några ägg måste man krossa för att göra en omelett" enligt Veli-Pekka. Det är nog detta som gör mig mest förbannad när man tittar tillbaka nu. Vilken enorm osmaklig känsla jag får, skulle Veli-Pekka få diagnosen psykopat om någon läker fick säga sitt?
Narcissist, psykopat, egoist, prestigeberoende. Något av dessa skulle mycket väl passa in på honom.
Sen har vi ju Elon, som också verkar ha någon bokstavskombination
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8625
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

expat skrev: 23 feb 2024 03:48
Pontus skrev: 23 feb 2024 01:06
Hur många har människor har facket förstört livet för nu, 50-100 st? Om man räknar alla som blivit/kommer bli av med jobbet och man även räknar med bemanningspersonal som blivit av med uppdragen.
Det gör man med god min och menar att "några ägg måste man krossa för att göra en omelett" enligt Veli-Pekka. Det är nog detta som gör mig mest förbannad när man tittar tillbaka nu. Vilken enorm osmaklig känsla jag får, skulle Veli-Pekka få diagnosen psykopat om någon läker fick säga sitt?
Narcissist, psykopat, egoist, prestigeberoende. Något av dessa skulle mycket väl passa in på honom.
Sen har vi ju Elon, som också verkar ha någon bokstavskombination
Stämmer Elon är inte direkt helt fri där heller :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Teslabilen2023 »

https://www.dn.se/ekonomi/if-metalls-ma ... fatta-det/
Vad säger det om legitimiteten för strejken?

– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.

Så det är ett misslyckande?

– Det är en besvikelse.
Att inte kunna backa när man så tydligt misslyckats med det viktigaste kräver ju en korrumperad moraluppfattning.
Användarvisningsbild
Mippaloo
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 aug 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mippaloo »

Ett intressant test skulle kunna vara att stänga ner suc en kortare period typ 1 vecka för att visa vad IF metalls åtgärder kan få för konsekvenser och inverkan på alla elbilsägare.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Mippaloo skrev: 23 feb 2024 08:24
Ett intressant test skulle kunna vara att stänga ner suc en kortare period typ 1 vecka för att visa vad IF metalls åtgärder kan få för konsekvenser och inverkan på alla elbilsägare.
Tesla är bara intresserade av att hålla igång sin verksamhet som vanligt. De har inget intresse av att lägga någon energi på detta brus.

De låter facket sköta sitt så sköter de själva sitt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

Ny artikel i DN idag:
https://www.dn.se/ekonomi/if-metalls-ma ... fatta-det/

Eventuellt bakom betalvägg. För den som inte kan ta del av artikeln så handlar den om hur Marie Nilsson (förbundsordförande IF Metall) skrivit brev till Elon för att förklara den Svenska modellen. Välskriven artikel som dock avslutas med missuppfattningen att kommentaren från Elon "This is insane" skulle avse strejken när det i själva verket är den indragna postgången som kommenteras. Jag har bett DN om en rättelse.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Nateer
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 feb 2024 16:51
Referralkod: ts.la/oscar429660

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nateer »

bjornnilsson skrev: 23 feb 2024 08:43
Ny artikel i DN idag:
https://www.dn.se/ekonomi/if-metalls-ma ... fatta-det/

Eventuellt bakom betalvägg. För den som inte kan ta del av artikeln så handlar den om hur Marie Nilsson (förbundsordförande IF Metall) skrivit brev till Elon för att förklara den Svenska modellen. Välskriven artikel som dock avslutas med missuppfattningen att kommentaren från Elon "This is insane" skulle avse strejken när det i själva verket är den indragna postgången som kommenteras. Jag har bett DN om en rättelse.
Intressant läsning samt bra av dig att komma med den inputen!
Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 mar 2020 17:34

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Azap »

martinot skrev: 22 feb 2024 23:57
Pontus skrev: 21 feb 2024 17:45
Vad skulle hända om några stolpar börjar få stå trasiga och Tesla bestämmer sig för att laddning på deras stolpar ska vara gratis eller väldigt billigt. Då kommer säkert många icke teslaägare bli väldigt sura på Metall som inte låter Tesla fixa de trasiga gratisladdarna?
Ja, eller (troligare åtgärd) om Tesla bestämmer sig för att stänga ner i dag öppna SuC till att bli åter Tesla-exklusiva.
Tesla kan nog inte stänga ner för "icke tesla bilar" iaf inte på de laddare man har fått bidrag av staten för att bygga. Då är ett av kraven att alla ska kunna ladda där.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8625
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

bjornnilsson skrev: 23 feb 2024 08:43
Ny artikel i DN idag:
https://www.dn.se/ekonomi/if-metalls-ma ... fatta-det/

Eventuellt bakom betalvägg. För den som inte kan ta del av artikeln så handlar den om hur Marie Nilsson (förbundsordförande IF Metall) skrivit brev till Elon för att förklara den Svenska modellen. Välskriven artikel som dock avslutas med missuppfattningen att kommentaren från Elon "This is insane" skulle avse strejken när det i själva verket är den indragna postgången som kommenteras. Jag har bett DN om en rättelse.
Lite lätt vinklat åt fackets sida, tex att beskriva siffran med 44 strejkande som svart på vitt ger ju lite felaktig uppfattning för de som inte är så insatta. Samt deras mantra om att 90% är anslutna till KA som om att de skulle vara gjort frivilligt, en stor del av dessa är ju tvingade till det. Sedan har vi det här med att alla andra företag är positivt inställda till KA i Sverige, har glömt Klarna, Spotify, Wild'n'fresh och en massa andra exempel?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8625
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Azap skrev: 23 feb 2024 10:50
martinot skrev: 22 feb 2024 23:57
Pontus skrev: 21 feb 2024 17:45
Vad skulle hända om några stolpar börjar få stå trasiga och Tesla bestämmer sig för att laddning på deras stolpar ska vara gratis eller väldigt billigt. Då kommer säkert många icke teslaägare bli väldigt sura på Metall som inte låter Tesla fixa de trasiga gratisladdarna?
Ja, eller (troligare åtgärd) om Tesla bestämmer sig för att stänga ner i dag öppna SuC till att bli åter Tesla-exklusiva.
Tesla kan nog inte stänga ner för "icke tesla bilar" iaf inte på de laddare man har fått bidrag av staten för att bygga. Då är ett av kraven att alla ska kunna ladda där.
Har Tesla tagit emot några bidrag? Sedan är ju detta under en strid och då är det ju uppenbarligen tillåtet att bryta avtal eller gäller det bara när det gynnar facket?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

Pontus skrev: 23 feb 2024 11:41

Lite lätt vinklat åt fackets sida, tex att beskriva siffran med 44 strejkande som svart på vitt ger ju lite felaktig uppfattning för de som inte är så insatta. Samt deras mantra om att 90% är anslutna till KA som om att de skulle vara gjort frivilligt, en stor del av dessa är ju tvingade till det. Sedan har vi det här med att alla andra företag är positivt inställda till KA i Sverige, har glömt Klarna, Spotify, Wild'n'fresh och en massa andra exempel?
Absolut vinklad. Jag, som har en journalistutbildning i botten, följer allt media skriver med stort intresse, men har nästan gett upp hoppet om opartisk, granskande journalistik av IF Metalls konflikt vid det här laget. Tror ändå på att försöka påpeka detta när det är relevant, dvs när en tidning som borde vara opartisk faktiskt inte är det.

Det som är märkligt är att information från Tesla faktiskt går att få tag på för den som är intresserad, som Tibor som ringde deras pressansvariga och genast får reda på uppgifter som borde vara av stort intresse för vilken tidning som helst att trycka på förstasidan. Tänker på Teslas talesperson Maria Lantz spontana uttalande “Nej, hur har de kommit fram till de siffrorna” https://teslaclubsweden.se/medlingsinst ... -pa-tesla/

Det går alltså att ifrågasätta den ensidiga kommunikationen från IF Metall för den som har intresse av detta. Just därför är det så viktigt för oss som kan att hjälpa till att göra det som går för att påpeka när media borde fundera på ifall de verkligen bedriver opartisk journalistik.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8625
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

bjornnilsson skrev: 23 feb 2024 12:33
Pontus skrev: 23 feb 2024 11:41

Lite lätt vinklat åt fackets sida, tex att beskriva siffran med 44 strejkande som svart på vitt ger ju lite felaktig uppfattning för de som inte är så insatta. Samt deras mantra om att 90% är anslutna till KA som om att de skulle vara gjort frivilligt, en stor del av dessa är ju tvingade till det. Sedan har vi det här med att alla andra företag är positivt inställda till KA i Sverige, har glömt Klarna, Spotify, Wild'n'fresh och en massa andra exempel?
Absolut vinklad. Jag, som har en journalistutbildning i botten, följer allt media skriver med stort intresse, men har nästan gett upp hoppet om opartisk, granskande journalistik av IF Metalls konflikt vid det här laget. Tror ändå på att försöka påpeka detta när det är relevant, dvs när en tidning som borde vara opartisk faktiskt inte är det.

Det som är märkligt är att information från Tesla faktiskt går att få tag på för den som är intresserad, som Tibor som ringde deras pressansvariga och genast får reda på uppgifter som borde vara av stort intresse för vilken tidning som helst att trycka på förstasidan. Tänker på Teslas talesperson Maria Lantz spontana uttalande “Nej, hur har de kommit fram till de siffrorna” https://teslaclubsweden.se/medlingsinst ... -pa-tesla/

Det går alltså att ifrågasätta den ensidiga kommunikationen från IF Metall för den som har intresse av detta. Just därför är det så viktigt för oss som kan att hjälpa till att göra det som går för att påpeka när media borde fundera på ifall de verkligen bedriver opartisk journalistik.
Jag skrev till dom och frågade så får se om dom ens svarar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TeslaKotte »

Pontus skrev: 23 feb 2024 14:19
Jag skrev till dom och frågade så får se om dom ens svarar.
Jag skrev också och frågade DN när de angav antalet strejkande till 44 heltidstjänster baserat på MIs årsrapport och varför de inte tar med uttalandet från Tesla (hänvisade till denna artikeln https://www.di.se/nyheter/tesla-fyra-ma ... t-arbetar/ ), men inte fått svar ännu...

/TK
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Fredrik j
Inlägg: 10886
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

TeslaKotte skrev: 23 feb 2024 14:25
Pontus skrev: 23 feb 2024 14:19
Jag skrev till dom och frågade så får se om dom ens svarar.
Jag skrev också och frågade DN när de angav antalet strejkande till 44 heltidstjänster baserat på MIs årsrapport och varför de inte tar med uttalandet från Tesla (hänvisade till denna artikeln https://www.di.se/nyheter/tesla-fyra-ma ... t-arbetar/ ), men inte fått svar ännu...

/TK
Har Tesla verkligen 300 anställda inom metals avtalsområde? Hur som helst säger ju tesla att 30 personer strejkar.

Jag tror att Metall, när man utlyste strejken hade 44 medlemmar på företaget. Av dessa har 14 inte varit intresserade av att strejka.
Teslas egen siffra på 30 strejkande måste ju anses vara den mest tillförlitliga eftersom Tesla ju inte har något intresse av att överdriva siffran.
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TeslaKotte »

Fredrik j skrev: 23 feb 2024 16:31
Har Tesla verkligen 300 anställda inom metals avtalsområde? Hur som helst säger ju tesla att 30 personer strejkar.

Jag tror att Metall, när man utlyste strejken hade 44 medlemmar på företaget. Av dessa har 14 inte varit intresserade av att strejka.
Teslas egen siffra på 30 strejkande måste ju anses vara den mest tillförlitliga eftersom Tesla ju inte har något intresse av att överdriva siffran.
Nej det har de inte, men vad jag ser är det ingen som påstår det heller.

Håller med om att Teslas siffra om ca 30 strejkande antagligen ligger närmast sanningen.
IF Metall påstår att de hade en majoritet när strejken utlystes vilket då innebär drygt det dubbla (om man utgår från att det var 130 inom deras avtalsområde).

Hur många de uteslutit är inte heller någon siffra de verkar vara så glada i att dela, de verkar generellt inte vara så glada att dela några siffror som återger hur utbredd strejken faktiskt är.
Det går vi inte ut med. Det gör vi inte utifrån utgångspunkten att det handlar om integriteten för både de som strejkar och för de som inte gör det, säger Martin Gunnarsson.
https://da.se/2023/12/if-metall-flera-s ... -utesluts/
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonsalgerier »

TeslaKotte skrev: 23 feb 2024 16:51

Hur många de uteslutit är inte heller någon siffra de verkar vara så glada i att dela, de verkar generellt inte vara så glada att dela några siffror som återger hur utbredd strejken faktiskt är.
Jag har för mig att jag läst att 20 medlemmar uteslutits, men jag hittar inte källan till det.

Det återrapporteras dock på en del andra siter t.ex. (ingen koll på innehållet i övrigt hos dessa):
https://feber.se/bil/if-metall-besvikna ... en/462960/
https://www.dagensarena.se/innehall/kon ... -har-hant/
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Azap skrev: 23 feb 2024 10:50
martinot skrev: 22 feb 2024 23:57
Pontus skrev: 21 feb 2024 17:45
Vad skulle hända om några stolpar börjar få stå trasiga och Tesla bestämmer sig för att laddning på deras stolpar ska vara gratis eller väldigt billigt. Då kommer säkert många icke teslaägare bli väldigt sura på Metall som inte låter Tesla fixa de trasiga gratisladdarna?
Ja, eller (troligare åtgärd) om Tesla bestämmer sig för att stänga ner i dag öppna SuC till att bli åter Tesla-exklusiva.
Tesla kan nog inte stänga ner för "icke tesla bilar" iaf inte på de laddare man har fått bidrag av staten för att bygga. Då är ett av kraven att alla ska kunna ladda där.
Fast då skulle det ju också gå att kräva att de inte stoppar arbete på dem med samma argument att alla ska kunna ladda där?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

martinot skrev: 22 feb 2024 23:59
bylund skrev: 21 feb 2024 19:44
Gustafsson skrev: 21 feb 2024 19:27
Ska man blockera Teslabilar får man väl blockera alla andra laddare också, OK, Circle K Mer, Ionity mfl. Ser inte att åtgärden har någon annan effekt än att laddmönstret kan ändras i undantagsfall om antalet trasiga stolpar blir stort, och det lär väl ta tid innan det märks öht.
Fast detta slår ju ändå just mot Tesla som företag, då det slår direkt mot Teslas intäkter från superladdare.
Tesla har troligen inga intäkter från SuC.
Det har de definitivt, de flesta användare betalar ju något för att ladda. Men kanske är intäkterna inte så höga att de går med någon större vinst.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

Andersen skrev: 22 feb 2024 21:28
bylund skrev: 21 feb 2024 19:44
Gustafsson skrev: 21 feb 2024 19:27
Ska man blockera Teslabilar får man väl blockera alla andra laddare också, OK, Circle K Mer, Ionity mfl. Ser inte att åtgärden har någon annan effekt än att laddmönstret kan ändras i undantagsfall om antalet trasiga stolpar blir stort, och det lär väl ta tid innan det märks öht.
Fast detta slår ju ändå just mot Tesla som företag, då det slår direkt mot Teslas intäkter från superladdare. Så detta handlar ju enligt mig faktiskt om en betydligt mer legitim blockad än t ex Målarnas blockad mot att lackera Teslor, som bara handlar om att trakassera ägare för att göra det jobbigt att äga en Tesla. Den senare är ju ännu värre än blockaden mot skadeverkstäder, för där är ju ändå Tesla inblandade som leverantör av reservdelar i de allra flesta fall, så borde vara rimligare att lägga en blockad mot att köpa in delar från Tesla.
Påverkan på Teslas förtjänst lär vara högst marginell. Men fem av sex bilar som kan ladda på Teslas stationer är INTE Teslor, så vem drabbas hårdast här, om nu 1500 befintliga och planerade laddpunkter försvinner? Det är ju bara en tredjedel av landets alla snabbladdare på 150 kW eller mer...
Tesla går knappast under med detta, jag menade mer att det var ett mer legitimt mål, just för att det var direkt mot Tesla den riktade sig, även om såklart Teslas kunder blir drabbade, oavsett vilket märke de kör.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

bylund skrev: 23 feb 2024 20:34
martinot skrev: 22 feb 2024 23:59
bylund skrev: 21 feb 2024 19:44
Gustafsson skrev: 21 feb 2024 19:27
Ska man blockera Teslabilar får man väl blockera alla andra laddare också, OK, Circle K Mer, Ionity mfl. Ser inte att åtgärden har någon annan effekt än att laddmönstret kan ändras i undantagsfall om antalet trasiga stolpar blir stort, och det lär väl ta tid innan det märks öht.
Fast detta slår ju ändå just mot Tesla som företag, då det slår direkt mot Teslas intäkter från superladdare.
Tesla har troligen inga intäkter från SuC.
Det har de definitivt, de flesta användare betalar ju något för att ladda. Men kanske är intäkterna inte så höga att de går med någon större vinst.
Riktigt. Menade vinst (inte intäkter som jag felaktigt skrev). Sorry.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

martinot skrev: 23 feb 2024 20:38
bylund skrev: 23 feb 2024 20:34
martinot skrev: 22 feb 2024 23:59
bylund skrev: 21 feb 2024 19:44
Gustafsson skrev: 21 feb 2024 19:27
Ska man blockera Teslabilar får man väl blockera alla andra laddare också, OK, Circle K Mer, Ionity mfl. Ser inte att åtgärden har någon annan effekt än att laddmönstret kan ändras i undantagsfall om antalet trasiga stolpar blir stort, och det lär väl ta tid innan det märks öht.
Fast detta slår ju ändå just mot Tesla som företag, då det slår direkt mot Teslas intäkter från superladdare.
Tesla har troligen inga intäkter från SuC.
Det har de definitivt, de flesta användare betalar ju något för att ladda. Men kanske är intäkterna inte så höga att de går med någon större vinst.
Riktigt. Menade vinst (inte intäkter som jag felaktigt skrev). Sorry.
Gissade nästan det, så jag var kanske på lite väl hårt ordmärkarhumör. Sorry.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

expat skrev: 23 feb 2024 03:48
Pontus skrev: 23 feb 2024 01:06
Hur många har människor har facket förstört livet för nu, 50-100 st? Om man räknar alla som blivit/kommer bli av med jobbet och man även räknar med bemanningspersonal som blivit av med uppdragen.
Det gör man med god min och menar att "några ägg måste man krossa för att göra en omelett" enligt Veli-Pekka. Det är nog detta som gör mig mest förbannad när man tittar tillbaka nu. Vilken enorm osmaklig känsla jag får, skulle Veli-Pekka få diagnosen psykopat om någon läker fick säga sitt?
Narcissist, psykopat, egoist, prestigeberoende. Något av dessa skulle mycket väl passa in på honom.
Sen har vi ju Elon, som också verkar ha någon bokstavskombination
Elon har ju Aspbergers vilket han själv gått ut med. Inget nytt under solen men förklarar mycket av hans uttalanden.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Skriv svar