Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av Jerker »

R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 18:28
Jerker skrev: 27 feb 2024 15:32
R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 14:39
Jerker skrev: 27 feb 2024 07:22
OvePaHornet skrev: 26 feb 2024 19:22


https://media.renault.com/renault-5-e-t ... n?lang=eng
”it can even tow a trailer, with a towing capacity of 500 kg.”
Wow! Men ändå fjantigt liten dragvikt. Det är allt fler elbilar som kommer med drag men då en sån liten dragvikt. T.ex. MG4. Ett steg i rätt riktning men ändå snålt. Vi vet ju att elbilar tål högre dragvikt. Fortfarande obegripligt varför man gör dessa begränsningar. En sån här bil borde få en dragvikt runt 900 kg. Bilens fossilkusiner får ju dra mycket mer och så har det alltid varit.
Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.

Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga 😔
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.

Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.

Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.


Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.

Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Fredrik j
Inlägg: 10954
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 28 feb 2024 08:44
R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 18:28
Jerker skrev: 27 feb 2024 15:32
R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 14:39
Jerker skrev: 27 feb 2024 07:22


Wow! Men ändå fjantigt liten dragvikt. Det är allt fler elbilar som kommer med drag men då en sån liten dragvikt. T.ex. MG4. Ett steg i rätt riktning men ändå snålt. Vi vet ju att elbilar tål högre dragvikt. Fortfarande obegripligt varför man gör dessa begränsningar. En sån här bil borde få en dragvikt runt 900 kg. Bilens fossilkusiner får ju dra mycket mer och så har det alltid varit.
Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.

Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga 😔
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.

Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.

Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.


Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.

Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5632
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 28 feb 2024 11:32
Jerker skrev: 28 feb 2024 08:44
R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 18:28
Jerker skrev: 27 feb 2024 15:32
R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 14:39


Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.

Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga 😔
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.

Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.

Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.


Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.

Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del. [Min u.]
Tror du? Undrar om det finns någon på det här forumet som inte klarade teoriprovet för B-körkort på första försöket?... Är nog inte så många som behövde göra om den uppkörningen heller...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 28 feb 2024 11:43
Fredrik j skrev: 28 feb 2024 11:32
Jerker skrev: 28 feb 2024 08:44
R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 18:28
Jerker skrev: 27 feb 2024 15:32


Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.

Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.

Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.


Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.

Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del. [Min u.]
Tror du? Undrar om det finns någon på det här forumet som inte klarade teoriprovet för B-körkort på första försöket?... Är nog inte så många som behövde göra om den uppkörningen heller...
Problemet är att det teoriprovet var för nästan 45 år sedan...
Jag skulle nog behöva träna en hel för att klara uppkörning med släp också.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5632
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 28 feb 2024 12:01
SwedishAdvocate skrev: 28 feb 2024 11:43
Fredrik j skrev: 28 feb 2024 11:32
Jerker skrev: 28 feb 2024 08:44
R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 18:28

Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.


Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.

Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del. [Min u.]
Tror du? Undrar om det finns någon på det här forumet som inte klarade teoriprovet för B-körkort på första försöket?... Är nog inte så många som behövde göra om den uppkörningen heller...
Problemet är att det teoriprovet var för nästan 45 år sedan...
Jag skulle nog behöva träna en hel för att klara uppkörning med släp också.
Well... You won't know if you don't try... ;)

EDIT: Och hur många frågor behöver man klara för godkänt? Är väl knappast som att man behöver ha alla rätt... Men visst... Om man ska köra ett tyngre släp så behöver man ju så klart fixa uppkörningen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10954
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 28 feb 2024 12:01
SwedishAdvocate skrev: 28 feb 2024 11:43
Fredrik j skrev: 28 feb 2024 11:32
Jerker skrev: 28 feb 2024 08:44
R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 18:28


Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.


Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.

Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del. [Min u.]
Tror du? Undrar om det finns någon på det här forumet som inte klarade teoriprovet för B-körkort på första försöket?... Är nog inte så många som behövde göra om den uppkörningen heller...
Problemet är att det teoriprovet var för nästan 45 år sedan...
Jag skulle nog behöva träna en hel för att klara uppkörning med släp också.
Har man haft körkort några år kan man förvånansvärt mycket trafikregler by doing.
Jag fick läsa på några nya grejer som inte fanns när jag tog körkort. ”Gångfartsområde” till exempel. Uppkörningen var enkel. Dom lägger stor vikt på framförhållning vilket vi som haft körkort i några år gör utan att tänka på det.
Mycket sällan man måste kugga någon som på äldre dar skaffar BE berättade inspektören.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev: 28 feb 2024 11:32
Jerker skrev: 28 feb 2024 08:44
R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 18:28
Jerker skrev: 27 feb 2024 15:32
R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 14:39


Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.

Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga 😔
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.

Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.

Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.


Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.

Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del.
Jovisst! ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av bylund »

SwedishAdvocate skrev: 26 feb 2024 15:18
En elbil med 95 hk kanske kan få en skaplig försäkringspremie...
Min elbil har 94 hk :)
Och rätt ok försäkring.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11673
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av martinot »

Herrelbilist skrev: 27 feb 2024 17:59
Blir det batterihyra på den här som med Zoe?
Nej, inga med batterihyra (verkar som de lärt sig av misstaget med det på Zoe).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
lawe
Inlägg: 256
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av lawe »

SwedishAdvocate skrev: 28 feb 2024 12:23
mikebike skrev: 28 feb 2024 12:01
SwedishAdvocate skrev: 28 feb 2024 11:43
Fredrik j skrev: 28 feb 2024 11:32
Jerker skrev: 28 feb 2024 08:44


Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.

Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del. [Min u.]
Tror du? Undrar om det finns någon på det här forumet som inte klarade teoriprovet för B-körkort på första försöket?... Är nog inte så många som behövde göra om den uppkörningen heller...
Problemet är att det teoriprovet var för nästan 45 år sedan...
Jag skulle nog behöva träna en hel för att klara uppkörning med släp också.
Well... You won't know if you don't try... ;)

EDIT: Och hur många frågor behöver man klara för godkänt? Är väl knappast som att man behöver ha alla rätt... Men visst... Om man ska köra ett tyngre släp så behöver man ju så klart fixa uppkörningen...
Körningen är den enkla delen om man grejar att backa runt ett hörn. Man ska läsa på en hel del om lastsäkring. Jag hyrde färdiglastst släp av en körskola.

Här finns bra info: https://www.trafikverket.se/korkort/ta- ... t-slap-be/

R5:an ser lovande ut! Kul design.
Bera_n
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 aug 2023 17:14
Ort: Lund

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av Bera_n »

R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 18:28
Jerker skrev: 27 feb 2024 15:32
R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 14:39
Jerker skrev: 27 feb 2024 07:22
OvePaHornet skrev: 26 feb 2024 19:22


https://media.renault.com/renault-5-e-t ... n?lang=eng
”it can even tow a trailer, with a towing capacity of 500 kg.”
Wow! Men ändå fjantigt liten dragvikt. Det är allt fler elbilar som kommer med drag men då en sån liten dragvikt. T.ex. MG4. Ett steg i rätt riktning men ändå snålt. Vi vet ju att elbilar tål högre dragvikt. Fortfarande obegripligt varför man gör dessa begränsningar. En sån här bil borde få en dragvikt runt 900 kg. Bilens fossilkusiner får ju dra mycket mer och så har det alltid varit.
Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.

Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga 😔
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.

Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.

Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.


Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Lite trådurspårning men ett släp upp till 750kg totalvikt är alltid lätt. Dvs man får köra det med enbart B-kort även om sammanlagda totalvikterna ramlar över 3,5t.
BTC
elbilist
Inlägg: 59
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av BTC »

Närmar sig svensk prissättning nu.

https://alltomelbil.se/forsta-priserna- ... e-variant/

Tyvärr säger magkänslan att Renault mycket riktigt är på god väg att prissätta sig själva ur den svenska marknaden ännu en gång, likt de gjorde vid lanseringen av Megane E-tech och Renault Zoe efter att alla förmånliga privatleasingserbjudanden försvann. Ger inga bra vibbar att först sälja in en dyrare variant än basversionen och sedan läsa prisjämförelsen med just Zoe.

Hamnar versionen med 52 kW ens under 450k i Sverige?

Nu gillar jag förvisso designen på R5 mycket (och jag verkar inte vara ensam), men ifall valet prismässigt står mellan en liten Renault för ca 450k eller en lika ny, större, snabbare Tesla för 500k (och som dessutom ger bättre räckvidd), tror jag majoriteten kommer välja den sistnämnda. Precis som det varit den senaste tiden. Renault har helt enkelt inte varumärket för dessa prisnivåer.
OvePaHornet
Inlägg: 221
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av OvePaHornet »

Megane har man ju åtminstone sänkt privatleasing-priset på nu. Förhoppningsvis (vilket jag också tror) så inser Renault att det inte går att ta ut en hutlös summa i Sverige för en bil som R5 :)
BTC
elbilist
Inlägg: 59
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av BTC »

OvePaHornet skrev: 23 maj 2024 13:25
Megane har man ju åtminstone sänkt privatleasing-priset på nu. Förhoppningsvis (vilket jag också tror) så inser Renault att det inte går att ta ut en hutlös summa i Sverige för en bil som R5 :)
Erkänner villigt att jag inte har stenkoll på Meganes prisutveckling, men den känns definitivt mer realistisk nu än vad den gjorde i början.

Som privatleasing eller nyköp vid nuvarande kampanj känns priset överkomligt utan att för den delen vara något direkt kap. (Lätt begagnade bilar med cirka 1000 mil på mätaren ännu snäppet bättre.)

Hoppas du får rätt kring R5! Vore riktigt uppiggande att se läckerbiten i trafik minst lika ofta som Zoe.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11673
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av martinot »

BTC skrev: 23 maj 2024 13:19
Närmar sig svensk prissättning nu.

https://alltomelbil.se/forsta-priserna- ... e-variant/

Tyvärr säger magkänslan att Renault mycket riktigt är på god väg att prissätta sig själva ur den svenska marknaden ännu en gång, likt de gjorde vid lanseringen av Megane E-tech och Renault Zoe efter att alla förmånliga privatleasingserbjudanden försvann. Ger inga bra vibbar att först sälja in en dyrare variant än basversionen och sedan läsa prisjämförelsen med just Zoe.

Hamnar versionen med 52 kW ens under 450k i Sverige?

Nu gillar jag förvisso designen på R5 mycket (och jag verkar inte vara ensam), men ifall valet prismässigt står mellan en liten Renault för ca 450k eller en lika ny, större, snabbare Tesla för 500k (och som dessutom ger bättre räckvidd), tror jag majoriteten kommer välja den sistnämnda. Precis som det varit den senaste tiden. Renault har helt enkelt inte varumärket för dessa prisnivåer.
Håller med. Allt hänger på priset.

Tror denna kan bli en storsäljare om priset är rätt. Men de kommer absolut inte kunna konkurrera mot om de ligger så högt i pris att de närmar sig Tesla i prisnivå. Då är de körda gällande att R5 kan bli en storsäljare.

I enklaste basversion med minsta batteriet så måste de nå ett pris runt eller under 350 KSEK för att kunna sälja.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 768
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av Trevlig »

Runt 370 med bra ränta blir nog ett köp för oss. Känns lite omöjligt dock. Räntorna hos Tesla är ju löjligt låga
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Skriv svar