Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5682
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lurkern skrev: 28 feb 2024 07:05
Det är en halmgubbe om att Musk föredrar fred över fortsatt krig, då han som många andra ser att USA etc. bara ger vapen så dagens front kan hållas, inte mer. [...
Det du skriver här stämmer inte. Att det inte stämmer framgår extremt tydligt av konferenstelefonsamtalet om gjohansson länkade till nederst på föregående sida i tråden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5682
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 28 feb 2024 16:51
Lurkern skrev: 28 feb 2024 07:05
Det är en halmgubbe om att Musk föredrar fred över fortsatt krig, då han som många andra ser att USA etc. bara ger vapen så dagens front kan hållas, inte mer. [...
Det du skriver här stämmer inte. Att det inte stämmer framgår extremt tydligt av konferenstelefonsamtalet om gjohansson länkade till nederst på föregående sida i tråden.
Se även t.ex den här artikeln som bygger på det ovan nämnda konferenstelefonsamtalet:
Elon Musk says US should stop helping Ukraine defend itself against Russian invasion

https://www.independent.co.uk/news/worl ... 95137.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

I april öppnar Tesla sin egen skadeverkstad i Huddinge. Den öppnas för alla Teslor, med eller utan försäkringsärende, körbara så väl som okörbara bilar.

Det blir alltså, med största sannolikhet, lack- och plåtverkstad samt skadebesiktning i den nu oanvända halvan av leveranscentret i Huddinge.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3707
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Undrar om de tar steget nu och börjar använda Cabas så de kan deala direkt med försäkringsbolagen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är inte ofta jag ingriper mot off-topic diskussioner men vänligen diskutera Elon Musks förehavanden kring kriget i Ukraina i annan lämplig tråd.

Och diskussioner kring nästa presidentval i USA hänvisas till andra forum.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1111
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

Då tar vi en uppfriskande artikel från Industriarbetsgivarna där de sjunger kollektivavtalens lov.

https://industriarbetsgivarna.se/kollek ... foretagen/
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

Kriper skrev: 29 feb 2024 09:50
Då tar vi en uppfriskande artikel från Industriarbetsgivarna där de sjunger kollektivavtalens lov.

https://industriarbetsgivarna.se/kollek ... foretagen/
Det är klart, för med kollektivavtal får de ju i regel in företaget som medlem hos Industriarbetsgivarna.

De bistår t.ex. med stöd och rådgivning i juridisk frågor, är det provocerade om man frågar om de har utbildade jurister? :lol:
Tesla Model Y Performance
Fredrik j
Inlägg: 11074
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Arctic Drifter skrev: 29 feb 2024 10:01
Kriper skrev: 29 feb 2024 09:50
Då tar vi en uppfriskande artikel från Industriarbetsgivarna där de sjunger kollektivavtalens lov.

https://industriarbetsgivarna.se/kollek ... foretagen/
Det är klart, för med kollektivavtal får de ju i regel in företaget som medlem hos Industriarbetsgivarna.

De bistår t.ex. med stöd och rådgivning i juridisk frågor, är det provocerade om man frågar om de har utbildade jurister? :lol:
Enligt Linkedin har han ju mer än vad Metall-juristen hade:
Skärmbild 2024-02-29 101756.png
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

Fredrik j skrev: 29 feb 2024 10:18
Enligt Linkedin har han ju mer än vad Metall-juristen hade:
Skärmbild 2024-02-29 101756.png
Ge mig en kvart så har jag betydligt mer än det där på Linkedin :lol:
Tesla Model Y Performance
Fredrik j
Inlägg: 11074
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Arctic Drifter skrev: 29 feb 2024 10:59
Fredrik j skrev: 29 feb 2024 10:18
Enligt Linkedin har han ju mer än vad Metall-juristen hade:
Skärmbild 2024-02-29 101756.png
Ge mig en kvart så har jag betydligt mer än det där på Linkedin :lol:
Finns ju ingen poäng med att fråga om man inte kommer godta svaret. Vad är det som tyder på att även arbetsgivarsidan håller sig med outbildad personal?
Eller menar du att är man för kollektivavtal så är man misstänkt outbildad?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Någon som administrerar IF Metalls facebooksida har stängt av människor, kastat ut dem från sidan.
Helt utan att de kommit med personangrepp eller hets mot folkgrupp mm.

Någon som vet vad som gäller? Juridiskt helt ok kanske men är det inte lite märkligt att censurera bort folk sådär?
Det kanske är helt normalt att skicka ut medlemmar i en facebookgrupp som inte tycker som en själv, men det är inget jag märkt tidigare som är med i många grupper och på FB sen 2007. I detta fall vet jag att de stängt av personer som inte ens tydligt markerat att de är emot strejken utan bara frågat hur de tänkt i vissa situationer.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1160
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

Nytt i strejken (i brist på annat): https://da.se/2024/02/herren-pa-tappan- ... -verkstad/
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
deddly
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av deddly »

Att säga i artikeln att "han var säkert stressad och desperat" låter så otroligt oseriöst, tycker jag. Svartmåla motparten... :roll:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

pejvic skrev: 29 feb 2024 14:43
Någon som administrerar IF Metalls facebooksida har stängt av människor, kastat ut dem från sidan.
Helt utan att de kommit med personangrepp eller hets mot folkgrupp mm.

Någon som vet vad som gäller? Juridiskt helt ok kanske men är det inte lite märkligt att censurera bort folk sådär?
Det kanske är helt normalt att skicka ut medlemmar i en facebookgrupp som inte tycker som en själv, men det är inget jag märkt tidigare som är med i många grupper och på FB sen 2007. I detta fall vet jag att de stängt av personer som inte ens tydligt markerat att de är emot strejken utan bara frågat hur de tänkt i vissa situationer.
Är väl inte förvånande att en organisation behandlar sin Facebook-sida som de behandlar organisationen som helhet? Åsikter som avviker från facktopparnas undanbedes.
Love_O
Inlägg: 199
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

deddly skrev: 29 feb 2024 15:06
Att säga i artikeln att "han var säkert stressad och desperat" låter så otroligt oseriöst, tycker jag. Svartmåla motparten... :roll:

Jag hoppas ju allt artikeln är sann men med tanke på hur metall uttryckte sig så som du säger, så känns det inte osannolikt att det är metall själva som skapat situationen. Metall är extremt oseriösa i detta. Läs artikeln från uppsala också så ser man samma mönster.

https://da.se/2024/02/tva-bilar-pa-tva-timmar/
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8751
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Vad skulle hända om Tesla erbjuder de som vi ha KA att få ett sådant men att dom själva får stå för kostnaderna. Säg att man får 5000 kr mindre i lön om man väljer KA. Vill man inte ha KA så kan man välja det.
Tror ni facket skulle gå med på det?

Jag tror givetvis inte Tesla skulle vilja detta alls så det kanske vi ens behöver kommentera.

Vilka avgifter är det som tillkommer?
- Avgift arbetsgivarorganisation.
- tid för administrativauppgifter som tillkommer
- tid för lokal klubbordförande
- tid för klubb möten
mer?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonsalgerier »

Love_O skrev: 29 feb 2024 15:40
deddly skrev: 29 feb 2024 15:06
Att säga i artikeln att "han var säkert stressad och desperat" låter så otroligt oseriöst, tycker jag. Svartmåla motparten... :roll:

Jag hoppas ju allt artikeln är sann men med tanke på hur metall uttryckte sig så som du säger, så känns det inte osannolikt att det är metall själva som skapat situationen. Metall är extremt oseriösa i detta. Läs artikeln från uppsala också så ser man samma mönster.

https://da.se/2024/02/tva-bilar-pa-tva-timmar/
Lite kul att de bryter mot parkeringsbestämmelserna genom att snurra p-skivan. Tesla kanske skulle ringa ut en parkeringsvakt..


https://lawline.se/answers/13335
Nect
elbilist
Inlägg: 1650
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

Finns en fin fin affärsidé.

Starta upp ett nytt fack som erbjuder kollektivavtal som är arbetsplats specifikt och som innehåller samma villkor som arbetsplatsen erbjuder innan avtalet.

Vips så kan inga andra fack utföra påtryckningar, strejker eller dylikt. Dock hjälper det föga i detta fallet då Tesla inte kommer teckna något av princip.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Kanske skulle de skriva på ett ensidigt avtal med texten ”This page is intentionally left blank.”. :D
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8751
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Visst måste man få anställa ny personal även om strejk pågår? Om Tesla nu inte tänker skriva på så kan man väl bara anställa fler om det behövs. Man har ju lite extra pengar nu när en del löner inte behövts betalas ut :)
Sedan kan man ju bara fortsätta som vanligt med några extra personer som utför det tjänster man blivit av med.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

Love_O skrev: 29 feb 2024 15:40
deddly skrev: 29 feb 2024 15:06
Att säga i artikeln att "han var säkert stressad och desperat" låter så otroligt oseriöst, tycker jag. Svartmåla motparten... :roll:

Jag hoppas ju allt artikeln är sann men med tanke på hur metall uttryckte sig så som du säger, så känns det inte osannolikt att det är metall själva som skapat situationen. Metall är extremt oseriösa i detta. Läs artikeln från uppsala också så ser man samma mönster.

https://da.se/2024/02/tva-bilar-pa-tva-timmar/
De verkar på riktigt tro att de gör skillnad genom att stå utanför grindarna och uggla. Man undrar verkligen om de inte har något bättre för sig.
Hade det varit de (få) anställda på Tesla som strejkar som stod ”strejkvakt” så hade det varit delvis en annan sak men de tycks lysa med sin frånvaro.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8751
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

josve skrev: 01 mar 2024 18:20
Love_O skrev: 29 feb 2024 15:40
deddly skrev: 29 feb 2024 15:06
Att säga i artikeln att "han var säkert stressad och desperat" låter så otroligt oseriöst, tycker jag. Svartmåla motparten... :roll:

Jag hoppas ju allt artikeln är sann men med tanke på hur metall uttryckte sig så som du säger, så känns det inte osannolikt att det är metall själva som skapat situationen. Metall är extremt oseriösa i detta. Läs artikeln från uppsala också så ser man samma mönster.

https://da.se/2024/02/tva-bilar-pa-tva-timmar/
De verkar på riktigt tro att de gör skillnad genom att stå utanför grindarna och uggla. Man undrar verkligen om de inte har något bättre för sig.
Hade det varit de (få) anställda på Tesla som strejkar som stod ”strejkvakt” så hade det varit delvis en annan sak men de tycks lysa med sin frånvaro.
Dom kanske vart lovade att slippa stå om dom valde att strejka 😀
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Försäljningen är iaf helt opåverkad.

Nov-feb så ökar försäljningen 75% 2023/2024 jämfört med 2022/2023.

Tittar man globalt 2022 vs 2023 så ökade Tesla sin försäljning 38%.

Sverige ökar alltså dubbelt så mycket jämfört med Teslas globala ökning.


Tack, det är bra.
Teslasemitruck
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Teslasemitruck »

Ja fast om man kollar januari och februari så ligger model y tvåa efter Volvo xc60. Eftersom bilarna fraktas med lastbilar och inte båt så tror jag inte att model y kommer gå om xc60 nästa månad. Så visst påverkar strejken försäljningen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Teslasemitruck skrev: 03 mar 2024 22:04
Ja fast om man kollar januari och februari så ligger model y tvåa efter Volvo xc60. Eftersom bilarna fraktas med lastbilar och inte båt så tror jag inte att model y kommer gå om xc60 nästa månad. Så visst påverkar strejken försäljningen.
Jag förstår inte hur du resonerar. Kan du utveckla?
Skriv svar