Xanthopteryx skrev: ↑08 mar 2024 09:27
25k-bilen utlovades komma i produktion redan 2020. Det var fyra år sedan. På sedvanligt Teslamanér.
Cybertruck är, tja.. visst, någon skapelse helt klart men är det innovativt att bygga något som varken är praktiskt, ekonomiskt, kvalitetsmässigt, användarvänligt och som dessutom mest är ett resursslöseri utan dess like?
Inte riktigt det jag kallar innovation. Man lovade runt och höll tunt som vanligt och den kommer inte bli något annat än en parentes och kommer falla tillbaka lite som model S och X har gjort i försäljningen.
Ekonomiskt hos Tesla är inte vinsten så himla bra men man trixar med siffror på ett intressant sätt vilket får räkenskaerna att se bättre ut än vad de är.
Bränsle för framtiden är såklart svårt att sia om men det finns ingenting som tyder på att batteribilar kommer ta över helt inom decennier. Det går liksom inte då fysikens lagar sätter stopp på ett jobbigt sätt. Och man lovar nya batteritekniker hela tiden och högr ebatteridensitet men i realiteten har densiteten hos batterierna legat på ett ganska konstakt plan (undantaget såklatr specialapplikationer och i labb men inte för praktiskt användning i bilar).
Notera att ett värstingbatteri på 100 kWh som då lär väga i runda slängar 700 kg har samma energiinnehåll som inte ens 11 liter diesel. I realiteten vill man sällan gå över 80 och under 20% för att inte slita onödigt på batteriet så du har av dina 100 rent praktiskt runt 60-70, vilket motsvaras av cirka 6-7 liter diesel.
Förstå nu om vi kan hitta ett smart sätt att plocka mer energi ur diesel än vad vi gör i dag? En modern dieselmotor kan ligga så högt som uppåt 45% i effektivitet vilket redan där är rent fantastiskt faktiskt. Lite enkel matematik av att jämföra vår bil utrustad med el och den vi har med diesel gör att vi på långresor ligger på 40% effektivitet ungefär (batteriversionen ca 20 kWh/100 km enligt spec (är antagligen högre...) och det innebär att för samma sträcka, 50 mil, gör jag av med 250 kWh med diesel och diesel är cirka 10 kWh/liter) medan batteriversionen skulle göra av med 100 kWh enligt spec, så 100% effektivitet ger vid handen 100 kWh och då jag behöver 250 kWh diesel för att ta mig motsvarande 100 kWh el så nyttjar jag 40% av energin i bränslet för framdrift, inklusive allt).
Det som haltar mest i jämförelsen här ovan är att specen är teoretiskt värde (som ofta är för lågt...) och att vår bil är faktiskt värde (dessutom under olika förhållanden, även nollgradigt med blåsigt väder, full packning och tre personer i bilen samt två stopp och dubbdäck ena gången dessutom - ja, samma sträcka är förbrukningen tämligen konstant av de resor vi gjort, mellan 0,49 och 0,51, undantaget såklart den gången det var ett sjuhelsikes snöväder och elände så vägen var tung att köra på och hela fronten var helt igenfrusen med en centimeter klaris över parkeringssensorerna, som faschinerande nog fungerade men hade synnerligen påverkad räckvidd).
Oj, det var vit och brett i ett kompakt inlägg, jag kommenterar nog bara delar av detta.
"25k-bilen" har aldrig
utlovats till något särskilt datum såvitt jag vet. Tesla har ju heller ingen haft någon anledning att styra över resurser från högre marginaler (S/X/3/Y) till lägre ("25k") så länge produktionsresurser är den stora begränsningen, vilket det varit dom senaste åren. Nu när tillväxten för 3/Y börjar mattas av så är det naturligt att introducera andra modeller, det går helt klart att argumentera för att det borde ha gjorts något tidigare, men i stort tror jag timingen är rätt.
Cybertruck är förstås inte bara formgivning, även om det är vad som sticker ut mest, den innehåller också många rejäla tekniska förbättringar som 48V-system, äkta "steer by wire", V2H/V2L, material, tillverkningsteknik etc. CT är ju inte heller i första hand riktad mot den europeiska marknaden, på den amerikanska marknaden är pickups en enorm marknad, och Tesla kommer under överskådlig tid inte ha några som helst problem att sälja alla CT man kan producera.
Jag vet inte vad du menar med att Tesla "trixar" med siffrorna, men det råder inga tvivel om att Tesla är helt överlägsna vad gäller att producera elbilar med god lönsamhet. I stort sett alla traditionella tillverkare
förlorar fortfarande pengar på varje såld elbil, och dom få kinesiska tillverkare (t.ex. BYD) som har positiva marginaler har i jämförelse med Tesla väsentligt lägre lönsamhet per bil.
Vad gäller drivmedel får vi nog enas om att vara oense, för mig står det utom alla tvivel att BEV kommer att ta över fullständigt, för personbilar, men även för tyngre transporter. Jämförelsen mot diesel haltar ju också betänkligt, av dom c:a 10kW/liter du nämner så försvinner ju 60-80% utan att nå hjulen, och en BEV är givet samma förutsättningar 2-5ggr mer effektiv än ICE. Det är förstås ingen tvekan om att ICE har längre räckvidd, men skillnaden under "normal" användning är i praktiken ganska liten för dom flesta.
Givet dom enorma övriga problem som ICE dras med (miljö, klimat, geopolitik, ändlig resurs etc) så har jag också mycket svårt att se varför vi inte skulle satsa allt på att göra oss av med denna föråldrade teknik så snabbt det bara går?
/fth