Bilen fick bärgas - Lågspänninsbatteriet och / eller ptc?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
simpa123
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 dec 2022 11:15

Bilen fick bärgas - Lågspänninsbatteriet och / eller ptc?

Inlägg av simpa123 »

Hej, i början av veckan fick min bil bärgas då den inte gick att köra. SC har kontaktat mig och de har inte hunnit felsöka ännu, men de misstänker att "ptc heatern" har pajat. Det lät som att supportören var sten säker gällande vad det skulle kunna vara. Jag fick upp ett par meddelanden om att lågspänningsbatteriet behöver bytas och att bilen inte startar osv, men ingenting om värmen eller så.

Kommer att få offert och mer info när de har felsökt problemet, men jag undrar om detta täcks av helförsäkringen (Helförsäkring via Sensor).

Tesla M3 LR 2019 9k mil.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2434
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Bilen fick bärgas - Lågspänninsbatteriet och / eller ptc?

Inlägg av NiklasTesla »

simpa123 skrev: 08 mar 2024 09:48
Hej, i början av veckan fick min bil bärgas då den inte gick att köra. SC har kontaktat mig och de har inte hunnit felsöka ännu, men de misstänker att "ptc heatern" har pajat. Det lät som att supportören var sten säker gällande vad det skulle kunna vara. Jag fick upp ett par meddelanden om att lågspänningsbatteriet behöver bytas och att bilen inte startar osv, men ingenting om värmen eller så.

Kommer att få offert och mer info när de har felsökt problemet, men jag undrar om detta täcks av helförsäkringen (Helförsäkring via Sensor).

Tesla M3 LR 2019 9k mil.
Tråkigt att läsa. Förmodligen täcks det inte av försäkringen då det inte låter som det är något motorfel (läs villkoren i din försäkring).

Ser fram emot höra vad det var samt lycka till (hoppas det löser sig relativt billigt).

MVH
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Bilen fick bärgas - Lågspänninsbatteriet och / eller ptc?

Inlägg av Tellus »

Klimatanläggning brukar ingå i maskinförsäkringen
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
simpa123
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 dec 2022 11:15

Re: Bilen fick bärgas - Lågspänninsbatteriet och / eller ptc?

Inlägg av simpa123 »

Egentligen tycker jag att det borde gå på ”goodwill”, men nu är det Tesla vi pratar om och inte Volvo. Har kollat runt lite och det ska inte vara några problem att ta det via helförsäkringen, då värmare och komponenter ska ingå i maskinförsäkringen. Jag återkommer när jag vet mer.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Bilen fick bärgas - Lågspänninsbatteriet och / eller ptc?

Inlägg av Tellus »

simpa123 skrev: 10 mar 2024 13:41
Egentligen tycker jag att det borde gå på ”goodwill”, men nu är det Tesla vi pratar om och inte Volvo. Har kollat runt lite och det ska inte vara några problem att ta det via helförsäkringen, då värmare och komponenter ska ingå i maskinförsäkringen. Jag återkommer när jag vet mer.
Räcker med halvförsäkring :)

Hade bilen varit max 3 år hade man kunnat ta det på reklamationsrätt oavsett mil.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar