Instämmer helt, det är väl ingen traditionell tillverkare som lyckats uppnå EV-marginaler ens i närheten av sina ICE-marginaler?frippe skrev: ↑16 mar 2024 18:48Jag vet inte om det hänger så mycket på att det inte var så svårt att ställa om för de traditionella gamla tillverkarna. Jag tror snarare det beror på tröghet hos köparna. Allt för många är vana vid att köpa samma märke eller tycker att en elbil ska vara precis som en gammal traditionell bil. Det är det som är den stora grejen.granlundii skrev: ↑16 mar 2024 18:36Kanske ok att diskutera hur det går för billtillverkare överlag i denna tråd. För några år sedan pratades det ganska mycket på forumet hur traditionella biltillverkare skulle hamna i kris om några år. Detta ser idag ut att ha varit en ganska grov missbedömning, även om vissa förstås går bättre och andra sämre.
Nu är det elbilsstartup-företagen som är i kris. Tesla och BYD ser väl hyfsade ut, men annars är det många som har problem. Fisker går väl i konkurs i dagarna, Polestar har stora problem, Rivian och Lucid är troligen på väg i konkurs, många kinesiska tillverkare lär följa.
Mitt påstående är väl att det var en felbedömning att tro att det skulle vara svårare för traditionella tillverkare att ställa om till elbilstillverkning än det är för nya företag att ta fram elbilar. Jag tror att de flesta traditionella tillverkarna kommer att finnas kvar + BYD, Tesla och ett fåtal andra kinesiska tillverkare. De flesta andra nykomlingarna kommer att försvinna.
Samt att okända märken har alltid haft svårt att slå sig in.
Jag tror också att dom har ”räddats” av konservativ kundbas och konjunkturen, men jag tror också att kan komma att få stora problem om/när dessa båda vänder.
/fth