Äventyr med en Renault zoe kan vara lagom kul
Moderator: Redaktion
Äventyr med en Renault zoe kan vara lagom kul
Hyrde en zoe igår för att åka till föräldrarna över dagen. Vägen dit gick bra. Kunde ha åkt hela vägen till hälla Västerås, hade typ 12,5mil i batteriet från 100% när vi åkte dryga 90km/h räknade vi ut sen. Men stannade ändå för att kolla läget på några laddare i Enköping (Cleverladdaren är fortfarande inte igång). Vi laddade lite där och kom i mål med 20% batteri.
Hemvägen väg inte lika kul... Vi hade 50% när vi startade, så laddade i hälla till 88% och skulle sedan åka 88km. Utifrån hur vi hade kört tidigare skulle vi ha drygt 10% kvar då vi kom fram till clevers laddare i Sollentuna men jag tror att eftersom det var 3oC och behövde lite värme så fick vi sjukt dålig räckvidd.Bilen drog 1,3% per km, helt sjukt. Och vi var tvungna att stanna i Enköping. Den snabbaste laddaren var en 11kW laddare och eftersom vi var helt nojiga efter den tidigare förbrukningen så laddade vi i 45min där upp till 85% för 66km. Med 85% kvar så hade vi 78km räckvidd enligt bilen som så klart började ticka ned snabbare än det riktiga avståndet. Kom ifatt en lastbil och la oss efter den i 85km/h. På det sättet hade vi kunnat ta oss hela vägen hem men jag nervös så stannade en kortis i Sollentuna o laddade där också... Snart öppnar en snabbladdare i Enköping och en i Jakobsberg men innan dess blir det inga fler resor till västerås, iaf inte i en zoe med mig bakom ratten.
Vi laddade alltså: i Enköping 3,7kW, Västerås 2kW, Västerås city 2kW, Västerås clever 43kW, Västerås fortum 22kW, Enköping 11kW, Sollentuna 22kW...
Hemvägen väg inte lika kul... Vi hade 50% när vi startade, så laddade i hälla till 88% och skulle sedan åka 88km. Utifrån hur vi hade kört tidigare skulle vi ha drygt 10% kvar då vi kom fram till clevers laddare i Sollentuna men jag tror att eftersom det var 3oC och behövde lite värme så fick vi sjukt dålig räckvidd.Bilen drog 1,3% per km, helt sjukt. Och vi var tvungna att stanna i Enköping. Den snabbaste laddaren var en 11kW laddare och eftersom vi var helt nojiga efter den tidigare förbrukningen så laddade vi i 45min där upp till 85% för 66km. Med 85% kvar så hade vi 78km räckvidd enligt bilen som så klart började ticka ned snabbare än det riktiga avståndet. Kom ifatt en lastbil och la oss efter den i 85km/h. På det sättet hade vi kunnat ta oss hela vägen hem men jag nervös så stannade en kortis i Sollentuna o laddade där också... Snart öppnar en snabbladdare i Enköping och en i Jakobsberg men innan dess blir det inga fler resor till västerås, iaf inte i en zoe med mig bakom ratten.
Vi laddade alltså: i Enköping 3,7kW, Västerås 2kW, Västerås city 2kW, Västerås clever 43kW, Västerås fortum 22kW, Enköping 11kW, Sollentuna 22kW...
- lator
- Teslaägare
Re: Äventyr med en Renault zoe kan vara lagom kul
Och jag är helt säker på att du skrev "h" nu också... Skämt åsido, mer intressant att vet hur många kWh du gjorde av med...
Låter ju helt sjukt att den skulle ta 1,3% per km. Hur fort körde ni då?
Låter ju helt sjukt att den skulle ta 1,3% per km. Hur fort körde ni då?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Jag menade kW den här gången. Det var hastigheten på laddarna som jag skrev ut.
Dålig koll på hur många kWh vi gjorde av med. Vi åkte 26mil iaf och när vi åkte från Hälla Västerås hade vi 88%, när vi kom fram till laddaren i Enköping hade vi 50% laddning (enligt bilens mätare iaf). Sträckan var 29km, dvs 1,3% per km...
Vi började med 50% och laddade sedan 7kWh i Västerås, åkte till Enköping och laddade cirka 8kWh där, åkte vidare till Sollentuna och laddade 4kWh där och kom fram med 20% batteri kvar. Dvs cirka 25kWh gjorde vi av med på 11mil = 230Wh/km (färddatorn sa 150???). Snittade kanske 85km/h.
Lärde mig att nollställa trippmätaren lite sent. Gör det nästa gång så får jag bättre data att redovisa.
Dålig koll på hur många kWh vi gjorde av med. Vi åkte 26mil iaf och när vi åkte från Hälla Västerås hade vi 88%, när vi kom fram till laddaren i Enköping hade vi 50% laddning (enligt bilens mätare iaf). Sträckan var 29km, dvs 1,3% per km...
Vi började med 50% och laddade sedan 7kWh i Västerås, åkte till Enköping och laddade cirka 8kWh där, åkte vidare till Sollentuna och laddade 4kWh där och kom fram med 20% batteri kvar. Dvs cirka 25kWh gjorde vi av med på 11mil = 230Wh/km (färddatorn sa 150???). Snittade kanske 85km/h.
Lärde mig att nollställa trippmätaren lite sent. Gör det nästa gång så får jag bättre data att redovisa.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det blåste som F*N ett tag i går. Motvind påverkar förbrukningen mycket.
Färddatorn i en Zoe ska man inte lita på. Den mäter fel. När jag testat så har jag mätt tiden med stoppur, avståndet med Google eller Eniro och kollat hur mycket jag återladdat på Cleverstolpar. Det bli helt andra siffror än bilen redovisar. Bara det att den bara visar hela kWh. Snitthastigheten stämmer inte heller.apkungen skrev:Jag menade kW den här gången. Det var hastigheten på laddarna som jag skrev ut.
TiborBlomhall skrev:Det blåste som F*N ett tag i går. Motvind påverkar förbrukningen mycket.
borde väl varit medvind igår v-ås ----->sthlm
ms 76132 "Eleamore"
Det var nog motvind nu när jag tänker efter. Man hörde mycket blåsljud från dörrarna.12man skrev:TiborBlomhall skrev:Det blåste som F*N ett tag i går. Motvind påverkar förbrukningen mycket.
borde väl varit medvind igår v-ås ----->sthlm
storm = 90km/tim, så det blir alltid nästan netto motvind med en bil
ms 76132 "Eleamore"
Vind skit alltid utom medvind då alla annan vind ökar förbrukingen 

Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Har en Zoe några dagar nu och måste fråga en sak,
det är ett sjukt jobbigt ljud i hastighet upp till ca 30 km/h, oavsett om man motorbromsar, frirullar eller gasar.
Svårt att beskriva ljudet men följer varvtalet på motorn och låter ganska kraftigt, försvinner helt vid ca 30 km/h alltså...
Är det typiskt för en Zoe eller är det fel på denna bil?
Jerker, hur är din?
det är ett sjukt jobbigt ljud i hastighet upp till ca 30 km/h, oavsett om man motorbromsar, frirullar eller gasar.
Svårt att beskriva ljudet men följer varvtalet på motorn och låter ganska kraftigt, försvinner helt vid ca 30 km/h alltså...
Jerker, hur är din?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
Välkommen till EU 2019! Det handlar om att varna fotgängare...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Det är ett sånt ljud som enligt nån EU-förordning måste finns på alla elbilar efter 2019 eller nåt sånt när man kör under 20 km/h. Renault vill vara bäst i klassen och har lagt till det redan nu och det låter upp till 30 km/h. Du kan koppal ur det genom att trycka på knappen längst till höger på vänster sida av ratten längst ner, där du öppnar laddluckan, reglerar strålkastare och instrumentpanelbelysning. Tyvärr varar det bara tills du stänger av bilen. Du måste göra detta varje gång du startar den på nytt.Bjelke skrev:Har en Zoe några dagar nu och måste fråga en sak,
Jerker, hur är din?
Man kan också ändra mellan 3 olika ljud genom att hålla inne knappen.
- Bjelke
- Teslaägare
Ok, ska kolla om det är det, men det låter mer som motorn som håller på att skära, typ som ett lager som kärvar 
Hoppas det går att stänga av, extremt jobbigt att köra den bilen sakta...

Hoppas det går att stänga av, extremt jobbigt att köra den bilen sakta...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Frågan är om man hinner få Model 3 innan dumheterna hamnar på den? Fast det måste ju finnas en högtalare som man kan klippa sladden till.
Tänkt det också, måste gå att inaktivera det hårdvarumässigt på något sätt. Funderar också på om man skulle använda rejält störigt ljud när man är nära politikers arbetsplatser...LarsL skrev:Frågan är om man hinner få Model 3 innan dumheterna hamnar på den? Fast det måste ju finnas en högtalare som man kan klippa sladden till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Tyvärr kommer nog Tesla Model 3 att låta.
I USA ska bilar tillverkare efter September i år börja låta, i Europa från 1 jan 2019. Måste högtalaren med på USA bilarna plockar de inte bort dem från Europa.
Detta gäller förresten även Model S och X - redan i år kan de börja låta
Tack och lov är det även lag på att man ska kunna stänga av ljudet med en knapp - och då är det bara å vänja sig vid att trycka på knappen varje gång man startar bilen.
http://teslaclubsweden.se/tesla-brumm-brumm/
I USA ska bilar tillverkare efter September i år börja låta, i Europa från 1 jan 2019. Måste högtalaren med på USA bilarna plockar de inte bort dem från Europa.
Detta gäller förresten även Model S och X - redan i år kan de börja låta

Tack och lov är det även lag på att man ska kunna stänga av ljudet med en knapp - och då är det bara å vänja sig vid att trycka på knappen varje gång man startar bilen.
Bara montera en liten dator som stänger av det då om det inte går att koppla bort helt vilket borde gå. Är det en extern högtalare så är det ju bara att koppla bort den (eller koppla in på dator så att man kan köra med riktigt störiga ljud vid väl valda tillfällen, t.ex. Gotland 3-10 juli...).TiborBlomhall skrev:Tyvärr kommer nog Tesla Model 3 att låta.
Detta gäller förresten även Model S och X - redan i år kan de börja låta![]()
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Outlandern låter som tja, ett rymdskepp kanske:
Har inte reagerat på att det hörs inne i bilen så jag skulle inte störa mig om Model 3 hade samma typ av ljud.
Har inte reagerat på att det hörs inne i bilen så jag skulle inte störa mig om Model 3 hade samma typ av ljud.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Är det någon som vet hur man dödar det artificiella ljudet på Zoe'n för gott? Jag är allergisk mot allt onödigt oväsen.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Det är FEL!!!! Det ska vara tyst!Bjelke skrev:Har en Zoe några dagar nu och måste fråga en sak,
Jerker, hur är din?
Hur man eliminerar det? Man får väl eliminera nån politiker...
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det hörs tydligt inne i bilen i garage och p-hus och liknande. Annars störde jag mig aldrig så mycket på det, annat än att jag visste att min bil inte var så tyst som den borde vara, vilket var lite irriterande i sig.Laban skrev:Outlandern låter som tja, ett rymdskepp kanske:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
Det var ljudet som gick att stänga av vilket jag även gjorde och då var bilen som den skulle!
det lät fördjävligt rent ut sagt...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Då får du klippa sladden till högtalaren. Möjligtvis går det att stänga av mjukvarumässigt för en tekniker och ännu finns det ju ingen lag på det, så det ska ju inte hindra dem att göra, men jag vet inte.Alexander skrev:Är det någon som vet hur man dödar det artificiella ljudet på Zoe'n för gott? Jag är allergisk mot allt onödigt oväsen.
Nu är clevers laddare i Jakobsberg och Enköping driftsatta. Alla clevers laddare har 43kW Ac vilket zoen man kan hyra för 470kr/helg på sunfleet har.
Om man åker 90km/h kan man oftast komma de 11,5milen som vi brukar åka till västerås. Om man istället åker i 120km/h så kommer man fram 20min snabbare men kommer nog behöva ladda 10-15min så det går 5-10 min snabbare att åka 120km/h plus att man slipper räckviddsångest.
Om man åker 90km/h kan man oftast komma de 11,5milen som vi brukar åka till västerås. Om man istället åker i 120km/h så kommer man fram 20min snabbare men kommer nog behöva ladda 10-15min så det går 5-10 min snabbare att åka 120km/h plus att man slipper räckviddsångest.