Tesla brumm-brumm!

 

Nästa år kan din Tesla börja låta brumm-brumm.

Amerikanska trafiksäkerhetsorganet NHTSA har nämligen presenterat sitt lagförslag ”Sound for Hybrid and Electric Vehicles” som förväntas antas närmsta dagarna. Enligt den måste alla el- och hybridbilar i USA tillverkade efter September 2016 att generera ett konstgjort motorljud när de körs långsammare än ca 30 km/h.

EU har också beslutat ett liknande lag, elbilar här ska från och med 1 Januari 2019 generera sådan låtsas-motorljud.

Tesla Model S tysta dagar kan alltså snart vara över. Lagförslagen föreskriver att bilen måste låta 55 dB, vilket löses med en högtalare som utsöndrar en artificiell ljud så gångtrafikanter ska uppmärksammas för fordonet som kommer. Över 30 km/h låter bilens egna däck tillräckligt mycket så då behövs inte artificiella ljudet mer. Ljudet ska höras endast utåt mot gatan, inte inne i kupén.

Vissa elbilar, som till exempel Nissan Leaf, är redan utrustade med sådana (o)ljudgeneratorer:

Som själv Nissan Leaf ägare kan jag intyga att artificiella motorljudet är totalt oanvändbart. Ljudet påverkar inte gångtrafikanter ett dugg – de kan fortfarande glatt vandra ut framför bilen, ovetandes om att jag kommer körandes där. Problemet är tvåfalt:

– Dels är folk möjligtvis vana att känna igen ljudet av en bensinbilsmotor, men fattar inte att ljudet av den där trimmade rymddammsugaren som min Leaf utsöndrar försöker påpeka för dem att det är en bil kommandes här.

– Dels kan folk gladeligen promenera även framför en modern tyst bensinbil utan att höra den. Inte förrän man rusar motorn genom att gasa på lite som de hör bilen och flyttar på sig. Men en elbil kan jag inte göra så med, artificiella ljudet är konstant, så jag kan inte använda den till att påkalla uppmärksamhet med.

Red_flag

En sak är dock garanterad: kommande generationer kommer att skratta lika mycket åt den här lagen som vi skrattar åt lagen från 1865 där det krävdes att en man med en röd flagga skulle gå framför varje automobil för att varna barn, gradvida kvinnor och hästar(!) så de inte skulle bli rädda av den framrusande vagnen utan några hästar framför den. Låter löjligt? Engelska parlamentet la ner lika mycket tankemöda och utredningar på den lagen 1865 som NHTSA har gjort nu med den nya lagen. Om några år kommer folk skratta lika mycket åt ”artificial sound law” som vi gör åt ”red flag law”.

 

 


TCS ett år sedan: Model S batteri tappar 7% kapacitet efter 12 000 mil

För exakt ett år sedan rapporterade vi om första ägaren som har kört sin Tesla Model S 12,000 mil. Hans batterier blev endast 7% sämre efter körsträckan. Sedan dess har även andra undersökningar visat att siffran stämmer.

 

 

Bookmark the permalink.
  • Mina ord

    Sjukt.. Så dumt. Stora problemet är ju folk som går i blindo med ögonen på telefonen och i öronen har de musik. De kommer ju inte höra ett ljud som detta. Lågfrekvent så det skakar i bröstkorgen kanske skulle vara bra. Nej vänta, sådana ljud kan vara skadliga för oss i för stor utsträckning… Hoppas min X produceras innan.

  • G F

    Skrivningen av lagförslaget är något i stil med (fritt översatt ) ”el fordon ska vara försedda med en akustisk utrustning att påkalla uppmärksamhet, för att undvika att farliga situationer uppstår”.
    Helt fantastiskt, det finns redan en lag sedan länge som tvingar alla biltillverkare att montera in sådan utrustning, och som alla bilar redan är utrustade med. En sak som sitter mitt i ratten och kallas för tuta!

  • Elbilisten

    Elbilar är inte ljudlösa, det låter bara så. Bullernivån runt trafikerade vägar är ett problem, inte en lösning. Jag utgår ifrån att elbilar i framtiden körs med säkringen till oljudsgeneratorn liggande i handskfacket. Eller kanske en kontakt så att man enkelt kan aktivera eländet när man måste in på bilprovningen. Om buller skulle förbättra trafiksäkerheten kan vi ju börja med att demontera ljuddämparna på alla fossilbilars avgassystem. Hoppas verkligen detta är ett aprilskämt.

    • Magnus Johansson

      Ja ibland fattar man inte hur de tänker.. Det är väl inte bilarnas problem att gångtrafikanter inte ser sig för innan de går ut i gatan? Det är vinande ljudet på elbilen och alla tonerna när man kopplar in laddsladden osv är bara irriterande och stör mina grannar som bor jämte mig. De vill inte höra ett ”pling – pling – pling” när jag backar ut från min infart kl 05:00 på morgonen!

  • Elbilisten

    På elbilforum.no finns en tråd med rubriken Syntetisk lyd – framtidens forurensning. En tanke var att detta tok kan bli ett arbetsmiljöproblem.

  • Simon

    En bättre lösning vore att elbilarna hade två tutor – en vanlig som som hörs genom allt som finns, och en diskret som till exempel harklar sig, för att påpeka för de närmaste trafikanterna att det är olämpligt att gå där eller att de kan få flytta på sig.

    • Magnus Johansson

      En sån tuta har Opel Ampera. Väldigt bra tycker jag! Saknar en sån i min LEAF…

  • Havstomta

    Och jag som sedan födseln är gravt hörselskadad KRÄVER att alla fordon, även cyklar, ska låta mer än 100 db!
    Alltid, överallt!

    Hälsningar, Kränkt.

    PS annars tycker jag att Simons förslag är riktigt välavvägt! DS