Jag skapar en ny tråd även om detta nämnts i designtråden, men det druknar där lite.
Någon som vet mer vad 16,5 kW-laddaren innebär?
Jag gissar att man, med den nya laddaren då inte kan uppdatera till dubbelladdare längre, utan det är max 16 A enfas utan uppgradering, och 24 A (?) om man uppgraderar.
En och en halvladdaren
Moderator: Redaktion
En och en halvladdaren
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: En och en halvladdaren
Ser detta som en försämring. Varför laddar de nya bilarna långsammare än de äldre?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
För att kunna ladda på max effekt med den nya laddaren som också är standard i Model X som jag beställt så krävs 32A trefasuttag eller Mode 3 Type 2 med minst 24A. Har inte koll på om denna laddare är billigare än tidigare dubbelladdare, till min Model X så är den som sagt var standard.
Med denna laddare så laddar man visserligen snabbare än enkelladdaren men inte lika snabbt som maximalt möjligt med dubbelladdare. Frågan är dock hur ofta man kan ladda maximala 32A även ifall man har 32A trefasuttag. Hemma skulle jag nu kunna installera trefasuttag som jag skulle kunna ladda 24A ifrån, 32A skulle jag inte kunna ladda utan att byta huvudsäkring.
Med denna laddare så laddar man visserligen snabbare än enkelladdaren men inte lika snabbt som maximalt möjligt med dubbelladdare. Frågan är dock hur ofta man kan ladda maximala 32A även ifall man har 32A trefasuttag. Hemma skulle jag nu kunna installera trefasuttag som jag skulle kunna ladda 24A ifrån, 32A skulle jag inte kunna ladda utan att byta huvudsäkring.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag laddar varannan vecka i smålandstenar på en typ 2 laddare som ger 32 amp. Ser det som ett stort - om jag bara fick ut 24 amp... Inte ens 32 amp är ju raketfart när man är van vid SuCha och man är bara där en kort stund!
Det är ju framförallt när man är ute och åker det är intressant med dubbelladdare. Hemma klarar sig nog de allra flesta rentav med 10 A trefas över natten.
Det kostade i februari 22 500 kr att eftermontera en dubbelladdare på Model S, så med dubbelladdare får man fler extra kW/SEK.
Under vår resa till Tornedalen/Treriksröset i sommar räknar vi med ett antal stopp med 22 kW-laddning från Kalix och norrut. De skulle ta i runda slängar 33 % längre med denna laddare.
Det kostade i februari 22 500 kr att eftermontera en dubbelladdare på Model S, så med dubbelladdare får man fler extra kW/SEK.
Under vår resa till Tornedalen/Treriksröset i sommar räknar vi med ett antal stopp med 22 kW-laddning från Kalix och norrut. De skulle ta i runda slängar 33 % längre med denna laddare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS