Eftermontera dragkrok på M3LR?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Anders S
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 apr 2024 12:43

Eftermontera dragkrok på M3LR?

Inlägg av Anders S »

Vågar man eftermontera en dragkrok på en M3LR? Jag är medveten om att det finns en hel del trådar som behandlar ämnet, men jag skulle ändå vilja få en bättre helhetsbeskrivning av problemet. Bakgrunden är att jag idag har en äldre bensinbil, men har länge tittat på Tesla Model 3 som nästa bil. Det jag tänker mig är en treårig begagnad bil, dvs från 2021 (oftast utgående leasingkontrakt), som nu finns till rätt attraktiva priser. AWD är ett krav, så det handlar alltså om en M3LR. Ett litet problem är att jag gärna vill ha dragkrok, och då blir urvalet av bilar betydligt mindre. Därför frågan om man vågar köpa en bil utan dragkrok, och eftermontera en. Det är inte frågan om att dra husvagnar eller tunga släp, bara någon färd med hyrsläp till sommarstugan, brädgården eller återvinningsstationen då och då. Några svarar säkert, ”byt till en MY istället”, men jag föredrar M3, tycker inte om högbyggda bilar generellt.
Jag skulle vilja bryta ner frågan i ett antal delfrågor:

Fråga 1: Finns det dragkrokar att köpa? Den enkla frågan, där svaret är ja. Många tillbehörsfirmor säljer dragkrokar till M3, kostar ca 5000 kr. Eftersom jag också känner igen vissa firmor och betraktar dem som seriösa, så har jag svårt att se att det skulle föra med sig stora problem att gå den vägen.

Fråga 2: Är det lagligt? Min tolkning är att M3LR från 2021 faktiskt är generellt typgodkänd för dragkrok, även om det finns andra åsikter. Jag baserar det på vad man får ut från Transportstyrelsens hemsida när man söker på ett antal reg-nummer. Så här ser det ut för en typisk M3LR utan fabriksmonterad dragkrok:
Bild1.png
Om man däremot söker på en M3 Perf, eller en tidig M3 från 2019 ser det ut så här:
Bild2.png
Min bild är då att M3 Perf och tidiga M3 ej är typgodkända för dragkrok, men en M3 LR från 2021 faktiskt är det. Den senare bilden stämmer också med en annan mindre sportbil som jag vet inte är godkänd för dragkrok.

Fråga 3: Vad säger Tesla om att eftermontera dragkrok? Här är väl svaret tyvärr nej, det gillar de inte. Naturligtvis vill de hellre sälja en ny bil med fabriksmonterad krok. Den här frågan handlar väl främst om ev påverkan på garantier, men köper man en tre år gammal bil via t ex KVD, så har man ändå inte så mycket garantier. Skulle vara batteriet då, kanske även elmotorer? Men jag ser det som en risk jag kan vara beredd att ta.

Fråga 4: Kommer bilen att bete sig konstigt om man kör den utan att ”trailer mode” är aktiverat? Kan man aktivera det på en bil som inte är köpt med dragkrok? Jag har läst om mindre problem som att t ex parkeringsvarnaren aktiveras, att anti-sladd fungerar annorlunda. Finns det andra, större, problem?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Eftermontera dragkrok på M3LR?

Inlägg av tor-ake »

1. Ja, men det tillkommer ju montage och elsats så 5000 räcker inte.

2. Helt olagligt och dagsböter i straffskalan att dra släp med model 3 med fuldrag.

3. Den långa garantin på batteri och drivlina gäller inte. Tesla Motor Co är inte eftergivliga på garanti och goodwill.

4. Jag kör alltid utan trailermode när jag har lätt släp, inga problem så.

Om du har lite tålamod och är beredd att åka några mil längre så ska det inte vara problem att hitta en beg M3LR med drag. Mycket enklare och riskfriare än att montera själv och chansa.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5461
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Eftermontera dragkrok på M3LR?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

En snabb sökning på Blocket visar att det finns 47 st LR med dragkrok just nu. Har inte tittat på KVD.

Är det inte lättare att försöka hitta en bil med originaldragkrok än att ev. offra garantier mm. för att eftermontera på en bil utan?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
para
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 maj 2019 20:26

Re: Eftermontera dragkrok på M3LR?

Inlägg av para »

Orkar du inte leta på blocket kan du få köpa min som snart ska säljas för 400´
Det är en -2021/06 LR AWD med drag
Vit med svart inredning. Svensksåld och moms kvar. Endast 3900mil.
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Anders S
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 apr 2024 12:43

Re: Eftermontera dragkrok på M3LR?

Inlägg av Anders S »

tor-ake skrev: 02 apr 2024 14:26
1. Ja, men det tillkommer ju montage och elsats så 5000 räcker inte.

2. Helt olagligt och dagsböter i straffskalan att dra släp med model 3 med fuldrag.

3. Den långa garantin på batteri och drivlina gäller inte. Tesla Motor Co är inte eftergivliga på garanti och goodwill.

4. Jag kör alltid utan trailermode när jag har lätt släp, inga problem så.

Om du har lite tålamod och är beredd att åka några mil längre så ska det inte vara problem att hitta en beg M3LR med drag. Mycket enklare och riskfriare än att montera själv och chansa.
Tack tor-ake för snabbt svar. En undran bara ang fråga 2, har du några referenser till den uppgiften? Jag tänker att polis och bilprovning går ju på vad som står i bilregistret, och jag ser inga hinder där för att eftermontera dragkrok?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Eftermontera dragkrok på M3LR?

Inlägg av tor-ake »

Om det ser ut som i den du ovan hävdar är en 2021 "utan dragkrok" då är det nog någon som är felinformerad, kanske säljaren? Den har dragkrok givet uppgifterna i databladet.

Sprätta av luckan under stötfångaren så ska du se att det sitter ett fäste för avtagbar dragkrok där.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar