Snö och is täpper igen luftintaget

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Electron
Inlägg: 411
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Snö och is täpper igen luftintaget

Inlägg av Electron »

Från senaste snösmockan fick jag uppleva att det bildades ispansar som täckte främre delen av motorhuven ned över luftintaget. Fick hacka bort isen när jag laddade.

Hur pass dåligt är det att köra med igentäppt luftintag?
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 347
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Snö och is täpper igen luftintaget

Inlägg av Jojje167 »

Electron skrev: 04 apr 2024 12:05
Från senaste snösmockan fick jag uppleva att det bildades ispansar som täckte främre delen av motorhuven ned över luftintaget. Fick hacka bort isen när jag laddade.

Hur pass dåligt är det att köra med igentäppt luftintag?
Det är inget som går sönder, men förbrukningen kan öka då klimatanläggningen får kämpa på lite extra.

Körde själv med trasigt spjäll för ett par år sedan och bilen fick det lite kämpigt efter snabbladdning då det var sommar och batteriet behövde kylas. Fläkten gick för fullt ett tag men fick aldrig något felmeddelande och bilen löste det där själv. Antagligen kan den koppla in A/C för att kyla batteriet vid behov också.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Electron
Inlägg: 411
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Snö och is täpper igen luftintaget

Inlägg av Electron »

Jojje167 skrev: 04 apr 2024 12:29
Electron skrev: 04 apr 2024 12:05
Från senaste snösmockan fick jag uppleva att det bildades ispansar som täckte främre delen av motorhuven ned över luftintaget. Fick hacka bort isen när jag laddade.

Hur pass dåligt är det att köra med igentäppt luftintag?
Det är inget som går sönder, men förbrukningen kan öka då klimatanläggningen får kämpa på lite extra.

Körde själv med trasigt spjäll för ett par år sedan och bilen fick det lite kämpigt efter snabbladdning då det var sommar och batteriet behövde kylas. Fläkten gick för fullt ett tag men fick aldrig något felmeddelande och bilen löste det där själv. Antagligen kan den koppla in A/C för att kyla batteriet vid behov också.
Ok, bra. Har svårt att säga något om förbrukningen eftersom det var mycket motvind och djup snömodd vid tillfället.
Model 3 LR -21
Xanthopteryx
Inlägg: 197
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Snö och is täpper igen luftintaget

Inlägg av Xanthopteryx »

Ett antal värmepumpar har ju självdestruerat, av lite olika anledningar. Men en anledning sägs ju vara bland annat på grund av bristande cirkulation där framme. Så man skall aldrig säga aldrig.
Skriv svar