Polestar 3
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 3
Det är lite lurigt gjort. De reklamerar för lägre pris, men egentligen har dom bara tagit bort essentiella paket, som man ändå behöver och då är priset högre än tidigare. Jag fattar verkligen inte hur Polestar ska kunna ta så mkt betalt för 3an
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 3
Dyrare än nya Audi Q6, blir tufft för Polestar. Tror Ingenlath måste sänka svansföringen.
Re: Polestar 3
För oss går den bort pga det trånga bagageutrymmet. Låg takprofil och prioritering av baksätesutrymme har sitt pris.
-
- elbilist
- Inlägg: 953
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Polestar 3
Både Q6 och P3 känns som väldigt stora bilar, med för klassen absolut minimalt med utrymmen inuti.
Förstår inte hur de tänkt.
Re: Polestar 3
Är Polestar 3 (på pappret) bättre än Audi Q6 på någon punkt?
Teknik, utrymmen, varumärke, service etc.
Vad säger forumet?
Teknik, utrymmen, varumärke, service etc.
Vad säger forumet?
Re: Polestar 3
Motsvarande Q6 blir nog dyrare skulle jag gissa.
Fullmatad P3 med Performance, nappa o.s.v. ligger på ca 1 130 000kr, motsvarande SQ6 kommer nog hamna på 1,2-1,3 miljoner? Om det stoppar ens med Audis priser på tillval.
Tror att jag hellre tar en P3 oavsett.
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202405
Re: Polestar 3
Känslan av att köra något annat ska inte underskattas. Sen är det väl en fråga om EQ på den här typen av bilar.
Re: Polestar 3
Var ett tag spekulant på P3 men la ned det pga alla förseningar och att jag kom fram till att jag inte ville ha en kinesisk bil. Det jag tycker P3 gör bättre än audi är materialval interiört. Mycket mer hårdplast i tyska elbilar, som att de kompenserar högre produktionskostnad för elbilen med att snåla in på material. Jämför man en vanlig Q8 med en Q8 e-tron så är det tydligt att elbilen är såmre. Q6 har sina snålområden också. P3 har fina material ända ned till golvet. Bättre benutrymme bak i P3 då det är en längre bil. Så tycke och smak ska nog avgöra i denna prisklass.
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Polestar 3
P3 har Torque vectoring och skall tydligen vara grym att köra, Kris Rifa sa att den var i klass med hans Taycan och att EQE AMG var den enda bilen han tyckte var bättre.macky skrev: ↑20 mar 2024 13:03Var ett tag spekulant på P3 men la ned det pga alla förseningar och att jag kom fram till att jag inte ville ha en kinesisk bil. Det jag tycker P3 gör bättre än audi är materialval interiört. Mycket mer hårdplast i tyska elbilar, som att de kompenserar högre produktionskostnad för elbilen med att snåla in på material. Jämför man en vanlig Q8 med en Q8 e-tron så är det tydligt att elbilen är såmre. Q6 har sina snålområden också. P3 har fina material ända ned till golvet. Bättre benutrymme bak i P3 då det är en längre bil. Så tycke och smak ska nog avgöra i denna prisklass.
Nu körde han förvisso på isbana, men det låter ju ändå lovande.
Re: Polestar 3
Såg det. Audi får ju också rätt bra lyft iom att de samutvecklar plattformen. Så Q6 blir nog väldigt lik Macan EV körmässigt, dvs rimligen fin att köra jmf ex Q8. Ingen bakaxelstyrning på audin dock. Likt GT vs Taycan, små skillnader där. Lite bättre komfort i Audin och lite sportigare chassi/styrning i Porschen.Force-Walker skrev: ↑20 mar 2024 13:33P3 har Torque vectoring och skall tydligen vara grym att köra, Kris Rifa sa att den var i klass med hans Taycan och att EQE AMG var den enda bilen han tyckte var bättre.macky skrev: ↑20 mar 2024 13:03Var ett tag spekulant på P3 men la ned det pga alla förseningar och att jag kom fram till att jag inte ville ha en kinesisk bil. Det jag tycker P3 gör bättre än audi är materialval interiört. Mycket mer hårdplast i tyska elbilar, som att de kompenserar högre produktionskostnad för elbilen med att snåla in på material. Jämför man en vanlig Q8 med en Q8 e-tron så är det tydligt att elbilen är såmre. Q6 har sina snålområden också. P3 har fina material ända ned till golvet. Bättre benutrymme bak i P3 då det är en längre bil. Så tycke och smak ska nog avgöra i denna prisklass.
Nu körde han förvisso på isbana, men det låter ju ändå lovande.
Hörde för övrigt på ngt klipp att Audi och Porsche tydligen även utvecklar PPC tillsammans, premium platform combustion så mer samarbete att vänta.
Men P3 såg jag storleksmässigt mer som en konkurrent till EQE, Q8 mfl även om bagaget råkar vara nedprioriterat.
Re: Polestar 3
Vet inte sanningen men Porsche verkar noggranna med att påpeka att det mesta inte delas med Audi av det som har med köregenskaper att göra, såsom hjulupphängning, bromsar m.m.macky skrev: ↑20 mar 2024 16:18Såg det. Audi får ju också rätt bra lyft iom att de samutvecklar plattformen. Så Q6 blir nog väldigt lik Macan EV körmässigt, dvs rimligen fin att köra jmf ex Q8. Ingen bakaxelstyrning på audin dock. Likt GT vs Taycan, små skillnader där. Lite bättre komfort i Audin och lite sportigare chassi/styrning i Porschen.Force-Walker skrev: ↑20 mar 2024 13:33P3 har Torque vectoring och skall tydligen vara grym att köra, Kris Rifa sa att den var i klass med hans Taycan och att EQE AMG var den enda bilen han tyckte var bättre.macky skrev: ↑20 mar 2024 13:03Var ett tag spekulant på P3 men la ned det pga alla förseningar och att jag kom fram till att jag inte ville ha en kinesisk bil. Det jag tycker P3 gör bättre än audi är materialval interiört. Mycket mer hårdplast i tyska elbilar, som att de kompenserar högre produktionskostnad för elbilen med att snåla in på material. Jämför man en vanlig Q8 med en Q8 e-tron så är det tydligt att elbilen är såmre. Q6 har sina snålområden också. P3 har fina material ända ned till golvet. Bättre benutrymme bak i P3 då det är en längre bil. Så tycke och smak ska nog avgöra i denna prisklass.
Nu körde han förvisso på isbana, men det låter ju ändå lovande.
Hörde för övrigt på ngt klipp att Audi och Porsche tydligen även utvecklar PPC tillsammans, premium platform combustion så mer samarbete att vänta.
Men P3 såg jag storleksmässigt mer som en konkurrent till EQE, Q8 mfl även om bagaget råkar vara nedprioriterat.
Re: Polestar 3
De är så illa tvungna att påpeka sånt antar jag och jag har inte detaljkoll på Q6 vs Macan. På GT och Taycan pre FL är det endast aktiva krängningshämmare som finns som tillval på Porsche men inte audi. Sen kan man ju kalibrera chassit olika och det gör de nog desto mer. Men Porsches suvar har ju historiskt byggt på audigrejer som de kalibrerat och det lär vara samma nu.backe skrev: ↑20 mar 2024 19:25Vet inte sanningen men Porsche verkar noggranna med att påpeka att det mesta inte delas med Audi av det som har med köregenskaper att göra, såsom hjulupphängning, bromsar m.m.macky skrev: ↑20 mar 2024 16:18Såg det. Audi får ju också rätt bra lyft iom att de samutvecklar plattformen. Så Q6 blir nog väldigt lik Macan EV körmässigt, dvs rimligen fin att köra jmf ex Q8. Ingen bakaxelstyrning på audin dock. Likt GT vs Taycan, små skillnader där. Lite bättre komfort i Audin och lite sportigare chassi/styrning i Porschen.Force-Walker skrev: ↑20 mar 2024 13:33P3 har Torque vectoring och skall tydligen vara grym att köra, Kris Rifa sa att den var i klass med hans Taycan och att EQE AMG var den enda bilen han tyckte var bättre.macky skrev: ↑20 mar 2024 13:03Var ett tag spekulant på P3 men la ned det pga alla förseningar och att jag kom fram till att jag inte ville ha en kinesisk bil. Det jag tycker P3 gör bättre än audi är materialval interiört. Mycket mer hårdplast i tyska elbilar, som att de kompenserar högre produktionskostnad för elbilen med att snåla in på material. Jämför man en vanlig Q8 med en Q8 e-tron så är det tydligt att elbilen är såmre. Q6 har sina snålområden också. P3 har fina material ända ned till golvet. Bättre benutrymme bak i P3 då det är en längre bil. Så tycke och smak ska nog avgöra i denna prisklass.
Nu körde han förvisso på isbana, men det låter ju ändå lovande.
Hörde för övrigt på ngt klipp att Audi och Porsche tydligen även utvecklar PPC tillsammans, premium platform combustion så mer samarbete att vänta.
Men P3 såg jag storleksmässigt mer som en konkurrent till EQE, Q8 mfl även om bagaget råkar vara nedprioriterat.
Re: Polestar 3
Såg att Polestar 3 ska börja levereras om fyra månader. Är det någon på forumet som köpt en Polestar 3 eller 4?
Re: Polestar 3
jag har Polestar 3 i beställning och priliminär leverans augusti, men jag är mycket osäker på om jag ska ta ut den eller inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 3
tycker priset har blivit för saftigt för en bil från Polestar, samt det finns flera andra betydligt mer etablerade tillverkare som har liknande bilar. Sen är jag lite skeptisk när det börjar ryktas om finansiella problem för Polestar. Jag hade ju en Fisker en kort stund och är själaglad att jag hann returnera den innan skiten träffade fläkten.
Men bilen som sådan verkar fin, dock lite som med Fiskern, hade den varit 150k billigare och företaget hade varit stabilt, så hade det varit en no brainer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 3
Tror många tänker som du. Tycks inte vara något jätteintresse för de förkonfigurerade bilarna på hemsidan.HelectriC skrev: ↑11 apr 2024 12:03tycker priset har blivit för saftigt för en bil från Polestar, samt det finns flera andra betydligt mer etablerade tillverkare som har liknande bilar. Sen är jag lite skeptisk när det börjar ryktas om finansiella problem för Polestar. Jag hade ju en Fisker en kort stund och är själaglad att jag hann returnera den innan skiten träffade fläkten.
Men bilen som sådan verkar fin, dock lite som med Fiskern, hade den varit 150k billigare och företaget hade varit stabilt, så hade det varit en no brainer.
-
- elbilist
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 07 mar 2022 08:56
Re: Polestar 3
ChristofferG skrev: ↑11 apr 2024 12:14Var såg du detta? Har de helt övergett leveranser i Q2 alltså.
[/quo
Såg det stod leverans tidigt augusti för några bilar på hemsidan, men det kanske kommer kundbilar innan dess.
Re: Polestar 3
Intressant, när jag loggar in på polestarkontot, står det leverans augusti. Men nu fick jag precis ett mail att bilen blivit färdigproducerad och har kört ut från fabriken. Känns ju märkligt att det ska ta över 4mån att få den till Europa
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 3
Jag har också en P3 på beställning, vad har du för spec på din? Min kommer enlist appen i Sept, dock ingen info om producerad än.
Re: Polestar 3
Har PS4 beställd men ingen aning om det blir köp. Ska kika på den live om två veckor.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 3
De skall väl ”bara ” fixa mjukvaran
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Polestar 3
Känns som det är många som är avvaktande till köp av Polestar.
Kanske blir de också tvungna till en "clearance sale" ala Fisker.
Kanske blir de också tvungna till en "clearance sale" ala Fisker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.