Här är lite forskning på det.
Ventilationseffekten är ungefär 1kW vid 100km/h, för vad vi får anta vara en genomsnittslig bil.
Rullmotståndet, 4kW-ish vid 100km/h
Luftmotståndet= 7kW.
Man lyckades minska luftmotstånd för hjulet samt ventilationsmotståndet för hjulet ungefär 7%.
Det finns specat att man lyckades minska ventilationsmotståndet med hela 20% vid 100km/h, men eftersom 20% av 1kW bara blir 200W, eller 2Wh/km i 100km/h så blir det inte jättemycket.
https://publications.lib.chalmers.se/re ... 176302.pdf
Det låter lite mycket att minska hela bilens luftmotstånd med 10% (9,9 låter ungefär lika mycket
)
Om vi skulle minska totala luftmotståndet med 10% så skulle vi minska förbrukningen med 0.6kW, dvs 6Wh per km i 100km/h.
Har vi E-däck som ligger lägst i sitt område(precis över C då D inte finns, så drar de 9.1 x 9.81 x 2 x 1000/3600=49.6Wh/km
Om vi skaffar väldigt lättrullande A-däck, tex E-Primacy som testats till 5.6kg/ton så drar de 5.6 x 9.81 x 2 x1000/3600= 30,5Wh/km.
Skillnaden blir nästan 20Wh/km.
Man ska såklart inte bara gå på en boll, det är ju totalen som räknas och då gäller det att spara in alla Watt-timmar som finns att spara. Men den stora skillnaden kommer vara hjulen, inte fälgen.