Körkomfort Model Y vs 3
Moderator: Redaktion
Körkomfort Model Y vs 3
Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Tesla MY -24
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 12 nov 2022 21:28
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Jag upplever lite samma sak med min MY LR 24 – speciellt efter jag bytte till sommardäck. Upplever att den drar snett över ojämnheter och att man då behöver parera. Sedan känns den väldigt nervös i motorvägsfart. Tycker den också var nervös vid halt väglag i vintras.weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Jag funderar på om jag ska testa att lämna in den för en hjulinställning.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Kolla först om däcken ser onormalt slitna. Då kan en hjulinställning varavbwfogad.Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 00:55Jag upplever lite samma sak med min MY LR 24 – speciellt efter jag bytte till sommardäck. Upplever att den drar snett över ojämnheter och att man då behöver parera. Sedan känns den väldigt nervös i motorvägsfart. Tycker den också var nervös vid halt väglag i vintras.weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Jag funderar på om jag ska testa att lämna in den för en hjulinställning.
Model 3 LR -21
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Jag noterade i år att min Model 3- 20, blev väldigt spårkänslig när jag satte på sommardäcken. Sitter lite på halvspänn på motorvägen så att bilen inte skall fara av vägen. Antar att jag vänjer mig efter ett tag, då det är fjärde sommaren med samma bil och däck och tryck. SoV båda 18”.
Som jämförelse var Passaten jag hade innan nästan självkörande, då den följde spåren så man knappt behövde styra.
Som jämförelse var Passaten jag hade innan nästan självkörande, då den följde spåren så man knappt behövde styra.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 153
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Jag tycker precis tvärtom. Komfort blir vinglig IOM att styrningen blir för lätt. Kör alltid med sport.Justin Time skrev: ↑09 maj 2024 00:29Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Tesla MYLR -23
Re: Körkomfort Model Y vs 3
MIn reaktion när jag körde min MYP -23 första gången var att den är sjukt spårstabil, mer så än mina tidigare Audi Quattro. Fast MYP:en då med 21" och lakritstejp på.
Så, om bilen drar lär den vara felinställd.
Så, om bilen drar lär den vara felinställd.
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Jag har precis också bytt från en Model 3 LR 2021 till en Model Y Rwd 2022 och håller med om att den inte är lika kursstabil och därför inte lika avslappnande att köra. Till och med vår BYD Atto 3 är mer kursstabil (även om jag föredrar Teslan i allt annat väsentligt).
Jag tror det har med de bredare däcken att göra, samt att den är högre med annorlunda fjädring. Men oavsett så är det synd!
Jag tror det har med de bredare däcken att göra, samt att den är högre med annorlunda fjädring. Men oavsett så är det synd!
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Håller med! Men jag upplever stor skillnad mellan vinterdäcken och sommardäcken (båda 19 tum). Med vinterdäcken körde jag oftast på komfort men med sommardäcken blev det väldigt vingligt så jag har bytt till normal. Sport tycker jag blir för hård vid stadskörning, men bilen blir mest stabil i det läget.Oscar11 skrev: ↑09 maj 2024 06:46Jag tycker precis tvärtom. Komfort blir vinglig IOM att styrningen blir för lätt. Kör alltid med sport.Justin Time skrev: ↑09 maj 2024 00:29Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Bilen är helt ny – känns som att det kommer ta ett tag att se om de blir ojämnt slitna. Det kan väl inte skada att testa att göra en hjulinställning och se om väghållningen blir bättre.Electron skrev: ↑09 maj 2024 05:46Kolla först om däcken ser onormalt slitna. Då kan en hjulinställning varavbwfogad.Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 00:55Jag upplever lite samma sak med min MY LR 24 – speciellt efter jag bytte till sommardäck. Upplever att den drar snett över ojämnheter och att man då behöver parera. Sedan känns den väldigt nervös i motorvägsfart. Tycker den också var nervös vid halt väglag i vintras.weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Jag funderar på om jag ska testa att lämna in den för en hjulinställning.
Någon som gjort en hjulinställning på sin i Sundsvallsområdet som kan tipsa om bra firma?
- jimpakongo
- Teslaägare
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 18 jul 2023 10:29
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Jag håller med här. Man sitter och parerar smått hela tiden känns det som. Väldigt spårkänslig, Hankook som sitter på gör ju inte saken bättre. Gjorde en 4-hjulsinställning förra sommaren och det vart ej bättre. En aningens kanske. Men det är hur bilen är byggd tillsammans med Hankook.
Sen kommer piper det om varning för körfältsbyte eller vad det står… helt klart frustrerande.
Om det inte blir bättre på typ -25 årsmodell då jag ska byta igen så kommer jag inte köpa tesla igen.
Sen kommer piper det om varning för körfältsbyte eller vad det står… helt klart frustrerande.
Om det inte blir bättre på typ -25 årsmodell då jag ska byta igen så kommer jag inte köpa tesla igen.
MY Long Range -23
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Tesla slarvar när de bygger bilarna. Hjulinställningen blir ofta fel och måna bilar nöter sönder däcken.Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 08:02Bilen är helt ny – känns som att det kommer ta ett tag att se om de blir ojämnt slitna. Det kan väl inte skada att testa att göra en hjulinställning och se om väghållningen blir bättre.Electron skrev: ↑09 maj 2024 05:46Kolla först om däcken ser onormalt slitna. Då kan en hjulinställning varavbwfogad.Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 00:55Jag upplever lite samma sak med min MY LR 24 – speciellt efter jag bytte till sommardäck. Upplever att den drar snett över ojämnheter och att man då behöver parera. Sedan känns den väldigt nervös i motorvägsfart. Tycker den också var nervös vid halt väglag i vintras.weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Jag funderar på om jag ska testa att lämna in den för en hjulinställning.
Någon som gjort en hjulinställning på sin i Sundsvallsområdet som kan tipsa om bra firma?
En hjulinställning är att rekommendera.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Justin Time skrev: ↑09 maj 2024 00:29Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Det skulle förvåna mig väldigt om den inställningen ändrade känsligheten på styrningen.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Oscar11 skrev: ↑09 maj 2024 06:46Jag tycker precis tvärtom. Komfort blir vinglig IOM att styrningen blir för lätt. Kör alltid med sport.Justin Time skrev: ↑09 maj 2024 00:29Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Det är lättare att utföra mjuka rörelser om inte motståndet är för stort.
När jag gick kurs i bankörning på Mantorp Park så sa instruktören att vi absolut inte skulle ha läge "sport" på bilarna (BMW M4) då det blev mycket svårare att vara mjuk på gasen och styrningen. Fästet när man kör på bana är ju begränsat. Plötsliga gaspådrag lite för snabbt ut ur en kurva eller liknande blir lätt ett kast och sen kanske man sitter där i räcket om man inte är erfaren och duktig.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Jag har provkört Model Y Performance några ggr och intr upplevt nåt sådär dramatiskt. Den går stadigt ändå skulle jag säga och då är motorvägen förbi Uppsala inte den bästa direkt. Men LR kanske är sämre?weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Däremot tycker jag att styrningen rent generellt är för nervös och direkt för en bruksbil.
Min Model S däremot ligger helt annorlunda på vägen. Klippstabil. Det här är en av flera anledningar till att jag inte velat byta till Model Y.
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Gissar att jag är inne på Verdis spår här...Verdi_ skrev: ↑09 maj 2024 09:14Det skulle förvåna mig väldigt om den inställningen ändrade känsligheten på styrningen.Justin Time skrev: ↑09 maj 2024 00:29Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Har bara testat det här på en 2019 Model 3 AWD LR. Men på den så tyckte jag att den här styrningsinställningen bara ändrade hur trögt det blev att vrida på ratten.
Har dock inte testat en MY LR -24 eller någon annan MY heller för den delen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Om bilen är spårkänslig skulle jag rekommendera att testa att fylla på mer luft i däcken (0,3-0,5 bar extra).
Har hjälpt på flera bilar för mig tidigare som varit spårkänsliga.
Har hjälpt på flera bilar för mig tidigare som varit spårkänsliga.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Håller med, både om att direkt styrning inte behöver vara en fördel. Personligen gillar jag skarpt den direkta styrningen på Model 3, men det är delvis en smaksak. Dock har jag inte upplevt några som helst stabilitetsproblem under snart fyra år med bilen.SwedishAdvocate skrev: ↑09 maj 2024 09:45Gissar att jag är inne på Verdis spår här...Verdi_ skrev: ↑09 maj 2024 09:14Det skulle förvåna mig väldigt om den inställningen ändrade känsligheten på styrningen.Justin Time skrev: ↑09 maj 2024 00:29Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Har bara testat det här på en 2019 Model 3 AWD LR. Men på den så tyckte jag att den här styrningsinställningen bara ändrade hur trögt det blev att vrida på ratten.
Har dock inte testat en MY LR -24 eller någon annan MY heller för den delen.
Att ändra inställning från Normal till Sport i styrningen påverkar inte snabbheten, utan motståndet i ratten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Jag lämnade in min 3:a till mekonomen i Birsta. Dom kan teslor och hjulinställningen på min blev riktigt bra, så nu styr man avslappnat igen efter att den kändes osäker i styrningen innan.Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 08:02Bilen är helt ny – känns som att det kommer ta ett tag att se om de blir ojämnt slitna. Det kan väl inte skada att testa att göra en hjulinställning och se om väghållningen blir bättre.Electron skrev: ↑09 maj 2024 05:46Kolla först om däcken ser onormalt slitna. Då kan en hjulinställning varavbwfogad.Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 00:55Jag upplever lite samma sak med min MY LR 24 – speciellt efter jag bytte till sommardäck. Upplever att den drar snett över ojämnheter och att man då behöver parera. Sedan känns den väldigt nervös i motorvägsfart. Tycker den också var nervös vid halt väglag i vintras.weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Jag funderar på om jag ska testa att lämna in den för en hjulinställning.
Någon som gjort en hjulinställning på sin i Sundsvallsområdet som kan tipsa om bra firma?
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Ofan. Bokade SC Segeltorp på chans, så håller tummarna att det bara är det.Jojje167 skrev: ↑09 maj 2024 14:01Jag lämnade in min 3:a till mekonomen i Birsta. Dom kan teslor och hjulinställningen på min blev riktigt bra, så nu styr man avslappnat igen efter att den kändes osäker i styrningen innan.Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 08:02Bilen är helt ny – känns som att det kommer ta ett tag att se om de blir ojämnt slitna. Det kan väl inte skada att testa att göra en hjulinställning och se om väghållningen blir bättre.Electron skrev: ↑09 maj 2024 05:46Kolla först om däcken ser onormalt slitna. Då kan en hjulinställning varavbwfogad.Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 00:55Jag upplever lite samma sak med min MY LR 24 – speciellt efter jag bytte till sommardäck. Upplever att den drar snett över ojämnheter och att man då behöver parera. Sedan känns den väldigt nervös i motorvägsfart. Tycker den också var nervös vid halt väglag i vintras.weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Jag funderar på om jag ska testa att lämna in den för en hjulinställning.
Någon som gjort en hjulinställning på sin i Sundsvallsområdet som kan tipsa om bra firma?
Tesla MY -24