Nej, 20x9 ( e-primacy 245/40-20)
Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Moderator: Redaktion
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Körde till stan och hämtade pizza, 9km t.o.r 4km 60km/h totalt + inne i stan.
Och en vända samma väg genom stan där det är 70-80km/h bortom stan, totalt 21km t.o.r, samt ett par korta körningar på 1km styck ”där borta”.
Så mest stad + stads ytterrområden. Men samma resor brukar dra betydligt mer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Körde en testrunda t.o.r på landsväg med AP på 100 km/h. Bara under 100 en kort stund vid väldning i en rondell.
Snitttemp ca 15 grader, och ingen trafik som varken hindrade eller hjälpte förbrukningen.
Det var lite medvind åt ena hållet och motvind tebaxx, så aningen högre förbrukning än i nollvind.
Hamnar sannolikt på ca 170 Wh/km i 100 konstant i +20C och ingen vind.
Snitttemp ca 15 grader, och ingen trafik som varken hindrade eller hjälpte förbrukningen.
Det var lite medvind åt ena hållet och motvind tebaxx, så aningen högre förbrukning än i nollvind.
Hamnar sannolikt på ca 170 Wh/km i 100 konstant i +20C och ingen vind.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 177
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Så hög förbrukning hade jag inte en gång under SECC 2023 med en 9 år gammal bil....AAKEE skrev: ↑12 maj 2024 19:03Körde en testrunda t.o.r på landsväg med AP på 100 km/h. Bara under 100 en kort stund vid väldning i en rondell.
Snitttemp ca 15 grader, och ingen trafik som varken hindrade eller hjälpte förbrukningen.
Det var lite medvind åt ena hållet och motvind tebaxx, så aningen högre förbrukning än i nollvind.
Hamnar sannolikt på ca 170 Wh/km i 100 konstant i +20C och ingen vind.
IMG_8826.jpeg
Trodde du skulle ligga lägre faktiskt så börjar bli dags för dig att vara med istället för sitta och räkna massor
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Jobbar de dagarna, annars hade jag ställt upp såklart (det går ioffsg byta men det schemat jag fick är så bra att det inte är värt det )Robin_j skrev: ↑12 maj 2024 19:21Så hög förbrukning hade jag inte en gång under SECC 2023 med en 9 år gammal bil....AAKEE skrev: ↑12 maj 2024 19:03Körde en testrunda t.o.r på landsväg med AP på 100 km/h. Bara under 100 en kort stund vid väldning i en rondell.
Snitttemp ca 15 grader, och ingen trafik som varken hindrade eller hjälpte förbrukningen.
Det var lite medvind åt ena hållet och motvind tebaxx, så aningen högre förbrukning än i nollvind.
Hamnar sannolikt på ca 170 Wh/km i 100 konstant i +20C och ingen vind.
IMG_8826.jpeg
Trodde du skulle ligga lägre faktiskt så börjar bli dags för dig att vara med istället för sitta och räkna massor
Total förbrukning på den körningen, från hem till hem 162Wh/km, rätt nöjd = Tom något under WLTP-förbeukningen trots 100km/h hela tiden (utom till/från RV97).
174 Wh/km är alltså med förlust av motvind på halva sträckan samt inte speciellt varmt ute.
Skulle tro jag legat närmare 200Wh/km med 21” i det här vädret, i vart fall inte en milliwatt under 190Wh/km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Jag kör som sagt med nya F1 Eagle 18" nu (tidigare pilot sport 4 under de två senaste tävlingarna).
Körde 78km på E4 hem från Höga kusten till Sundsvall och fick 149 Wh/km. En ganska kuperad sträcka som inte är optimal för att få låg förbrukning. Kör även utan aerokåpor som annars sänker förbrukningen med ytterligare 8-10 Wh/km. De åker dock på lagom till den 8 juli.
Råkade dock ut för ett haveri för ett par dagar sedan då kompressorn till värmepumpen tackade för sig. Den höll ändå i 3 vintrar och nästan 11.000 mil, men ska få en ny inom ett par veckor så slipper man åka bastu i sommar.
Körde 78km på E4 hem från Höga kusten till Sundsvall och fick 149 Wh/km. En ganska kuperad sträcka som inte är optimal för att få låg förbrukning. Kör även utan aerokåpor som annars sänker förbrukningen med ytterligare 8-10 Wh/km. De åker dock på lagom till den 8 juli.
Råkade dock ut för ett haveri för ett par dagar sedan då kompressorn till värmepumpen tackade för sig. Den höll ändå i 3 vintrar och nästan 11.000 mil, men ska få en ny inom ett par veckor så slipper man åka bastu i sommar.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Aerokåpor minskar förbrukningen ~ 3-4 % så 5-6Wh/km i 100km/h.
Både Teslas egna siffror säger det (om jag inte minns fel) och oberoende tester.
I högre fart blir det mer, såklart.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Jag körde E4 söderut från Uppsala i går. Satte farthållaren på 123 km/h (120 km/h verklig fart). Ingen vind, drygt 20 grader och gles trafik så det gick att köra på farthållaren hela vägen. Mycket låg förbrukning med aerokåpor och Hankook Ion Evo.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
3an är svårslagen. Men att åka söderut är ju alltid nedförsbacke, bara att titta på på jordgloben i skolan
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 911
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Ja, det där är ju sanslöst bra.
Ytterst tveksamt om jag klarat mig under 200 Wh/km under samma förutsättningar (MYP med original 21").
Noterar dock att det är dåligt med A-klassade däck om jag ska rulla vidare på 21orna, 20" om man går på 255/45 i stället för 255/40 (Teslas val) så får man väldigt många alternativ på däck med A-klass på rullmotstånd och bra lastindex (105).
Tesla Model Y Performance
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Så känns det faktiskt, men enligt wikipedia ligger Uppsala 15 meter över havet och Märsta 19 meter över havet (bilden togs mellan Märsta och Upplands-Väsby). I och för sig är större delen av Uppland tämligen platt, så några stora höjdskillnader bör man inte förvänta sig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Ja, det är så bra att jag själv är förvånad. Nog för att bilen brukar vara strömsnål, men det där är ovanligt bra.Arctic Drifter skrev: ↑13 maj 2024 09:10Ja, det där är ju sanslöst bra.
Ytterst tveksamt om jag klarat mig under 200 Wh/km under samma förutsättningar (MYP med original 21").
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Snyggt! Jag fick snarlik förbrukning under SECC 2022 på 120-sträckan innan Jönköping när vi körde norrut. Det är du som ligger framför så minns du vad du hade för förbrukning då?
Enligt protokollet så hade jag 142Wh/km vid första laddstoppet i Linköping, men i 120 km/h så låg jag på 152Wh/km.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Går du från 40- till 45-profil ökar diametern 25.5 mm på hjulet och bilen blir 12 mm högre.Arctic Drifter skrev: ↑13 maj 2024 09:10Ja, det där är ju sanslöst bra.
Ytterst tveksamt om jag klarat mig under 200 Wh/km under samma förutsättningar (MYP med original 21").
Noterar dock att det är dåligt med A-klassade däck om jag ska rulla vidare på 21orna, 20" om man går på 255/45 i stället för 255/40 (Teslas val) så får man väldigt många alternativ på däck med A-klass på rullmotstånd och bra lastindex (105).
Att höja bilen ökar luftmotståndet mätbart. Troligen vinner du på det om du byter till lättrullande hjul, men en bit av vinsten äta upp av att luftmotståndet ökar.
Jag hade inte gått den vägen i ett effektivitetshänseende. Ska man ändå byta och [extrem effektivitet] inte står skrivet under ögonlocken så fungerar det säkert bra.
Från ett ”mitten” C-klassat däck till e-primacy skiljer det ~ 2.6kg/ton rullmotstånd.
Det blir översatt 14 Wh/km på en 2 tons bil.
Går du från ett däck som är lågt i C till ett som precis klarar A-kravet sparar du ~ 7 Wh/km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Jag minns att jag hade 142 Wh/km i total förbrukning från Ystad fram till den punkten där 120 km/h begränsningen upphörde strax söder om Jönköping. Visserligen inkluderar det den långsamma sträckan Ystad – Markaryd, men å andra sidan är det netto uppförsbacke från Ystad till Jönköping.Jojje167 skrev: ↑13 maj 2024 10:12Snyggt! Jag fick snarlik förbrukning under SECC 2022 på 120-sträckan innan Jönköping när vi körde norrut. Det är du som ligger framför så minns du vad du hade för förbrukning då?
Enligt protokollet så hade jag 142Wh/km vid första laddstoppet i Linköping, men i 120 km/h så låg jag på 152Wh/km.
20220730_155152.jpg
Efter Jönköping steg min förbrukning, eftersom jag först satt i kön och sedan körde ganska vilt på småvägarna öster om E4, med mycket gas och broms i samband med omkörningar och slutligen förvärmde batteriet inför SuC Mantorp. Därför landade min totalförbrukning fram till Mantorp på 149 Wh/km.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Lämnade Boden 0530, ca 5C och körde till Gällivare, runt 8C huvuddelen av sträckan.
Körde ibland aningen plus på tillåtet (mest 100-väg) för att matcha en tid att vara framme.
180Wh/km, inklusive +300höjdmeter ( =8Wh/km extra lägesenergi).
Hemresa mest på autopilot, exakt laglig fart förutom ~6-8 försiktiga omkörningar.
Annan väg hem, mest 100 men några mil 110km/h och lite 80/90 också.
155Wh/km på hemvägen (dock fick jag igen 8Wh/km), och totalt 169Wh/km.
Total ”räckvidd” ca 580km, eller väldigt nära WLTP (600km)
Hemresan 20 mil i cirka 20C samt ~ 5 mil i ~ 13-14C. Ps. Funderar man på totala tiden så stod jag ~ 15 min och väntade på en lotsbil vid ett vägarbete.
Körde ibland aningen plus på tillåtet (mest 100-väg) för att matcha en tid att vara framme.
180Wh/km, inklusive +300höjdmeter ( =8Wh/km extra lägesenergi).
Hemresa mest på autopilot, exakt laglig fart förutom ~6-8 försiktiga omkörningar.
Annan väg hem, mest 100 men några mil 110km/h och lite 80/90 också.
155Wh/km på hemvägen (dock fick jag igen 8Wh/km), och totalt 169Wh/km.
Total ”räckvidd” ca 580km, eller väldigt nära WLTP (600km)
Hemresan 20 mil i cirka 20C samt ~ 5 mil i ~ 13-14C. Ps. Funderar man på totala tiden så stod jag ~ 15 min och väntade på en lotsbil vid ett vägarbete.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5