Köra 80 mil utan att stanna

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Verdi_ »

Dricker ni inte kaffe?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av mikebike »

Verdi_ skrev: 13 maj 2024 20:50
Dricker ni inte kaffe?
Nej. Inte öl heller. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av TiborBlomhall »

Screenshot_20240513-215249.png
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Niklas Z »

Verdi_ skrev: 13 maj 2024 20:50
Dricker ni inte kaffe?
Nix. Håller mig till te, men jag dricker inga nämnvärda mängder av det när jag kör bil. I vilket fall så brukar jag tycka det är rätt trevligt att stanna och äta något efter cirka fyra timmar, så det är sällsynt att jag kör längre än så.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Phats0
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Phats0 »

Körde Stockholm-Luleå i somras och tog 12 timmar med fem stopp, var inte ett dugg trött och var utvilad dagen efter och kunde köra till Karesuando med lite omvägar till Finland.
När vi var på Rock Am Ring i Tyskland 2007, fick jag köra 10 timmar med ett stopp och dagen efter var jag trött.
Pauser gör susen även man blir till åren.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4958
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av chaffis75 »

Ja här var de mycket fokus på att kissa men som redan nämnts, kissa tar inte så lång tid, ja man kan ju ibland som man stanna vind vägkanten och ha ett stopp som är kortare än en minut.

Jag tycker de är mer ärligt att se de som att de tar några minuter mer att köra med elbil långa sträckor, men de behöver ju inte vara fel. Eftersom man får påtvingade pauser regelbundet så tror jag tex trafiksäkerheten ökar och att man inte är lika trött när man kommer fram.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Verdi_ »

chaffis75 skrev: 14 maj 2024 06:54
Ja här var de mycket fokus på att kissa men som redan nämnts, kissa tar inte så lång tid, ja man kan ju ibland som man stanna vind vägkanten och ha ett stopp som är kortare än en minut.

Jag tycker de är mer ärligt att se de som att de tar några minuter mer att köra med elbil långa sträckor, men de behöver ju inte vara fel. Eftersom man får påtvingade pauser regelbundet så tror jag tex trafiksäkerheten ökar och att man inte är lika trött när man kommer fram.

Nej alltså jag är bara fascinerad över att man kan hålla sig så länge. Att stanna och kissa är i sig inget tillfälle att ladda.

Däremot kan man ju passa på när man laddar. Särskilt nere i Europa är det ju inte bara att stanna vid vägkanten längs motorvägen.

Jag ser körpassen som uthållighet snarare än sprint Håller man sig fräsch i huvud och rygg så orkar man längre helt enkelt. Elbilar tvingar en till det men det är ju i sig ingen fördel. Det är en svaghet i grunden förstås.

Tycker nästan synd om alla som har så bråttom. Det hade jag nog också haft men laddstoppen gör något mentalt med en.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Fredrik j »

När vi kör långt brukar vi byta förare efter ungefär två timmar. Ofta i samband med en bensträckare på rastplats.
Piggelin
Inlägg: 659
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Piggelin »

När jag var lite yngre åkte jag och några polare non stop Stockholm - Paris. Tre som kunde köra, roterade med några timmars mellanrum, stannade som mest 5 min och tankade och kissa. Var inga problem, sparade många timmar jämfört med om man hade kört elbil. Var väl typ 190-200 mil om jag inte minns fel och tog runt 20-21 timmar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4958
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av chaffis75 »

Verdi_ skrev: 14 maj 2024 07:08
chaffis75 skrev: 14 maj 2024 06:54
Ja här var de mycket fokus på att kissa men som redan nämnts, kissa tar inte så lång tid, ja man kan ju ibland som man stanna vind vägkanten och ha ett stopp som är kortare än en minut.

Jag tycker de är mer ärligt att se de som att de tar några minuter mer att köra med elbil långa sträckor, men de behöver ju inte vara fel. Eftersom man får påtvingade pauser regelbundet så tror jag tex trafiksäkerheten ökar och att man inte är lika trött när man kommer fram.

Nej alltså jag är bara fascinerad över att man kan hålla sig så länge. Att stanna och kissa är i sig inget tillfälle att ladda.

Däremot kan man ju passa på när man laddar. Särskilt nere i Europa är det ju inte bara att stanna vid vägkanten längs motorvägen.

Jag ser körpassen som uthållighet snarare än sprint Håller man sig fräsch i huvud och rygg så orkar man längre helt enkelt. Elbilar tvingar en till det men det är ju i sig ingen fördel. Det är en svaghet i grunden förstås.

Tycker nästan synd om alla som har så bråttom. Det hade jag nog också haft men laddstoppen gör något mentalt med en.
Jo men vi håller nog med varandra i stora drag åtminstone. Och ja självklart är förutsättningarna olika beroende på vilken väg du befinner dig på, ja motorväg inte svårare oavsett om de är Sverige eller Tyskland. Men landsväg går de ofta bra både i Sverige och Tyskland.

Är man två i bilen så kan man ju dock byta förare. Men som sagt, ser de inte som ett problem.

De som fick kan bli problem är laddkö, men även de är ovanligt om man är lite flexibel med vilken laddare/laddnätverk man måste använda.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Verdi_ »

Piggelin skrev: 14 maj 2024 07:17
När jag var lite yngre åkte jag och några polare non stop Stockholm - Paris. Tre som kunde köra, roterade med några timmars mellanrum, stannade som mest 5 min och tankade och kissa. Var inga problem, sparade många timmar jämfört med om man hade kört elbil. Var väl typ 190-200 mil om jag inte minns fel och tog runt 20-21 timmar.

Och om det tagit 2 dagar istället, hade det gjort något? Stannat på nåt roligt B&B i Tyskland/Holland/Belgien och tagit nån öl med lokalbefolkningen?

Men ni kanske verkligen hade superbråttom?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Verdi_ »

Fredrik j skrev: 14 maj 2024 07:17
När vi kör långt brukar vi byta förare efter ungefär två timmar. Ofta i samband med en bensträckare på rastplats.

Jag kör alltid själv. Min fru ville aldrig och jag skulle aldrig klara av att sitta bredvid.

Jag har kört Alkmaar-Uppsala (165 mil) med dieselbil, Innsbruck - Åhus (151 mil) med bensinbil och Rust-Åhus (133 mil) med elbil. Alltid broarna, aldrig färja. Och alltid med hemlängtan.

Normalt håller vi oss till ca 100 mil om dagen dock. Men sista sträckan hem kan man sträcka ut lite på då man inte behöver jaga hotellincheckning och dessutom får sova längre dagen efter.
Piggelin
Inlägg: 659
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Piggelin »

Verdi_ skrev: 14 maj 2024 07:46
Och om det tagit 2 dagar istället, hade det gjort något? Stannat på nåt roligt B&B i Tyskland/Holland/Belgien och tagit nån öl med lokalbefolkningen?

Men ni kanske verkligen hade superbråttom?
Ja vi hade lite brådis ner. :) Men jag gillar generellt att köra på om man ska långt...
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Verdi_ »

Piggelin skrev: 14 maj 2024 07:58
Verdi_ skrev: 14 maj 2024 07:46
Och om det tagit 2 dagar istället, hade det gjort något? Stannat på nåt roligt B&B i Tyskland/Holland/Belgien och tagit nån öl med lokalbefolkningen?

Men ni kanske verkligen hade superbråttom?
Ja vi hade lite brådis ner. :) Men jag gillar generellt att köra på om man ska långt...
Självpåtagen brådska eller faktisk brådska? Har man faktisk brådska finns det flyg.

Gillar du det så pass mycket att du är villig att köra "traktor" resten av året?
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 911
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Arctic Drifter »

Det här är en vanesak. De jag känner som inte kan ha en elbil p.g.a. att man måste stanna är också de som aldrig åker långt trots diesel/bensinbil.

Vi har alltid bott så att vi har ~100 mil till närmaste släkten. Så vi har tidigt lärt kidsen att desto längre rast man tar desto längre tid tar det att komma fram. Så jag brukar fråga när vi inleder resan, hur vill ni ha det för den här trippen? Unisont svarar de alltid kör, vi vill komma fram.

Full respekt för att om man reser på ett annat sätt, där själva trippen är en del i resan så kan det se ut på andra sätt. Men vill man avverka 100 mil så ÄR det i vår familj relevant om det tar 9, 11, 13 eller 15 h.

Kisspauser kan dock vara korta, men vi är helt klart långsammare med elbil än vi är med fossilbil. Dels måste man hålla nere farten och sedan brukar vi behöva ladda ungefär 75 min (fördelat på 5 st laddstropp) på våra 100-milatripper, lägger man till ställtid på att lämna motorväg och komma ut igen så är vi nog uppe på 90 min. Med dieseln är 10 h i totaltid rimligt, med elbilen blir det 11,5 h cirka.

Personbästa med fossilbil är: 65 mil utan stopp, 100 mil med 5 min stopp
Personbästa med elbil är: 33 mil utan stopp, 100 mil med 90 min stopp :)
Tesla Model Y Performance
Piggelin
Inlägg: 659
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Piggelin »

Verdi_ skrev: 14 maj 2024 08:28
Självpåtagen brådska eller faktisk brådska? Har man faktisk brådska finns det flyg.

Gillar du det så pass mycket att du är villig att köra "traktor" resten av året?
Vi skulle vidare till Portugal via lite andra stopp och ville inte slöa semesterdagar på att ta oss ner på kontinenten. Var en golfroadtrip, Saab 9-5 kombi.:)
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av JoeMad »

Verdi_ skrev: 14 maj 2024 08:28
Piggelin skrev: 14 maj 2024 07:58
Verdi_ skrev: 14 maj 2024 07:46
Och om det tagit 2 dagar istället, hade det gjort något? Stannat på nåt roligt B&B i Tyskland/Holland/Belgien och tagit nån öl med lokalbefolkningen?

Men ni kanske verkligen hade superbråttom?
Ja vi hade lite brådis ner. :) Men jag gillar generellt att köra på om man ska långt...
Självpåtagen brådska eller faktisk brådska? Har man faktisk brådska finns det flyg.

Gillar du det så pass mycket att du är villig att köra "traktor" resten av året?

Självpåtagen brådska är huvudet på spiken. Den kommer jag använda.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Niklas Z »

Personligen tycker jag inte heller om att stanna annat än när jag själv vill det. Jag vill att laddning sker när jag ändå skulle stanna. Under påsken och vecka 14 tog jag en tur till Bayern och behövde bara göra ett laddstopp, dvs ett stopp som betingades av att bilen behövde ladda utan att det fanns något annat skäl att stanna. Orsaken till just detta laddstopp var att jag inte fick igång laddningen på färjan Helsingör–Helsingborg, vilket var enda gången jag inte fick laddning att fungera under resan, trots åtskilliga laddstopp på SuC, andra DC-laddare och många lokala AC-laddare. Jag fick därför stanna till en kort stund på SuC Markaryd.
De längsta dagsetapperna gjordes första och sista dagen. På vägen söderut (från Uppsala där jag bor) gjorde vi ett första stopp vid SuC Gränna, då vi ville gå på toa. Nästa stopp var SuC Markaryd, där vi åt lunch samtidigt som bilen fick tillräckligt med ström för att nå till Rostock, där vi tänkt övernatta.
På vägen hem sov vi sista natten strax söder om Puttgarden, medan bilen laddade vid en AC-stolpe. Vår plan var att ta ett lunchstopp i Jönköping. Dit skulle inte strömmen räcka riktigt, men genom att ladda på färjan skulle det inte vara något problem – om vi hade fått igång laddningen. Jag har dock råkat ut för värre problem i livet än att behöva stanna en kort stund i Markaryd och ladda.
Det som jag tycker är mer begränsande är att höjning av farten straffar sig med elbilen. Min Model 3 Long Range går så pass snålt att det går att köra långa motorvägsetapper, men vill man marscha t ex 140 km/h så sjunker räckvidden ganska mycket jämfört med t ex 120-125 km/h. Då blir det nödvändigt att lägga in stopp enbart för laddning.
Jag har ju gjort många resor som liknar den ovan beskrivna. Det har blivit sju utlandsresor med bilen från och med sommaren 2021. Erfarenheterna är liknande från alla dessa. Numera är laddinfrastrukturen i t ex Tyskland så utbyggd att det är mycket enkelt att hitta laddning då det önskas.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 288
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av MY_piraya »

Niklas Z skrev: 14 maj 2024 09:49
Det som jag tycker är mer begränsande är att höjning av farten straffar sig med elbilen. Min Model 3 Long Range går så pass snålt att det går att köra långa motorvägsetapper, men vill man marscha t ex 140 km/h så sjunker räckvidden ganska mycket jämfört med t ex 120-125 km/h. Då blir det nödvändigt att lägga in stopp enbart för laddning.
Just detta hade jag som oro, men nuförtiden iom. familj som behöver röra på sig efter någon timme i bilen så är detta nästan något positivt då batteriet har en lägre SoC när man stannar och laddar :D
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Niklas Z »

MY_piraya skrev: 14 maj 2024 10:13
Niklas Z skrev: 14 maj 2024 09:49
Det som jag tycker är mer begränsande är att höjning av farten straffar sig med elbilen. Min Model 3 Long Range går så pass snålt att det går att köra långa motorvägsetapper, men vill man marscha t ex 140 km/h så sjunker räckvidden ganska mycket jämfört med t ex 120-125 km/h. Då blir det nödvändigt att lägga in stopp enbart för laddning.
Just detta hade jag som oro, men nuförtiden iom. familj som behöver röra på sig efter någon timme i bilen så är detta nästan något positivt då batteriet har en lägre SoC när man stannar och laddar :D
Beror lite på vad man har för familj. Jag har inga små barn (yngsta familjemedlemmen är 22 år). Kan tänka mig att det påverkar hur lång tid man vill sitta i bilen utan avbrott.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av mikebike »

Det som är begränsande är att måste göra dubbla stopp när man åker långt med elbil. Dels för att äta, dels för att ladda.

Nej, vi äter inte hos de stora kedjorna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av SIR N »

Remuz skrev: 13 maj 2024 14:05
Innan jag skaffade barn körde jag Stockholm Göteborg 45mil utan paus med diesel på runt 4.5h. Nu kör jag samma sträcka med två laddstopp, tar 5-5.5h nu.

Skulle det funnits laddare av SuC-kaliber på varje rastplats där barnen ska kissa så räknar jag med att elbil tar Max 15min extra, tyvärr är det inte så, så 0.5-1h längre resa
Kollade med ABRP med en Model 3 LR. Stockholm - Göteborg. Starta med 100%, ladda 5 minuter (16%) i Gränna, ankommer med 6%. Ska ta 6:09. Sen beror det naturligtvis var i Stockholm man börjar och vart man ska i Göteborg. Är det gynnsamma förhållanden och rätt sida om städerna kanske det till och med går utan laddstopp.
Model 3 SR+ | Model 3 LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av mikebike »

SIR N skrev: 14 maj 2024 10:49
Remuz skrev: 13 maj 2024 14:05
Innan jag skaffade barn körde jag Stockholm Göteborg 45mil utan paus med diesel på runt 4.5h. Nu kör jag samma sträcka med två laddstopp, tar 5-5.5h nu.

Skulle det funnits laddare av SuC-kaliber på varje rastplats där barnen ska kissa så räknar jag med att elbil tar Max 15min extra, tyvärr är det inte så, så 0.5-1h längre resa
Kollade med ABRP med en Model 3 LR. Stockholm - Göteborg. Starta med 100%, ladda 5 minuter (16%) i Gränna, ankommer med 6%. Ska ta 6:09. Sen beror det naturligtvis var i Stockholm man börjar och vart man ska i Göteborg. Är det gynnsamma förhållanden kanske det till och med går utan laddstopp.
Samt att det beror på hur mycket laddning man har när man åker och hur mycket man behöver ha kvar när man kommer fram.
Jag måste i regel ladda två gånger eftersom jag inte kan ladda vare sig hemma eller vid destinationen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev: 14 maj 2024 10:43
Det som är begränsande är att måste göra dubbla stopp när man åker långt med elbil. Dels för att äta, dels för att ladda.

Nej, vi äter inte hos de stora kedjorna.
Jag kan äta på Rasta, Dinners eller t o m Donken, men föredrar helt klart att äta på bättre ställen. Det betyder oftast att åka in i någon stad. Därför tycker jag att t ex centralt placerade 50 kW laddare är utmärkta. Söder om Östersjön är det ofta lättare att hitta DC-laddare inne i städer än i Sverige. Men under dagar som rena transportdagar gör det mig inte så mycket att äta på tråkiga ställen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av taliz »

Föredrar att köra på natten när jag kör långt, då kan man hålla betydligt högre tempo och klara dessa distanser på betydligt kortare tid.
Då behöver man inte nödvändigtvis stanna, det är faktiskt inte alls kul att tvingas gå ur bilen när det är kallt och mörkt.
Har kört Malmö-Sthlm(60+ mil) och Sthlm-Norra Öland(~50 mil) utan stopp ett flertal ggr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar