Köra 80 mil utan att stanna

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 14 maj 2024 10:54
mikebike skrev: 14 maj 2024 10:43
Det som är begränsande är att måste göra dubbla stopp när man åker långt med elbil. Dels för att äta, dels för att ladda.

Nej, vi äter inte hos de stora kedjorna.
Jag kan äta på Rasta, Dinners eller t o m Donken, men föredrar helt klart att äta på bättre ställen. Det betyder oftast att åka in i någon stad. Därför tycker jag att t ex centralt placerade 50 kW laddare är utmärkta. Söder om Östersjön är det ofta lättare att hitta DC-laddare inne i städer än i Sverige. Men under dagar som rena transportdagar gör det mig inte så mycket att äta på tråkiga ställen.
Jag kan äta på Dinners eller Chop Chop för att spara tid, men inte min fru.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Jerker »

Jag inser att fördelen med att ha kört elbil i 8 år och börjat med Renault Zoe (max 22 kW AC-laddning och dålig körekonomi i högre hastigheter) och att vara envis och övertygad om att bara köra elbil och ändå inte undvika långresor, är att för varje ny elbilsmodell har det blivit stora och kännbara förbättringar att köra långt. Nu har vi en Tesla Y SR och det tar inte längre tid att köra t.ex. Nyköping-Malmö än det gjorde på fossilbilstiden. Stanna för att rasta under tiden som bilen laddar tar inte längre tid än den tid vi ändå stannade förr.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1382
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Verdi_ »

Ute i Europa jublar vi när det finns en McDonalds vid laddarna. Det går fort och alla i familjen får i sig nånting iaf. Att hitta mat åt barn i t ex Frankrike är inte helt lätt.

Ja det finns ibland "finare" restauranger men efter 7-8 timmar i bil är man kanske svettig, skrynklig och har nån chokladfläck på kläderna. Att då sätta sig på nån restaurang med bordsservering och få in maten lagom till när bilen är färdigladdad och känna sig stressad är något åtminstone jag vill slippa. Den kulinariska upplevelsen just den dagen får stå åt sidan.

Jag är faktiskt lite förvånad över att man ställer så höga krav även såna dagar. Gissar att ni som har såna krav inte äter falukorv och fiskpinnar hemma direkt... :)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Niklas Z »

Verdi_ skrev: 14 maj 2024 12:04
Jag är faktiskt lite förvånad över att man ställer så höga krav även såna dagar. Gissar att ni som har såna krav inte äter falukorv och fiskpinnar hemma direkt... :)
Man kan ställa högre krav på maten när man sitter på restaurang än när man lagar den själv, om man vill det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1382
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Verdi_ »

Niklas Z skrev: 14 maj 2024 12:06
Verdi_ skrev: 14 maj 2024 12:04
Jag är faktiskt lite förvånad över att man ställer så höga krav även såna dagar. Gissar att ni som har såna krav inte äter falukorv och fiskpinnar hemma direkt... :)
Man kan ställa högre krav på maten när man sitter på restaurang än när man lagar den själv, om man vill det.

Jo det är klart. Men måste man det jämnt? Ibland är dagen bara en "kamp" om att ta sig så långt som möjligt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Niklas Z »

Verdi_ skrev: 14 maj 2024 12:08
Niklas Z skrev: 14 maj 2024 12:06
Verdi_ skrev: 14 maj 2024 12:04
Jag är faktiskt lite förvånad över att man ställer så höga krav även såna dagar. Gissar att ni som har såna krav inte äter falukorv och fiskpinnar hemma direkt... :)
Man kan ställa högre krav på maten när man sitter på restaurang än när man lagar den själv, om man vill det.

Jo det är klart. Men måste man det jämnt? Ibland är dagen bara en "kamp" om att ta sig så långt som möjligt.
Ja, så är det för mig också. Vissa resdagar är syftet bara att komma fram och då duger även McDonalds för mig.
När jag är ute på mina bilsemestrar så bor jag i princip alltid på hotell och då äter jag så pass rejäl frukost att det räcker med ett mindre mål till lunch. Det ger mer flexibilitet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av AAKEE »

Körde 25 mil imorse, en rejäl kopp kaffe före avfärd och en termoskopp med gjorde att man klarade resan precis, gick vågor i åjjga.
—> med 55% kvar i batteriet :shock:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Claes_B »

Nej, 80 mil utan att stanna har jag aldrig gjort, tror inte ens jag gjort 50. Pinka, sträcka på sig, käka osv. Det är alltid något som ska göras, har man då fru med sig blir det dubbelt så ofta, nästan aldrig mer än ca 2 timmar utan att stanna.

Har inte gjort så många långresor med elbilen men de jag gjort upplever jag inte att laddstoppen gör att de blir längre, vi hade stannat och gjort ungefär lika många, lika långa pauser ändå. Nackdelen är väl i så fall att man styrs till att stanna där det finns laddare. Men å andra sidan, tycker nog att det finns laddare på de flesta ställen jag valt att stanna ändå, undantaget är väl vissa rastplatser längs de stora vägarna.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3687
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av jonasl »

Claes_B skrev: 14 maj 2024 13:50
Nackdelen är väl i så fall att man styrs till att stanna där det finns laddare. Men å andra sidan, tycker nog att det finns laddare på de flesta ställen jag valt att stanna ändå, undantaget är väl vissa rastplatser längs de stora vägarna.
Vidgar man vyerna lite och kan tänka sig att ladda utanför SuC-nätverket så finns det ju i princip alltid laddmöjlighet numera tycker jag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av mikebike »

Verdi_ skrev: 14 maj 2024 12:04
Ute i Europa jublar vi när det finns en McDonalds vid laddarna. Det går fort och alla i familjen får i sig nånting iaf. Att hitta mat åt barn i t ex Frankrike är inte helt lätt.

Ja det finns ibland "finare" restauranger men efter 7-8 timmar i bil är man kanske svettig, skrynklig och har nån chokladfläck på kläderna. Att då sätta sig på nån restaurang med bordsservering och få in maten lagom till när bilen är färdigladdad och känna sig stressad är något åtminstone jag vill slippa. Den kulinariska upplevelsen just den dagen får stå åt sidan.

Jag är faktiskt lite förvånad över att man ställer så höga krav även såna dagar. Gissar att ni som har såna krav inte äter falukorv och fiskpinnar hemma direkt... :)
Om man kör Stockholm-Borås 10 gånger (5 åt vardera hållet) per år och samma med Stockholm-Sundsvall så handlar det inte om "just den dagen". Då gäller det att hitta trevliga platser där man vill få mat eller äta medhavd mat. Två sextioplussare utan kinkiga barn.
Vi har kommit fram till att ingen SuC uppfyller våra krav på de sträckorna.
Niklas Z skrev: 14 maj 2024 12:06
Man kan ställa högre krav på maten när man sitter på restaurang än när man lagar den själv, om man vill det.
I vårt fall är det minst lika viktigt med miljön där vi äter. Våra hemgjorda wraps med ägg och skagenröra vinner inga gastronomiska pris, men vi försöker hitta trevliga ställen att stanna på. Brahehus till exempel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av MY_piraya »

spaning, jag hoppas att det kommer fler "lagom" laddare 50-75kwh med ett lägre pris så man kan sitta och äta lunch eller fika utan att känna stressen att man tar upp en snabbladdare ...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Niklas Z »

jonasl skrev: 14 maj 2024 13:53
Claes_B skrev: 14 maj 2024 13:50
Nackdelen är väl i så fall att man styrs till att stanna där det finns laddare. Men å andra sidan, tycker nog att det finns laddare på de flesta ställen jag valt att stanna ändå, undantaget är väl vissa rastplatser längs de stora vägarna.
Vidgar man vyerna lite och kan tänka sig att ladda utanför SuC-nätverket så finns det ju i princip alltid laddmöjlighet numera tycker jag.
Ja, håller med om det, inte minst söder om Sverige.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Niklas Z »

MY_piraya skrev: 14 maj 2024 14:29
spaning, jag hoppas att det kommer fler "lagom" laddare 50-75kwh med ett lägre pris så man kan sitta och äta lunch eller fika utan att känna stressen att man tar upp en snabbladdare ...
Instämmer, men jag har nästan aldrig sett en full SuC-station utanför Sverige. Jag har alltid suttit kvar och ätit i lugn och ro och låtit bilen få 100 % eller näst intill. Finns det lediga laddare så har jag inte dåligt samvete. Har aldrig betalat något extra för det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av M3apan »

Åh jag gjorde ett "experiment" för några veckor sedan. Började köra från Lissabon och tänkte, jag kör på hemåt och ser hur långt jag kommer... Alla laddpauser, vissa ink kortare nap, gjorde att jag tog mig hela vägen till Paris (ca 180 mil)! Med en fossilare hade jag förmodligen kört längre enskilda etapper som gjort att jag med alla sannolikhet tröttnat tidigare. Skulle jag iaf tro. Obs inget jag brukar göra, men kul att testa vad man kan klara av. Ska även säga att jag kände mig rätt pigg hela vägen.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2430
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av NiklasTesla »

M3apan skrev: 14 maj 2024 15:25
Åh jag gjorde ett "experiment" för några veckor sedan. Började köra från Lissabon och tänkte, jag kör på hemåt och ser hur långt jag kommer... Alla laddpauser, vissa ink kortare nap, gjorde att jag tog mig hela vägen till Paris (ca 180 mil)! Med en fossilare hade jag förmodligen kört längre enskilda etapper som gjort att jag med alla sannolikhet tröttnat tidigare. Skulle jag iaf tro. Obs inget jag brukar göra, men kul att testa vad man kan klara av. Ska även säga att jag kände mig rätt pigg hela vägen.
Snyggt jobbat! Mitt rekord ligger på ca 150mil körda på ett enskilt dygn (med elbil såklart) 😅😎🍾

MVH
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av AAKEE »

Vanligaste långresan för vår familj har vart sthlm (940km) även om vi inland åkt längre.
Ett par av bilarna har hursomhelst behövt tankas i Ö-vik på vägen ned för att undvika räckviddsångest.
Elbilen går till Övik också, så det blir marginell skillnad.

När jag frågat de som klagar på att 50 mil är för kort räckvidd när de sist körde > 50 mil i sträck brukar det vara tyst rätt länge, ”nittonhundranittinånting”.

Så man ställer ett krav på bilen som sannolikt inte kommer utnyttjas innan man bytt bil igen…

= Köper dyrt elbil med 800km räckvidd, stannar och pissar efter 250km och stannar och äter efter 500 km 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Niklas Z »

Den längsta sträcka jag kört med bensinbil på en dag är Uppsala – Freiburg im Breisgau, ungefär 175 mil, plus färjorna Helsingborg–Helsingör och Rödby-Puttgarden. Jag startade kl 6 på morgonen och var framme kl. 21. Det var 20 år sedan och jag skulle inte göra om det idag, oavsett bil.
Längsta dagesetappen med Teslan är Dresden–Uppsala, vilket blir 125 mil, då inklusive färjorna Rostock-Gedser och Helsingborg-Helsingör.
Det är inte så dumt med pauser på färjorna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 14 maj 2024 16:55
Vanligaste långresan för vår familj har vart sthlm (940km) även om vi inland åkt längre.
Ett par av bilarna har hursomhelst behövt tankas i Ö-vik på vägen ned för att undvika räckviddsångest.
Elbilen går till Övik också, så det blir marginell skillnad.

När jag frågat de som klagar på att 50 mil är för kort räckvidd när de sist körde > 50 mil i sträck brukar det vara tyst rätt länge, ”nittonhundranittinånting”.

Så man ställer ett krav på bilen som sannolikt inte kommer utnyttjas innan man bytt bil igen…

= Köper dyrt elbil med 800km räckvidd, stannar och pissar efter 250km och stannar och äter efter 500 km 😂
Jag klagar inte på att 50 mil är för kort, jag klagar på att 33 mil är för kort (på vintern). Om jag inte startar med fullt batteri så kan jag räkna med 25 mil. Det är i minsta laget....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 14 maj 2024 17:16
AAKEE skrev: 14 maj 2024 16:55
Vanligaste långresan för vår familj har vart sthlm (940km) även om vi inland åkt längre.
Ett par av bilarna har hursomhelst behövt tankas i Ö-vik på vägen ned för att undvika räckviddsångest.
Elbilen går till Övik också, så det blir marginell skillnad.

När jag frågat de som klagar på att 50 mil är för kort räckvidd när de sist körde > 50 mil i sträck brukar det vara tyst rätt länge, ”nittonhundranittinånting”.

Så man ställer ett krav på bilen som sannolikt inte kommer utnyttjas innan man bytt bil igen…

= Köper dyrt elbil med 800km räckvidd, stannar och pissar efter 250km och stannar och äter efter 500 km 😂
Jag klagar inte på att 50 mil är för kort, jag klagar på att 33 mil är för kort (på vintern). Om jag inte startar med fullt batteri så kan jag räkna med 25 mil. Det är i minsta laget....
Jag klagar inte heller!

Startade en av de första dagarna i Januari i-36C efter att bilen stått ute i -40C flera dagar och Laddade SuC, körde till Boden, 30 mil på 70% av batteriet.
-32C vid SuC Lycksele och -30C i Boden, så snitt-temp omkring det.

~45mil inklusive buffern. 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1382
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Verdi_ »

AAKEE skrev: 14 maj 2024 18:06
mikebike skrev: 14 maj 2024 17:16
AAKEE skrev: 14 maj 2024 16:55
Vanligaste långresan för vår familj har vart sthlm (940km) även om vi inland åkt längre.
Ett par av bilarna har hursomhelst behövt tankas i Ö-vik på vägen ned för att undvika räckviddsångest.
Elbilen går till Övik också, så det blir marginell skillnad.

När jag frågat de som klagar på att 50 mil är för kort räckvidd när de sist körde > 50 mil i sträck brukar det vara tyst rätt länge, ”nittonhundranittinånting”.

Så man ställer ett krav på bilen som sannolikt inte kommer utnyttjas innan man bytt bil igen…

= Köper dyrt elbil med 800km räckvidd, stannar och pissar efter 250km och stannar och äter efter 500 km 😂
Jag klagar inte på att 50 mil är för kort, jag klagar på att 33 mil är för kort (på vintern). Om jag inte startar med fullt batteri så kan jag räkna med 25 mil. Det är i minsta laget....
Jag klagar inte heller!

Startade en av de första dagarna i Januari i-36C efter att bilen stått ute i -40C flera dagar och Laddade SuC, körde till Boden, 30 mil på 70% av batteriet.
-32C vid SuC Lycksele och -30C i Boden, så snitt-temp omkring det.

~45mil inklusive buffern. 😅
Med låg hastighet så går det mesta....
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av AAKEE »

Verdi_ skrev: 14 maj 2024 18:12
AAKEE skrev: 14 maj 2024 18:06
mikebike skrev: 14 maj 2024 17:16
AAKEE skrev: 14 maj 2024 16:55
Vanligaste långresan för vår familj har vart sthlm (940km) även om vi inland åkt längre.
Ett par av bilarna har hursomhelst behövt tankas i Ö-vik på vägen ned för att undvika räckviddsångest.
Elbilen går till Övik också, så det blir marginell skillnad.

När jag frågat de som klagar på att 50 mil är för kort räckvidd när de sist körde > 50 mil i sträck brukar det vara tyst rätt länge, ”nittonhundranittinånting”.

Så man ställer ett krav på bilen som sannolikt inte kommer utnyttjas innan man bytt bil igen…

= Köper dyrt elbil med 800km räckvidd, stannar och pissar efter 250km och stannar och äter efter 500 km 😂
Jag klagar inte på att 50 mil är för kort, jag klagar på att 33 mil är för kort (på vintern). Om jag inte startar med fullt batteri så kan jag räkna med 25 mil. Det är i minsta laget....
Jag klagar inte heller!

Startade en av de första dagarna i Januari i-36C efter att bilen stått ute i -40C flera dagar och Laddade SuC, körde till Boden, 30 mil på 70% av batteriet.
-32C vid SuC Lycksele och -30C i Boden, så snitt-temp omkring det.

~45mil inklusive buffern. 😅
Med låg hastighet så går det mesta....
Körde lagligt. Inte just mer, inte just mindre.

Prova förresten köra sakta i -32C och se om du sparar nå mycket energi 😂

IMG_8876.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1382
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Verdi_ »

AAKEE skrev: 14 maj 2024 18:23
Verdi_ skrev: 14 maj 2024 18:12
AAKEE skrev: 14 maj 2024 18:06
mikebike skrev: 14 maj 2024 17:16
AAKEE skrev: 14 maj 2024 16:55
Vanligaste långresan för vår familj har vart sthlm (940km) även om vi inland åkt längre.
Ett par av bilarna har hursomhelst behövt tankas i Ö-vik på vägen ned för att undvika räckviddsångest.
Elbilen går till Övik också, så det blir marginell skillnad.

När jag frågat de som klagar på att 50 mil är för kort räckvidd när de sist körde > 50 mil i sträck brukar det vara tyst rätt länge, ”nittonhundranittinånting”.

Så man ställer ett krav på bilen som sannolikt inte kommer utnyttjas innan man bytt bil igen…

= Köper dyrt elbil med 800km räckvidd, stannar och pissar efter 250km och stannar och äter efter 500 km 😂
Jag klagar inte på att 50 mil är för kort, jag klagar på att 33 mil är för kort (på vintern). Om jag inte startar med fullt batteri så kan jag räkna med 25 mil. Det är i minsta laget....
Jag klagar inte heller!

Startade en av de första dagarna i Januari i-36C efter att bilen stått ute i -40C flera dagar och Laddade SuC, körde till Boden, 30 mil på 70% av batteriet.
-32C vid SuC Lycksele och -30C i Boden, så snitt-temp omkring det.

~45mil inklusive buffern. 😅
Med låg hastighet så går det mesta....
Körde lagligt. Inte just mer, inte just mindre.

Prova förresten köra sakta i -32C och se om du sparar nå mycket energi 😂


IMG_8876.jpeg
Beror ju på. Den högre densiteten på luften lär öka luftmotståndet en hel del också. Du kan ju räkna på det om du vill. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev: 14 maj 2024 11:41
Jag inser att fördelen med att ha kört elbil i 8 år och börjat med Renault Zoe (max 22 kW AC-laddning och dålig körekonomi i högre hastigheter) och att vara envis och övertygad om att bara köra elbil och ändå inte undvika långresor, är att för varje ny elbilsmodell har det blivit stora och kännbara förbättringar att köra långt. Nu har vi en Tesla Y SR och det tar inte längre tid att köra t.ex. Nyköping-Malmö än det gjorde på fossilbilstiden. Stanna för att rasta under tiden som bilen laddar tar inte längre tid än den tid vi ändå stannade förr.
Vi började ju med en Leaf 24:a, laddade förvisso lite snabbare än Zoe men det var
ändå ett slags äventyr då 2013-2014 :lol: Vi gjorde inte många långresor då men
tillräckligt för att uppskatta det som följde :) jag brukar säga att vi har Leafen att tacka
för att det blev en Tesla tidigt 2015 :)
Vi har dock aldrig varit några som kör långa sträckor utan paus osv, så för oss så började
det bli ”som vanligt” typ 2016 kanske, då började det bli tätt mellan alla SuC…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av AAKEE »

Verdi_ skrev: 14 maj 2024 18:33
AAKEE skrev: 14 maj 2024 18:23
Verdi_ skrev: 14 maj 2024 18:12
AAKEE skrev: 14 maj 2024 18:06
mikebike skrev: 14 maj 2024 17:16

Jag klagar inte på att 50 mil är för kort, jag klagar på att 33 mil är för kort (på vintern). Om jag inte startar med fullt batteri så kan jag räkna med 25 mil. Det är i minsta laget....
Jag klagar inte heller!

Startade en av de första dagarna i Januari i-36C efter att bilen stått ute i -40C flera dagar och Laddade SuC, körde till Boden, 30 mil på 70% av batteriet.
-32C vid SuC Lycksele och -30C i Boden, så snitt-temp omkring det.

~45mil inklusive buffern. 😅
Med låg hastighet så går det mesta....
Körde lagligt. Inte just mer, inte just mindre.

Prova förresten köra sakta i -32C och se om du sparar nå mycket energi 😂


IMG_8876.jpeg
Beror ju på. Den högre densiteten på luften lär öka luftmotståndet en hel del också. Du kan ju räkna på det om du vill. :)
Jag har redan gjort det, därav inlägget! 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1382
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Inlägg av Verdi_ »

AAKEE skrev: 14 maj 2024 19:21
Verdi_ skrev: 14 maj 2024 18:33
AAKEE skrev: 14 maj 2024 18:23
Verdi_ skrev: 14 maj 2024 18:12
AAKEE skrev: 14 maj 2024 18:06


Jag klagar inte heller!

Startade en av de första dagarna i Januari i-36C efter att bilen stått ute i -40C flera dagar och Laddade SuC, körde till Boden, 30 mil på 70% av batteriet.
-32C vid SuC Lycksele och -30C i Boden, så snitt-temp omkring det.

~45mil inklusive buffern. 😅
Med låg hastighet så går det mesta....
Körde lagligt. Inte just mer, inte just mindre.

Prova förresten köra sakta i -32C och se om du sparar nå mycket energi 😂


IMG_8876.jpeg
Beror ju på. Den högre densiteten på luften lär öka luftmotståndet en hel del också. Du kan ju räkna på det om du vill. :)
Jag har redan gjort det, därav inlägget! 😅

Nånstans går brytpunkten. Du kan inte vara så oprecis. ;)
Skriv svar