Varför är det ett problem? Ofta du åker långt med tre bak?
Med vs utan kardantunnel bak är ju en enorm skillnad om man skall sitta där en stund.
I5 har dessutom en enorm klump på mittersta raden bak som tar allt för mycket plats för fötterna helt i onödan.
Vissa gör ju en kardantunnel med flit på elbilar "fotbrunn" så att man ska få en rimlig sitthöjd just för att man ska slippa fläka benen åt mitten till för att sitta bekvämt.
Gissar att du tänker på Taycan och Audi E-tron GT här. Tror vidare att det är lite batterier i 'kardantunnlarna' på de bägge modellerna. Finns det fler än Porsche/Audi som har bilar med "fotbrunn"/topografiska batteripacket?
Polestar 2 tror jag har det. Förmodligen Volvo EX40/C40 också.
Dom har dock inte gjort kardantunneln med flit för det ändamålet.
Det handlar ju snarare om att nyttja ytan på en i grunden fossil platform.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23 VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Med vs utan kardantunnel bak är ju en enorm skillnad om man skall sitta där en stund.
I5 har dessutom en enorm klump på mittersta raden bak som tar allt för mycket plats för fötterna helt i onödan.
Vissa gör ju en kardantunnel med flit på elbilar "fotbrunn" så att man ska få en rimlig sitthöjd just för att man ska slippa fläka benen åt mitten till för att sitta bekvämt.
Gissar att du tänker på Taycan och Audi E-tron GT här. Tror vidare att det är lite batterier i 'kardantunnlarna' på de bägge modellerna. Finns det fler än Porsche/Audi som har bilar med "fotbrunn"/topografiska batteripacket?
Polestar 2 tror jag har det. Förmodligen Volvo EX40/C40 också.
Dom har dock inte gjort kardantunneln med flit för det ändamålet.
Det handlar ju snarare om att nyttja ytan på en i grunden fossil platform.
Det var inte ”kardantunneln”/batteritunneln jag tänkte på utan groparna vid baksätepassagerarnas fötter. Genom att inte ha batterier där blir sittställningen mycket bättre.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Men hur får bilen er att känna när ni sitter bakom ratten? Hur känns spakar och knappar att ta på? Blir ni glada när ni ser bilen och "just jäklar, det där är ju min bil"?
Eller handlar det bara om hur menyerna ser ut i "infotainmentsystemet" och om utrymmet är optimerat?
Men hur får bilen er att känna när ni sitter bakom ratten? Hur känns spakar och knappar att ta på? Blir ni glada när ni ser bilen och "just jäklar, det där är ju min bil"?
Eller handlar det bara om hur menyerna ser ut i "infotainmentsystemet" och om utrymmet är optimerat?
För mig är körkänslan i bilarna enormt viktig, och där kommer BMW troligen vara ett starkt val/kort för oss. Samma orsak att jag valt BMW 5-serien i dag, men även gällande våra Tesla M3 och Mini Cooper så är de valda pga. körglädjen och att körkänslan enormt hög (där är utrymme inte det viktigaste i dessa mindre bilar, men desto viktigare i en stor kombi som skall lasta många saker och folk).
BMW har alltid presterat enormt bra där med körkänsla, prestanda och körglädje i min erfarenhet. Men de måste ner lite i pris tror jag för att det skall fungera. Priset är lite väl högt i dag (iaf. för oss).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vissa gör ju en kardantunnel med flit på elbilar "fotbrunn" så att man ska få en rimlig sitthöjd just för att man ska slippa fläka benen åt mitten till för att sitta bekvämt.
Gissar att du tänker på Taycan och Audi E-tron GT här. Tror vidare att det är lite batterier i 'kardantunnlarna' på de bägge modellerna. Finns det fler än Porsche/Audi som har bilar med "fotbrunn"/topografiska batteripacket?
Polestar 2 tror jag har det. Förmodligen Volvo EX40/C40 också.
Dom har dock inte gjort kardantunneln med flit för det ändamålet.
Det handlar ju snarare om att nyttja ytan på en i grunden fossil platform.
Det var inte ”kardantunneln”/batteritunneln jag tänkte på utan groparna vid baksätepassagerarnas fötter. Genom att inte ha batterier där blir sittställningen mycket bättre.
Ok. My bad, missuppfattade.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23 VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Kia EV9, ID.BUZZ, Enyaq RS eller Model Y om utrymmen för fyra, bra elbil och ”rolig att köra” står på topp prio. Du borde få in alla i budgeten.
Ingen av de nämnda är kombi
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sant. Men antog att ”elkombi” skriven inom parentes stod för ”rymlig praktisk elbil”. Men mitt fel.
Dock skiljer det väl ca 3 cm i höjd mellan en Polestar 4 och en Enyaq Sportline. Så vad som anses som ”hög suv” och liknande är ju lite utsuddat på senaste.
Kia EV9, ID.BUZZ, Enyaq RS eller Model Y om utrymmen för fyra, bra elbil och ”rolig att köra” står på topp prio. Du borde få in alla i budgeten.
Ingen av de nämnda är kombi
Enyaq är väl typ en kombi...
Nej verkligen inte. Då är ID.4 och Q4 också kombi eftersom de tre är samma bil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kia EV9, ID.BUZZ, Enyaq RS eller Model Y om utrymmen för fyra, bra elbil och ”rolig att köra” står på topp prio. Du borde få in alla i budgeten.
De alternativen är bra elbilar med mycket utrymme men ingen av dem är väl roliga att köra jämfört med vad man kan förvänta sig av Polestar 4?
Model Y är imo rolig att köra, men gissar att PS4 är ännu roligare. PS2 är helt klart ännu roligare.
Vår EV9 är fantastisk på många sätt, men "rolig att köra" vore sannerligen att ta i.
Enyaq är definitivt inte "rolig att köra" imo.
Har inte kört Buzz. Den är nog kul att köra sett till biltypen, men givetvis riktigt slö, så någon körmaskin tror jag inte på.
Ja, det beror förstås på vilken referens man använder. Model Y är säkert klart roligast av de fyra, jag har inte kört EV9 eller Buzz, men tråkig jämfört med Model 3 eller Polestar 2 som är mina standardreferenser
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Nej verkligen inte. Då är ID.4 och Q4 också kombi eftersom de tre är samma bil.
Nähe? Varför inte då? Vad är det som avgör?
Formen är ju som en kombi.
Jämför ID.4 och ID.7 tourer så ser du skillnaden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kia EV9, ID.BUZZ, Enyaq RS eller Model Y om utrymmen för fyra, bra elbil och ”rolig att köra” står på topp prio. Du borde få in alla i budgeten.
Ingen av de nämnda är kombi
Enyaq är väl typ en kombi...
Som jag ser det är Enyaq en SUV/Crossover. Men bildesign är ju rätt sällan en absolut storhet. Enyaq är kanske den eldrivna SUV/Crossover som är 'dragen' mest åt kombihållet. Man jag skulle inte säga Enyaq kvalar in som kombi/Tourer/Estate på samma sätt som ID.7 Tourer, i5 Touring, Taycan Sports Turismo, Opel Astra Sports Tourer Electric eller Peugeot e-308 SW gör.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
Är väldigt enkelt att definiera vad som är SUV eller Kombi.
En kombi sätter man sig ned i. Måste vara under 1,6m hög. Dessutom ska det finnas hel rak baklucka och ha en förlängd bakdel, annars är det antingen en halvkombi eller en sedan.
En CUV (Crossover SUV) sätter man sig in i. Måste vara mellan 1,6-1,7m hög.
En SUV kliver man upp i. Måste vara över 1,7m hög.
Exempel:
Minibuss (MPV):
VW ID.BUZZ
Kombi:
VW ID.7 Tourer
BMW i5 Touring
Halvkombi:
VW ID.7
Kia EV6
Tesla Model S
Zeekr 001
Polestar 2
SUV:
Kia EV9
Volvo EX90
CUV:
VW ID.4
Skoda Enyaq
Tesla Model Y
Hyundai Ioniq 5
Polestar 3