Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Vad gäller diskussionen om att Elon sparkar hela SuC-avdelningen så tror jag vi kommer få veta mer om vad som faktiskt pågår inom kort. Jag har som sagt mycket svårt att tro att Tesla skulle släppa varken kontroll eller ambitioner för Supercharger-nätverket, jag gissar istället på att detta har med att skära kostnader att göra.
Jag skulle inte bli förvånad om dom monterar ned hela SuC-linan i Buffalo och flyger över den till Kina.
/fth
Jag skulle inte bli förvånad om dom monterar ned hela SuC-linan i Buffalo och flyger över den till Kina.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
fth skrev: ↑01 maj 2024 15:46Nej, PHEV, och ni är definitivt inte representativa hybrid-förare, se t.ex. följande studie:
https://theicct.org/publication/real-wo ... use-jun22/
Siffrorna visar dessutom att skillnaden mellan WLTP och faktisk förbrukning ökar med tiden, dvs andelen mil som körs på el minskar, raka motsatsen mot önskad utveckling alltså.
/fth
Förstår du öht skillnaden på hybridtyperna? Jag tror inte många kör sin i3 Rex på bensin särskilt mycket.
Du hänvisar till studier gjorda på den andra sortens hybrid. Totalt irrelevant.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Jo, jag förstår skillnaden, jag läste ditt inlägg lite snabbt, jag förutsatte att det var PHEV som diskuterades.
Seriehybrider om något är väl dock "totalt irrelevant", det finns väl helt enkelt inga sådana idag, varken i produktion eller på ritbordet?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
Mazda erbjuder sin MX 30 med wankelmotor som laddar batteriet.
https://www.mazda.se/modeller/mazda-mx-30/
Har även sett nån länk där Volvos elbilar skulle kunna kompletteras med en räckviddsförlängare tillverkade av Geely i någon form. Oklart när/var/hur dock. Skulle finnas med 60 respektive 160 hästar. (I3 Rex hade 40 hästar vilket räckte bra om man inte nötte motorväg)
Jag tycker det är en väldigt bra idé som sagt. Förstår faktiskt inte varför det inte finns fler.
Re: Nya superchargers i Sverige
Det ser ut som dom precis ska börja i Visby. Bakom ICA Maxi är det målat rött på ett antal parkeringsplatser och det står en grävare där
MYP -22 | MIB | svart/svart
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1163
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Nya superchargers i Sverige
Spännande! Keep us posted om du har möjlighet.. Är de placerade ”rätt”, dvs långt ifrån ingången till ICA så man slipper felparkerade ICE?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Nya superchargers i Sverige
De är placerade på parkeringen bakom mot Coop. Så det blir bra.bjornnilsson skrev:Spännande! Keep us posted om du har möjlighet.. Är de placerade ”rätt”, dvs långt ifrån ingången till ICA så man slipper felparkerade ICE?
Dock vet jag inte säker om det är SC.
Men enligt Teslas sajt så stämmer det med den placering dom gjort på kartan.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Nya superchargers i Sverige
Någon som hört någonting om Luleå?
Står Q2-24. Skulle vara trevligt innan sommaren kommer!
Står Q2-24. Skulle vara trevligt innan sommaren kommer!
Re: Nya superchargers i Sverige
Frågan är om det blir några nya Superchargers... eller om det enbart blir utbyggnad av befintliga
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Nya superchargers i Sverige
"Musk’s email to managers states that Tesla will continue to build some new Superchargers and complete those currently under construction."
Tror att Tesla förlorar pengar på sina SuC, och då de går över till att öppna upp de för alla så är de inte längre något stort säljargument för att sälja fler Teslor (tidigare kunde kostnaden för SuC ses som en marknadsföringskostnad för att sälja fler bilar för Tesla).
Det logiska blir då att sluta investera i SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja, det är nog helt logiskt sett för Elon och Tesla att ta detta beslutet.Lerumsexpressen skrev: ↑01 maj 2024 12:36Tesla gör rätt i att minska den finansiella risken vilket minskningen av laddaffären innebär. Det finns ingen USP för Tesla att äga laddstationer längre, någon här kan spekulera men det finns inget att hämta, absolut inget. Tesla har nu gjort sitt o vi får tacka för denna tiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Nya superchargers i Sverige
Min fru laddade där idag, första stolpen gav bara 25kW, andra var helt död, tredje gav full fart. Bara en bil till på plats.
Model Y LR AWD 2022
Re: Nya superchargers i Sverige
Någon som vet status på Mora North?
Såg att den befintliga Mora nu är öppen för samtliga, var väl tidigare enbart för Tesla?
Såg att den befintliga Mora nu är öppen för samtliga, var väl tidigare enbart för Tesla?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Nya superchargers i Sverige
Som jag fattat det så blir det inget Mora North.
Istället bygger man ut befintlig SuC till 20 platser.
Också ska Ionity bygga 14 platser brevid.
https://morakommun.se/bygga-bo-och-milj ... -mora.html
https://morakommun.se/download/18.3fff2 ... 20Mora.pdf
Model Y P
Model S P
Model S P
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 29 apr 2021 11:09
Re: Nya superchargers i Sverige
Laddade i Åsarna idag och såg 4 laddare som står redo att läggas till får man anta.
Re: Nya superchargers i Sverige
De har stått där sen i höstaspmnordkvist skrev: ↑10 maj 2024 20:50Laddade i Åsarna idag och såg 4 laddare som står redo att läggas till får man anta.
(Det är Teslas mobila laddare som kan flyttas runt)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya superchargers i Sverige
Coolt, dom kör lite rejälare grejer än för några år sedan då det var 2 st på en
SJ-pall typ…
SJ-pall typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 29 apr 2021 11:09
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja så är det förstås. Har de varit anslutna till batteri?Nect skrev: ↑10 maj 2024 21:15De har stått där sen i höstaspmnordkvist skrev: ↑10 maj 2024 20:50Laddade i Åsarna idag och såg 4 laddare som står redo att läggas till får man anta.
(Det är Teslas mobila laddare som kan flyttas runt)
Re: Nya superchargers i Sverige
Oklart. Mig veterligen har inte Tesla några mobila med batteri.pmnordkvist skrev: ↑14 maj 2024 17:08Ja så är det förstås. Har de varit anslutna till batteri?Nect skrev: ↑10 maj 2024 21:15De har stått där sen i höstaspmnordkvist skrev: ↑10 maj 2024 20:50Laddade i Åsarna idag och såg 4 laddare som står redo att läggas till får man anta.
(Det är Teslas mobila laddare som kan flyttas runt)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nya superchargers i Sverige
I Tyskland kommer de flesta SuC v2 bytas ut till v4. Det blir en klar förbättring att slippa dela effekt med en annan stolpe och mindre risk för blockade laddare.
Lite sämre om man inte köpt CCS adaptern till legacy S/X. Då kan det bli lite svårt att köra genom Tyskland.
Det lär väl tyvärr dröja innan det händer i Sverige under rådande förutsättningar.
Lite sämre om man inte köpt CCS adaptern till legacy S/X. Då kan det bli lite svårt att köra genom Tyskland.
Det lär väl tyvärr dröja innan det händer i Sverige under rådande förutsättningar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nya superchargers i Sverige
Härligt. Jag åker i Tyskland ett par gånger per år. Försöker alltid undvika V2 SuC, men då kanske jag kan slippa fundera på det.jpetters skrev: ↑17 maj 2024 12:53I Tyskland kommer de flesta SuC v2 bytas ut till v4. Det blir en klar förbättring att slippa dela effekt med en annan stolpe och mindre risk för blockade laddare.
Lite sämre om man inte köpt CCS adaptern till legacy S/X. Då kan det bli lite svårt att köra genom Tyskland.
Det lär väl tyvärr dröja innan det händer i Sverige under rådande förutsättningar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Grymt, v2 skyr man ju som pesten, när det här är genomfört så slipper man funderajpetters skrev: ↑17 maj 2024 12:53I Tyskland kommer de flesta SuC v2 bytas ut till v4. Det blir en klar förbättring att slippa dela effekt med en annan stolpe och mindre risk för blockade laddare.
Lite sämre om man inte köpt CCS adaptern till legacy S/X. Då kan det bli lite svårt att köra genom Tyskland.
Det lär väl tyvärr dröja innan det händer i Sverige under rådande förutsättningar.
Jag antar att det dock fortfarande kommer kunna vara sämre effekt på dessa stationer vid hög belastning.
Matningen för v2-stationerna är ju sannolikt dimensionerad efter vad v2 maximalt kunde leverera, dvs c:a 150 kW per par, och nu blir det istället c:a 250 kW per stolpe.
Med samma antal stolpar så skulle det alltså behövas 3.33ggr högre matning till stationen för att kunna leverera teoretisk max, och det kommer man nog inte fixa för alla stationer.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Teslaägare
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Nya superchargers i Sverige
Vi får nog räkna bort Luleå innan sommaren tyvärr, tror jag i alla fall.
När det väl blir etablering brukar det ju läckas vilken plats det är som blir aktuell och vad jag hört har det inte kommit sådan info ännu.
Nu indikerar ju kartan mitt i "rostbollen" och där lär det inte bli.
Senast redigerad av Arctic Drifter, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Performance
Re: Nya superchargers i Sverige
Nej, även v3/4 delar effekt, dock över många fler stolpar, i praktiken över en hel station. Ca 90 kW per stolpe om man ska tro inläggen på TMC.fth skrev: ↑17 maj 2024 14:22Grymt, v2 skyr man ju som pesten, när det här är genomfört så slipper man funderajpetters skrev: ↑17 maj 2024 12:53I Tyskland kommer de flesta SuC v2 bytas ut till v4. Det blir en klar förbättring att slippa dela effekt med en annan stolpe och mindre risk för blockade laddare.
Lite sämre om man inte köpt CCS adaptern till legacy S/X. Då kan det bli lite svårt att köra genom Tyskland.
Det lär väl tyvärr dröja innan det händer i Sverige under rådande förutsättningar.
Jag antar att det dock fortfarande kommer kunna vara sämre effekt på dessa stationer vid hög belastning.
Matningen för v2-stationerna är ju sannolikt dimensionerad efter vad v2 maximalt kunde leverera, dvs c:a 150 kW per par, och nu blir det istället c:a 250 kW per stolpe.
Med samma antal stolpar så skulle det alltså behövas 3.33ggr högre matning till stationen för att kunna leverera teoretisk max, och det kommer man nog inte fixa för alla stationer.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Ingen station kan förstås leverera mer än vad den totala matningen ger, det kan man ju iofs kalla för att stolparna "delar effekt", men det är ju inte jämförbart med v2. För v2 är ju max per par 150 kW oavsett hur hög matningen till stationen är, den begränsningen finns ju inte på v3/v4.
Uppgiften om 90 kW/stolpe stämmer alltså inte, för v3/v4 är begränsningen total matning delat med antal stolpar, vilket förstås kommer att skilja sig från station till station.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options